اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمان

یک لقمه «نان حلال» با طعم کارگری در معدن؛ جدال کهنه «ترس و امید» در اعماق زمین!

به بهانه هفته کار و کارگر خبرنگار خبرگزاری فارس در کوهبنان با حضور در معادن این شهرستان پای درد دل کارگران و نماینده‌های آنها نشست، کارگرانی که از لقمه حلال گفتند و از امید، از تبعیض و بی‌عدالتی و راضی از اینکه در اعماق درونی زمین در سخت‌ترین شرایط برای گردش چرخ اقتصاد کشور تلاش می‌کنند.

یک لقمه «نان حلال» با طعم کارگری در معدن؛ جدال کهنه «ترس و امید» در اعماق زمین!

خبرگزاری فارس - کرمان/کوهبنان؛ فعالیت معادن زغال‌سنگ در ایران ید طولایی دارد محصولی که در تولید انرژی و قطران، کک، تهیه فولاد و... نقش مهمی دارد و موجب روشن شدن مشعل کارخانجات بزرگ فولاد کشور از جمله کارخانه ذوب آهن اصفهان شده است.

با توجه به ذخایر قطعی زغال‌سنگ در شهرستان‌های شمالی استان کرمان از جمله کوهبنان حمایت‌های دولتی و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی می‌تواند بر رونق هرچه بیشتر این معادن اثرگذار باشد.

دولت باید با ارائه تسهیلات ویژه بانکی در راستای تجهیز معادن و نوسازی ماشین‌آلات زمینه را برای تولید بیشتر و ارتقای اشتغال فراهم کند. متاسفانه از مهمترین چالش‌های صنعت زغال کشور پایین بودن ایمنی در برخی معادن، شفاف نبودن قیمت زغال، تمایل برخی افراد به واردات زغال‌سنگ و... است.

 

از طرفی در بسیاری از معادن کارگران برای استخراج و فرآوری باید از تجهیزات قدیمی استفاده کنند که این مهم سبب افرایش قیمت تمام‌شده زغال‌سنگ‌ و کاهش بازدهی معادن شده است، معادن زغال‌سنگ در بخش طغرالجرد شهرستان کوهبنان از دهه چهل فعالیت رسمی خود را آغاز کردند و زمینه اشتغال را برای بسیاری از مردم کوهبنان و سایر نقاط کشور فراهم شد.

در گذشته متقاضان کار از استان‌های اصفهان، سیستان و بلوچستان، قزوین، کرج، قم، طبس و یزد در معادن زغال‌سنگ طغرالجرد کوهبنان مشغول به‌کار بودند، در حال حاضر معادن به دو صورت دولتی و خصوصی فعالیت دارند و بسیاری از کارگران در شهرک پابدانا سکونت دارند.

بیماری ریوی، گوارشی و مفاصل کارگران معدن به‌دلیل کار در اعماق زمین

نا گفته نماند بسیاری از کارگران پس از چند سال کارکردن در اعماق درونی زمین و محیط نمناک معادن زغال‌سنگ‌ دچار بیماری‌های ریوی، گوارشی و مفاصل می‌شوند و بعضی سالیان متمادی باید راهی بیمارستان باشند و هزینه‌های گزافی برای حفظ سلامتی و تهیه دارو  پرداخت کنند.

طی سالیان گذشته مسؤولان شرکت زغال‌سنگ کمتر به رفاه خانواده‌های کارگران و انجام کارهای فرهنگی در شهرستان کوهبنان مبادرت داشتند ولی با تغییر مدیریت بارقه‌های امید در دل مردم ایجاد شده و امید است شاهد خدمات بیشتر مسؤولان معادن باشیم. 

خبرنگار خبرگزاری فارس در شهرستان کوهبنان به بهانه هفته کار و کارگر با حضور در معادن این شهرستان پای درد دل کارگران و نماینده های آنها نشست و گفت‌وگویی با آنها انجام داد که در ادامه می‌خوانید.

 

کار در عمق ۲۴۰ متری زمین

خدا را شاکرم که روزی حلال را نصیب و روزی کارگران معادن زغال‌سنگ ‌کرده کارگرانی که در اعماق درونی زمین در سخت‌ترین شرایط در راستای گردش چرخ اقتصاد کشور تلاش می‌کنند.

 

حسین خالداری نماینده کارگران معدن هشونی کوهبنان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس عنوان کرد: از سال ۸۱ تا الان در معدن هشونی مشغول به‌کار هستم ولی با گذشت چندین سال هنوز هم داخل معدن در عمق ۲۴۰ متری زمین مشغولم.

 

وی تاکید کرد: خدا را شاکرم که روزی حلال را نصیب و روزی کارگران معادن زغال‌سنگ ‌کرده کارگرانی که در اعماق درونی زمین در سخت‌ترین شرایط در راستای گردش چرخ اقتصاد کشور تلاش می‌کنند.

خالداری گفت: بهترین خاطره خوش کارگران معادن زغال‌سنگ روزی است که برای هیچ یک از آنها اتفاق تلخ و ناگواری رخ ندهد و با سلامت به نزد خانه‌هایشان برگردند.

وی تصریح کرد: بدترین خاطره من از دست دادن چندین همکار عزیزمان بود که طی سالیان گذشته برای به‌دست آوردن روزی حلال در اعماق درونی زمین به‌دلیل ریزش کوه جان خود را از دست دادند و جامعه کارگری زغال‌سنگ را عزادار کردند.

نماینده کارگران معدن هشونی افزود: کارگران همه‌روزه از ساعت ۶ و ۳۰ دقیقه صبح از خانه خارج می‌شوند و پس از طی مسافت از ساعت هفت و ۳۰ دقیقه تا هشت وارد تونل شده تا ساعت ۱۲ و ۳۰ دقیقه کار می‌کنند و در نهایت با چهره‌ای سیاه و بدنی کوفته و خسته به بیرون از تونل بر می‌گردند در حالی که حداقل رفت و برگشت داخل تونل تا محل کار یک ساعت است.

نداشتن امنیت شغلی و نبود ضریب سختی کار کارگران معدن زغال‌سنگ

وی خاطرنشان کرد: برخی از کارگران معادن بعد از چندین سال کارکردن هنوز امنیت شغلی ندارند و از ضریب کاری سخت و یک قرارداد قابل قبولی برخوردار نیستند که این مهم به‌دست مسؤولان اجرایی و نمایندگان مجلس قابل پیگیری و حل و فصل است.

 حسن رهجو نماینده کارگران معدن اصلی طغرالجرد کوهبنان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: از سال ۷۹ در معدن زغال‌سنگ استخدام شده‌ام و نزدیک به ۱۵ سال داخل تونل کار می‌کنم و تا حدودی از کارم راضی هستم.

وی خاطر نشان کرد: روزی ۶ ساعت در اعماق درونی زمین در تونل کار می‌کنم که در عمق ۳۰۰ متری زمین از افق ۲۴۰۰ و حدود ۶۰۰ از بالای ارتفاع منطقه است.

 

نماینده کارگران معدن اصلی بخش طغرالجرد کوهبنان افزود: از روزی که مدیر جدید شرکت زغال‌سنگ آمده طرح طبقه‌بندی مشاغل تا حدودی اجرایی شده و  اضافه کار همچنین بیمه تکمیلی نیز سر و سامان گرفته است.

وی تاکید کرد: شیرین‌ترین خاطره‌ام برچیده شدن پیمانکاران و کوتاه‌شدن دست آنها از صنعت زغال در معادن دولتی بود و تلخ‌ترین آن آسمانی شدن تنی چند از همکاران در سال‌های متمادی در جبهه اقتصاد است.

رهجو بیان داشت: درخواست ما از مسؤولان شهرستان، استان و نماینده مجلس این است که فاصله بیمه‌ای که پیمانکاران در بین پرداخت حق بیمه به سازمان تامین اجتماعی به وجود آورده‌اند را اصلاح کنند و سعی کنند این شرکت زیر پوشش دولت باشد تا بتواند نیرو استخدام کند و معضل بیکاری در شهرستان را مانند گذشته حل کند.

نماینده کارگران معدن اصلی پابدانا افزود: کارگران که در خط مقدم تولید قرار دارند باید تلاش مضاعف در راستای تحقق خواسته مقام معظم رهبری که جهش تولید و کاهش وابستگی به خارج است، داشته باشند.

وی تاکید کرد: مسؤولان هم در حمایت از قشر کارگر باید تلاش کنند که معادن زغال‌سنگ زیر پوشش دولت باشد و دولت هم به این صنعت یارانه و سوبسید لازم را پرداخت کند تا معادن با فعالیت بیشتر و جذب نیروی کاری جوان شهرستان جوابگوی خواسته‌های مردم کوهبنان و بخش طغرالجرد باشد.

درخواست ما از مسؤولان شهرستان، استان و نماینده مجلس این است که فاصله بیمه‌ای که پیمانکاران در بین پرداخت حق بیمه به سازمان تامین اجتماعی به وجود آورده‌اند را اصلاح کنند

 

محمدرضا گلستانی نماینده کارگران چشمه پودنه گفت: من به‌عنوان کارگر ساده معدن از سال ۸۰ وارد شغل معدن‌کاری شدم و تا دو سال گذشته داخل تونل کار می‌کردم. ما کارگران در معادن زغال‌سنگ طبق قانون کار مشغول هستیم و ساعت کاری مشخصی داریم.

نماینده کارگران چشمه پودنه افزود: من در عمق ۴۰۰ متری کارمی‌کنم اما به کارگر هیچ زمانی آنچه که در خور اوست، خدمات نمی‌دهند البته تا به‌حال حقوق تعیین شده اداره کار را دریافت کرده‌ایم.

وی ابراز داشت: از مسؤولان معدن که همواره درصدد رفع مشکلات هستند گله‌مند نیستیم اما از برخی کار فرمایان ناراضی هستیم که روزگار ما کارگران را سیاه کرده‌اند و زندگی ما کارگران را به تباهی کشاندند.

گلستانی یادآور شد: هیچ کارگری خاطره شیرینی از کار در معدن ندارد در حالی که بعضی زجرهای کارگران به‌دلیل نداشتن امنیت شغلی و تبعیض قائل‌شدن بین کارگران معادن دولتی و خصوصی است.

وی ابراز داشت: در طول سال‌های کار در معادن دوستانی داشتیم که به‌خاطر یک لقمه نان جانشان را در اعماق درونی زمین از دست دادند و الان اسیر خاک هستند.

 نماینده کارگران چشمه پودنه گفت: در حال حاضر ما نماینده کارگری در معدن چشمه پودنه داریم اما وقتی قانون‌گذار قیمت ما را تعیین می‌کند نماینده چه کاری از دستش بر می‌آید؟

وی یادآور شد:  انتظار ما از مسؤولان این است که کارگران را فراموش نکنند، تلاش کنند که تبعیض‌ها برطرف شود تا ما هم با تمام وجود در جبهه تولید در راستای ارتقاء اقتصاد کشور گام برداریم.

گلستانی تاکید کرد: در معدن چشمه پودنه آنچه که از سوی دولت درباره حقوق معین شده است، پرداخت می‌شود، بنابراین ما همواره سپاسگزار سؤولان معدن هستیم.

 

کوهبنان یکی از مناطق معدن‌خیز و کارگری کشور

حسین سالاری رئیس کمیسیون کارگری کوهبنان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کوهبنان اظهار کرد: در سالی که از سوی مقام‌ معظم رهبری به نام تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زادیی‌ها مزین شده همگان باید تلاش کنند تا با حمایت از تولید داخلی شاهد رونق اقتصاد کشور باشیم.

وی با بیان اینکه کوهبنان از جمله شهرستان‌های شمالی استان کرمان است که بهشت معادن است، افزود: معادن غنی زغال‌سنگ‌، سرب و روی، خاک‌ نسوز  سنگ آهن و... کوهبنان را به یکی از مناطق معدن‌خیز و کارگری کشور مبدل کرده است.

رئیس کمیسیون کارگری کوهبنان اظهار کرد: معادن زغال‌سنگ کوهبنان از دهه ۴۰ به‌صورت رسمی فعالیت خود را آغاز کرده‌اند که در حال حاضر اکثر جمعیت شهرستان به‌صورت مستقیم یا غیر مستقیم  وابسته به معادن زغال‌سنگ هستند و تقریبا اقتصاد کوهبنان وابسته به فعالیت معادن است و قریب به اتفاق معادن زغال‌سنگ کوهبنان که در منطقه طغرالجرد قرار دارند، به‌صورت خصوصی و دولتی اداره می‌شوند.

سالاری بیان داشت: طی سالیان گذشته تمام توان را به کار گرفته‌ایم تا با راه‌اندازی افق‌های جدید ضمن حفظ وضعیت موجود زمینه اشتغال برای تعدادی از جوانان جویای کار هم فراهم شود. راه‌اندازی معادن سرب و روی و تلاش در راستای راه‌اندازی صنایع جانبی و کارخانه تولید شمش و کنسانتره از  دیگر اقدامات طی چند سال گذشته بوده است.

وی تاکید کرد: کارکردن در اعماق درونی زمین بسیار سخت و طاقت‌فرساست اما با برگزاری جلسات متعدد و حمایت نماینده شهرستان و مسؤولان زغال‌سنگ‌ استان مشکلاتی که در گذشته به‌واسطه وجود پیمانکاران وجود داشت برطرف شده و در حال حاضر حقوق و مزایای کارگران با افزایش مربوطه به‌صورت منظم پرداخت می شود.

کارگران منتظر حل مشکلاتشان با توجه به سفر نائب رئیس مجلس به کوهبنان هستند

 

رئیس کمیسیون کارگری کوهبنان افزود: با حضور نائب رئیس اول مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم شهرستان‌های کوهبنان و زرند در مجلس در جمع مدیران معادن و نمایندگان کارگران در معدن اصلی بخش طغرالجرد شهرستان کوهبنان خواسته‌ها و درد دل کارگران شنیده شد که امیدواریم هرچه زودتر مشکلات برطرف شود.

اشتغال ۳ هزار نفر در معادن کوهبنان/خبری از اعتراضات قبلی کارگران نیست

محسن سیف‌اللهی رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی کوهبنان گفت: با توجه به فعالیت هفت معدن زغا‌ل‌سنگ در شهرستان، اشتغالی بالغ بر 3 هزار کارگر را شامل می‌شود. با پیگیری‌های به‌عمل آمده خوشبختانه شاهد پرداخت به‌موقع حقوق و مزایای کارگران در چند سال اخیر بودیم و امروز دیگر شاهد اعتراض و اعتصاب کارگران معادن زغال‌سنگ نیستیم.

وی تاکید کرد: یکی از خواسته‌های کارگران معادن زغال‌سنگ اجرای طرح طبقه‌بندی بود که با پیگیری‌های مستمر و برگزاری جلسات متعدد در مرکز استان و شهرستان این مهم هم به سرانجام رسید.

سیف‌اللهی بیان داشت: از سال گذشته طرح طبقه‌بندی مشاغل جهت افزایش حقوق کارگران و ایجاد انگیزه در معادن دولتی اجرا شده که امسال هم پیگیری‌هایی در خصوص معادن خصوصی صورت گرفته که ان‌شاءالله تا پایان سال اجرایی می‌شود.

 

ارتقاء ضریب شغلی کارگران معادن در دستور کار است

رئیس اداره کار کوهبنان افزود: ارتقاء ضریب شغلی کارگران معادن در دستور کار نماینده مردم شهرستان‌های شمال استان در مجلس قرار گرفته که در همین راستا با پیگیری نماینده شهرستان آقای قاضی‌زاده هاشمی نائب رئیس اول مجلس نیز با حضور در معادن شهرستان قول مساعد جهت پیگیری این موضوع را داد.

وی تصریح کرد: با توجه به پرخطر بودن کار در معادن ایمنی معادن اهمیت ویژه‌ای دارد که اقداماتی در این خصوص از جمله آموزش کارگران، جایگزینی تجهیزات جدید در معادن و در اختیار قراردادن لوازم حفاظت فردی انجام گرفته که نتیجه این اقدامات کاهش حوادث جرحی و فوتی ناشی از کار است.

وی تاکید کرد: فرماندار، اعضای کمیسیون کارگری، نماینده مردم شهرستان‌های کوهبنان و زرند در مجلس همچنین مدیرعامل شرکت زغال‌سنگ‌ با حضور در جمع کارگران و شنیدن خواسته‌ها و دردهای آنها به‌صورت مرتب پیگیر امور هستند.

رئیس اداره کار کوهبنان بیان داشت: با تعامل بسیار خوب مدیرعامل شرکت و تلاش‌های شورای معادن استان، پیگیری‌های مستمر مدیرکل کار استان و مجمع نمایندگان کرمان و مسؤولا شهرستان کوهبنان در آینده نزدیک شاهد تحولات خاصی در حوزه ایمنی، راه‌اندازی افق‌های جدید، تجهیز معادن و... خواهیم بود.

انتهای پیام/۸۰۰۱۲/ب/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول