اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  سایر حوزه ها

کشور را با نمایش نمی‌شود اداره کرد/ بار مقابله با تحریم‌ها باید بر دوش مسئولین باشد، نه مردم

عضو مجمع تشخیص نظام با تاکید بر اینکه با نمایش نمی‌شود کشور را اداره کرد و کشور را باید واقعی اداره کرد، گفت: اگر فرهنگ کار صرفا نمایشی غلبه پیدا کند، در بخش های مختلف، در قوای مختلف، در جناح های مختلف این یک آسیب جدی است.

کشور را با نمایش نمی‌شود اداره کرد/ بار مقابله با تحریم‌ها باید بر دوش مسئولین باشد، نه مردم

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری فارس، سعید جلیلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفتگوی زنده‌ای با مخاطبان صفحه اینستاگرام خود، با بیان اینکه نباید تمایلات مقطعی بر مصالح واقعی مردم ترجیح پیدا کند، گفت: صداقت با مردم این است که اگر کسی مصلحت واقعی کشور را تشخیص می‌دهد این مصلحت را بدون هیچگونه محافظه کاری بیان کند.

وی عرصه انتخابات را عرصه اقناع مردم دانست و تصریح کرد: حضور پرشور و موثر در انتخابات یعنی فضا را سالم نگه داریم تا مسائل به درستی طرح شوند و پاسخ‌ها نیز به درستی جستجو بشوند تا جلوی اغوا گرفته بشود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه با بیان اینکه 4سال آینده نمی تواند بدون در نظر گرفتن ۸ سال گذشته باشد، اظهار داشت که امروز فرصت خوبی است تا نگرشی به ۸ سال گذشته داشته باشیم.

جلیلی تاکید کرد: فضای انتخابات پیش رو فرصت مناسبتی است تا بدانیم آیا پاسخی که در سال ۹۲ به تبع آن در سال ۹۶ در جواب به مسائل و مشکلات کشور، منتخب مردم واقع شد، چقدر صحیح و موفق بوده است؟

وی با بیان اینکه انتخابات عرصه حضور مردم برای طرح و پیگیری انتظارات‌شان است، خاطرنشان کرد: مردم انتظاراتی دارند و بر اساس آن، به پاسخ برگزیده برای رفع مشکلاتشان رأی می دهند و انتخاب صورت می‌گیرد.

جلیلی افزود: در این هشت سال تمام توان و تمرکز دولت این بود که همان راه حلی را که برای مردم بیان کرده بودند را دنبال کنند اما حالا باید پرسید آیا آن پاسخ یک پاسخ معتبر بود؟

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام  در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: اگر کسانی پاسخی را ارائه و طرح کردند و هشت سال نیز آن را دنبال نمودند اما نتیجه‌ی مطلوب بدست نیامد، آیا دوباره آن پاسخ می تواند معتبر تلقی و تکرار بشود؟

وی در این‌باره تصریح کرد: اگر یک راه حلی اشتباه باشد، اصرار و تکرار آن اشتباه چه توجیه و منطقی دارد؟

عضو شورای راهبردی سیاست خارجی کشورمان در ادامه با اشاره به تجربه تلخ مذاکرات و نتایج برجام، گفت: در همان سال ۹۶ کسانی می گفتند ما با همین پاسخ می توانیم بقیه تحریم ها را هم برداریم. این در چه زمانی بود؟ در زمانی که 5 ماه پیش از آن، ترامپ در آمریکا رئیس جمهور شده بود.

جلیلی افزود: اگر پاسخی اینقدر بی اساس و لرزان باشد که با آمد و رفت یک نفر در یک سر دیگر دنیا بخواهد اعتبارش را از دست بدهد، نمی تواند یک پاسخ معتبر باشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر لزوم ارائه روایت درست از مسائل اساسی کشور، هر موضوعی را دارای یک گذشته، یک حال و یک آینده ای دانست و عنوان کرد: اگر روایت صحیح را از آن موضوع نداشته باشید، نمی توانید تصویر درست و جامع از آن داشته باشید.

جلیلی با طرح پرسش‌هایی مبنی بر اینکه روایت مذاکره چیست و چه میزان توانسته است پاسخگو مشکلات و حلال مسائل ما باشد؟، گفت: شما اگر یک روایت صحیح از مذاکرات نداشته باشید آنوقت نمیتوانید درباره راه‌حل مذاکره یک پاسخ و یک تصویر درست داشته باشید.

عضو مجمع تشخیص نظام، در ادامه با اشاره به لزوم ارائه روایت در سایر زمینه‌ها همچون تحریم و سیاست خارجی، راه حل تحریم‌ها را یک پاسخ‌ جامع دانست و تاکید کرد: تحریم‌ها نه با شعار رفع می‌شود و نه با گفتگوی تنها؛ تحریم‌ها برنامه جامعی می‌خواهد که بار آن بر دوش مسئولان است، نه بر دوش مردم.

وی افزود: اگر مسئولان این بار را به دوش نکشند، فشار آن به مردم منتقل میشود. روایت تحریم به خودی خود، یک روایت مهم است. مسئولین باید زیر بار مقابله با تحریم بروند تا این بار از روی دوش مردم برداشته شود.

جلیلی در ادامه سخنان خود برای توضیح روایت درست از سیاست خارجی کشور، مطرح کرد: برای آنکه بدانیم چگونه میتوانیم مشکلات اقتصادی مان را از طریق سیاست خارجی حل کنیم باید به دوگانه‌های واقعی در این زمینه پاسخ بدهیم: معطل ماندن به مذاکره با چند قدرت یا تعامل گسترده و سازنده با همه جهان؟

وی تشریح کرد: آیا فقط گفتگو با چند قدرت را باید پیش بگیریم یا آنکه راه حل های جامع، پایدار و اصیلی وجود دارد که میتواند کشور را نه تنها از مشکلات اقتصادی الان عبور بدهد بلکه میتواند ارتقا بدهد؟ روایت درست از سیاست خارجی پاسخ این سوالات را خواهد داد.

جلیلی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه برخی از آسیب‌ها و مشکلات معطوف به یک دولت یا جناح خاص نیست، تصریح کرد:برخی از آسیب هایی که امروز وجود دارد، مخصوص یک جناح خاص یا این دولت نیست و ممکن است در دولت بعد یا قوه‌ی دیگری هم رخ بدهد. اگر ما برخی از آسیب هایی که مانع پیشرفت کشور است را درست نشناسیم، آن آسیب اگر خودش را به ما تحمیل بکند، مانع پیشرفت کشور خواهد شد.

وی با طرح این سوال که چه تحولی باید در فرهنگ سیاسی کشور صورت بگیرد که این آسیب ها برطرف بشود و یا به حداقل برسد؟، اداره نمایشی کشور را یکی از این آسیب‌ها برشمرد و خاطرنشان کرد: با نمایش نمیشود کشور را اداره کرد. کشور را باید واقعی اداره کرد. اگر فرهنگ کار صرفا نمایشی غلبه پیدا کند، در بخش های مختلف، در قوای مختلف، در جناح های مختلف این یک آسیب جدی است.

جلیلی با بیان اینکه کارهای نمایشی یعنی عدم تغییر اساسی به نفع مردم، اظهار داشت: آیا کافیست که ما مثلا 8 سال پیش در اول دولت بگوییم البانک و ما ادراک ماالبانک اما وقتی 8 سال از دولتمان بگذرد، تغییر محسوسی صورت نگیرد و مردم احساس نکنند چه تفاوتی بین سال 92 و 1400 اتفاق افتاد؟

وی افزود: مردم میگویند این برای من چه فرقی دارد. من بانک که میروم همون مسائل قبل کماکان به قوت خودش باقیست؛ حالا آقای سیف یا آقای زید. خب این چه تاثیری در زندگی مردم داشته است؟ باید مشخص بشود که اگر تغییری قرار است صورت بگیرد، این تغییر در چه ابعادی است

سعید جلیلی در ادامه ضمن اشاره به باقی ماندن گلایه‌های اساسی مردم نسبت به موضوعات اصلی، گفت: مردم میگویند همه حرفهای شما درست! اما من چهار فرزند دارم و این چهار فرزند من بیکارند. شما چه راه حلی برای این بحث دارید. خب باید معلوم بشود سهم بخش های ما در اشتغال چیست؟سهم وزارت علوم، وزارت خارجه یا وزارت کشاورزی در این مسائل چقدر است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه ساختار اداری اجرایی کشور ما به دلایل مختلف دارای ضعف های جدی است، تصریح کرد: یکی از راه های تقویت این ساختار، مشارکت دادن مردم است. عرصه انتخابات فرصت مهمی است تا به این سوالات پاسخ داده شود که چه سازکاری برای مشارکت مردم در حل مسائل کشور اندیشیده شده است؟

وی در جمع‌بندی سخنان خود با اشاره به گفتمان دولت سایه و همکاران خود، اظهار داشت: در این 8 سال در موضوعاتی کارهایی رو انجام دادیم و روی مسائلی تمرکز کردیم و راه حل هایی را پیدا کردیم. در هر موضوعی به پاسخی رسیدیم، سعی کردیم در اولین فرصت این پاسخ ها را به مسئولین مربوطه انتقال بدهیم.

جلیلی خاطرنشان کرد: امروز هم وظیفه خود میدانیم تا آنچه را که یافته ایم به شما مردم عزیز ایران به شما نخبگان عزیز به شما صاحب نظرانی که در این عرصه ها فعال هستید ارائه کنیم.

وی با ابراز امیدواری نسبت به انتخاب شایسته‌ از سوی مردم در انتخابات 1400، درپایان سخنان خود گفت: ان‌شاءلله آینده کشور بویژه در 4 سال آتی، مملو از پیشرفت با سرعتی در شان ملت ایران و خیز و حماسه‌ای پرشکوه شکل بگیرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول