اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  شرق آسیا و اقیانوسیه

احتمال دخالت نیروی دفاعی ژاپن در نبرد آمریکا با چین بابت تایوان

مقام‌های مطلع در دولت ژاپن از بررسی نحوه واکنش نیروی دفاعی این کشور در صورت درگیری محتمل ارتش آمریکا با چین بابت تایوان خبر دادند.

احتمال دخالت نیروی دفاعی ژاپن در نبرد آمریکا با چین بابت تایوان

به گزارش گروه بین‌لملل خبرگزاری فارس، برخی مقام‌های ژاپنی گفته‌اند که دولت این کشور در حال بررسی پاسخ‌های احتمالی در صورت درگیری محتمل نظامی بین ایالات متحده و چین بر سر تایوان با در نظر گرفتن سناریوهای مختلف با توجه به محدودیت‌های این کشور است.

به نوشته روزنامه «ژاپن تایمز» توکیو طبق قانون اساسی خود مبنی بر نفی هرگونه نبرد، محدودیت‌هایی در زمینه استفاده از قوای نظامی دارد. در این بین، بررسی‌های صورت گرفته در ژاپن مبتنی بر واکنش به حمله به یک شریک نزدیک، تهدید بقای خود ژاپن یا حمله مستقیم به این کشور است.

منابع مطلع ژاپنی روز شنبه گفتند پایگاه‌های ایالات متحده در ژاپن که در «اوکیناوا» مستقر هستند در صورت حمله چین به ارتش ایالات متحده ممکن است تهدید شوند. طبق قوانین امنیتی، نیروی دفاعی ژاپن می‌تواند در سناریوی اول عملیات حمل و نقل و تأمین و پشتیبانی لجستیکی مربوطه را به ارتش و شرکای ایالات متحده ارائه دهد، در حالی که در سناریوی دوم مجاز ژاپن به دفاع از خود است.

اگر درگیری به حمله مستقیم به خاک ژاپن مانند جزایر «یوناگونی» یا «سنکاکو» در اوکیناوا گسترش یابد نیروی دفاعی ژاپن برای دفاع از ژاپن بسیج  و درگیر عملیات جنگی می‌شود.

در ماه مارس «فیل دیویدسون» فرمانده سابق مقر فرماندهی ایالات متحده در اقیانوس هند و اقیانوس آرام در کمیته خدمات مسلح اذعان داشت که چین می‌تواند ظرف 6 سال آینده تایوان را تصرف کند.

این در حالی است که بیانیه هفته گذشته نخست وزیر ژاپن و رئیس جمهور آمریکا مورد انتقاد شدید پکن قرار گرفت. از سال 1969 برای اولین بار بود که در بیانیه مشترک سران این دو کشوراز تایوان به طور مستقل نام برده شد.به گفته این منابع، سوگا اصرار داشت که بیانیه بر مبنای  حل و فصل مسالمت آمیز تنش بین چین با تایوان.

به نوشته این روزنامه، وزیر دفاع ایالات متحده و وزیر دفاع ژاپن اخیرا توافق کردند که در صورت درگیری نظامی بین چین و تایوان همکاری نزدیک داشته باشند.

پکن، تایوان را بخشی از سرزمین چین می‌داند و تحرکات آمریکا و فروش سلاح به تایوان را نقض حاکمیت خود و مغایر با سیاست «چین واحد» ارزیابی می‌کند. با این حال آمریکا با اعزام ناو به تنگه تایوان و کمک نظامی به تایوان عملا در مسیر حمایت از این جزیره است و پکن بارها به این مسئله اعتراض کرده است. این در حالی است که کشورهای عضو سازمان ملل متحد از جمله آمریکا، تایوان را به عنوان کشور مستقل به رسمیت نمی‌شناسند.

ارتش چین در هفته‌های گذشته بارها  با پرواز شماری از جنگنده‌ها و هواپیماهای نظامی خود، پدافند ارتش تایوان را به چالش کشید.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول