اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

دغدغه گروه‌های مطالبه‌گر: بزرگترین گاوداری صنعتی همدان معطل «بانک»!/ قوه قضاییه ورود کند

بزرگترین واحد تولیدی صنعتی گاوداری همدان با طرح توسعه نگهداری ۷ هزار راس دام مولد و کارخانه لبنیات به خاطر مشکلات بانکی، بعد از 9 سال به بهره‌برداری نرسیده که گروه جهادی مطالبه‌گری «سدید» پیگیر حل این مشکل از سوی مسوولان است.

دغدغه گروه‌های مطالبه‌گر: بزرگترین گاوداری صنعتی همدان معطل «بانک»!/ قوه قضاییه ورود کند

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، بعد از ظهر امروز دومین نشست خبری ستاد امر به‌ معروف و نهی از منکر استان با موضوع ورود گروه‌های جهادی به عرصه مطالبه‌گری اجتماعی، آن هم به صورت ویژه و طرح مشکل شرکت «کشاورزی دامپروری تلیسه نمونه امید» برگزار شد.

در این جلسه مسوول گروه جهادی مطالبه‌گری «سدید» با اشاره به توفیقات کار در حوزه مطالبه‌گری اظهار کرد: سه روز بعد از برگزاری نخستین  نشست خبری امر به معروف و نهی از منکر با موضوع ورود گروه‌های جهادی به عرصه مطالبه‌گری اجتماعی و طرح مشکل «زمرد آسیا»، دادستانی در این زمینه ورود کرد و حکم توقف مزایده یک اردیبهشت ماه این واحد متوقف شد.

محمد صبوری با بیان اینکه هنوز نیز پیگیری کار این شرکت را در دستور کار داریم تا راه‌اندازی مجدد آن صورت گیرد و به سمت تولید حرکت کند خواستار توجه به این مهم شد.

وی با بیان اینکه امروز نیز پیگیری مشکل بزرگترین واحد گاوداری صنعتی استان با ظرفیت ۲ هزار راس را در برنامه داریم گفت: این شرکت با هدف راه‌اندازی بزرگترین واحد تولیدی صنعتی گاوداری با ظرفیت و طرح توسعه نگهداری ۷ هزار راس دام مولد و کارخانه لبنیات در زمینی به مساحت ۳۵.۵ هکتار در سال ۸۶ با اخذ مجوزهای لازم و موافقت‌های اصولی در ۵.۵ هکتار مستحدثات و ابنیه احداث شد.

مسوول گروه جهادی مطالبه‌گری «سدید» با بیان اینکه این واحد تولیدی در روستای قباق‌تپه کبودراهنگ در سال ۸۸ موفق به اخذ پروانه بهره‌برداری شد افزود:‌ به دلیل عدم پرداخت بقیه تسهیلات خرید دام اعطایی از جانب یکی از بانک‌ها و متعاقباً آغاز عملیات اجرایی توقیف ملک، با برگزاری مزایده در هشتم دی سال ۹۰ در قبال ۹۰ میلیارد و ۹۴۱ میلیون و ۶۴۲ هزار و ۷۳۰ ریال، این بانک به عنوان برنده مزایده به صورت مشاء، مالک میزان ۲۶ شعیر و ۸۱۷ هزارم شعیر از املاک شرکت شده است.

وی با اشاره به اینکه از همان زمان تاکنون که بیش از ۹ سال سپری شده، این گاوداری به بهره‌برداری نرسیده و بلاتکلیف باقی مانده است گفت: در صورت راه اندازی این واحد تولیدی، برای ۶۰۰ نفر به صورت مستقیم اشتغال ایجاد می‌شود ضمن اینکه تولید ۱۲۰ تن شیر در روز و پرورش ۲ هزار راس گوساله در سال فراهم خواهد شد.

صبوری به تخلفات بانک عامل در این زمینه اشاره کرد و گفت: اقدام بانک در تجزیه حقوق بیت‌المال از طریق عدم برگشت تسهیلات پرداختی به چرخه بانکی با بلاتکلیف گذاشتن اجرائیات راجع به این شرکت  از جمله موضوعاتی است که باید پیگیری شود.

وی با بیان اینکه عدم تنظیم سند مالکیت ۲۶ شعیر و ۸۱۷ هزارم شعیر مشاء و عدم پرداخت حق اجرا و نیم عشر عملیات اجرایی از جانب بانک عامل از دیگر تخلفات است افزود: پرداخت جرائم به بانک مرکزی به دلیل عدم تسویه تسهیلات و برگشت وام پرداختی به حساب بانک به علت عدم اجرای بند پیشین  را می‌توان از تخلف دیگر برشمرد.

مسوول گروه جهادی مطالبه‌گری «سدید» به تشریح جلوگیری از تولید و دامن زدن به تعطیلی این واحد تولیدی با طرح اعتراضات و شکایات مکرر و واهی در مراجع قضایی و اداری با وجود پذیرش مزایده قانونی که منجر به جلوگیری از راه‌اندازی آن شده، پرداخت.

وی پیشنهادهایی در ارتباط با این واحد تولیدی داد و گفت: اقدام قضایی علیه مدیرعامل یکی از بانک‌ها و دستور به اجرای مقررات جاری، تنظیم سند بانک به میزان ۲۶ هزار و ۸۱۷ هزارم شعیر مشاء از جانب بانک عامل، اقدام به آگهی مزایده و فروش سهم تملیکی می‌تواند راهگشا باشد.

صبوری با بیان اینکه انتظار ما از صدا و سیمای مرکز استان این است که به مانند برخی از استانها در این خصوص مطالبه‌گری خوبی داشته و در جلسات ما حضور یابد، خواستار توجه به این موضوع شد.

در ادامه یکی از اعضای گروه جهادی مطالبه‌گری «سدید» نیز به تشریح ابعاد تولید پرداخت و اظهار کرد: موانع  تولید در سطح کلان در کشور و در سطح پایین‌تر آن در استانها بررسی شده و اولین موردی که مشکل اساسی تمام بنگاه‌های اقتصادی بوده موضوع فقدان راهبرد توسعه صنعتی است.

محمدکاوه بهرامی با بیان اینکه  شرکت‌هایی که مزیت نسبی دارند را باید برای رقابت با سایر استان‌ها احصاء کنیم گفت: این موضوع در همدان نیز احساس می‌شود چراکه این استان در حوزه کشاورزی و دامپروری مزیت نسبی در حوزه توان رقابت، اشتغال، ایجاد درآمد، خروج از رکود و کاهش بیکاری دارد اما ضعف‌های زیادی در آن دیده می‌شود.

 ایجاد رانت برای برخی از بنگاه‌های اقتصادی

وی با اشاره به اینکه وقتی توسعه صنعتی برای استان تعریف شود، کمک‌ها، تسهیلات و تخفیف به مواردی اصلی خود تخصیص می‌یابد افزود: متاسفانه رانتی برای برخی از بنگاه‌های اقتصادی ایجاد شده که نمی‌گذارند منابع دقیق به بنگاه‌های لازم در راستای چرخه تولید برسد.

این عضو گروه جهادی با بیان اینکه مدعیان کارآفرینی این منابع را استفاده می‌کنند و آن را هدر می‌دهند و منابعی که باید به دست کارآفرین اصلی برسد، نمی‌رسد گفت: ایجاد انحصار و محدودیت صدور مجوز در حوزه تولید نیز مورد توجه است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر۲ هزار و ۵۰۰ مجوز مخرب در سطح کشور داریم که باعث شده منابع را به بنگاه‌هایی بدهیم که کارآیی ندارند و منابع را هدر دهند افزود: متاسفانه تضاد منافع باعث شده به افراد اصلی کارآفرین منابع ندهیم و آنها را به مرور از چرخه اصلی تولید خارج کنیم که مشکل شرکت دامپروری تلسیه امید نیز در این حوزه می‌گنجد.

بهرامی با بیان اینکه وجود مسیرهای فعالیت‌های نامولد در اقتصاد از دیگر مشکلات است که در استان بسیار وسیع مشاهده می‌شود گفت: با وجود ظرفیت تولید استان همدان اما در رتبه آخر سرمایه‌گذاری است.

وی با بیان اینکه موضوعات ثبات اقتصاد کلان، حقوق مالکیت، وفای عهد و تضمین مالکیت در ادامه راه از چرخه تولیدی و پشتیبانی ما خارج شده که باید در این زمینه کار کنیم و موانع را برطرف کنیم افزود:‌ فقدان یادگیری و تسلط فناوری از دیگر مشکلات موجود است.

مسوول گروه جهادی مطالبه‌گری «سدید» نیز اظهار کرد: در جلسه گذشته اینکه بانک‌ها چرا وارد مشارکت تولید نمی‌شوند موضوعاتی مطرح شد که با بررسی‌های صورت گرفته متوجه شدیم هیچگاه در فرم ارزیابی مدیران بانکی، اشتغال و تولید وجود ندارد.

بانک‌ها بگویند چه تعداد بنگاه و واحد تولیدی راه‌اندازی کرده‌اند

وی با اشاره به اینکه اگر در سال «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها» قرار داریم چرا بانک‌ها اعلام نکردند که چه تعداد بنگاه و واحد تولیدی را راه‌اندازی کرده‌اند افزود: همان بانک در کشور رتبه اول را در توقف ۲ هزار و ۴۰۰ واحد تولیدی دارد.

بهرامی با بیان اینکه ۶۰۰ واحد تولیدی توسط آن بانک در کشور خوابیده است عنوان کرد: سال گذشته امام جمعه همدان از شرکت «کشاورزی دامپروری تلیسه نمونه امید» بازدیدی داشتند و با مشاهده وضعیت آن اظهار کردند «بیت المال این واحدی است که خوابیده» که منظورشان احیای این بیت المال بوده که روز به روز مستهلک می‌شود.

وی با بیان اینکه روزی که می‌خواهد چک خرید گاو برای این واحد داده شود، خود به خود متوقف می‌شود و عملا گاوی وارد این شرکت نمی‌شود و واحد تولیدی با مشکل برمی‌خورد افزود:  سال ۸۸ برای بهره‌برداری خرید ۲ هزار راس گاو مولد برای این واحد درخواست تسهیلات می‌شود که با مدیریت قبلی بانک موافقت می‌شود و چک صادر می‌شود و بلافاصله مدیرعامل تغییر می‌کند و عملا پرداخت تسهیلات در سال ۸۸ صورت نمی‌پذیرد.

مسوول گروه جهادی مطالبه‌گری «سدید» تاکید کرد: این واحد تولیدی در حال حاضر آماده است و اگر امروز ۶ میلیارد تومان خرید گاو صورت گیرد و توان اشتغالزایی را به تدریج انجام دهد باعث اشتغالزایی در منطقه و خرید علوفه کل منطقه کبودراهنگ خواهد شد.

کلنگ‌زنی واحد گاوداری جدید در همدان با وجود واحد آماده به راه‌اندازی!

وی با بیان اینکه مهرماه سال گذشته گاوداری ۷ هزار راسی با ۴۰۰ میلیارد تومان در یکی از شهرستان‌های همدان کلنگ‌زنی شد در صورتی که واحد «تلیسه امید» آماده‌ راه‌اندازی است افزود: ما نمی‌گوییم واحدی تاسیس نشود اما بهتر است مشکل قبلی حل شود و بعد دنبال ایجاد واحد جدید باشیم تا استان همدان را تبدیل به قطب دامپروری و صنایع پایین دستی مانند تولید شیر کنیم.

صبوری با بیان اینکه سال ۹۰ مزایده‌ای انجام می‌شود و ۲۶ شعیر از این شرکت به بانک تعلق می‌گیرد گفت: با معاون پارلمانی آن بانک صحبت‌هایی داشتیم و آقای فلاحی؛ نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس با وجود اینکه کبودراهنگ حوزه انتخابیه ایشان نبود اما در این زمینه ورود جدی داشتند.

وی با اشاره به اینکه وقتی صحبت‌هایی را با عوامل بانک داریم بهانه‌های توجیهی دارند و از نبود اختیار و ... صحبت می‌کنند و پاس‌کاری می‌کنند افزود: یکی از موضوعات ما تنها متوجه بانک نیست و متاسفانه دستگاه‌های دولتی نیز کم‌کاری کرده‌اند.

مسوول گروه جهادی مطالبه‌گری «سدید» اضافه کرد: به طور مشخص از اداره ثبت سوال دارم که چرا از آن بانک مطالبه نمی‌کند که حقوق ثبتی را بدهد حداقل ملک سند بخورد و واحد صنعتی تعیین تکلیف شود.

وی با بیان اینکه ۲۶ شعیر شرکت متعلق به بانک است و سند می‌زند تا سالها بگذرد و وقتی قیمت‌گذاری شد بخواهد آنجا را به طور کامل تملک کند گفت: بانک‌ها با این املاک است که املاک مالی خود را مثبت می‌کنند.

صبوری با اشاره به اینکه چرا بانک تنها با بازپرداخت تسهیلات به سود می‌رسد بلکه باید در تولید به سود برسد افزود: بانک‌ها موظفند طبق قانون ۴۰ درصد از دارایی خود را وارد تولید کنند و عملا چنین چیزی را مشاهده نمی‌کنیم.

وی با بیان اینکه بین ۲ تا ۳ هزار واحد تولیدی در کشور تسهلات با نرخ ارزی گرفتند گفت: واحد تولیدی چقدر سود دارد که بخواهد سودهای کلانی پرداخت کند.

 مسوول گروه جهادی مطالبه‌گری «سدید» با اشاره به اینکه مالک این شرکت دامداری ۱۲ سال واحدش خوابیده اما شکایت نکرده که هم موضوع مستهلک مطرح است و هم ۳.۵ درصد باید برای شکایت به قوه قضائیه حقی پرداخت کند افزود: آیا واحدی که خوابیده می تواند ۳.۵ درصد حق قوه قضائیه را بدهد؟؛ باید فکری هم به حال این موضوع بشود.

وی با تاکید به اینکه دور باطل در سیستم نظارتی چرخه بانکی وجود دارد عنوان کرد: مالک حتی نمی‌تواند اعلام ورشکستگی کند چراکه نمی توان صورتجلسه را پاک کند چون به معنای نداشتن صلاحیت اداره این واحد است.

صبوری در پایان سخنانش بانک‌ها را یکی از موانع اصلی تولید دانست و افزود: باید اعتبارسنجی افراد توسط بانک در اعطای تسهیلات صورت گیرد.

انتهای پیام/89026/ر/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول