اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  احزاب و تشکل ها

برای مانع‌زدایی از تولید اراده و مدیریت اجرایی مقتدرانه نیاز است

وزیر سابق نفت تاکید کرد: سال 1400می‌تواند نقطه عطف خیزش اقتصادی ایران باشد در صورتی که موانع تولید را مقتدرانه رفع و با پشتیبانی‌های صورت گرفته؛ خشت‌های ایران اسلامی آباد و سرافراز را بچینیم.

برای مانع‌زدایی از تولید اراده و مدیریت اجرایی مقتدرانه نیاز است

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری فارس،‌ رستم قاسمی وزیر سابق نفت در یادداشتی به بایسته‌های لازم برای مانع‌زدایی از تولید پرداخت. متن کامل این یادداشت به شرح ذیل است:

مقام معظم رهبری یکی از فرازهای مهم نام سال 1400 را مانع‌زدایی از تولید اعلام فرمودند. موضوعی که سال‌هاست در کشور ما مبتلابه بخش مولد اقتصادی‌ است. موانعی که بخشی از آنها مشخص قابل لمس است و بعضی دیگر در لایه‌هایی پنهان شده و عملاً اجازه بزرگ شدن اقتصاد ایران را نمی‌دهند. در سال‌های اخیر بیشتر از تحریم‌های ظالمانه بین المللی؛ این دست موانع بوده که کشور ما را به دشواری‌های وسیع در رشد اقتصادی و درآمد و رفاه شهروندان مواجه ساخته است.

ایران اسلامی و عزیز ما در سال‌هایی که به شدت نیاز به ارتقاء شاخص‌های اقتصادی داشته، در خصوص انباشت سرمایه‌ثابت که یکی از مهم‌ترین شاخص‌ها در بزرگ‌شدن کیک اقتصاد است؛ عملکرد مناسبی نداشته و سرمایه‌گذاری در سال 98 به نزدیک 100 هزار میلیارد تومان بالغ شده که این رقم پایین‌ترین حجم در ده سال اخیر است. این در حالی است که با تدابیر داهیانه مقام معظم رهبری ظرفیت‌های بسیار مناسب و استثنایی برای اتخاذ تدابیر جهش تولید شکل گرفته بود؛ لیکن برخی سیاست‌های نادرست از سوی دستگاه‌های اجرایی موجب شد تا کشور ما نتواند از مواهب رشد اقتصادی در راستای اهداف سند چشم انداز استفاده نماید. بهرروی اکنون چه باید کرد؟ در این یادداشت سعی برآن بوده تا چند گام ساده اما راهبردی را در این راستا در نظر بگیریم:

جنگل طرح‌ها و ایده‌ها نیازمند اراده و مدیریت مقتدرانه: به دلیل کیفیت بسیار بالای سرمایه‌های انسانی و نخبگان ارزشمند کشورمان؛ ما در حال حاضر انبوه طرح‌ها و ایده‌های ساختاری و عملیاتی برای ارتقاء بخش واقعی اقتصاد وجود دارد. یعنی برای حل بسیاری از مشکلات‌ و ایجاد جهش اقتصادی نیاز به طرح‌ها و ایده‌های عجیب نداریم.  کافی است  مدیران اجرایی کشور طرح‌های و ایده‌های موجود را بررسی و با اتکا به خرد جمعی، مطالعه تجربیات ملی  و اقدامات سایر کشورها؛ ایده‌های اصلاحی را تا حصول نتیجه پیگیری نمایند.

به عنوان نمونه ژنرال پارک که به عنوان معمار پیشرفت کره جنوبی شناخته می‌شود؛ برای رشد کره از طرح‌های خیالی و آنچنانی استفاده نکرد. او با تشکیل شورای برنامه ریزی و حذف بسیاری از ساختارها و رویه‌های زاید و موازی؛ بصورت روزانه حل مشکلات تولید را بررسی و دستورات لازم برای رفع آنها صادر می‌کرد.

بسیاری از توفیقات اقتصادی کره جنوبی مرهون مدیریت راهبردی و پایش روزانه اقدامات در بخش واقعی اقتصاد بود.
اصلاحات پولی و مالی: براساس بررسی‌های صورت گرفته در کشور ما؛ دو مولفه بیشترین مانع را در سرراه تولید قرار داده‌اند؛ پیش‌بینی ناپذیر بودن شاخص‌های اقتصادی و دشواری تامین مالی. تورم بالا مهمترین مانع تولید است چرا که عملاً امکان پیش‌بینی را از فعالان اقتصادی سلب کرده و از سوی دیگر فعالیت در بخش‌های غیرمولد و واسطه‌گری را از کارهای تولیدی جذاب‌تر می‌کند.

دستیابی به تورم تک رقمی که برای کشور ما تبدلی به رویا شده با یک سری اصلاحات پولی و مالی تا حد زیادی قابل تحقق است که اولین گام آن بازگشت به انضباط مالی در قوه مجریه است. از سوی دیگر همانند عمده کشورهای موفق در حال توسعه باید نظام بانکی و مالی در خدمت تولید باشد و با اتخاذ سیاست هدایت اعتباری؛ پروژه‌های اقتصادی را تامین مالی کند. استفاده از ابزارهای مالی جدید و صندوق‌های مالی خطر پذیر برای تامین مالی استارت‌آپ ها نیز اقدام دیگری است که می‌بایست به سرعت در دستور کار قرار گرفته و عملیاتی شود.

اصلاحات مالیاتی: یکی از بزرگترین ابزارهایی که می‌تواند ضمن اصلاح درآمدهای عمومی؛ فعالان اقتصادی را به سمت فعالیت‌های مولد سوق دهد اصلاح نظام مالیاتی است. در حال حاضر نظام مالیاتی ما نه تنها عدالت لازم را فراهم نمی‌آورد بلکه نقطه عمده عملش افرادی مانند کارگران و کارمندان است. این در حالی است که می‌بایست با صفر کردن فرار مالیاتی و ایجاد ابزارهای جدید؛ فعالیت‌های مولد را به جذابترین بخش فعالیت‌های کشور تبدیل نموده و فعالیت های سوداگرانه را ناممکن سازد. به عنوان نمونه مالیات بر بازده دارایی  بعنوان ابزاری برای کاهش نفرت اجتماعی ناشی از افزایش شکاف‌های نابرابری در جامعه مطرح گردیده است.

در مالیات بر بازده دارایی یا عایدی سرمایه CGT (Capital Gains Tax)  مودی مالیاتی موظف است تا بخشی از درآمد ناشی از تملک دارایی‌های سرمایه‌ای را در قالب مالیات پرداخت نماید. این موضوع در خرید املاک و مستغلات نمود دقیق‌تری دارد. برخی افراد با خرید خانه‌های مختلف و رشد حیرت‌انگیز آن در سال‌های اخیر فاصله خود با دیگر شهروندان را بدون هیچ‌گونه تلاش و فعالیتی آنقدر زیاد نموده‌اند که عملاً خانه‌دار شدن برای بسیاری از شهروندان تبدیل به افسانه شده است. این در حالی است که در اقتصادهای طبیعی جهان، رشد سرمایه عمدتاً ناشی از فعالیت‌های اقتصادی دارای ارزش‌های اجتماعی است تا صرف سوداگری و انباشت دارایی‌های سرمایه‌ای. از همین رو موضوع مالیات بر بازده دارایی در کشورهای مختلف در حال انجام بوده و در عمده‌ی کشورهای جهان نیز اخذ می‌شود.

گذشته از نقش مالیات بر بازده دارایی در کاهش اختلاف طبقاتی؛ این ابزار مالیاتی نقش چشمگیری در هدایت منابع مالی به سمت فعالیت‌های مولد اقتصادی، جلوگیری از التهابات قیمتی، انسجام نظام‌های مالی و عملیاتی کشور به منظور تبیین دقیق مالیات افراد و غیره خواهد داشت. در مجلس انقلابی یازدهم اقداماتی برای تصویب ابزارهای مالیاتی جدید صورت گرفته است اما مهمتر از تصویب قوانین مربوطه؛ اجرای مقتدرانه آن می‌تواند فایده‌بخش باشد.

بهبود فضای کسب و کار: علیرغم تلاش‌های وسیعی که در سال‌های اخیر صورت گرفته؛ هنوز بخش زیادی از موانع تولید در کشور ما به مقررات گذاری‌های وسیع و دست و پاگیر و دشواری آغاز و ادامه یک فعالیت اقتصادی باز می‌گردد. موضوعی که مهمترین رکن تحریم داخلی است که خودمان بر خودمان تحمیل کرده‌ایم. در این خصوص پژوهش‌های و مطالعات وسیعی صورت گرفته و قوانین متعددی برای بهبود فضای کسب و کار تصویب شده است. اما آن چیزی که در عمل قابل مشاهده است وجود تنگناهای وسیع در این بخش  است که تاکنون فضای کسب و کار را با موانع متعدد روبرو ساخته است.

 سال 1400می‌تواند نقطه عطف خیزش اقتصادی ایران باشد در صورتی که موانع تولید را مقتدرانه رفع و با پشتیبانی‌های صورت گرفته؛ خشت‌های ایران اسلامی آباد و سرافراز را بچینیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول