اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

صنعت، گردشگری و کشاورزی 3 مسیر جدید توسعه روابط تاشکند-بیشکک

کارشناس مسائل منطقه گفت: مسیرهای جدیدی برای توسعه روابط قرقیزستان و ازبکستان وجود دارد.

صنعت، گردشگری و کشاورزی 3 مسیر جدید توسعه روابط تاشکند-بیشکک

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، «یوگئنی کودریاتس» کارشناس مسائل منطقه با اشاره به سطح جدید روابط قرقیزستان و ازبکستان گفت: روابط دو کشور باید وارد مرحله جدیدی شود.

این کارشناس اظهار داشت: «سادیر جباراف» رئیس جمهور قرقیزستان روزهای 11 و 12 مارس سال جاری میلادی به ازبکستان  سفر کرد. رؤسای جمهور دو کشور علاوه بر موضوعات سنتی مبنی بر شراکت اقتصادی و حمل و نقلی، در مورد تعیین و علامت گذاری سریع مرزها به توافق رسیدند.

کودریاتس ادامه داد: هر دو مقام اذعان داشتند که حل و فصل مسائل مرزی 3 ماه زمان می‌برد. این پروسه ساده نیست اما دلایلی وجود دارد که سفر به ازبکستان از لحاظ چشم انداز آینده واقعا پرثمر خواهد بود.

وی با اشاره به سفر رئیس جمهور قرقیزستان به تاشکند خاطرنشان کرد: در چارچوب این سفر، اسناد مهم و بسیاری امضا شد که در آینده روابط بین دو کشور می‌تواند به طور قابل ملاحظه‌ای بهبود یابد و به یک مرحله جدید کیفی وارد شود.

به عقیده وی، علاوه بر توافق بر علامت گذاری مرزها، همکاری‌های متقابل دو جمهوری از اهمیت زیاد برخودار است.

وی بیان داشت: طرفین در مورد ایجاد بنیاد توسعه ازبکستان و قرقیزستان با سرمایه اولیه معادل 50 میلیون دلار در مرحله نخست به توافق رسیدند. همچنین برنامه ریزی کردند در استان «چوی» کارخانه تبدیل ذرت به ارزش 100 میلیون دلار احداث کنند و خط تولید بتون در استان «فرغانه» راه اندازی شود.

کودریاتس افزود: همچنین «بیشکک» و «تاشکند» برنامه ریزی می‌کنند در زمینه تبدیل فرآورده‌های میوه و سبزیجات که اجرایی چند طرح حمل و نقلی – لجستیکی را در نظر دارد، همکاری کنند که مبلغی فراتر از 35 میلیون دلار برآورد می‌شود.

این کارشناس با اشاره به نتایج سفر جباراف اظهار داشت: سفر وی به ازبکستان در تاریخ روابط دوجانبه یک مرحله عطفی نبوده بلکه دیدار روسای جمهور وقت دو کشور در سال 2017 میلادی اهمیت بیشتری داشته است.

وی افزود: در سال 2017 میلادی، وقتی که بیانیه‌ای در مورد تحکیم دوستی صادر شد، یک نقطه عطفی محسوب می‌شود. ساخت خط ریلی «چین- قرقیزستان- ازبکستان» و همچنین نقشه راه که در اثر آن همکاری‌های متقابل در زمینه‌های مختلف گسترش پیدا می‌کند، از اهمیت زیادی برخوردار است.

 این کارشناس با اشاره به چشم انداز پیش بینی می‌کند که مبادلات بازرگانی دوجانبه در سال جاری میلادی در سطح یک میلیارد دلار قرار گیرد.

کودریاتس معتقد است در روابط دو کشور مسیرهای قابل توجه برای توسعه شراکت آینده وجود دارد. اولین زمینه گردشگری است که تمام آسیای مرکزی برای گردشگران خارجی جالب است و بدین دلیل کشورها باید همکاری کنند.

وی از صنایع سبک به عنوان مسیر دوم نام برد. قرقیزستان در این زمینه می‌تواند یک همکار موثر برای ازبکستان باشد.

این کارشناس ادامه داد: اینجا نباید کشاورزی را فراموش کرد. این زمینه در سال‌های اخیر بیش از پیش گسترش پیدا کرده و مستلزم همکاری‌های متقابلا سودمند است و از طریق کریدور حمل و نقلی ازبکستان برای قرقیزستان دروازه‌‌ای به سوی بازارهای جدید باز می‌شود.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول