اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

لزوم انجام مطالعات دینی در ارتباط با اشعار آینی

نماینده ولی فقیه در استان زنجان بر لزوم انجام مطالعات دینی در ارتباط با اشعار آیینی تأکید کرد و گفت: انس با مبانی دینی و منبع بار آگاهی شعرا را افزایش می‌دهد، پس از شاعران می‌خواهیم مطالعه خود را افزایش دهند.

لزوم  انجام مطالعات دینی در ارتباط با اشعار آینی

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، عصر شعر رمضان به مناسبت میلاد امام حسن مجتبی (ع) در دفتر امام جمعه زنجان و با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان، استاد کلامی و جمعی از شاعران دیگر با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شد.

نماینده ولی فقیه در استان زنجان در این برنامه گفت: ظرفیت‌های خوبی در عرصه شعر در زنجان وجود دارد که باید از ظرفیت آنها استفاده شود.
آیت‌الله شیخ علی خاتمی با بیان اینکه شعرا ظرفیت‌های خوبی هستند و قطعا میوه‌های خوبی در عرصه فرهنگ دارند، افزود: استعدادهایی که این افراد دارند، خدادادی است و باید بیش از پیش شکوفا شود.
وی با تأکید بر اینکه در ارتباط با توحید و خداشناسی باید وقت گذاشته شود و در این باره نیز شعرهای فاخر گفته شود، تصریح کرد: نکته دوم امام حسن مجتبی (ع) هستند که در غربت واقع شده‌اند و خیلی خوب است که شعرا حداقل سالی دو رباعی درباره ایشان بسرایند.
امام جمعه زنجان همچنین بر انجام مطالعات دینی در ارتباط با اشعار آینی تاکید کرد و افزود: انس با مبانی دینی و منبع بار آگاهی شعرا را افزایش می‌دهد، پس از شاعران می‌خواهیم مطالعه خود را افزایش دهند.
وی با اشاره به اینکه برخی از اشعار ماندگار است  و برای همیشه در اذهان باقی می‌ماند، افزود: برای مثال در برخی از کشورهای دیگر حتی اشعار شهریار را حفظ کرده‌اند، پس این امر به غنای شعری که گفته شده برمی‌گردد.
آیت الله خاتمی با تأکید بر همت بیشتر شعرا برای کنگره شهدای زنجان بیان کرد: قطعا حتی گفتن یک رباعی برای کنگره شهدا غنای این کنگره و ارزش شهدا را بیشتر خواهد کرد که در این رابطه شعرا می‌توانند با خانواده شهدا ارتباط بگیرند.
خاتمی در ادامه به وجود قوه عقل و اختیار در انسان اشاره کرد و گفت: کسانی که از عقل خود استفاده نمی‌کنند، همانند چهارپایان هستند و هرکسی هر امتیازی داشته باشد، ولی عقل نداشته باشد به درد نمی‌خورد.

برگزاری چند جشنواره ادبی در استان زنجان

در ادامه نیز مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان به رونق خوب ادبیات در کشور به لحاظ حضور شعرا و ادبا و محافل ادبی فاخر اشاره کرد و گفت: ما وارث فرهنگ دینی هستیم که اولین تجربه وحی در آن با خواندن آیه « اقرا باسم ربک الذی الخلق» آغاز شد، پس باید به این موضوع توجه ویژه داشته باشیم.
محمدربیع احمدخانی تصریح کرد: با داشتن چنین پیشینه‌ای نباید کمال‌گرایی در این بخش دچار رخوت شود، اصلا  چرا باید ملتی با این پیشینه معنوی و چنین ذخیره گرانباری هرگاه بخواهد از اهمیت مطالعه و کتاب بگوید، باید امثال و فرهنگش را از دیگران تمنا کند؟
وی با اشاره به اینکه وضعیت فعلی ما با وجود حضور فرهیختگان حوزه ادبیات و تلاش بی‌وقفه آنها تناسبی با آنچه باید، ندارد، اضافه کرد: بر همه نهادهای فرهنگی جامعه اسلامی واجب است تا جهت‌گیری‌ها و سیاست‌های خود را به سمت رسیدن به جامعه‌ای هدف‌گذاری کنند که در آن کتاب و مطالعه و در آمیختن با ادبیات مهمترین متغیر در سبد مصرفی خانوار باشد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان در ادامه به برنامه‌های این اداره کل در حوزه فرهنگی اشاره کرد و گفت: اداره کل ارشاد زنجان با همکاری مفاخر ادبی و انجمن‌های ادبی حرکت‌های جدیدی در این حوزه آغاز کرده است و چندین جشنواره بزرگ ادبی را آغاز کرده است که از جمله آن دوسالانه حسین منزوی است.
وی تصریح کرد: برگزاری ده‌ها برنامه و فعالیت ادبی در دوران کرونا در قالب استفاده از ظرفیت‌های فضای مجازی نشان دهنده قوت و استحکام جریان‌های ادبی استان است که جای تقدیر از برگزارکنندگان آن دارد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان تصریح کرد: جایزه ادبی منزوی با همت بی‌نظیر فعالان ادبی و حمایت‌های مادی و معنوی امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و خانه ادبیات در حال برگزاری است که بازتاب خوبی هم در کشور و در سطح بین‌الملل داشته است.
وی ادامه داد: بی شک اجرای موفقیت‌آمیز و پرشور این رویداد فرهنگی و ادبی و هم استمرار آن در سال‌های آتی را ممکن می‌کند و هم استان زنجان را بر تارک شعر کشور می‌نشاند.

استاد ولی الله کلامی نیز در این برنامه گفت: در راستای ایجاد فضای مناسب برای شکوفایی استعدادهای نسل جوان و همچنین بهره‌گیری از فضای مجازی با توجه به شیوع ویروس کرونا «پویش ادبی یک خانه در بهشت» در زنجان راه‌اندازی شد.

وی تصریح کرد: این پویش  یکی از کارهای فرهنگی است که در منزل استاد ولی‌الله کلامی زنجانی در بستر فضای مجازی و بصورت آنلاین فعالیت دارد.

استاد کلامی گفت: پویش ادبی این خانه در بهشت هر هفته پنج‌شنبه از ساعت 20 تا 22 شب از صفحه رسمی استاد کلامی پخش می‌شود و در حدود 150 شاعر نیز در آن مشارکت می‌کنند.

استاد کلامی ضمن ابراز خرسندی از راه‌اندازی این پویش و استقبال جوانان علاقه‌مند به شعر از آن گفت: با توجه به استمرار برگزاری این برنامه شاهد مشارکت هرچه بیشتر جوانان در آن هستیم.

این شاعر زنجانی گفت: با این کار فضای مناسبی برای شاعران جوان فراهم می‌شود تا اشعار آئینی خود را به اشتراک بگذارند و حتی فعالیت خود در این عرصه را تقویت کنند.

وی تصریح کرد: شیوه کار به این شکل است که شامگاه روز پنجشنبه یک بیت شعر به عنوان شعر مطروحه در پیج @kalamiezanjani  عنوان می‌شود و سپس شاعران و علاقه‌مندان با مشارکت، می‌توانند طی زمان مشخص شده بر اساس قالب وزن و قافیه بیت مطروحه، دو بیت از اشعار خود به زبان‌های ترکی و فارسی را در بخش کامنت منتشر کنند.
این شاعر زنجانی با اشاره به اینکه پس از داوری اشعار گفته شده  یک بیت به عنوان بیت‌الغزل فارسی و یک بیت به عنوان بیت‌‍الغزل ترکی انتخاب می‌شود، اضافه کرد: در نهایت این اشعار در قالب مجموعه ابیات پویش «یک خانه در بهشت» چاپ و منتشر خواهد شد.

انتهای پیام/73005/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول