اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

ضرورت ایجاد صنایع تبدیلی جدید و های تک با توجه به ذائقه مردم / برخورد با تغییر کاربری اراضی کشاورزی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان‌شرقی، گفت:صنایع تبدیلی باید به دنبال صنایع جدید و های تک با توجه به ذائقه مردم باشد.

ضرورت ایجاد صنایع تبدیلی جدید و های تک با توجه به ذائقه مردم / برخورد با تغییر کاربری اراضی کشاورزی

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، اکبر فتحی در جلسه شورای معاونان و مدیران مستقل سازمان بابیان اینکه جهادکشاورزی تامین‌کننده امنیت غذایی جامعه است، اظهار داشت: برای تامین امنیت غذایی جامعه، کشاورزان، کارشناسان و مدیران بخش کشاورزی باید با تلاش بیشتری وظایف خود را انجام دهند و خوشبختانه با توجه به توفیقات به‌دست آمده در شرایط سخت اقتصادی و محدودیت‌های کرونایی، زحمات این عزیزان شایسته قدردانی و تشکر است.

وی با اشاره به نقش ویژه جهادکشاورزی در تامین امنیت غذایی سفره مردم، به تسریع در اجرای برنامه‌های سازمانی تاکید کرد و گفت: باید با برنامه‌ریزی حوزه‌های مختلف در راستای تامین امنیت غذایی، پیش‌بینی‌های لازم برای مواجهه با چالش‌ها مشخص شده باشد.

فتحی افزود: با توجه به شرایط اقتصادی و محدودیت‌های کرونایی، امکان واردات محصولات کشاورزی و مایحتاج جامعه در دو سال اخیر رو به کاهش بوده که این موضوع وظیفه جهادکشاورزی را برای تولید محصولات مورد نیاز جامعه چند برابر کرده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان به کارکرد حوزه‌های مختلف بخش کشاورزی استان در سال ۱۳۹۹ اشاره و تصریح کرد: خوشبختانه در سال گذشته جهادکشاورزی استان در برابر چالش‌ها و مشکلات، توانست نتایج خوبی کسب کند و باید در سال‌جاری حوزه‌های مختلف در راستای ارتقای وضعیت سال قبل فعالیت خود را افزایش دهند و کارکرد خود را با شناسایی موانع تولید و رفع  به موقع، افزایش دهند که این امر موجب افزایش تولید در بخش کشاورزی خواهد شد.

وی به طرح ارزیابی دستگاه‌ها که با عنوان طرح شهید رجایی مطرح است، تاکید و متذکر شد: باید معاونت توسعه مدیریت و منابع با جدیت نسبت به پیگیری موضوع اقدام  نماید.

فتحی با یادآوری فرارسیدن ایام بزرگداشت یاد و خاطره شهدای سنگرسازان بدون سنگر، خاطرنشان کرد: متاسفانه به دلیل محدودیت‌های ایجاد شده به دلیل بیماری کرونا، امسال امکان برگزاری مراسم وجود نداشته و لازم است به هر نحو ممکن نظیر برگزاری مراسم غیرحضوری و با همکاری صدا و سیما یاد و خاطره شهیدان "سنگر بدون سنگر" گرامی داشته و اقدامات لازم با همکاری معاونت توسعه مدیریت و منابع انجام شود.

وی افزود: اگر جان‌فشانی‌ها، ایثار و از خودگذشتگی شهیدان سنگرساز بدون سنگر نبود، هیچ یک از ما در جایگاه فعلی حضور نداشتیم و باید در راستای اهداف والای انقلاب و اسلام با جان و دل در خدمتگذاری به جامعه تلاش کنیم.

مهندس فتحی با بیان اینکه بازنشستگان جهادکشاورزی خدمتگزاران چندین و چند ساله جهادکشاورزی هستند، از معاونت برنامه‌ریزی و امور اقتصادی و مدیریت امور اداری خواست تا همکاری‌های لازم برای پیگیری مطالبات آنها را در دستور کار قرار دهد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان به استفاده کارآمدتر از کارشناسان جهادکشاورزی در حوزه‌های مرتبط تاکید کرد و گفت: با علمی شدن فرآیندها و اقدامات، می‌توان نتایج بهتری در بخش‌های مختلف کسب کرد، بنابراین مدیران سازمان باید با به‌کارگیری از تجارب متخصصان، اساتید دانشگاهی و تشکیل جلسات فنی از کارشناسان در جهت علمی شدن فرآیندها و افزایش توان تولید به نحو احسنت استفاده کنند.

مهندس فتحی با تاکید بر اینکه رفع موانع تولید باید به صورت عملی انجام شود، بیان داشت: کمیته رفع موانع تولید با هدف بررسی مشکلات و موانع تولید تشکیل شده و باید موانع تولید در هر بخش و حوزه‌ای شناسایی شده و برای رفع آن در این کمیته مطرح شود.

وی افزود: باید برنامه‌ای صرفاً برای سال 1400 تدوین شود که در آن تمام چالش‌ها و موانع موجود مطرح شده و برخی مشکلات نیز پیش‌بینی شود و سپس برای رفع این موانع، ظرفیت‌ها و استعدادهای استان شناسایی و اقدامات قابل اجرا بررسی شود و تصمیم‌گیری برای زمان اجرا اخذ گردد.

فتحی در این راستا به طرح‌های نیمه‌تمام بخش آب و خاک در ساخت سدها، مشکلات تولید گندم دیم در حوزه بهبود تولیدات گیاهی، حوادث غیرمترقبه، خشکسالی، سرمازدگی، حمله آفات اشاره کرد.

وی به درک درست و پیش‌بینی وضعیت بازار تاکید کرد و اذعان داشت: با بررسی وضعیت کارخانجات و واحدهای تولیدی در بخش کشاورزی می‌توان وضعیت بازار در آینده را پیش‌بینی کرد و باید تمام اقدامات را در جهت تنظیم بازار انجام داد و  با مدیریت مناسب، داشتن اطلاعات دقیق و به روز کنترل بازار در دست گرفته شود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان به مدیریت صنایع تبدیلی اشاره کرد و گفت: با وجود کسب رتبه سوم کشوری توسط مدیریت صنایع تبدیلی سازمان جهادکشاورزی استان، باید به دنبال صنایع جدید و های تک با توجه به ذائقه مردم باشید، چرا که سلیقه جامعه نشان‌دهنده میزان رضایت در این بخش خواهد بود.

وی با بیان اینکه راه‌اندازی استودیو خبری توسط مدیریت هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان جهادکشاورزی استان در دستور کار سازمان قرار گرفته است، ابراز کرد: باید امور مالی در اجرای این پروژه همکاری‌های لازم را سریعاً انجام دهد تا از این ظرفیت در آینده استفاده شود.

وی به استفاده از ظرفیت‌های مراکز غیردولتی ترویج تاکید کرد و افزود: حوزه ترویج کشاورزی با همکاری و استفاده از این ظرفیت می‌تواند در رفع موانع تولید پیشگام باشد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با بیان اینکه برخی پروژه‌ها می‌تواند در آینده مشکل‌ساز گردد، یادآور شد: طرح‌هایی مثل طرح سد قلی‌بیگ‌لو به‌خاطر مشخص نشدن بهره‌بردار ناتمام مانده، بنابراین اداره امور اراضی سریعاً باید با شناسایی موانع و ارائه راهکار در صدد اقدام قانونی باشد.

وی با بیان اینکه تغییر کاربری اراضی کشاورزی در حال افزایش است، اضافه کرد: مدیران شهرستان‌ها باید با برنامه‌ریزی و تعیین زمان مناسب در ایام هفته و بازدید از عرصه‌های شهرستان با هرگونه تغییر کاربری غیرمجاز به‌طور جدی برخورد کنند.

وی افزود: طبق تبصره 2 ماده 10 قانون حفظ کاربری اراضی کشاورزی زراعی باغی باید قبل از قلع و قمع پیشگیری انجام شود و در صورتی که امکاناتی مورد نیاز بود از طریق دادستانی کل استان و استانداری قابل تامین است و برای رفع موانع همکاری‌های لازم بین دستگاه‌ها انجام می‌شود.

وی به صدور اسناد کشاورزی تاکید کرد و گفت: باید هر چه سریع‌تر زمین‌های کشاورزی سنددار شده و امکان تسریع در انجام این فرآیند وجود دارد.

فتحی به نظارت بیشتر در حوزه بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایت تاکید و تصریح کرد: نظارت بر عملکرد سایر حوزه‌ها باید افزایش یافته و با جدیت دنبال شود و اگر تخلفی صورت بگیرد و حوزه بازرسی با جدیت برخورد نماید، در غیر این‌صورت به‌عنوان شریک جرم متخلف محسوب می‌شود.

وی به پروژه رودخانه‌های مرزی و طرح بهبود لاریجان اشاره کرد و گفت: اقدامات مناسبی در این پروژه‌ها اخیراً انجام شده و می‌توان با تعیین بهره‌برداران این پروژه‌ها را افتتاح کرد و مسلماً برای منطقه محروم خداآفرین خدمت ماندگاری انجام خواهد شد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان به توجه و برنامه‌ریزی برای احیای دریاچه ارومیه تاکید کرد و با بیان اینکه محل تامین اعتبارات حوزه زراعی و باغی منطقه تغییر کرده است، بیان داشت: اعتبارات پروژه‌های احیای دریاچه ارومیه کماکان وجود داشته و باید پروژه‌های نیمه‌تمام بررسی شده و موانع شناسایی شود تا برای ادامه کار برنامه‌ریزی انجام شود.

انتهای پیام/60001/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول