اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کردستان

رفتار واکنشی مدیریت شهری به بحران حاشیه

تقلیل بحران جدی حاشیه‌نشینی در شهر سنندج به مطالبه آسفالت و فضای سبز و .. به نوعی انحراف صورت مساله است معضل اینجاست که حاشیه‌نشینان با جایگاه شهروندی بودن فاصله زیادی دارند و این فاصله با ورود مقطع مدیریت شهری در بخش محدودی از عمران شهری کاهش نخواهد یافت.

رفتار واکنشی مدیریت شهری به بحران حاشیه

خبرگزاری فارس کردستان/ بهروز ابراهیم‌آبادی؛ معمولاً شهرنشینی و صنعتی‌شدن را مترادف متمدن شدن و توسعه می‌دانند اما اداره و ساماندهی جامعه نوین و توسعه فزاینده آن چنان پیچیدگی‌هایی ایجاد کرده که در اغلب موارد به درماندگی‌هایی ختم شده‌اند که امروزه با واژه "بحران" شناخته می‌شوند. بحـران محیط زیست، بحران اپیدمی، بحران فقر و بالاخره بحران حاشیه‌نشینی شهری که مستقیماً در حوزه مدیریت شهری و توسعه قرار می‌گیرد.

در این میان باید توجه داشت که تغییرات در میزان جرایم در برخی شهرها همچون شهر سنندج در سال‌های اخیر به هیچ وجه تصادفی نیست و ارتباط معنی‌داری با گسترش شتابان حاشیه‌نشینی شهری دارد.

سنندج به دلیل ویژگی‌های فرهنگی و اقلیمی از جمله شهرهای در معرض خطر مهاجرت بی‌رویه است چرا که فرایند افزایش جمعیت مهاجر آن در سال‌های اخیر شتابی بی‌سابقه داشته است.

این حجم از مهاجرت در کنار مدیریت ضعیف زمین که منجر به گرانی غیرمتعارف زمین شهری است و نیز فقدان مدیریت حاشیه در سنندج  هیچ راهی جز ظهور قارچ‌گونه و شتابان حاشیه‌نشینی شهری باقی نگذاشته است در چنین شرایطی ما با سیستمی گسسته در مدیریت شهری مواجه هستیم که دارای فقر شدید اطلاعاتی درباره آمارهای حاشیه‌نشینان است و بدون کمترین برنامه مشخص درازمدت هر ازگاهی به صورت نمادین تحرکات محدودی در حاشیه انجام می‌دهد که طبیعتا به دلیل ماهیت تبلیغاتی و خبری گره‌هی از حاشیه نخواهد گشود.

تقلیل بحران جدی حاشیه‌نشینی در شهر سنندج به مطالبه آسفالت و فضای سبز و .. به نوعی انحراف صورت مساله است معضل اینجاست که حاشیه‌نشینان با جایگاه شهروندی بودن فاصله زیادی دارند و این فاصله با ورود مقطع مدیریت شهری در بخش محدودی از عمران شهری کاهش نخواهد یافت.

چنین عملکردی بیشتر به واکنشی محدود مدیران شهری به یک بحران جدی و گسترده شباهت دارد. اگر چه خدمات شهری از جمله بدیهات و ملزومات مورد انتظار است اما برای حل معضل، رفع تهدید حاشیه و پیوستن آن به شهر می‌بایست "توسعه حاشیه" به معنای اصیل کلمه در دستور کار قرار گیرد که البته به نسبت گستردگی این مفهوم مدیریت شهری می بایست به عنوان سکاندار تحول توسعه حاشیه به جریان‌سازی توسعه و ترغیب سایر نهادهای متولی در حوزه‌های مختلف بپردازد که متاسفانه در شهر سنندج سطح آشفتگی و ضعف عملکرد به حدی است که در نتیجه ضعف خدمات عمران شهری نه تنها در جایگاه نهاد جریان‌ساز نبوده بلکه همواره در جایگاه متهم به رفتارهای واکنشی در مقابل بحران حاشیه پرداخته است.

انتهای پیام/۲۳۳۰/۷۰

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول