اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  رادیو و تلویزیون

«موج وارونه»| دوقطبی انتخاباتی را چه کسانی ایجاد می کنند؟/ کارکرد 3 ضلع کارآمدی

فعال سیاسی و رسانه گفت: مقام معظم رهبری فرمودند انتخابات یک بهانه برای نوسازی کشور است و مردم باید متوجه شوند دستگاه اجرایی کشور باید یک نفس تازه بگیرد.

«موج وارونه»| دوقطبی انتخاباتی را چه کسانی ایجاد می کنند؟/ کارکرد 3 ضلع کارآمدی

خبرگزاری فارس- گروه رادیو و تلویزیون: میزگرد «موج وارونه» با موضوع «واکاوی آرایش رسانه ای و سیاسی جریانات مختلف کشور در انتخابات ۱۴۰۰» با مشارکت خبرگزاری فارس و رادیو گفت و گو برگزار شد.

در این میزگرد «محمد کاظم انبارلوئی» فعال سیاسی و رسانه و «دکتر حسین عبداللهی فرد» معاون بررسی و گفتمان سازی سازمان بسیج اساتید کشور حضور داشتند که متن کامل آن در ادامه می آید:

 

** آقای انبارلوئی نزدیک های انتخابات که می شود یکی از نکته هایی که همیشه صحبتش می شود و در محافل مختلف گفت وگوهایی درباره آن صورت می گیرد تفاوت ها و تعریف مردم سالاری دینی در کنار دموکراسی است و اینکه چقدر اینها به هم شباهت دارند و چقدر متفاوتند.

انبارلوئی: مردم سالاری دینی که در لسان مقام معظم رهبری به تبیین آن پرداختند منبع اصلی و کلیدی قدرت نرم در جمهوری اسلامی است. ما قدرتمان را متکی بر انواع موشک ها و پهپادها و نیروی نظامی در منطقه و جهان قرار ندادیم و قدرت اصلی مان متفاوت بودن نوع حکومت ما با دموکراسی های معمول است. اولین تعریفی که از مردم سالاری دینی می توانیم بگوییم نظامی است با هدایت الهی و اراده مردمی. یعنی این دو ستون و دو رکن در مردم سالاری دینی تعیین کننده است و از همین جا تفاوت ما با دموکراسی های معمول جهان مشخص می شود چون هیچ دموکراسی در جهان نیست که بگوید من بر اساس هدایت الهی می خواهم کشور و نظام را اداره کنم و تاکید می کنند که ما سکولار و لاییک هستیم. از اراده مردم هم خبری نیست چون آنجا اراده سرمایه داران و سرمایه سالاران مطرح است. مردم سالاری دینی، حکومت مسلمانان نیست بلکه حکومت الله و اسلام و احکام الهی است و اسلام باید در شریان های اصلی رفتار حکومت با مردم و مردم با حکومت نمود و نماد داشته باشد. مردم سالاری دینی بر رضایت مردم، ارزش مداری و حق مداری و قانون گرایی استوار است و امکان نقد و حتی اعتراض از طرق قانونی در مردم سالاری دینی وجود دارد و فضا برای نقد و تذکر باز است. اتکای نظام در مردم سالاری دینی روی ایثار توانایی خود باوری و هم بستگی مردم است. این هفت نکته در تبیین مردم سالاری دینی نشان می دهد که ما کاملا متفاوت با دموکراسی های معمول جهان هستیم.

سه نکته هم در ارتباط با جایگاه و فلسفه وجودی رهبران و مسئولان در مردم سالاری دینی مطرح است که مسئولان در نظام اسلامی باید روی مردم تکیه کنند و با این اتکا آرمان های اسلام و انقلاب را پیاده کنند و اینطور نیست که اینها بتوانند بدون اراده مردم کاری کنند. مسئولان باید با پرهیز از ثروت اندوزی از قدرت سو استفاده نکنند به نفع خودشان و نزدیکان خودشان و نکته آخر اینکه مسئولان باید از شگردهای دشمنان اسلام و انقلاب و با هوشمندی از بصیرت و آگاهی مردم مراقبت کنند. حالا خوشبختانه عنوان برنامه شما موج وارونه است و ما با انتخابات روبرو هستیم، مسئولان کشور باید این وارونه نمایی را آنهایی که می خواهند در عرصه انتخابات ظاهر شوند برای مردم تبیین کنند. البته مردم هم اطلاعات کافی و هوشمندی کافی را در این چهل سال پیدا کردند و امیدواریم انتخاباتی خوب و پرشور و با حضور گسترده مردم را در سال ۱۴۰۰ شاهد باشیم.

** آقای دکتر عبداللهی فرد تفاوت های مردم سالاری دینی با دموکراسی دقیقا در چه حوزه هایی بیشتر نمایان می شود؟

عبداللهی فرد: آرزو می کنم خداوند به مردم کمک کنند که خودسازی ملت ما در ماه مبارک مقدمه دولت سازی باشد که ان شاء الله اوج بیانیه گام دوم یعنی تمدن اسلامی را رقم بزنیم. در پاسخ به سوال شما باید عرض کنم که در دموکراسی های زمینی آنچه مهم است اکثریت است و به انتخاب مردم و اکثر مردم نوع نظام و خواسته های آنها مشخص می شود اما در مردم سالاری دینی یک اتفاق متفاوتی رقم می خورد و آنهم این است که خواست مردم در چهارچوب قواعد و شارع مقدس باید صورت بگیرد یعنی مبتنی بر نوع ایدئولوژی حاکم بر آن سیستم است که مردم خواسته ها و مطالبات شان را مطرح می کنند و اینجا وجه ممیزه ای که دارد حلقه اتصالی است بین زمین و آسمان که در واقع وقتی ما دینی و ایدئولوژی ای مثل اسلام را قبول کردیم باید بپذیریم ریشه های آن در آسمان است و نمی تواند بدون اتصالش به آسمان که از حلقه ولایت فقیه این اتصال برقرار می شود، بتوانیم تصمیماتی را اتخاذ کنیم یا هر خواسته ای را مطرح کنیم.

** اصالت قدرت در مردم سالاری دینی با خدای متعال هست و در دموکراسی جایی جز آسمان.

عبداللهی فرد: دقیقا منشا قدرت در حاکمیت الهی در نظام های دینی الله است و همه چیز اعتباری است و نیابتی و موقتی صورت می گیرد اما در نظام های زمینی این خواست برآمده از کف جامعه است که مبتنی بر قانون های زمینی نوشته شده است و این تفاوت اساسی بین این دو است.

** آقای انبارلوئی شما به درستی اشاره کردید که در سیستم مبتنی بر مردم سالاری دینی مردم به طور واقعی در سرنوشت خودشان حاکم هستند. واقعیتی که این روزها در آستانه انتخابات ریاست جمهوری شاهدش هستیم این است که فضای انتخابات، شور و گرمای لازم را ندارد. به نظر شما علیرغم اینکه در این چهل سال نظام ما توانسته ثابت کند که مردم را بر سرنوشت خودش حاکم می کند طبق الگوی مردم سالاری دینی این مردم به نظر شما چه چیزی را دیدند که الان در آستانه انتخابات به آن شکل تمایل ندارند وارد کنش سیاسی شوند و فضای انتخابات را آنطور که باید گرم کنند؟ و این را هم بفرمائید که برای اینکه ما از این فضا عبور کنیم و بتوانیم یک انتخابات پر شور و حداکثری داشته باشیم که ان شاء الله بتواند دستاورد خوبی را برای کشورمان و برای حل مشکلات داشته باشد به نظر شما  چه اقداماتی نیاز هست که انجام شود هم در سطح حاکمیت، رسانه ها، چهره های سیاسی و هم مردم؟

انبارلوئی: سوال فوق العاده مهم و کلیدی مطرح کردید. این بی حالی در فضای رقابت سیاسی معلول چند علت است. علت اصلی آن این است که دولت فعلی در دو دوره قول هایی به مردم داده و گفته من این کارها را می کنم در حوزه سیاست خارجی اقتصاد و حوزه های مختلف اما به هیچ یک از آنها نتوانسته جامه عمل بپوشاند و مردم اینها را در سفره خودشان حس نمی کنند و در نگاهشان به سیاست داخلی و خارجی حس نمی کنند. چون دولت فعلی اساس کارشان را روی رقیب هراسی گذاشته بود اجازه هم نمی دهد که مردم به غیر از خودشان به چیز دیگری فکر کنند. لذا الان می بینند که دولت گفته بود من کاری می کنم در اقتصاد که شما نیازی به این 45 تومان یارانه نداشته باشید و اینکه رقیب من اصلا گفت و گو و مذاکره بلد نیست و من مشکل روابط با دنیا را حل می کنم.

** یک کاری می کنم که هم چرخ سانتریفیوژها بچرخد و هم چرخ اقتصاد.

انبارلوئی: بله الان مردم می بینند که این اتفاق نیفتاده است بنابراین یک مقدار سرخورده شدند و دولت فعلی هم هنوز دست از شعارهای خودش با وجود اینکه کمتر از دو ماه به انتخابات مانده برنداشته است و معتقد است همچنان می تواند مطالبات معیشتی مردم و مطالبات مردم در حوزه سیاست خارجی را برآورده کند. این سوال هم در ذهن مردم هست که شما در طول 8 سال نتوانستید چطور در مدت دو ماه می خواهید این مسئله را حل کنید؟

نکته مهم بی صداقتی دولت است در این رابطه یعنی اینها در مجلس شورای اسلامی در تریبون های عمومی حتی تریبون ریاست جمهوری اعلام کردند تحریم ها لغو شد و نگفتند که لغو می شود! و گفتند لغو شد و تمام شد و مردم به خیابان ها ریختند و جشن گرفتند و اینها هم به دیپلمات ها مدال دادند اما همین الان که در وین دارند صحبت می کنند و سر میز که برای برداشتن تحریم ها چانه زنی می کنند طرف اروپایی همان موقع که دارند مذاکره می کنند به تحریم ها اضافه می کند و یا همان موقع حادثه خرابکاری در نطنز بوجود می آید. مردم این اتفاق ها را می بینند فلذا این خیلی کمک نمی کند به حضور در صحنه مگر اینکه رقیب آنها به صحنه بیاید و بگوید امید هست و با مقاومت می توانیم کار را پیش ببریم. کما اینکه همین الان هم انجام شده و مجلس با تصویب قانون راهبرد رفع تحریم ها آنهم مبتنی بر برجام، دشمن را به عقب نشینی وادار کرده است به طوری که آنها گفتند بیایید گفت و گو کنیم برای برداشتن تحریم ها. بنابراین ما همین حادثه را در انتخابات مجلس شورای اسلامی در سال 98 دیدیم که رقیب جریان اصولگرایان حتی از نفر ۳۰ ام در تهران به بعد رای نیاوردند یعنی مردم را سرخورده و نا امید کردند و سرمایه اجتماعی یک جریان را به باد دادند. این سرمایه اجتماعی باید احیا شود چون انتخابات به رقابت است و به رقابت واقعی است. الان رقیب ما فاقد سرمایه اجتماعی است. چرا؟ برای اینکه مردم کارنامه این دولت را در قاب فعالیت های دو دوره آقای روحانی می بینند.

** البته آقای روحانی گفتند برای صد روز آخر دولت برنامه دارند.

انبارلوئی: خب این را همان اول هم گفتند و برای صد روز اول هم برنامه داشتند اما مردم انتظار دارند در عرصه عمل این اتفاق بیفتد. مردم در عرصه عمل دست در جیبشان می برند و می بینند ارزش پول ملی یک ششم کاهش پیدا کرده و وقتی به سمت مسکن، ارز و خودرو می روند می بینند ۸۰۰ درصد افزایش پیدا کرده است و این با شعارهایی که دولت می داد و با مطالبات مردم نمی خواند. البته این بهانه ای به دشمنان نظام داده است برای وارونه نمایی قضیه.

مقام معظم رهبری فرمودند انتخابات یک بهانه ای است برای نوسازی کشور و مردم باید متوجه شوند هر چند متوجهند که برای اینکه دستگاه اجرایی کشور یک نفس تازه بگیرد باید به رقبای همین دولت که صادقانه گفتند راه حل هایت چیست؟ منتهی حالا رقابت هم فشرده بوده و مورد قبول مردم قرار نگرفت.

** انتخابات اخیر فکر می کنم اولین انتخاباتی بود که نفر دوم انتخابات ۱۶ میلیون و خرده ای رای آورد و چنین اتفاقی کمتر رخ داده بود که نفر دوم آنقدر حجم رای بالا داشته باشد.

انبارلوئی: پس مردم به این نامزد خاص که ۱۶ میلیون رای دادند امید دارند که این در مبارزه با فساد و مسئله معیشت مردم نامزد مورد توجه انبوهی از میلیون ها نفر ایرانی هست. حالا شاید این امید را هم داشته باشند که او بیاید و با این سرمایه اجتماعی مشکلات را حل کند و الان کارنامه او را هم می بینند.

برای مثال در حالیکه کارخانجات به دلیل واردات بی رویه تعطیل شده، ‌قوه قضائیه و آقای رئیسی بیش از دو هزار واحد صنعتی نیمه تعطیل و تعطیل را راه انداخت از طریق راه حل های حقوقی. در صورتیکه این وظیفه دولت است. بنابراین مردم امیدی دارند اگر ببینند کسانی که مطالبات خودشان را نمایندگی می کنند، حتما به صحنه می آیند.

 

** آقای عبداللهی فرد آقای شیرزاد به نکته خوبی اشاره کردند و سوال پیش برنده ای بود که چرا الان که کمتر از دو ماه به انتخابات مانده است هنوز سوت و کور است و هنوز این کنش و واکنش ها و جنجال ها و گفت و گوهایی که همیشه درباره انتخابات صورت می گرفت این بار صورت نگرفت.

عبداللهی فرد: بله یک بخشی اش را آقای انبارلوئی فرمودند که بخش های مردمی است و موج نارضایتی از مردم هست و فکر می کنند دیگر رای شان تاثیر ندارد روی کارآمدی. اما اگر واقع بینانه نگاه کنیم کارآمدی سه ضلع دارد و ضلع ایده که اسلام است، ضلع ساختار و کارگزار که مردم آن کارگزار را الان در این انتخابات دارند تغییر می دهند و برای کارآمدی هیچ راهی جز این نیست که رویکرد ضلع کارگزار را انقلابی تر کنیم به فرمایشات حضرت آقا که هر جا انقلابی عمل کردیم موفق بودیم و مقداری در رویکردش به داخل بیشتر باید عنایت کنیم و اجازه ندهیم سرمایه هایمان و توانمان متوجه بیرون شود و توان داخلی مان متوقف شود. نکته ای که می خواهم در پاسخ به سوال شما عرض کنم این است که وقتی شما می خواهید ضلع کارگزار را تغییر دهید یا انقلابی اش کنید و متوجه آسیب شدید و دقیق هم ملت متوجه شدند، مخالفان ایده و مخالفان ساختار به این سهولت اجازه این تغییر را نمی دهند و تاثیری که دارند می گذارند این است که الان راهبردهایی تنظیم کردند که به نظر می رسد نقطه ثقلش کاهش مشارکت است و نقطه اصلی اش سرد کردن انتخابات است و این کاملا محسوس است از سوی تمام سرویس های اطلاعاتی به فرمایش آقا با اطلاع و از سوی جریان های داخلی همسو با آنها و کسانی که فکر می کنند شاید پایگاه اجتماعی شان را از دست دادند،‌ اینها الان راهبرد اصلی شان را بر دلسرد سازی و کاهش مشارکت قرار دادند و این خودش را نشان می دهد در گرم کردن فضای انتخابات و ما یک نوع انتخابات متفاوت را در نزدیکی های انتخابات داریم می بینیم.

** آقای انبارلوئی به نظر می رسد در آستانه انتخابات یکی از تاکتیک هایی که دشمن روی آن متمرکز شده است بحث القای بن بست در کشور است و می خواهند اینطور القا کنند که تمام کارهایی که طی سال های اخیر از طرف دولت دیدیم به معنای این است که کل پتانسیل کشور و سرمایه نظام جمهوری اسلامی ایران همینی بوده که منجر به این کارنامه شده است بنابراین این تصور در بخشی از مردم شاید شکل گرفته باشد که بالاخره بعد از آن دولت هم هر دولتی سر کار بیاید اوضاع بهتر از این نخواهد شد. ما امروز شاهد چنین تصوری در بخش هایی از افکار عمومی هستیم. به نظر شما چه چشم اندازی را می توانیم فرا روی مردم قرار دهیم که در فردای انتخابات این اطمینان را داشته باشند که ما می توانیم به جهشی برسیم هم در مسائل اقتصادی هم در سایر حوزه هایی که ما امروز با مشکلاتی در آنها مواجه هستیم.

انبارلوئی: ما مردم هوشمندی داریم و کارگزاران فوق العاده قوی و دانشمندی داریم اما چینش اینها را رای مردم تعیین می کند. چطور هر ایرانی که در هر کشور خارجی مسئول یک بنگاه اقتصادی یا بنگاه خدماتی یا بنگاه پزشکی هست، اینها از هوشمندترین افراد هستند و حتی از شهروندان آن کشور بالاتر و مقامات مدیریتی دارند. پس بنابراین چینشی آنجا بوده که عقل هوشمندی در جایی بوده که این آدم را از آنجا به جای دیگری برده و کارآمدی ایجاد کرده است.

در ایران هم  ۴۰ سال سابقه دموکراسی داریم و قرار نیست در قوه مجریه یا قوه مقننه انتصابات صورت بگیرد، انتخابات صورت می گیرد و این مردم هستند که باید تشخیص دهند چه کسی کارآمد است و چه کسی ادعای کارآمدی دارد.

حالا اشکال ندارد و مردم رای دادند و دولتی مثل آقای روحانی روی کار آمد و باید عبرت بگیریم. چرا این دولت شکست خورد؟ به این خاطر که اتکا و نگاهش به بیرون بود و فکر می کرد در رابطه با آمریکا اتفاقی می افتد. اما تمام محاسباتش اشتباه بود و این محاسبات در مردم هم بود و مردم می گفتند ما باید مشکلاتمان را با آمریکا حل کنیم و به کسی رای دادند و یک نفر هم رفت با اختیارات مطلقه، به این معنی که رهبری مجلس و شورای امنیت ملی برای مذاکره با آمریکا شروط تعیین کرد و اینها هیچ کدام از این شروط را رعایت نکردند اما امضا کردند. چرا امضا کردند؟ یا اختیار مطلق داشتند و یا از آن شروط عبور کردند. خب مردم هم دیدند اتفاقی نیفتاد و الان تجربه گران سنگی برای مردم است و آنهم اینکه با اعتماد به مردم و آمریکا نمی توان مشکلات کشور را حل کنیم و مورد بعدی اینکه ارتباط با دنیا که آقای روحانی می گفت اروپا و آمریکا است و آنهم در اروپا سه کشور اروپایی اصلا همچین چیزی نبود و دنیا اینطور تعریف نمی شود. چین هم که اندازه یک قاره از نظر اقتصادی فعالیت دارد شما دو سال و نیم در چین سفیر نداشتید و الان هم که تنفس و فروش نفت و کارهای بانکی دارید در چین است اما حاضر نشدید به اینها نگاه کنید پس این تجربه و عبرت وجود دارد که مردم این کارگزارانی که هنوز نگاه اشتباه دارند را عوض کنند.

 

خب نگاه جدید چه کسانی است؟ نگاه کسانی بود که حرف هایی در انتخابات دو دوره قبل زدند که همه آن حرف ها درست درآمد و گفتیم برجام یک فریب است و یک دام است و شما تعهداتتان را انجام می دهید و آنها انجام نمی دهند و آنها گوش نکردند.

بنابراین به تعبیر مقام معظم رهبری ما الان بهانه انتخابات یک بهانه برای بازسازی اقتدار ملی است. اقتدار ما در این دولت گذشته مخدوش شده و مردم می فهمند. کسانی که نظریاتشان درست از آب در آمد و قاعدتا مردم به اینها رویکرد می کنند اما جریان امپریالیسم خبری در خارج از کشور و پسماندهایشان در داخل اجازه نمی دهند مردم به سمت این نوع نگاه بروند و دو قطبی کارآمدی و ناکارآمدی که اصلی ترین دو قطبی و موضوع رقابتی انتخابات آینده است را به دوقطبی های کاذب تبدیل می کنند. برای مثال دو قطبی مقاومت و گفت و گو. حتی شنیدم افرادی که کارمند سوروس در تهران است گفته که ما همزمان با انتخابات ریاست جمهوری یک رفراندوم هم می گذاریم که آیا با آمریکا مذاکره کنیم یا نه؟ خب مردم حسابی این کار را کردید و با همه اختیارات و همه کوتاه آمدن های مردم شما مذاکره کردید و هیچ گیرتان نیامده و خودتان گفتید خسارت محض است و خودتان گفتید دستاورد تقریبا هیچ! و ما نگفتیم و خودتان گفتید پس چرا این مسیر را می خواهید ادامه دهید؟ این ایجاد دو قطبی های کاذب باعث می شود که همین موضوع خوب عنوان برنامه شما وارونه نمایی، همه مسائل را وارونه کنند اما مردم ما که از یک سوراخ که ده بار گزیده نمی شوند. وقتی که کاندیداهای اصلی که نظرات صحیح مردم را نمایندگی می کنند بیایند و ثبت نام کنند و در عرصه رقابت ظاهر شوند، آن شور و هیجان و مشارکت بالا حتما اتفاق می افتد.

** آقای عبداللهی فرد کمی نزدیک به انتخابات شویم. شما آرایش انتخابات ۱۴۰۰ را چطور می بینید و ار بخواهیم خیلی صریح صحبت کنیم به نظرتان ما با چه مهره چینی طرف هستیم در جریان های مختلف و چه اتفاق هایی قرار است بیفتد؟

عبداللهی فرد: فکر می کنم اگر جناحی صحنه را ببینیم یک جناح سیاسی کاملا به دلیل اینکه اطمینان کاملی از پایگاه رایش ندارد و اینکه از فرمول هم اجاره ای هم نمی خواهد استفاده کند دچار یک تردید هایی برای ورود هست و می خواهد شانس خودش را آزمایش کند بدون اینکه تنور انتخابات را گرم کند، بدون اینکه هزینه ای بپردازد و در تست هایی که دارد صورت می دهد به این جمع بندی دارد می رسد که نظام دنبال کارآمدی است و الزاما باید در دولت آینده این اتفاق بیفتد و اینها نه آن آدم و آن گزینه را دارند و نه می توانند در این راستا کمکی به نظام کنند لذا به هیچ وجه نمی خواهند نقش آفرینی بکنند که سودی نداشته باشند و احساس می کنند که این سود را نمی توانند ببرند. به نظرم یک جناح سیاسی کاملا الان محتاطانه دارد با انتخابات برخورد می کند.

** گفت و گوهایی که مطرح می شود درباره اینکه احتمالا از کابینه فعلی ممکن است برخی ها بیایند.

عبداللهی فرد: این را در جناح اصلی نبینید و این جناح سومی است و اگر آن کسانی که به صحنه اینگونه نگاه می کنند که عرض کردم و نمی خواهند هزینه بپردازند اما سود ببرند، آنها احتمالا نهایتا این کار را خواهند کرد که بدون گرم کردن انتخابات از سبد رای شان برای یک جناح میانه استفاده خواهند کرد. اتفاقی که در سال ۹۲ شاهد بودیم و آن را احتمالا رقم خواهند زد لذا نمی خواهند خودشان پیش دستانه تنور انتخابات را گرم کنند و منتظرند چون بخشی از این جناح بی تفاوت نخواهد نشست و از یک عنصر میانه استفاده خواهد کرد و آن جناح هم از سبد رایش استفاده خواهد کرد. اما در این جناج هم یک نوع احساس تخریب و از اینکه چگونه باید مشتش را باز کند و نامزدهایش را مشخص کند یک نگرانی دارد که طرف مقابل ممکن است یک مسیری را طی کند که نامزدهای اصلی این جریان را بزند. لذا از این طرف هم ما احتیاط هایی را داریم مشاهده می کنیم که ظاهرا هنوز صحنه انتخابات شکل نگرفته و وقتی یک کارشناس به صحنه نگاه می کند فکر می کند هنوز نمی تواند صحنه را دقیق ببیند و افق آن را ترسیم کند.

** جناح سومی که فرمودید.

عبداللهی فرد: اعتدال.

** آنهم یکی از ارکانی است که به نظر شما ممکن است تاثیر گذار باشد.

عبداللهی فرد: فکر می کنم بیشترین تاثیر را با بخشی از تشکل های آن جناح اولی پیوند حاصل کند.

 

** اگر بخواهیم کمی مشابهت قائل شویم بین انتخاباتی که در سال ۱۴۰۰ داریم با انتخابات قبلی ریاست جمهوری که اتفاق افتاده است، می توانیم مشابهت قائل شویم با یکی از ادوار انتخابات ریاست جمهوری در کشور؟ مثلا بگوییم شبیه به انتخابات ۹۲ یا ۸۴ است؟

عبداللهی فرد: این انتخابات به دلیل ابهامات زیادی که دارد هم بحث کرونا که الان در موج چهارم گرفتار شدیم و هم بحث نارضایتی مردم که معلوم نیست چه اتفاقی برایش بیفتد؟ ببینید اگر گشایش بخواهند ایجاد کنند،‌ دو قطبی که آقای انبارلوئی گفتند صورت می گیرد که ممکن است جهت انتخابات، اولویت مردم را تغییر دهد و اگر بخواهد با همین سردی که اینها در آن می دمند برگزار شود،‌یک کاهش مشارکت داریم. لذا صحنه انتخابات بی نظیر و کم سابقه است و من فکر می کنم انتخابات واقعا الان با هیچ انتخاباتی در گذشته قابل قیاس نیست چون پایه رای معلوم نیست و اگر پایه و اساس رای معلوم باشد می شود بیشتر از این سرمایه گذاری کرد.

** رهبر معظم انقلاب خیلی مصرّح پای مشارکت هستند.

عبداللهی فرد: اینکه انتخابات پرشور را فرمودند و مرتب روی اهمیت مشارکت داخلی و خارجی اش فرمایش دارند تحقق این ممکن است.

** البته در ذهنم مرور می کردم که انتخابات دوران کرونا را چه زمانی داشتیم؟ بزرگترین کشوری که انتخابات در دوران کرونا را تجربه کرد آمریکا بود و ایالت متحده ای که پنج برابر جمهوری اسلامی ایران جمعیت دارد انتخابات برگزار کرد و همه با ماسک آمدند.

عبداللهی فرد: به صورت پُستی هم در انتخابات شرکت کردند و ما  متاسفانه نمی توانیم اینطوری عمل کنیم.

** نه ما طبق قانون نمی توانیم البته خب انتخابات آمریکا قدری متفاوت است. یعنی ترکیب الکترال و آرای مردمی چیزی نیست که با انتخابات ایران قابل قیاس باشد.

عبداللهی فرد: نکته مهمش این است که نتیجه اش زیر سوال رفت و ما نمی خواهیم آن وضعیت پیش بیاید.

** آن پُستی ها خراب کردند کار را.

عبداللهی فرد: و واقعا با ابهام جلو رفت و با تنش و چالش جمعش کردند.

** اما خب به هر حال مسئولین امر باید احتمالا در گوشه ذهنشان داشته باشند. حالا ما که نمی دانیم تا اواخر خرداد چه اتفاقی در شرایط کرونایی خواهد افتاد اما خب موضوعی است که مسئولین کشور به آن فکر می کنند.

عبداللهی فرد: ظاهرا تمهیدات این است که صندوق ها بیشتر شود و از فضای باز استفاده شود و به نظر نمی رسد که راجع به قانون بخواهند تغییراتی بدهند.

**نه درباره قانون که اصلا نمی شود به این سرعت اما همانطور که شما فرمودید دو موضوعی که در صحبت های ستاد انتخاباتی هست این است که هم در فضای باز و هم تعداد صندوق ها را بیشتر کنند. علاوه بر این نرم افزاری را دیدند که صندوق هایی که تعداد کمی مردم در آنها حضور دارند را به مردم معرفی کنند و از تجمع ها جلوگیری کنند.

عبداللهی فرد: یا اثر انگشت نگیرند.

 

**بله اثر انگشت را نمی گیرند. آقای انبارلوئی شما درباره آرایش انتخابات 1400 می فرمائید.

انبارلوئی: یک سوال کلیدی وجود دارد و آنهم اینکه آمریکایی ها و اروپایی ها نگاهشان به انتخابات 1400 چیست؟ از همین جا آرایش سیاسی از باب اینکه دشمن و انتخابات آینده ما به چه چیز فکر می کند خیلی اهمیت پیدا می کند. در یک جمله آمریکا و اروپا قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران را در این انتخابات هدف قرار دادند و همانطور که توضیح دادم درباره با مردم سالاری در ایران که منبع اصلی اش همین قدرت نرم است. این قدرت نرم در انتخابات تولید می شود. اگر آمریکایی ها دلشان برای دموکراسی ما می سوخت حتما کمکی به این دولت می کردند تا یک اتفاقی بیفتد اما در وین ما را سر کار گذاشتند همچنان که در هشت سال گذشته ما را سر کار گذاشتند بنابراین رقبای واقعی در داخل باید حواسشان باشد که انتخاباتی برگزار کنند که رقابت ها را از مداخله کشورهای خارجی به خصوص آمریکا و اروپا فاصله اش را حفظ کنند. متاسفانه در انتخابات 76، 84، 92 و 96 این اتفاق نیفتاد و یک جریان روی کمک خارجی یا حال دادن رسانه های خارجی حساب باز کردند. الان ما باید ببینیم کسانی که واقعا دلشان برای کشور می سوزد انتخاباتی برگزار کنند و آرایش سیاسی به گونه ای باشد که مصون از هر گونه مداخله خارجی باشد. الان شما نگاهی کنید به فضای مجازی، ظرفیت سلبریتی ها، شبکه های ماهواره ای، پول پاشی های گسترده که در داخل و خارج صورت می گیرد و روی آدرس دادن های غلط اینها همه در مقام تاثیرگذاری روی نتایج انتخابات موثر است.  

**  البته ما این را در دوره های قبلی چنین موضوع هایی را تجربه کردیم.

انبارلوئی: بله بوده اما این دوره شدیدتر است و این دوره اینها روی هدف قرار  دادن قدرت نرم یعنی نمی خواهند مشارکت بالا باشد و با توجه به موضوع کرونا وقتی مشارکت هم بالا نباشد آنها روی مشروعیت مردمی نظام علامت سوال می گذارند و این نکته خیلی مهمی است.

**همان موضوعی که در بخش قبلی هر دو فرمودید. الان خط رسانه ای دشمن در فضای انتخابات ۱۴۰۰ این است که چه ایکس بیاید و چه ایگرگ فرقی نمی کند و وضعیت همین خواهد بود.

انبارلوئی: حالا من فکر می کنم از ۲۰ اردیبهشت که ثبت نام ریاست جمهوری آغاز می شود آن موقع می شود تصویر نسبی از نوع رقابت و حضور نامزدها داشته باشیم. اما اگر نامزدها چه از این جناح و چه از آن جناح و چه عناصر مستقل این نگاه ملی را داشته باشند که اصل، مشارکت بالا است و هر کدام برای حذف دیگر که اثر گذاری روی مشارکت داشته باشد این آدم آدم ملی نیست، این آدم آدمی است که یا غلفت دارد یا مامور است یعنی مسئله مشارکت بالا که همواره مورد تاکید مقام معظم رهبری و دلسوزان نظام بوده است یک مسئله کلیدی است و اصلا فارغ از اینکه چه کسی می خواهد رای بیاورد.

** هر کسی که آن را تبدیل به ارزش جناحی کند طبیعتا دارد خطای بزرگی می کند.

انبارلوئی: خطای راهبردی است. چون ما مردم می بینند که گرگ های بزرگی اطراف ایران را محاصره کردند و منتظرند قدرت نرم ما کاهش پیدا کند تا بتوانند ضربه خودشان را بزنند بنابراین نوع آرایش را می گذاریم برای زمانی که نامزدهای اصلی وارد صحنه می شوند و گویش های اصلی که ناظر بر آن دو قطبی حقیقی یعنی کارآمدی و ناکارآمدی شکل بگیرد و این نکته مهمی است.

** آقای عبداللهی فرد با توجه به اینکه به نظر می رسد در برنامه ریزی که دشمن برای انتخابات ما انجام داده است رسانه ها در نوک پیکان هستند به نظر شما رسانه های ما در گام اول چه اقداماتی باید انجام دهند که در بازوی دشمن قرار نگیرند؟ و بعد اینکه برای ایحاد مشارکت حداکثری و لزوم روی کار آمدن دولتی که بتواند مشکلات مردم را حل کند چه اقداماتی را باید انجام دهند و به نظر شما مهم ترین راهبردهایی که باید مدنظر داشته باشند چیست؟

خیلی اوقات دیدیم که دشمن یک بازی ای را ترتیب می بیند و کسانی از داخل ناخواسته در آن زمین بازی می کنند و بدون اینکه خودشان بدانند ناخواسته پازل را تکمیل می کنند. سوال مهمی است که چه کنیم دوباره از این بازی ها نخوریم و چه کنیم که جریان ما در فضای انتخابات پیش برنده باشد؟

عبداللهی فرد: سیاست رسانه ای را احزاب تعیین می کنند و مردم هم احزاب را نمی بینند، ‌رسانه ها را می بینند اما رسانه ها به عنوان کسانی که افکار عمومی را شکل می دهند و بحث گفتمانی و سطح نخبگی را مدیریت می کنند می توانند نقش بسیار زیادی داشته باشند. اولا باید مقدمه سازی کنیم برای اینکه مشکل اصلی کشور ما در این مرحله ناکارآمدی است و همه باید این را متوجه شویم و این را در سیره مقام معظم رهبری و در فرمایشات شان می بینیم. ایشان با نهی عام، نهی خاص، اهمیت مشارکت و برای اولین بار اختیارات رئیس جمهوری را در این حد دارند توصیف می کنند و برای اولین بار دارند مسئولیت را گوشزد می کنند و به دوستان می گویند اگر نمی توانید نیایید و این نوع ورود که چالش ها را ترسیم می کنند همه برای این است که ما به کارآمدی برسیم. این فهم باید اولا صورت بگیرد و دوما اینکه مقدمه رسیدن به این هدف بزرگ حتما از سرانگشتان ملت برمی آید و مردم می توانند ظرف یک روز بیایند و گره مشکلات کشور را باز کنند. تعبیری حضرت آقا در دیدار با مردم تبریز داشتند و فرمودند علاج دردهای مزمن کشور با انتخابات صورت می گیرد. دو راهبرد دارد انتخابات پرشور و انتخابات اصلح و باید رسانه ها مسیرش را فراهم کنند. اینکه حتما برای رسیدن به این هدف ما نیاز به خودسازی فردی و خودسازی جمعی داریم و من خواهشی دارم از همه نخبگان به ویژه احزاب و گروه ها می خواهم روی خواسته های فردی گروهی خودشان پا بگذارند و منافع ملی، منافع اسلام و منافع مردم را ترجیح دهند و باید خودسازی صورت بگیرد. اعتقاد شخصی بنده این است که تا موقعی که مردم روی نفس خودشان پا نگذارند و به عقلانیت و بلوغ سیاسی نرسیم اتفاقی در انتخابات رخ نخواهد داد. مردم می توانند یک روزه مشکل را حل کنند و به تعبیر حضرت آقا همین شعار سال که کلید واژه اصلی مان تولید است رقم نخواهد خورد. پشتیبانی و مانع زدایی حتما مدیریتی است و باید در روز ۲۸ خرداد رقم بخورد. اما راهکارهایی که می فرمائید اگر کسی به دنبال این است که در این انتخابات یک مشارکت دشمن شکن داشته باشیم ما می توانیم و ظرفیت داریم و کرونا و مسائل دیگر بهانه است و آنچه که به نظرم دارد اصل قرار می گیرد این است که باید از ظرفیت انتخابات شوراها استفاده کنیم و اینکه مردم ما هنوز وفادار به اسلام و دینشان هستند و با همفکری و همدلی که در سطح رسانه می تواند شکل بگیرد این انتخابات را پیش ببریم.

انتهای پیام/

 

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول