اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

داستان واکسن؛ از اولویت بندی واکسیناسیون کرونا تا چانه زنی سهم واکسن

برای دریافت سهمیه واکسن لیست کادر درمان و افراد اولویت‌دار به وزارت بهداشت و درمان ارسال و به تناسب همین لیست واکسن دریافت می‌شود؛ بر همین اساس نمی‌توان گفت سهم واکسن دریافتی استانی کم یا زیاد است.

داستان واکسن؛ از اولویت بندی واکسیناسیون کرونا تا چانه زنی سهم واکسن

خبرگزاری فارس-لیلا حسین‌زاده: این روزها که موج چهارم کرونا را پشت سر می‎‌گذاریم موضوع واکسیناسیون از هر موضوع دیگری پراهمیت‌تر می‌کند. شیوع گسترده کرونا که رنگ همه استان‌‎های کشور را رفته رفته قرمزتر و حتی تیره ساخت، نشان دهنده به خطر افتادن جان شمار بسیاری از هموطنانمان بود. در این بین استان آذربایجان‌شرقی نیز هرچند روسیاه نبود اما سرخی چهره‌اش بهترین گواه سرِ درونش بود و آواز مرگ در این استان نیز بلندتر از هر صدای دیگر به گوش می‌رسید.

پس در اینجا نیز مثل همه استان‌های کشور بسیاری از گروه‌های شغلی، اصناف و کسبه تعطیل شدند و ادارات ترجیح دادند با یک چندم ظرفیت به فعالیت ادامه دهند. رعایت پروتکل‌های بهداشتی بازهم جدی‌تر گرفته شد و همه این کارها لازم بود اما کافی نه!

معلوم نبود موج پنجم کرونا در پیش باشد یا نه! معلوم نبود ویروس جدید هندی باشد یا آفریقایی! اصلا معلوم نبود ماسک زدن و تعطیلی حریف ویروس تازه از راه رسیده باشد یا نه!

اینجا بود که اهمیت واکسیناسیون بیش از هر چیز دیگری خودنمایی می‌کرد و بودن هر نوع واکسنی از نبودش بهتر می‎نمود. سرعت شیوع کرونا مجال مطالعه و تولید واکسن باکیفیت مناسب و به تعداد مکفی را اصلا نمی‌داد و در نتیجه رخداد مسائلی مثل اولویت‌بندی تزریق و عوارض احتمالی واکسن‌ها اجتناب‌ناپذیر بود.

در استان آذربایجان‌شرقی هم گله‎‌مندی‌ها و اعتراضاتی بر سر اولویت‌بندی‌ها و دریافت سهمیه واکسن کم و بیش به چشم می‌خورد.

در این ارتباط یک عضو انجمن پزشکان عمومی آذربایجان‌شرقی معتقد است: عدالت در تزریق واکسن زمانی اتفاق خواهد افتاد که واکسیناسیون همه مردم همزمان شروع شود. پزشکان و کادر درمان هم جزو همین مردم هستند؛ منتهی از آنجایی که بیماران کرونایی را ویزیت می‌کنند طبیعتا باید در اولویت قرار گیرند.

دکتر فیروز اصلانشیرزاده در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار می‌دارد: اولویت‌بندی واکسیناسیون نیز محل بحث است، مثلا داروسازها و بویژه نسخه پیچ‌ها با وجود اینکه مواجهه زیادی با بیماران کرونایی دارند در اولویت هفتم واکسیناسیون قرار گرفته اند.

داروسازان خط اول ارائه خدمات، اولویت آخر واکسیناسیون

یک عضو هیات مدیره نظام پزشکی استان به خبرنگار فارس در تبریز می‌گوید: به نظر بنده همه کادر درمان که مستقیما با بیماران کرونایی سرو کار دارند اعم از کادر پزشکی، پرستاری یا کادر کمکی با توجه به خطر بالایی که با آن مواجه هستند در اولویت اول جامعه پزشکی قرار دارند؛ اما در مورد سایر گروه‌های درمانی ترجیح یک رشته از علوم پزشکی نسبت به رشته‌های دیگر هیچ دلیل موجهی نمی‌تواند داشته باشد.

دکتر محمدرضا سیاهی می‌افزاید: به عنوان مثال از آغاز شیوع کرونا داروخانه‌ها هیچوقت ارائه خدمات دارویی و نیازهای بهداشتی را متوقف نکرده‌اند و چه بسا بیمارانی که قبل از تشخیص قطعی ابتلا به کرونا جهت دریافت دارو به داروخانه مراجعه کرده‌اند منشأ ابتلای شاغلین داروخانه و خانواده آنها بوده‌اند و آمار اولیه شهدای سلامت موید این مسئله است.

وی در عین حال خاطرنشان می‌سازد: در استان آذربایجان‌شرقی هم از خانواده داروسازان قربانیانی داشتیم که در یک مورد فوت دو خواهر که یکی از آنها داروساز بود به دلیل ابتلای خانوادگی به کرونا گزارش شده است.

سیاهی ابراز می ‎دارد: علاوه بر کادر پزشکی گروه‌های دیگری از مشاغل هم هستند که با توجه به اجبار ارائه خدمات مثل پاکبان‌ها در معرض خطر قرار دارند و باید واکسینه شوند و به قرار اطلاع سهمی از واکسن به این عزیزان اختصاص پیدا کرده است.

عضو انجمن داروسازان استان ادامه می‎ دهد: ضمنا گروه‌هایی از بیماران مثل بیماران پیوندی، ام اس، قلبی، عروقی و غیره نیز با خطر بالای عوارض شدید و مرگ و میر مواجه هستند و در برنامه واکسیناسیون باید در نظر گرفته شوند که در استان ما هم سهمی از واکسن به این اقشار اختصاص دارد.

سهمیه واکسن دو برابری استانی دیگر!

این عضو هیات مدیره نظام پزشکی استان ادعا می‌کند: طبق اطلاعات غیر رسمی بعضی از استان‌ها نسبت به استان ما سهمیه واکسن بیشتری دریافت کرده و تعداد بیشتری از همکاران سلامت را پوشش داده‌اند و حتی سهمیه یکی از استان‌ها 2 برابر سهمیه استان ما بود!

وی توضیح می‌دهد: همه واکسن‌ها ممکن است به دلیل تازگی مطالعات بالینی کم و بیش دارای عوارض ناخواسته‌ای باشند که بعضی از واکسن‌ها به دلیل ثبت دقیق عوارض مقدار بیشتری را نسبت به واکسن‌های دیگر نشان می‎‌دهد؛ اما طبق اظهار نظر متخصصین واکسن و ایمنولوژی تمام واکسن‌های تأیید شده اثر بخشی خوبی دارند که ممکن است نسبت به هم حدود 10 ـ 15 درصد کمتر یا بیشتر باشد. (دامنه 80 ـ 95 درصدی اثر بخشی)

 

 

چهار درصد شهدای کرونا داروساز بودند

دیگر عضو انجمن داروسازان استان نیز نسبت به اولویت بندی تزریق واکسن گله‌مند است و به خبرنگار فارس می‌گوید: گروه‌های سنی بالای 70 سال پرستار، پزشکان و ماماها در اولویت اول تزریق واکسن و داروسازان و متخصصان علوم آزمایشگاهی در اولویت‎‌های بعدی قرار دارند؛ در حالی که داروسازها از اولین روزهای کرونا در داروخانه‌ها حضور داشتند و سایر گروه‌های پزشکی غیر از دولتی‌ها توانستند تعطیل کنند و در خانه بمانند.

دکتر حجت اله یزدانشناس اظهار می‌دارد: در حالی که بسیاری از دندانپزشکان و پزشکان عمومی برای مصون ماندن از کرونا کار را تعطیل کرده و به خانه های خود رفتند، داروسازان بدون داشتن کوچکترین امکان و تجهیزات حفاظتی از جمله ماسک، الکل و دستکش در داروخانه‌ها حاضر شدند.

چهار درصد شهدای کرونا جزو داروسازان، 23 درصد متخصصان و 21 درصد نیز پزشکان عمومی هستند؛ یعنی بعد از پزشکان متخصص و عمومی داروسازان بیشترین آمار شهدای کرونا را به خود اختصاص می‌دهند؛ با این وجود در اولویت چندم دریافت واکسن قرار گرفته‌اند

 

وی می‌افزاید: از ابتدای شیوع کرونا داروسازها از ساعت 8 صبح تا حدود 10 شب به ارائه خدمات پرداخته‌اند و بیشتر در مظان اتهام قرار گرفتند؛ چرا که مردم به داروخانه ها مراجعه کرده و وقتی با نبود ماسک و سایر لوازم بهداشتی مواجه می‌شدند همه کمبودها را متوجه داروسازها می‌دیدند.

این عضو هیات مدیره نظام پزشکی استان آذربایجان‌شرقی یادآور می‌شود: اوایل شیوع کرونا سوپرمارکت‌ها، خیاط‌ها و اقشار مختلف با هرچه داشتند اقدام به تهیه ماسک‌های نه چندان استاندارد کرده و در اختیار مردم قرار دادند؛ اما داروسازها که 24 ساعته با مردم سرو کارداشتند حتی برای خودشان ماسک نداشتند!!

یزدانشناس اعلام می‌کند: چهار درصد شهدای کرونا جزو داروسازان، 23 درصد متخصصان و 21 درصد نیز پزشکان عمومی هستند؛ یعنی بعد از پزشکان متخصص و عمومی داروسازان بیشترین آمار شهدای کرونا را به خود اختصاص می‌دهند؛ با این وجود در اولویت چندم دریافت واکسن قرار گرفته‌اند.

عضو انجمن داروسازان استان با اشاره عوارض مطرح شده در ارتباط با واکسن استرازنکاه توضیح می‌دهد: در شرایط فعلی شیوع گسترده کرونا منطقی‌ترین کار زدن هر نوع واکسنی است که بهرحال تهیه می‌شود؛ کسی هم کسی را به زدن واکسن اجبار نمی کند.

هیچ‌کسی از اینکه دوباره کرونا نگیرد، مصون نیست

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: هیچ‌کسی از اینکه دوباره کرونا نگیرد، مصون نیست ولی احتمال ابتلای دوباره افراد در کمتر از ۶ ماه بسیار کم است ولی این را باید در نظر بگیرید که ویروس جهش یافته است و احتمال اینکه آنتی‌بادی بدن شما از کرونای قبلی با ویروس جدیدی که وارد بدنتان می‌شود بتواند بجنگد، جای اما و اگر دارد.

محمدحسین صومی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز اظهار داشت: هر ماده خارجی که وارد بدن شود، قطعا عوارضی خواهد داشت به‌طوریکه یک چایی ساده اثرات مختلفی روی افراد دارد به این ترتیب نمی‌توان به صراحت اعلام کرد که واکسن‌ها عوارضی نداشته‌اند بلکه بسته به ژنتیک، آب و هوا، مقاومت بدن و عوامل دیگر می‌تواند این تاثیرات متفاوت باشد. 

وی افزود: در واکسن استرازنکا، موضوع لختگی و کاهش پلاکت خون گزارش شده؛ در حالی که باید در نظر داشته باشیم این واکسن به وفور در غرب تزریق شده است و قطعا با جامعه بالای آماری واکسیناسیون از این واکسن بروز این عوارض طبیعی است.

محمدحسین صومی تصریح می‌کند: اگر واکسنی کمتر تزریق شود، قطعا میزان عوارض گزارش شده هم کمتر خواهد بود؛ اما در کل می‌توان گفت که واکسن‌های کرونا فرصت تست، آزمایش و مطالعه چند ساله نداشتند و به صورت اضطرار مجوز گرفته‌اند.

وی اذعان می‌دارد: برای واکسن آسترازنکا می‌توان به این نکته اشاره کرد که این عوارض بیشتر در زنان دیده می‌شود ولی میزان ایجاد لختگی ناشی از مصرف قرص‌های ضدبارداری بیشتر از اثرات تزریق این واکسن می‌باشد.

فواید واکسن‌ها هزاران برابر بیشتر از مضار آن‌هاست

«در حالی که عوارض خفیف واکسن‌های مختلف کووید۱۹ را همه می‌دانیم، تدریجا عوارض جدی‌تری برای همه واکسن‌ها در حال گزارش می‌باشد، هرچند همه اینها در مرحله بررسی و مطالعه می‌باشند.»

این توضیحات را عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی می‌دهد و می‌افزاید: جدی‌ترین عارضه محتمل برای واکسن آسترازنکا لخته خون و کاهش شمارش پلاکت است که کماکان در دست بررسی است. پس از تزریق ده‌ها میلیون دوز از این واکسن ۷۹ مورد blood clot از کشورهای نروژ، اتریش و بریتانیا گزارش گردیده که با ۱۹ مورد مرگ همراه بود.

دکتر حسن رودگری یادآور می ‎شود: به دلیل ناچیز بودن شیوع عوارض خطرناک (یک در میلیون)، WHO و  MHRA و EMA آن را واکسنی safe دانسته و ادامه واکسیناسیون را توصیه می‌کنند.

وی به تشریح عوارض مشاهده شده در مورد واکسن بهارات و سایر واکسن‎ ها نیز می‌پردازد و در نهایت نتیجه‌گیری می‎ کند: هیچ واکسنی در حال حاضر بدون عارضه نیست؛ اما نکته مهم این است که فواید واکسن‌ها هزاران برابر بیشتر از مضار آن‌هاست و باید واکسیناسیون  علیه کووید۱۹ با سبدی از واکسن‌های معتبر با جدیت ادامه یابد.

رودگری از همکاران علوم پزشکی انتظار دارد با روشنگری به رفع تشویش‌ها و جوگیری‌های غیرعلمی علیه واکسن ها کمک کنند.

نمی‌توان گفت سهم واکسن دریافتی استانی کم یا زیاد است!

اما استاندار آذربایجان‌شرقی که به تازگی از بند بیماری کرونا رهایی یافته، در مورد موضوع واکسیناسیون در استان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس تشریح می‌کند: برای دریافت سهمیه واکسن لیست کادر درمان و افراد اولویت‌دار به وزارت بهداشت و درمان ارسال و به تناسب همین لیست واکسن دریافت می‌شود؛ بر همین اساس نمی‌توان گفت سهم واکسن دریافتی استانی کم یا زیاد است.

پورمحمدی ابراز می‌دارد: ممکن است در استانی تعداد افراد بالای 80  سال و در استانی دیگر پزشکان و کادر درمان زیاد باشد.

این مسوول با اشاره به اعتراضات و گله مندی‌های تعدادی از کادر درمان بویژه داروسازهای استان نسبت به اولویت بندی واکسیناسیون اظهار می‌دارد: اولویت‌بندی واکسیناسیون بر اساس سند ملی کرونا صورت گرفته و بر همین اساس پزشکان و کادر درمانی که مواجهه مستقیم با کرونا دارند، اولویت اول واکسیناسیون هستند.

وی با اعلام اینکه به نظر بنده تعیین سهمیه بر اساس اطلاعات جمعیتی دقیق صورت گرفته، توضیح می‌دهد: ممکن است فردی پزشک یا جزو کادر درمان باشد؛ اما تخصص او مربوط به ریه و بیماری‌های عفونی نبوده و در نتیجه مواجهه مستقیمی با بیماران کرونایی نداشته باشد، بنابراین در اولویت‌های بعدی واکسیناسیون قرار می‌گیرد.

همه کلینیک‌های بخش خصوصی واکسینه نشده‌اند!!

استاندار آذربایجان‌شرقی در ادامه تصریح می‌کند: اینکه ادعا می‌شود همه کادر خدماتی و درمانی واکسن کرونا دریافت کرده‌اند، به نظر بنده درست نبوده و کلینیک‌ها و درمانگاه‌های بخش خصوصی به طور کامل پوشش داده نشده‌اند؛ چرا که واکسن به اندازه کافی موجود نبوده است.

اولویت‌بندی واکسیناسیون بر اساس سند ملی کرونا صورت گرفته و بر همین اساس پزشکان و کادر درمانی که مواجهه مستقیم با کرونا دارند، اولویت اول واکسیناسیون هستند

 

وی یادآور شد: طبق اعلام دانشگاه علوم پزشکی تبریز سهمیه واکسنی که به استان تخصیص یافته متناسب با افراد بالای 80 سال استان نبوده است؛ به هرحال اطمینان خاطرداریم اولویت بندی‌ها و سهمیه‌ها بر اساس سند ملی صورت گرفته است.

پورمحمدی خاطرنشان کرد: خوشبختانه تاکنون سوء استفاده‎‌های فاجعه باری که در برخی از شهرهای کشور از واکسن‌ها صورت گرفته در استان ما اتفاق نیفتاده است!

انتهای پیام/60026/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول