اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قزوین

دلیل خاموشی‌های اخیر، سرقت کابل است/ اگر مصرف برق مدیریت نشود، شاهد خاموشی‌های گسترده خواهیم بود

مدیرکل مدیریت بحران استانداری قزوین گفت: متأسفانه سرقت کابل در قزوین بسیار زیاد شده است و به همین دلیل در روزهای اخیر شاهد خاموشی‌هایی بوده‌ایم که البته برای این مسئله به‌دنبال چاره‌اندیشی از طریق همکاری مردم و استفاده از ظرفیت افرادی نظیر کارگران شهرداری و پاکبان‌ها هستیم.

دلیل خاموشی‌های اخیر، سرقت کابل است/ اگر مصرف برق مدیریت نشود، شاهد خاموشی‌های گسترده خواهیم بود

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، در روزهای اخیر در چندین مورد در مناطق مختلف قزوین شاهد قطعی برق و خاموشی‌های متعددی بوده‌ایم که این امر به وسایل و کالاهای برقی شهروندان خساراتی را وارد کرده است. قدرت‌الله مهدیخانی، مدیرکل مدیریت بحران استانداری قزوین در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در قزوین گفت: دلیل خاموشی‌های روزهای اخیر در قزوین، سرقت کابل است که متأسفانه این روزها در قزوین بسیار زیاد شده است، برای مثال روز گذشته در کوچه‌های نرگس و نسترن در بلوار خاکی سرقت کابل و قطعی برق اتفاق افتاده است.

وی افزود: لازم است تصمیماتی در زمینهٔ سرقت کابل اتخاذ شود، زیرا علاوه بر خسارت‌های دولتی، منجر به خسارت به اموال مردم و سوختن دستگاه‌های الکتریکی منازل شهروندان می‌شود؛ بنا شده است شرکت برق برنامه‌ای در این زمینه داشته باشد و روی این موضوع کار کند.

مهدیخانی اظهار کرد: برای مثال می‌توان از ظرفیت‌های مردمی و ظرفیت برخی افراد نظیر کارگران شهرداری و پاکبان‌ها استفاده کرد و تشویق‌هایی را برای آنان در نظر گرفت، زیرا معمولاً طبق گزارش‌های واصله، سرقت کابل در ساعات حوالی صبح رخ می دهد و در این ساعات پاکبان ها در محل کار خود حضور دارند و می توانند هر موضوع مشکوکی را که مشاهده کردند به نیروی انتظامی یا ادارهٔ برق اطلاع دهند.

این مسؤول عنوان کرد: سوختن یا خرابی دستگاه‌های الکتریکی شهروندان اگر در اثر نوسانات برق باشد، اداره برق خسارات آن را پرداخت می‌کند، اما در مورد سرقت کابل‌ها چنین نیست.

وی در ادامه بیان کرد: در جلسه‌ای که روز گذشته در این خصوص برگزار شد، موضوع کم‌بارشی‌های سال گذشته مطرح شد که موجب کمبود آب در برخی سدها شده است و از آن‌جا که تغذیهٔ برخی نیروگاه‌های آبی از طریق سدها تأمین می‌شود، موجب بروز برخی مشکلات خواهد شد.

مهدیخانی اذعان کرد: این نگرانی وجود دارد که در تابستان سال جاری خاموشی‌های گسترده‌ای را در استان شاهد باشیم.

وی خاطرنشان کرد: طی بخش‌نامه‌ای از سوی هیئت دولت، استفاده از کولر گازی در ادارات استان‌ها، به‌جز برخی از استان‌های جنوبی، ممنوع شده است و در رابطه با مصرف برق ادارات نیز اعلام شده که لازم است نسبت به مصرف سال گذشته 50 درصد کاهش یابد.

این مسؤول تصریح کرد: حدود 25 الی 26 درصد مصرف برق در استان قزوین مربوط به بخش کشاورزی است، بیش از 40 درصد نیز در بخش صنعتی است و 24 الی 25 درصد نیز مربوط به بخش خانگی است.

مهدیخانی اعلام کرد: در جلسهٔ روز گذشته با اعضای شورای هماهنگی مدیریت بحران اعلام کردیم که جهت جلوگیری از بروز مشکلات در زمینهٔ مصرف برق، لازم است با تصمیم استاندار محترم از 15 اردیبهشت الی 15 شهریور 1400 برخی برنامه‌ها در استان اجرایی شود.

وی تأکید کرد: یکی از این برنامه‌ها کاهش ساعات کاری ادارات در پیک مصرف است، برای مثال اگر در حالت معمول، ادارات از ساعت 7:30 فعالیت خود را آغاز می‌کنند، مصوب شود کارمندان زودتر از این ساعت در محل کار خود حاضر شوند و از آن‌سو نیز ادارات زودتر از ساعت معمول تعطیل شوند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری قزوین یادآور شد: یکی دیگر از برنامه‌ها، استفاده از ژنراتورها حداقل به‌مدت 2 ساعت در ادارات است، به این معنا که ادارات روزانه 2 ساعت از دیزل ژنراتور استفاده کنند.

مهدیخانی عنوان کرد: محدود کردن روشنایی در بلوارها یا جاده‌های اصلی به‌جز مناطق حادثه‌خیز و جاده‌های بین شهری نیز یکی دیگر از برنامه‌هایی است که می‌توان برای کاهش مصرف برق در استان انجام داد، به این معنا که روشنایی‌ها به اندازهٔ فعلی نباشند و چراغ‌ها یک در میان روشن شوند، هم‌چنین در داخل شهر نیز خیابان‌ها و بلوارهای اصلی به همین صورت باشد و میزان روشنایی کاهش یابد، زیرا موضوع کمبود برق جدی است و ما انتظار داریم مردم در این زمینه با ما همکاری کنند، در صورت عدم همکاری ممکن است منجر به خاموشی بخشی از شهر شود.

این مسؤول در ادامه اظهار کرد: هم‌چنین در برخی پارک‌ها یا بوستان‌ها لامپ‌هایی استفاده می‌شود که پرمصرف است و برای زیباسازی شهر بوده، زمانی که تصمیم برای وجود این‌ها در بوستان‌ها گرفته شده، این تصمیمات بر اساس نیازهای روز بوده است و در آن رمان تصور نمی‌شده در آینده ممکن است چنین مشکلاتی رخ دهد، بنابراین اکنون این احتمال وجود دارد که مجبور باشیم سیستم روشنایی پارک‌ها یا تفرج‌گاه‌ها را محدودتر کنیم؛ البته در این خصوص بنا داریم مکاتبه‌ای با شورای تأمین داشته باشیم که از این شورا نیز در این خصوص مجوز گرفته شود، زیرا ممکن است در صورت محدود کردن روشنایی پارک‌ها، سرقت‌ها یا سایر مشکلات در حوزهٔ مسائل اجتماعی اتفاق بیفتد و یا تاریکی‌ها باعث شود سرقت منازل یا سرقت سایر مکان‌ها اتفاق بیفتد.

مهدیخانی عنوان کرد: در بحث صنایع نیز قرار بر این شد که شرکت شهرک‌های صنعتی و سازمان صمت جلسه‌ای داشته باشند و واحدهای صنعتی را مجاب کنند تا آن‌هایی که دیزل ژنراتور دارند، دیزل ژنراتورها را داخل مدار بیاورند که بتوانیم از ظرفیت آن‌ها استفاده کنیم.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در حوزهٔ کشاورزی نیز این احتمال می‌رود که در برخی ساعات خاموشی بدهیم و یا این‌که اعلام کنیم مدیریت مصرف داشته باشند که البته قطعاً تمامی این موارد باید با هماهنگی و برنامه‌ریزی دقیق صورت بگیرد.

مهدیخانی اضافه کرد: طبق آمار ارائه شده توسط شرکت برق استان، میزان برق مصرفی استان قزوین از ابتدای فروردین 1400 نسبت به مدت مشابه در سال گذشته 24 درصد افزایش یافته است، در حالی‌که در سال‌های گذشته میزان افزایش برق مصرفی استان نسبت به سال‌های پیشین 4 الی 5 درصد بوده است؛ دلیل این افزایش مصرف به‌دلیل گرمای زودهنگام هوای و کم‌بارشی بوده است، زیرا در سال گذشته تا این روزها چاه‌های کشاورزی استان به دلیل بارندگی‌ها هنوز وارد مدار نشده بود و از آن‌ها استفاده نمی‌شد، اما امسال به‌دلیل گرمای هوا و نیز به‌علت کاهش بارندگی‌ها، کشاورزان از 15 اسفند 99 شروع به استفاده از چاه‌ها کردند و این موضوعات موجب افزایش مصرف برق در استان شده است.

وی در پایان عنوان کرد: از هم‌استانی‌های عزیز تقاضا داریم در این ایام با توجه به گرم شدن هوا، در مصرف آب و برق صرفه‌جویی داشته باشند و مصرف خود را مدیریت کنند تا بتوانیم بدون قطعی یا خاموشی از این روزها گذر کنیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول