اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

بازگشت فجر شهید سپاسی به لیگ برتر نیازمند حمایت همه جانبه استان

تیم فجر شهید سپاسی شیراز به‌عنوان یک تیم باسابقه هفتمین سالی است که به علت انسجام نداشتن و حمایت نشدن از لیگ برتر فوتبال دور مانده است و تحقق این مهم، نیازمند همتی همه‌جانبه است.

بازگشت فجر شهید سپاسی به لیگ برتر نیازمند حمایت همه جانبه استان

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، فجر شهید سپاسی به عنوان یکی از دو نماینده فارس در لیگ دسته یک فوتبال باشگاه های کشور و تیم دوم استان از نظر قدمت با ۳۳ سال سابقه پس از برق شیراز که دیگر اثری از آن نیست هموراه در سال‌های نه چندان دور در سطح اول فوتبال کشور نه تنها به عنوان تیمی مدعی بلکه به عنوان کارخانه بازیکن سازی مطرح بود.

اما این تیم هفت فصل پیش به لیگ دسته یک سقوط کرد و پس از آن موفق به بازگشت به لیگ برتر نشد!

بهترین مقام فجر شهید سپاسی در لیگ ایران در فصل ۷۹–۱۳۷۸ به دست آمد که این تیم در رده سوم آن دوره از لیگ قرار گرفت.

این تیم سه دورهٔ متوالی به فینال جام حذفی فوتبال ایران رسید و یک بار در سال ۱۳۸۰ با قهرمانی در جام حذفی در مسابقات برندگان جام آسیا حضور پیدا کرد که البته در آن مسابقات با قبول شکست در ضربات پنالتی از تیم السد قطر از دور رقابت‌ها حذف شد.

این تیم در فصل ۹۶–۱۳۹۵ به عنوان تیم منتخب نظامیان ایران در جام جهانی نظامیان شرکت کرد و تنها امتیاز خود را برابر آلمان با تساوی بدون گل به دست آورد و در مرحله گروهی حذف شد.

فجر شهید سپاسی در رقابت‌های این فصل فوتبال لیگ دسته یک کشور از ابتدا توانست خود را در بین مدعیان قرار دهد و با وجود نوسان و کسب دو شکست پیاپی در بازی های اخیر خود همچنان امید فارسی ها برای بازگشت به لیگ برتر به حساب می آید.

این تیم در رقابت‌های این فصل هشت بار در برابر حریفان به پیروزی دست یافته، ۱۰  بازی این تیم نیز با تساوی به پایان رسیده و چهار بار نیز متحمل شکست شده است و با کسب ۳۴ امتیاز از ۲۲ بازی در رده چهارم جدول لیگ یک جای گرفته است.

همچنین تفاضل امتیاز این تیم با صدر جدول هشت امتیاز است و باید تا دیر نشده همه دست به دست هم دهند تا بار دیگر شاهد حضور نماینده‌ای از فارس در لیگ برتر فوتبال کشور باشیم؛ چرا که اگر کمی دیر بجنبیم آن وقت می شود نوش دارو پس از مرگ سهراب!

سرمربی تیم فجر شهید سپاسی: تا نیم فصل کمبود بازیکن داشتیم

علی اصغر کلانتری با بیان اینکه از هفته دو و در شرایطی که تیم در رده پانزدهم جدول بوده به این تیم ملحق شده است، گفت: تا نیم فصل اول با کمبود بازیکن مواجه بودیم که مصدومیت ها نیز کار ما را سخت تر کرد اما در نیم فصل دوم موفق شدیم تیم را تقویت کنیم.

وی افزود: با حضور سردار بوعلی نسبت به سال های گذشته حمایت‌ها از تیم فجر افزایش چشمگیری داشته و شرایط بهتره شده است.

سرمربی فجر شهید سپاسی شیراز ادامه داد: در استانی مانند کرمان، صنایع مس، تیم های ورزشی و به خصوص فوتبال را حمایت می کنند اما در فارس ساز و کاری برای حمایت بخش خصوصی از فوتبال تعریف نشده و هر فصل، فوتبال فارس از نبود حامی مالی ضربه می‌خورد.

وی افزود: در بازی مقابل مس کرمان مستحق شکست نبودیم و باید تلاش کنیم تا امتیازهای از دست رفته دو بازی اخیر خود را جبران کنیم.

کلانتری اظهار کرد: دوست داریم تا مطلوب شدن شرایط چمن ورزشگاه پارس بازی های خود را در ورزشگاه شهید دستغیب برگزار کنیم و امیدواریم به این امر دست یابیم.

سرمربی فجر شهید سپاسی شیراز در پایان تاکید کرد: به هوادارن قول می دهیم فجر شهید سپاسی امسال تا هفته پایانی مدعی صعود خواهد بود و با تمام توان برای بازگشت به لیگ برتر تلاش می کنیم.

کاپیتان اسبق فجر شهید سپاسی: به صعود امیدواریم

مهرزاد معدنچی، کاپیتان اسبق فجر شهید سپاسی و مربی این فصل فجر با اشاره به عملکرد این تیم در این فصل گفت: بازی برابر مس کرمان برای ما از اهمیت بالایی برخوردار بود، اما خودمان آن بازی را زیاده از حد بزرگ کردیم و متاسفانه با وجود شایستگی در آن بازی شکست خوردیم که البته اشتباهات داوری نیز در این بازی به ضرر تیم ما بود.

وی بیان کرد: بازیکنانمان نیز در بازی با مس تمرکز لازم را نداشتند و اعتراض زیاد به داوری نیز در به هم خوردن تمرکز بازیکنان بی تاثیر نبود که روی این قضیه نیز باید به صورت ویژه کار کرد.

بازیکن اسبق تیم ملی بیان کرد: برای بازگشت فجر شهید سپاسی  فارس به لیگ برتر باید همه استان یکدل شوند و تیم را حمایت کنند؛ چراکه باید به ورزش و فوتبال نگاه فوتبالی شود که خوشبختانه امسال در تیم فجر با وجود سردار بوعلی نگاه فوتبالی به تیم فجر افزایش یافته و امیدواریم سایر مسئولین استان نیز فجر را حمایت کنند تا بار دیگر فارس به سطح اول فوتبال کشور بازگردد.

هافک اسبق تیم پرسپولیس تهران ادامه داد: زمانی که تیم فجر در لیگ برتر بود از این تیم حمایت بیشتری می شد که در همان زمان که من نیز در این تیم بازی می‌کردم افتخارات زیادی به دست آوردم.

معدنچی گفت: در بسیاری از استانها همه ارگانها به نوعی تیم شهرشان را حمایت می کنند که این حمایت در فارس و شیراز ضعیف است.

وی اظهار کرد: درست است که کمی فاصله امتیاز فجر با صدر جدول افزایش یافته اما همگی امید به صعود داریم و امیدواریم در پایان فصل بتوانیم جشن صعود بگیریم.

کارشناس و مربی فوتبال: تساوی‌های زیاد فجر شهید سپاسی را از صدر جدول دور کرد

محمد علیپور گفت: فجر شهید سپاسی  در ۲۲ بازی گذشته تنها چهار بار طعم تلخ شکست را پذیرفته یعنی کمتر از ۲۰ درصد مسابقات را با دست خالی ترک کرده است که البته دو شکست آن در دو بازی آخر بوده است، اما به اعتقاد من آن چیزی که این تیم را در حال حاضر از صدر جدول جدا کرده است نه تعداد شکستها بلکه تعداد زیاد تساوی ها است.

وی افزود: دلیل این صحبت من ۱۰ تساوی این تیم است. ضمن اینکه فراموش نکنیم برای داشتن یک تیم منسجم و آماده فاکتورهای زیادی دخیل است که اصلی ترین آنان آمادگی‌های جسمانی، تاکتیکی، تکنیکی و همینطور روحی و روانی است هر چند در فوتبال مدرن امروز باید دو فاکتور مهارت و آمادگی‌های اجتماعی و مهارت‌های اخلاقی را هم اضافه کرد.

وی ادامه داد: باید با یک بررسی جامع و دقیق ببینیم اوضاع و احوال بازیکنان تیم فجر سپاسی در این زمینه ها در چه سطحی قرار دارد.

علیپور ادامه داد: در حالیکه نتایج این تیم تاکنون با توجه به امکاناتی که در اختیار دارد چندان هم بد نبوده است.

وی بیان کرد: باید در اینجا به ابتدای فصل و انتخاب سرمربی سابق این تیم هم اشاره ای داشته باشیم که متاسفانه یک سرمربی غیر بومی انتخاب و در ادامه نیز رفیق نیمه راه شد و اکنون علی اصغر کلانتری مربی جوان و خوبی است که تیمی را در اختیار گرفته که خود در شکل گیری آن نقشی نداشته است پس باید در قضاوتمان در خصوص نتایج این تیم جنبه انصاف را لحاظ کنیم. 

این کارشناس فوتبال بیان کرد: تیم‌های شیرازی هفت سال است که در سطح اول فوتبال ایران جایی ندارند که اتفاقا آخرین حضور آنان در فصل ۹۲-۹۳ با همین تیم فجر سپاسی رقم خورد.

او گفت: به طور کلی در لیگ دسته اول، رقابت‌ها بسیار فشرده و سخت‌تر از لیگ برتر است و بنابراین برای صعود به لیگ بالاتر فراهم نمودن امکانات و شرایط بسیار خوب چه به لحاظ سخت افزاری و چه به لحاظ نرم افزاری نیاز است.

علیپور اظهار کرد: اختصاص بودجه کافی و در اختیار گرفتن بازیکنانی با انگیزه و سطح بالا در کنار کادرفنی قوی بر روی نیمکت می‌تواند راه موفقیت تیم‌ها را هموار کند که روی گزینه بودجه تاکید دارم چون بودجه پیش‌نیاز دو مورد دیگر یعنی بازیکن و مربی خوب و کارآمد است.

او گفت: شما نگاه کنید در سالیان اخیر چه تیم‌هایی در صعود به لیگ برتر توفیق داشته اند؟ بی شک تیم‌های صنعتی و آنهایی که از توان مالی بالایی برخوردار بوده اند.

حال باید دید در این سالهای ناکامی، بودجه لازم در اختیار مسئولان تیم فجر قرار گرفته است؟ یا اینکه آنها با دست خالی و امکانات محدود به جنگ با متمول ها رفته اند؟ آیا صرف به خدمت گرفتن استعدادهای جوان از سراسر کشور که برای گذران خدمت مقدس سربازی در این تیم به بازی گرفته می شوند و پس از پایان این دوران نیز به شهر و دیار خود باز می‌گردند می تواند گره گشا باشد؟ پس کار اصولی و اساسی در زمینه تیم های پایه کجاست؟ آیا تیم فجر سپاسی که زمانی کارخانه بازیکن سازی بود و چهره های نامداری به فوتبال ایران عرضه کرد در سالهای اخیر کارنامه قابل قبولی داشته است؟ و دهها پرسش دیگر که پاسخ به آنها کلید حل بسیاری از مشکلات موجود است.

این کارشناس و مربی فوتبال افزود: به اعتقاد من وقتی تیمی در مقاطع حساس به بن بست می خورد و سر بزنگاه نمی تواند نتیجه لازم را کسب نماید علت این موضوع را باید بیشتر در مسائل روحی و روانی جستجو کرد.

این موضوع را نمی‌توان کتمان نمود که فشار روحی زیادی روی بازیکنان و حتی کادر فنی وجود دارد. این تیم هفت سال است نتوانسته انتظارات هواداران و مردم نه تنها یک کلانشهر بلکه یک استان پهناور را برآورده نماید بنا بر این باید این فشار طبیعی را درک کرد، استرس بالای ناشی از این انتظارات به طبع اثرات منفی و مخرب زیادی روی اعضای این تیم دارد. گرچه در این باره نمی توان نقش فاکتورهایی را که در پرسش اول شما ذکر کردم ولو کمرنگ تر نادیده گرفت یعنی همان فاکتورهای جسمانی و تاکتیکی و غیره.

علیپور گفت: با دو شکست آخر تیم که اتفاقا یکی از آنها بازی به اصطلاح شش امتیازی بود و در مقابل مس کرمان صدرنشین که یکی از مدعیان اصلی صعود به لیگ برتر است رقم خورد متاسفانه نه تنها شش امتیاز مهم از دست رفت بلکه فاصله ای هشت امتیازی با قله جدول به وجود آمد، فاصله ای که جبرانش بی شک آسان نیست!

وی بیان کرد: همانطور که قبلا اشاره کردم تعدد تساوی در نتایج فجر آزار دهنده است، علی الخصوص که این تساوی ها در خانه باشد چرا که تفاوت چندانی با شکست نمی کند.

او گفت: برای مدعی بودن وجود یک خط دفاعی مستحکم و هدر‌رفت حداقلی امتیاز از نان شب هم واجب تر است. آمار به ما می گوید که فجر امسال در ۲۲ بازی گذشته تنها ۱۵ گل دریافت کرده است که میانگین خوب و قابل قبولی است اما آن نقطه ضعفی که به چشم می‌خورد هدررفت نسبتا زیاد امتیازات به دلیل کثرت تساوی ها و همینطور نوسانات موجود در مقاطعی از فصل است که مصداق بارز آن کسب چهار تساوی پیاپی در فاصله هفته های ۱۵ ام تا ۱۸ ام است؛ لذا با توجه به روند نتیجه‌گیری فجر باید گفت که در مقاطعی از جمله هفته‌های نخستین، این تیم شاید شرایط مدعی بودن را داشته اما پس از آن به دلیل بروز نوسان و کسب تساوی های زیاد متاسفانه از آن شرایط دور افتاده است.

او ادامه داد: برای ارائه راهکار باید نگاهی به اهداف کرد و با توجه به اهداف که می تواند کوتاه مدت، میان مدت یا بلند مدت باشد راهکار لازم را ارائه نمود.

مثلا برای حل مشکل روحی و روانی بازیکنان و کادر فنی و کاهش استرس روی آنها می توان از وجود یک روانشناس ورزشی خبره در کنار تیم بهره جست یا اینکه با تشویق‌های مادی و معنوی خوب انگیزه لازم را در بازیکنان ایجاد کرد، اما به طور کلی باید عرض کنم تا زمانی‌که یک کار اصولی و ریشه‌ای در سطح باشگاه صورت نگیرد، به تیم‌های پایه بهای کافی داده نشود و هدف‌گذاری مشخصی همراه با تخصیص بودجه و تسهیلات مناسب در این تیم صورت نگیرد نمی توان به ریسمان موفقیت چنگ انداخت.

علیپور تاکید کرد: بهترین مربی دنیا بدون ابزار کافی و مناسب بدترین نتایج را خواهد گرفت؛ لذا فجر اگر واقعا می خواهد به روزهای طلایی سالیان گذشته باز گردد باید طرز فکر و دیدگاهش را تغییر دهد. از مدیریت تا کادر فنی و بازیکنان این تیم باید طرحی نو در اندازند؛ چرا که اگر این دیدگاه صحیح بود تاکنون به ثمر نشسته بود.

علیپور در پایان تاکید کرد: فوتبال فارس سرشار از استعدادها است چه در زمینه مربیان و چه در حیطه بازیکنان، منتهی باید آنها را شناسایی و کشف کرد سپس با یک برنامه ریزی جامع از آنها به نحو احسن بهره گرفت.

انتهای پیام/ن

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول