اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

کرونا دل ۱۳۰۰۰ شاغل در رستوران‌های طرقبه شاندیز را کباب کرد

رئیس اتاق اصناف طرقبه شاندیز از تعطیلی ۵۰۰ واحد صنفی در سال ۹۹ تحت تاثیر آسیب‌های کرونا در این شهرستان خبر داد و گفت: حوزه رستوران‌های شهرستان ۱۳ هزار شغل دارد که بیشترین آسیب و خسارت از شیوع بیماری کرونا به این بخش وارد شده است.

کرونا دل ۱۳۰۰۰ شاغل در رستوران‌های طرقبه شاندیز را کباب کرد

به گزارش خبرگزاری فارس از طرقبه شاندیز، از ابتدای شیوع بیماری کرونا تاکنون بسیاری از ابعاد زندگی انسان‌ها تحت تأثیر این بیماری منحوس قرار گرفته است از حوزه سلامت و بهداشت که مهم‌ترین بخش زندگی افراد جامعه است تا حوزه فعالیت‌های اقتصادی، کسب وکار، فرهنگ و هنر، آموزش، تفریح و گردشگری و هرکدام به نوعی از خطرات و آسیب‌های این ویروس شوم بی‌نصیب نبودند.

بعد از بخش سلامت و بهداشت حوزه کسب‌وکار مردم بیشتر در معرض خطر و خسارات بیماری کرونا قرار گرفت، خسارات و آسیب‌های کرونا از ابتدا تاکنون در حوزه اصناف و رستوران‌ها و تالارهای کشور برکسی پوشیده نیست اما در این میان شهرها و شهرستان‌هایی که به نوعی دارای مراکز و اماکن گردشگری و تفریحی هستند بیشتر از بقیه خسارت دیده‌اند.

واحدهای صنفی و رستوران‌های طرقبه شاندیز رونق خوبی داشت و اوضاع کسب‌و‌کار خوب بود، اما هجوم بی‌امان ویروس کرونا در طول سال گذشته و به تبع آن، تعطیلی‌های مکرر شرایط کرونایی آسیب و خسارات فراوانی به حوزه اصناف و رستوران‌های شهرستان وارد کرده به‌طوری‌که سایه شوم ورشکستگی بر سر بسیاری از این اصناف و رستوران‌ها و شاغلان در این بخش‌ها سایه افکنده است.

برای اطلاع از آخرین وضعیت فعالیت حوزه اصناف و رستوران‌های طرقبه شاندیز و اینکه در طول سال کرونایی گذشته چه حمایت‌هایی از این بخش‌ها شده است به گفت‌وگو با رئیس اتاق اصناف طرقبه شاندیز رفتیم.

محمد نمکیان در گفت‌وگو‌ با خبرنگار فارس با اشاره به تعطیلی ۵۰۰ واحد صنفی در این شهرستان طی سال ۹۹ بیان کرد: حال و روز اصناف در این شهرستان وخیم است، ابطال پروانه‌ها و جمع‌آوری واحدهای صنفی نشانه وخامت اوضاع اصناف طرقبه شاندیز است و بیشترین تعطیلی واحدهای صنفی در این شهرستان در بخش پوشاک است.

رئیس اتاق اصناف طرقبه شاندیز با بیان اینکه دولت به هیچ تعهدی در زمینه حمایت از اصناف به‌ویژه در مرحله دوم عمل نکرده است، تصریح کرد: با توجه به این تعطیلات مکرری که شروع شده، دامنه خسارات به بخش اصناف طرقبه شاندیز بسیار بالا است و در حال حاضر نمی‌توان آمار دقیقی از خسارات مالی ارائه داد، بعد از پایان تعطیلات و اتمام وضعیت قرمز کرونایی شهرستان و بازگشایی واحدهای صنفی امکان برآورد آسیب و خسارات‌های وارده از کرونا را می توان بیان کرد.

۶ هزار واحد صنفی در طرقبه شاندیز از محدودیت‌ها و کاهش ترددهای شبانه آسیب دیده‌اند

وی با اشاره اینکه کاهش محدودیت تردد شبانه به حوزه اصناف شهرستان آسیب رسانده است، اظهار کرد: در طرقبه شاندیز ۶ هزار واحد صنفی است که فقط مختص مردم شهرستان نیست بلکه بیشتر مورد استفاده مسافران و مجاوران است و با توجه به محدودیت‌های شرایط قرمز کرونایی و تعطیلی اصناف شهرستان و‌ موضوع ترددهای شبانه که کاهش پیدا کرده عملا یک شیفت کاری در سطح شهرستان کم شده است؛ ساعت ۲۲ شب که بیشتر مردم به این شهرستان تردد داشتند به دلیل محدودیت‌ها دیگر نمی‌توانند تردد کنند در این بخش عملا یک شیفت پرکار اصناف تعطیل شده است.

نمکیان افزود: آمار و ارقام خسارات و آسیب کرونا برای رستوران‌ها و اصناف بسیار سخت است در این زمینه دو موضوع وجود دارد؛ یک اینکه نگاه مثبت به این قضیه این‌ است که آمار در سطح کشور گرفته و مشخص می‌شود تا زمانی که اقدامی یا تسهیلاتی قرار است ارائه شود که البته هرگز این اتفاق تاکنون نیفتاده است، داشتن این آمار در آن موقعیت خوب است و موضوع دیگر اینکه در بحث ارائه دقیق آمار و ارقام خسارات ملاحظاتی وجود دارد که باعث می‌شود ارائه آمارها در این بخش تاحدودی با وسواس همراه باشد.

رئیس اتاق اصناف طرقبه شاندیز با اشاره به تسهیلات دولتی که قرار بود به اصناف تعلق گیرد، بیان کرد: این تسهیلات به ۲ طریق بود یکی شامل بخش‌هایی که دارای کارگر بیمه‌ای بودند که به بانک‌ها معرفی و بابت هر کارگر حدود ۱۶ میلیون تومان با سود ۱۲ درصد تسهیلات به آن‌ها پرداخت می‌شد و گروه دیگر واحدهای صنفی بودند که کارگر بیمه‌ای نداشتند که این مورد هم هنوز به مرحله اجرا نرسیده است.

وی با بیان اینکه مرحله اول هم با توجه به شرایط و وثیقه‌های دریافتی هنوز کامل نشده است، تصریح کرد: این تسهیلات دولتی برای حوزه اصناف خیلی جاذبه نداشت و با استقبال خوبی از سوی آن‌ها روبه‌رو نشد.

نمکیان با اشاره به دلایل عدم استقبال اصناف از تسهیلات دولتی، اظهار کرد: وثیقه‌های سنگین و طولانی بودن روال دریافت تسهیلات باعث شد که اصناف ما عطای این تسهیلات را به لقای آن ببخشند.

وی افزود: در اسفندماه سال گذشته کل مبلغی که اصناف طرقبه شاندیز از تسهیلات دولتی دریافت کردند حدود ۱۰ میلیارد تومان بود و این درحالی است که این شهرستان ۶ هزار واحد صنفی با سطح گسترده‌ای از اشتغال دارد، در مجموع عملا هیچ حمایتی از اصناف نشده است.

رئیس اتاق اصناف طرقبه شاندیز با گلایه‌مندی از حوزه دارایی که هیچ‌گونه حمایتی از اصناف شهرستان از شیوع بیماری کرونا تاکنون نداشته است، اظهار کرد: با توجه به این حجم از تعطیلات و محدودیت‌های کرونایی که بر حوزه اصناف وارد شده است هیچ‌گونه بخشش و تخفیفی از دارایی شامل حوزه اصناف نشده است، انتظار می‌رود که کل دارایی سال ۱۳۹۹ اصناف بخشیده شود و دارایی در رسیدگی به باقیمانده سال ۹۸ هم توجه ویژه داشته باشند.

انتهای پیام/ ۷۰۰۵۱

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول