اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قم

ارزش های دولت اسلامی با پول قابل معاوضه نیست

پژوهشگر علوم قرآنی در تفسیر آیات سوره نمل به 15 ویژگی حکومت حضرت سلیمان(ع) به عنوان الگوی دولت اسلامی اشاره کرد و گفت: دولت اسلامی ارزش های خود را با پول معاوضه نمی‌کند مردان دولت اسلامی اسیر دنیا نیستند بلکه امیر دنیا هستند.

ارزش های دولت اسلامی با پول قابل معاوضه نیست

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، حجت الاسلام والمسلمین محمد حاج ابوالقاسم دولابی امروز در مراسم ترتیل خوانی جزء نوزدهم قران کریم در حرم بانوی کرامت در بیان نکات تفسیری این جزء در رابطه با شاخصه های دولت اسلامی گفت: ۱۵ نکته از شاخصه های حکومت اسلامی در جریان حضرت سلیمان در سوره نمل وجود دارد که می تواند الگوی خوبی برای دولت اسلامی باشد.

وی با بیان اینکه اولین ویژگی حکومت اسلامی این است که حاکم در دولت اسلامی توانایی و امکانات خود را از فضل خدا می داند، گفت: حضرت سلیمان (ع) این توانایی که می توانستند با پرندگان و حیوانات سخن بگویند و آن ها را نیز تحت حاکمیت خود قرار دهند را لطف و فضل خداوند می دانستند.

استاد علوم قرآنی اهتمام حضرت سلیمان(ع) به علم و دانش را ویژگی دوم حکومت ایشان دانست و افزود: در روایات ما نسبت به علم و دانش تأکید زیادی شده و حضرت علی علیه السلام فرمودند که علم مایه اقتدار است و هر کسی علم را به دست آورد صولت پیدا می کند و هر کسی علم را به دست نیاورد دیگران بر او صولت پیدا می کنند بنابراین دولت مردان حکومت اسلامی باید به دنبال تقویت علم و مراکز علمی باشند.

وی با بیان اینکه نکته سوم حکومت حضرت سلیمان(ع) نظم و انضباط در همه ساختارهای دولت است، گفت: در آیه ۱۷ سوره نمل می خوانیم که سپاهیان حضرت سلیمان(ع) جمع شدند و با نظم خاصی مدیریت می شدند.

حاج ابوالقاسم دقت نظر در کار تشکیلاتی نسبت به حضور و غیاب نیروها را چهارمین ویژگی حکومت حضرت سلیمان (ع) دانست و اظهار کرد: همانطور که مأمور دولت اسلامی حق ندارد بی جهت وظیفه خود را رها کند، دولت اسلامی هم باید مراقب احوال نیروهای خود باشد و آن ها را تفقد کند.

وی با بیان اینکه وقتی سپاه حضرت سلیمان(ع) به محلی رسید که مورچگان در آنجا بودند ملکه مورچه ها به بقیه گفت که به پناهگاه بروید تا سپاه حضرت سلیمان سهوا شما را لگدمال نکنند، گفت: پنجمین ویژگی حکومت الهی حضرت سلیمان(ع) این است که از روی علم و عمد حتی به مورچه ای نباید ظلم کند و آسیب بزند.

پژوهشگر قرآنی با بیان اینکه دولت اسلامی دارای سعه صدر و انتقادپذیری است، گفت: در عین حالی که مورچه به حضرت سلیمان(ع) انتقاد می کرد حضرت سلیمان (ع) سخنان او را شنیدند و با لبخند به او پاسخ دادند.

وی با بیان اینکه تلاش حاکمان الهی بر این است که رضای خدا را جلب کنند و صرفا به دنبال جلب رضایت مردم نیستند، افزود: هشتمین ویژگی حکومت حضرت سلیمان (ع) در آیات سوره نمل قاطعیت در مدیریت و عذر پذیری است و ما می بینیم که حضرت سلیمان می فرمایند که هدهد اگر عذری نداشته باشد حتما به خاطر غیبت خود باید مجازات شود.

حاج ابوالقاسم دولابی با بیان اینکه دولت اسلامی باید از منابع گوناگون کسب اطلاع کند و گوش شنوا برای شنیدن اخبار داشته باشد، گفت: دولت اسلامی پیشنهادات همه شهروندان را با گوش شنوا می شنود و بهترین پیشنهاد را به لایق ترین افراد برای اجرا می‌‍سپارد.

وی با بیان این که در مورد حوادث مهم نباید به یک گزارش اکتفا کرد و باید تحقیق کرد، ابراز کرد: حضرت سلیمان(ع) خطاب به هدهد فرمود که خبر تو را بررسی می کنیم و صدق و کذب این خبر را به دست می آوریم.

استاد حوزه علمیه قدرت طراحی و برنامه ریزی در برابر اقدامات دشمن را از دیگر ویژگی های دولت اسلامی برشمرد و افزود: حضرت نامه ای که به ملکه سبا می نویسد به هدهد دستور می دهد که عکس العمل آنها نسبت به نام خدا در آغاز نامه را بسنجد و گزارش دهد.

وی با بیان اینکه دولت اسلامی ارزش های خود را با پول معاوضه نمی کند، افزود: مردان دولت اسلامی امیر دنیا هستند نه اسیر دنیا زیرا یکی از پیشنهادات ملکه سبا ارسال هدیه ای ارزشمند بود و حضرت سلیمان(ع) هدیه را نپذیرفت و گفت شما با این هدایا خوشحال می شوید و لی ما اولیاء خدا با هدایا و ثروت مادی خوشحال نمی شویم.

حاج ابوالقاسم دولابی با بیان اینکه دولت اسلامی از نظر قدرت نظامی لازم است دست برتر را داشته باشد تا دشمن در برابرآن قدرت مقابله نداشته باشد، افزود: هدف دولت اسلامی دعوت به سمت خداوند، دفاع از مظلومان، گسترش نام و یاد خدا و برافراشتن پرچم توحید است نه کشور گشایی و حضرت سلیمان(ع) هم هیچ تعرضی نسبت به سرزمین سبا نداشت  تنها هدفشان گسترش توحید بود.

انتهای پیام/۷۸۰۲۳

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول