اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

عملکرد ستودنی مجموعه‌های نظارتی استان فارس در بحث تایید صلاحیت کاندیداهای شورای شهر

سرانجام پس از قریب به یک ماه و نیم از زمان ثبت نام داوطلبان انتخابات شوراهای شهر در شیراز، احراز صلاحیت‌ها به سمع و نظر کاندیداهای شوراهای شهر در شهرستان شیراز رسید.

عملکرد ستودنی مجموعه‌های نظارتی استان فارس در بحث تایید صلاحیت کاندیداهای شورای شهر

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، براساس گفته فرماندار شیراز برای ششمین دوره از انتخابات شوراهای شهر شیراز از ۷۶۰ نفر، ۴۲۴ داوطلب معادل بیش از ۵۵ درصد تایید صلاحیت شده و ۳۳۶ نفر نیز صلاحیتشان احراز نشد. در شهر شیراز نیز از ۵۲۵ داوطلب مرد و ۱۰۴ داوطلب زن برای انتخابات شورای شهر، ۳۶۰ نفر تایید و ۲۶۹ نفر رد صلاحیت شده اند.

طبق شنیده ها و پیگیری های خبرنگار فارس در این دوره از بررسی صلاحیت ها بسیاری از افراد شاخص و شناخته شده چپ و راست به دلایل مختلف صلاحیتشان احراز نشد تا هیئت اجرایی و هیئت نظارت نشان دهد که با وجود همه مشکلات، سنگ اندازی ها، کم لطفی ها و فشارها کم نیاورده و تلاش شده که ضمن ضایع نشدن حق هیچکس، فردی نیز که شرایط و صلاحیت لازم را نداشته و یا دچار مشکلات و خطاهایی بوده، نتواند از این سد عبور کند.

در این میان کم لطفی های استانداری و فرمانداری در حق هیئت های اجرایی و نظارت بر انتخابات شوراها چندان قابل هضم نیست، دستگاه هایی که باید به صورت کامل حامی و پشتیبان تصمیمات این دو هیئت باشند و هیچگونه احتمال جانبداری از فرد و یا جریانی خاص برای هیچ یک از ارگان های دولتی و به طور ویژه برای این دو زیرمجموعه وزارت کشور پذیرفته نیست.

به واقع اگر کمی با جو و شرایط سیاسی حاکم بر شیراز آشنا باشیم، کار بزرگ هیئت اجرایی و نظارت بر انتخابات در کنار دستگاه های نظارتی و تحمل انواع و اقسام فشارها را خواهیم ستود و امید می رود که در سایر مراحل انتخابات نیز همانطور که رهبر معظم انقلاب بارها تاکیده کرده اند، مُر قانون سرلوحه کار باشد.

سلامت انتخابات که از نخستین مراحل آن بررسی صلاحیت داوطلبان می باشد، از لوازم ضروری مردم سالاری و جزء جدانشدنی انتخابات آزاد و منصفانه است و بدون ابزارها و مکانیسم‌ های نظارتی و تضمینی، امکان تحقق یک انتخابات دموکراتیک، مشارکتی و رقابتی وجود ندارد.

در واقع نهادهای نظارتی، مجموعه هایی هستند برای تضمین سلامت فرایند انتخابات تا امکان برگزاری انتخابات مطابق اصول و موازین دموکراتیک و قوانین و مقررات انتخاباتی فراهم شود.

فراموش نکردیم که اگر سهل انگاری فرمانداری و هیئت نظارت بر انتخابات شوراها در سال ۹۶ نبود، بسیاری از اعضای اصلاح طلب شورای پنجم با وجود مستندات فراوان نباید امکان حضور در انتخابات شورای شهر شیراز را پیدا می ‌کردند، حضوری که نتیجه ای بهتر از تشکیل شورای سیاسی پنجم همراه با حجم بسیاری از حاشیه ها به همراه نداشت.

انتصابات سیاسی و به دور از شایستگی، هزینه های بی خود و گزاف، درگیری های لفظی اعضای شورا و هدررفت چهارسال از عمر مردم شیراز تنها بخشی از ضررها و آسیب های بی دقتی هیئت نظارت بر انتخابات شوراها در دور قبل بود که تصور می شود در این دوره بی توجه به جناح و گرایش، یقه هرکسی که شیله ای به پیله اش باشد را گرفته است.

امید می رود که این رویه انقلابی در ادامه فرآیند انتخابات نیز ساری و جاری بوده تا به یک شورای شهر سالم، متخصص و متعهد منتهی شود.

انتهای پیام/ن

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول