اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

مجاهدت‌هایی که انسان‌ساز است

هفته معلم، یادآور تلاش و مجاهدت مردان و زنانی است که در عرصه تعلیم و تربیت از هیچ کوششی فروگذار نمی‌کنند و در این میان مجاهدت خاموش اساتید حوزه‌های علمیه خواهران سرشار از درس ایثار و از خودگذشتگی است.

مجاهدت‌هایی که انسان‌ساز است

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، معلم به عنوان مهمترین وام‌دار درس آموزگاری خداوند، همواره بر آن است تا هر آنچه از مسیر کمال و مکتب انسانیت می‌داند را با چاشنی محبت به شاگردانش تزریق کند تا تعبیر و تفسیر روشن خلق آلانسان علٌمه البیان باشد.

به مناسبت هفته معلم و بزرگ‌داشت مصداق‌های تفسیر این آیات قرآن، میزبان یکی از اساتید جوان و موفق حوزه‌ علمیه خواهران هستیم.

متولد داراب است و تحصیلات سطح دو را در داراب و سطوح ۳و۴ را در  شیراز گذرانده است و سالها است به عنوان استاد و معاون آموزش حوزه‌های علمیه خواهران استان فارس مشغول خدمت است.

ملیحه کشاورز در گفتگو با فارس در ابتدا، ضمن گرامی‌داشت هفته بزرگ‌داشت مقام معلم، با اشاره به حدیث امام صادق علیه السلام که فرمود: «لَیْسَ الْعِلْمُ بِکَثْرَةِ التَّعَلُّمِ و التعلیم وَ إِنَّمَا هُوَ نُورٌ یَقْذِفُهُ اللَّهُ تَعَالَی فِی قَلْبِ مَنْ یُرِیدُ اللَّهُ أَنْ یَهْدِیَه. گفت: علم به کثرت تعلیم و تعلم نیست، بلکه به علمی است که خداوند به واسطه آن انسان را هدایت می‌کند.

وی اولین وظیفه استاد را خودسازی و سپس هدایت عنوان کرد و گفت: اکنون رسالت هدایت‌گری انبیاء بر عهده اساتید حوزه است و لازمه آن خودسازی است، اگر خودسازی صورت گرفت، موثر خواهد بود و طلبه، حوزه و به تبع آن جامعه متحول خواهد شد و راه آن این جمله نورانی حضرت امیرالمومنین علیه السلام است که فرمودند: مَن عَمِلَ بِما علَمُ عَلَّمَهُ اللّه علم مالم یَعلَمُ. 

کشاورز اظهار داشت: شهید مطهری، در محضر اساتیدی همچون علامه طباطبایی(ره) و امام خمینی(ره) تعلیم دید و شهید مطهری شد، امروز تربیت طلاب بر عهده استادان است و باید نسبت به این موضوع دغدغه داشته باشند. طلاب به عنوان امانت‌های الهی هستند که راهبری آن‌ها به دست اساتید است و نقش استاد حیاتی و محوری است؛ اگر خوب ایفا نشود خوب امانت‌داری نشده است. 

وی با اشاره به لزوم تجدید روش اساتید در تعلیم و تربیت ادامه داد: استاد باید روش، فکر و منش خود را ارتقا دهد؛ استادی که درسش باعث سازندگی شود و دانشش سبب تعالی و رشد طلبه گردد، موفق است، در غیر این صورت به رسالت خود عمل نکرده است.

این مبلغ جوان عنوان کرد: اساتید باید به طور خاص به اخلاق و تربیت طلاب نیز اهتمام ورزند و این وظیفه سنگین را با توجه به خداوند متعال، با توسل به اهل بیت علیهم السلام و با اهتمام و جدیت در خودسازی می‌توانند به دوش بکشند.

وی خاطرنشان کرد: پرداختن اساتید به علوم حوزوی یک ضرورت اجتناب ناپذیر است، باید در کنار آن معنای خلوص، معنویت و ارتباط با عالم وحی، استفاده از ماه رمضان و نفحات رحمانیه الهی، درک شب قدر، درک ماه‌های رجب، شعبان و رمضان و درک معارفی که در ادعیه این ماه‌ها آمده است را داشته باشند.

معاون حوزه علمیه غدیریه در ادامه افزود: لازم است استاد ارتباط معنوی و اخلاقی با طلاب نیز داشته باشد، چون تاثیر معنوی اخلاقی را در ابعاد مختلف شاگردان خود دارد. پس چه خوب است که این تاثیرات را برنامه‌ریزی کرده و هدف‌مند و آگاهانه همراه با اطلاعات وسیع تخصصی، روان‌شناختی و معنوی به خوبی مدیریت کند.

این طلبه سطح چهار حوزه‌ علمیه خواهران در پایان گفت: اگر استاد، ارتباط مستمر معنوی اخلاقی خود را با شاگردان به خوبی مدیریت و در دل آن‌ها راه پیدا کند و نقشه شخصیت روحی روانی و شخصیت اجتماعی آنان را ترسیم کند می‌تواند به اصلاح ساختار اخلاقی تربیتی شاگردان همت گماشته و خصوصیات سیره معصومان و رفتارهای درست را در آنان با یک مهندسی آگاهانه و الهی نهادینه کند، در این صورت هر گاه چنین طلابی  متکفل و متصدی مسئولیت‌های اجتماعی شوند از نظر اخلاقی و تربیتی هم واکسینه‌اند یعنی هم بر دیگران تاثیرات مثبت می‌گذارند هم خودشان منشاء تربیت نسل‌های جدید دیگر طلاب می‌شوند.

انتهای پیام/ن

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول