اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

چگونه با «معنادرمانی» زندگی بهتری داشته باشیم؟

روانشناس گفت: سرنوشت هیچ فردی با فرد دیگر یکی نیست. با شناخت معنا و توجه به روح و روان انسان ها می توان در جهت مقابله با مشکلات به آنها کمک کرد.

چگونه با «معنادرمانی» زندگی بهتری داشته باشیم؟

اعظم موحدی، روانشناس در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس، در توضیح معنا‌درمانی یا لوگوتراپی گفت: معنا‌درمانی واژه ای یونانی به معنای اراده پروردگار و متمرکز بر معنا است. زندگی هر فردی معنای خاص خود را دارد. معنای زندگی فرمولی یکسان ندارد و سرنوشت هیچ فردی با فرد دیگر یکی نیست. موقعیت ها تکرار نمی شوند و ارزش های معنوی هر فرد معنای هر فرد را نمایان می کند.

وی در ارتباط با بکارگیری معنادرمانی در زندگی شخصی گفت: به صورت روزمره اتفاقاتی خاص برای هر فرد رخ می دهد که می تواند بدون معنا باشد. فرد در این حالت منزوی، منفعل و افسرده می شود. اگر وی قادر باشد دلیلی و معنایی برای مشکلات و رنج های خود پیدا کند؛ دیگر افسرده نمی شود و لطمه نمی بیند.

روانشناس کشورمان تاکید کرد: در حال حاضر با وجود شرایط کرونایی بسیاری از افراد با مشکلات زیادی روبرو هستند و یا عزیزان خود را از دست داده اند. این مرگ و بیماری برای هر فرد متفاوت است. باید با هر فردی باید بر اساس دنیای وجودی وی برخورد کنیم. او می تواند با این فشارها مقابله به مثل کرده و یا تسلیم شود. اگر تصمیم بگیرد با مشکلات مواجه شده و آنها را حل کند در اینجا است که زندگی وی معنا پیدا می کند و مشاور می تواند در این راه به او کمک کند.

موحدی تصریح کرد: افرادی که معنا را در زندگی پیدا نمی کنند دچار بیماری های روحی و روانی می شوند. فشار عصبی دارند و افسرده می شوند. ناراحتی انسان ها در مراحلی از زندگی طبیعی است اما در برخی افراد ناراحتی تا پایان عمر ادامه دارد. اگرچه افرادی هم هستند که با پذیرش غم و رنج به زندگی ادامه می‌دهند.

روانشناس در توضیح راهکارهایی برای مقابله با درد و مشکلات گفت: تغییر نگرش از منفی تا مثبت، توجه به جنبه های درد و رنج، فاصله از علامت های درد و رنج، تلقین در جهت تغییر وضعیت به سمت مثبت روانی و افزایش مقابله جویی با غم و درد از راهکارهایی است که می توان به وسیله آنها به افراد رنج دیده کمک کرد. روبرو شدن با درد و رنج و کنترل شرایط در جهت مختل نشدن زندگی بسیار مهم است .با کمک مشاور می توان به فرد عزادار و رنج دیده کمک کرد. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول