اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

دست‌های پنهان در تنش‌های مرزی تاجیکستان و قزقیزستان

کارشناسان قرقیزی معتقدند درگیری مرزی با تاجیکستان به نفع هیچ کشوری نبوده و تنها تحریک‌کنندگان این ماجرا می‌توانند از این آب گل آلود ماهی بگیرند.

دست‌های پنهان در تنش‌های مرزی تاجیکستان و قزقیزستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک، با توجه به درگیری مرزی بین ساکنین مرزنشین قرقیزستان و تاجیکستان که منجر به تلفات جانی شد، «ایگور شستاکوف» و «مارس ساریف» دو کارشناس مسائل سیاسی نظرات و دیدگاه‌های خود را  در این مورد عنوان کردند.

آنها معتقدند این درگیری به نفع طرفین نبوده و تنها تحریک کنندگان این ماجرا می‌توانند از این آب گل آلود ماهی بگیرند.

شستاکوف در مورد این وضعیت اظهار داشت: روشن است که این مشکلات  امروز بوجود نیامده و سابقه تاریخی دارد.

وی افزود: به نظر من اکنون تشدید درگیری‌ها به مهم‌ترین نقطه و اوج خود رسیده است. در این راستا، به نظر من کاهش بیشتر حوادث درگیری نه تنها بر امنیت کشورها بلکه بر امنیت ساکنان، در درجه اول کسانی که در این مناطق زندگی می‌کنند و به طور کلی بر امنیت منطقه تأثیر منفی خواهد گذاشت. چالش‌ها و تهدیدهای تروریستی و افراط‌گرایانه راه به جایی نبرده و نمی‌برد.

این کارشناس علوم سیاسی ادامه داد: این تصادفی نیست که ازبکستان پیشنهاد می‌کند به عنوان یک میانجی در مذاکرات عمل کند، «تاشکند» متوجه شده است که امنیت منطقه در معرض تهدید است.

وی توجه را به این نکته جلب کرد که در این موقعیت «سادیر جباروف» رئیس جمهور قرقیزستان قطعاً هیچ گزینه دیگری ندارد. هرچه رایزنی‌ها زودتر انجام شود، اختلافات زودتر فروکش می‌کند.

شستاکوف همچنین خاطر نشان کرد: حل مشکلات با کمک نیروهای مسلح در واقع فقط به تشدید وضعیت کمک می‌کند.

وی افزود: تاجیکستان و قرقیزستان هر دو عضو سازمان پیمان امنیت جمعی هستند و در صورت لزوم این سازمان باید در مذاکرات به عنوان واسطه عمل کنند. این سازمان مسئول امنیت منطقه است. آنها در هر دو کشور پایگاه دارند. باید واکنشی از سوی این سازمان صورت گیرد تا تنش‌ها هرچه سریعتر پایان یابد.

ساریف، کارشناس دیگر مسائل سیاسی گفت: طرف تاجیک نگران است که طرف قرقیزی عملیات ساخت مخازن را آغاز کند و سپس تنظیم جریان رودخانه به طور کامل در دست «بیشکک» بیفتد.

وی گفت: بنابراین، آنها برای تصرف تأسیسات آبگیری «گلاونایا» و متعاقب آن برای نشستن بر سر میز مذاکره عملیاتی را آغاز کردند.

این کارشناس گفت: من فکر می‌کنم طرفین تا حدودی ممکن است توسط شخص ثالثی تحریک شده باشند. منظور من یک بازیکن جهانی است. بنابراین، معتقدم که به زودی با گذشت زمان همه مسائل روشن خواهد شد که بازیکن جهانی در این درگیری چه بازی کرده و چه نتیجه‌ای گرفته است.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول