اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سیستان و بلوچستان

آزمایش موفق طرح آبرسانی دشت سیستان در انتقال آب به مزارع کشاورزان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: توزیع عادلانه آب در سطح دشت سیستان مهمترین کارکرد پروژه انتقال آب با لوله است.

آزمایش موفق طرح آبرسانی دشت سیستان در انتقال آب به مزارع کشاورزان

به گزارش خبرگزاری فارس از زاهدان، محمد علی نیکبخت پیش از ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه در زاهدان اظهار کرد: با تلاش شبانه روزی همه دست اندرکاران، عملیات اجرایی طرح انتقال آب بالوله به ۴۶هزارهکتار از اراضی دشت سیستان  به اتمام رسید و تاکنون برای اولین بار ١۵ هزار حوضچه تعبیه شده در مزارع، ٢٧٠ میلیون مترمکعب آب را بصورت تحت فشار  از محل  ١۶ ایستگاه های پمپاژ با موفقیت تحویل کشاورزان در ۵ شهرستان حوزه سیستان شدند.

وی افزود: ۵ هزار متر لوله گذاری در سیستان انجام شده است و اجرای این پروژه نشان از این است از نظر فنی مهندسی و اجرایی پیچیدگی خاص خود را دارد و قابل قیاس با پروژه های دیگر نیست به گونه ای که با توجه به مشکلات موجود  ۲۷۰ میلیون متر مکعب تا امروز انتقال آب انجام داده است.

وی تاکید کرد: پروژه از نظر سازه ای صد درصد به اتمام رسیده و هیچ نقصی ندارد و هم اکنون در حال آب رسانی است  گفت:  امسال کشاورزان ۵۶ هزار هکتار از اراضی کشاورزی خود را با آب تحویلی از محل طرح به زیر کشت محصولات کشاورزی برده که بیش‌از ٩٠ درصد آن محصول گندم هستند.

نیکبخت کاهش هدر رفت آب، توزیع عادلانه آب در دشت سیستان را از مهمترین ویژگی های این طرح عظیم و بی نظیر در سطح کشور برشمرد و گفت: در صورت تأمین وتخصیص حقابه بیش از۴٠٠ میلیون متر مکعب، طرح آبرسانی دشت سیستان قابلیت افزایش اراضی تحت پوشش تا ۶١ هزار هکتار را داراست.

وی با بیان اینکه تدوین الگوی کشت سیستان با همکاری دانشگاهیان، مراکز تحقیقاتی و سازمان نظام مهندسی در دست اجراست و تا اوایل خرداد ماه سال جاری نهایی خواهد شد از همه کشاورزان خواست در راستای اجرای تغییر الگوی کشت و توسعه کشت های کم آب بر و اقتصادی با کارشناسان جهادکشاورزی همکاری گسترده ای داشته باشند.

نیکبخت تعیین سازمان بهره بردار را از مهمترین خواسته های بهره برداران و تشکل های بخش کشاورزی خواند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: تاکنون ۴۴ هزار هکتار از اراضی کشاورزی جنوب استان با مشارکت حداکثری مردم به سامانه های نوین آبیاری مجهز شده و ٣ هزار هکتار نیز در دست اجراست و تمامی تلاش مدیریت آب و خاک سازمان در سال ١۴٠٠ سرعت بخشی بیشتر در اجرای این سامانه ها خواهد بود.

انتهای پیام/75005

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول