اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

دولت ها بر اساس ریل گذاری مجلس حرکت کنند/ روحیه هم‌گرایی و کار جمعی در کشور نیاز است

وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: دولت باید مجری باشد که لازم است توسط مجلس ریل‌گذاری شود و بر آن مبنا حرکت کند.

دولت ها بر اساس ریل گذاری مجلس حرکت کنند/ روحیه هم‌گرایی و کار جمعی در کشور نیاز است

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان به نقل از روابط عمومی نهضت استادی بسیج اصفهان، سید محمد حسینی در ویژه برنامه شنبه‌های انتخاباتی با موضوع دولت جوان حزب‌اللهی که توسط کمیته استانی انتخابات نهضت استادی بسیج اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: معلمان هستند که جامعه را می‌سازند و سیستم آموزشی قوی می‌تواند ذهنیت و فکر و اندیشه و شخصیت افراد را مناسب با نیازها و اهداف جهت‌دهی کند، که یک هم‌گونی و هم‌گرایی، نظم و انسجام در سیستم آموزشی ضرورت دارد. 

وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی یاد استاد شهید مطهری را گرامی داشت و افزود: بعد از گذشت بیش از چهل سال آثار شهید مطهری زنده و قابل استفاده است، این شهید با اخلاص ایثار و فداکاری و روحیه سخت کوشی و کمک به حل مشکلات مردم برای همه ما الگو است. 

وی یادآور شد: فرهنگ به تعبیری که مقام معظم رهبری دارند روح حاکم بر جامعه است یک جایگاه  بسیار مهمی دارد، و به مثابه روح جامعه به زندگی فردی و اجتماعی انسان معنا و هویت می‌بخشد.  

حسینی ادامه داد: فرهنگ یک مجموعه درهم و بدون ارتباط نیست، فرهنگ نظام‌واره‌ای از عقاید و باورهای اساسی است که قانون اساسی جمهوری اسلامی  نیز بر پایه این عقاید است و از توحید، نبوت، معاد، عدل و امامت و غیره گفته است.

وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اینجا هم در فرهنگ اولین کلید واژه بحث عقاید و اعتقادات و باورها، عقاید و باورهای مبنایی و اساسی و بنیادی است.  

وی اظهار کرد: مورد دیگر ارزش‌ها است که هر کشوری هم برای خودش ارزش‌هایی دارد؛ همینطور آداب و الگوهای رفتاری ریشه‌دار و دیرپا، نمادها هم نشان فرهنگ است و رمز رازی در آن است و پیام دارد، و مصنوعات یعنی محصولات فرهنگی است.

حسینی افزود: نمادها و مصنوعات که ادراکات، رفتار و مناسبات جامعه را جهت داده و شکل می دهد و هویت آن را می‌سازد  مجموعه این‌ها که می‌شود نظام‌واره‌ای و فرهنگ سطوح مختلف دارد. 

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی به موضوع  فرهنگ اسلامی اصیل اشاره کرد و گفت افزود: بعد از انقلاب کارهای فاخر و ارزنده‌ای انجام شده از مضامین قرآنی می‌توانیم کارهای جذابی انجام دهیم که نه تنها ایرانیان بلکه  غیرایرانی‌ها هم آن را ببینند؛ چون ما اعتقادات خاص خودمان را داریم و  با فرهنگ انقلاب هم عجین شده باید بر باورها و اعتقادات خودمان تکیه کنیم. 

وی سپس مطرح کرد : در بحث فرهنگ یک اصل مهم اصل هدایت و راهبری است، برخی جوری صحبت می‌کنند که فرهنگ مدیریت پذیر نیست در حالی که معتقدیم کار سختی است اما می‌توان کار کرد و فرهنگ جامعه را ساخت، امام (ره) در یک جامعه که در رخوت و غفلت بودند تحول ایجاد کرد، سال ۴۳ وقتی امام (ره) را تبعید کردند جامعه‌ای که هیچ واکنشی نشان نمی‌داد بعد که امام برگشت چه هنگامه و تحول ایجاد شد؛ پس می‌شود در فکر و  اندیشه جامعه  تغییر ایجاد کنیم البته یک شبه نمی شود زحمت دارد  تدریجی است اما مدیریت پذیر و تحول پذیر است اگر کار مستمر انجام دهیم حتما می‌شود تغییر را ایجاد کرد. 

 حسینی اظهار کرد: وقتی بحث هدایت می‌کنیم یا می‌گوییم ارشاد، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مفهوم این است که بالاخره دولت در حوزه فرهنگ هم وظیفه دارد این طور نیست که گفته شود به زور نمی‌توانیم مردم را به بهشت ببریم، می توانیم و باید زمینه ساز باشیم. 

وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی با یادآوری این که زمانی که وزارت ارشاد بودیم هر سال اولویت‌های برنامه سازی را مشخص می‌کردیم گفت: مثلا فیلم‌های مرتبط با دفاع مقدس و افتخارات و تاثیرگذاری که می تواند انسان‌ساز باشد یا فیلم‌های مرتبط یا تحکیم خانواده، این‌ها  که مباحث اولویت دار است همچنین مسائل منطقه اینکه امریکا در منطقه حضور دارد، تاریخ معاصر انقلاب، تاریخ اسلام و غیره برای این که جامعه جهت پیدا کند.

وی تاکید کرد: یکی از کارها که وظیفه دولت و حکومت این است که سعی کند محصولات جامعه فرهنگی و فعالیتهای هنری جامعه را هدایت کند.

حسینی اظهار کرد: همچنین بحث حمایت را داریم که اگر بخواهیم آثار خوبی تولید شود، باید حمایت کنیم در دولت دهم یکی از بحث‌های جدی این بود که از هنرمندانی که کارهای هنری خوب که جهت هم دارد  انجام می‌دهند حمایت شود. 

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی تاکید کرد: ولی نگاه دیگری در دولت‌های مختلف بوده عمدتا دولتهای به‌ غیر از ۸ سال و یک مقاطعی دیگر؛  افکار غربگرایی بوده و  اعتقاد چندانی نداشتند به  این که باید هدایتی صورت بگیرد باید حمایت از کارهای فاخر دینی و انقلابی صورت بگیرد باید نظارت شود نظارت را هم خیلی وقت‌ها قبول نداشتند.

 وی ادامه داد: بنابر این شاهد بودیم مقام معظم رهبری چندین بار گفتند نوعی بی بند و باری و ولنگاری فرهنگی را شاهد هستیم و از بیت المال مسلمین حمایت می‌شود از کسانی که اساس فکر دینی و اندیشه اسلامی و را نفی می‌کنند یا اساس انقلاب و جنگ را زیر سوال می‌برند.

حسینی با تاکید بر این که هدایت، حمایت و نظارت  و این که کار فرهنگی باید مستمر باشد ادامه داد: دولت‌ها ساز خودشان را می‌زنند در حالی که اسناد بالا دستی و یا حداقل برنامه ۵ ساله را باید عمل کنند یعنی قوه مجریه نه این که خود رئیس‌جمهور بشود تئوریسین نظریه‌پرداز همه چیز را آن گونه که مطابق میل خودشان هست و می توانند بهره برداری کنند در مسائل سیاسی، تفسیر و تحلیل کند، دولت باید مجری  باشد که لازم است توسط مجلس ریل‌گذاری شود و بر آن مبنا حرکت کند.  

وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: یک اهداف کلانی در مباحث فرهنگی داریم که باید در دولت آینده پیگیری شود، از جمله  فراگیر شدن فرهنگ قرآنی است در دولت دهم یک معاونت قرآنی راه‌اندازی کردیم این که هنرمندان را با قرآن همراه کنیم و ۲۰ جشنواره تعریف کردیم که بعد همه چیز تعطیل شد؛ همچنین بحث نهادینه شدن ولایت‌مداری، فرهنگ انتظار، تعمیق خودباوری، اعتماد به نفس ما می‌توانیم، همه باید در قالب جذاب هنر انجام شود.

وی در پایان گفت: همچنین روحیه هم‌گرایی و کار جمعی در کشور نیاز است باید الفت، صمیمیت، اخوت اسلامی، امیدواری، نشاط، صداقت، نظم، انظباط و نهادینه شدن فرهنگ عقلانیت، معنویت، عدالت، شایسته‌محوری و  شایسته سالاری است.

انتهای پیام/۶۳۱۲۵/ص/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول