اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فارس من

همزمان با محاکمه سیف؛ مردم در «فارس‌من» خواستار پاسخگویی کدام مقامات دیگر دولتند؟

رسیدگی به اتهامات سیف مطالبه مهم مردم در «فارس‌من» بود. بعلاوه افکار عمومی خواستار پاسخگویی دیگر مسؤلان دولتند. این گزارش مرور رئوس این مطالبه‌هاست.

گروه فارس من خبرگزاری فارس؛ کیفرخواست سیف صادر شد. رئیس‌کل سابق بانک مرکزی که به بر باد دادن میلیاردها دلار اسکناس بی‌زبان و ده‌ها تُن ذخایر طلا متهم است. اتفاقی که موجب شکل‌گیری یک طبقه‌ی دلالِ رانت‌خور بیخِ گوش دولت شد. البته که ارزپاشی‌های بی‌رویه به نام «دلار جهانگیری» کمترین تأثیری روی کنترل بازار نداشت. هم اجناس حسابی گران شد، هم ارزش پول ملی به قهقرا رفت.

سیف باید در پیشگاه مردم پاسخگو باشد؛ حالا زنگ حساب است! گذشته از رئیس‌کل سابق بانک مرکزی اما، مردم خواستار پاسخگویی بسیار دیگری از مسؤلین دولتی هستند. مسؤلینی که تمام این سال‌ها طبعاً باید بابت سفره‌های هر روز خالی‌تر از دیروز جواب پس بدهند. مرور مطالبات متواتر ثبت‌شده آنها در فارس‌من گواه ماجرا است. این گزارش مرور برخی از پرتکرارترین مطالبات شما برای پاسخگویی مسؤلین است.

 

اول| رئیس‌جمهور حسن روحانی

بیشترین مطالبات فارس‌من برای پاسخگویی حسن روحانی است؛ مردی که هشت سال ریاست این جمهوری را برعهده داشت و بنابر قانون اساسی بالاترین مقام اجرایی کشور محسوب می‌شد. بدیهی است که مردم کم‌کاری‌ها و نواقص دیگر وزارت‌خانه‌ها یا ادارات دولتی را هم از چشم ایشان دیده باشند. مطالبه آنها پاسخگویی است؛ مطالبات فراوانی برای این موضوع در همین راستا در «فارس من» ثبت شده است.

بهترین مکان برای پاسخگویی صحن علنی مجلس شورای اسلامی است؛ در پیشگاه نمایندگانی که سوگند خورده‌اند به نیابت از مردم بر امورات دولت نظارت کنند. پیشنهاد کاربران فارس من هم همین است؛ مثلاً این کمپین از که وکلای ملت می‌خواهد: «با توجه به تورم و گرانی بیش ازحد، خواستار توضیح خواستن از آقای روحانی در مجلس یازدهم هستیم.» این پویش هم می‌نویسد: «خواستار ارائه توضیحات از جانب روحانی در مجلس در چهارچوب ادب و قانون هستیم.»

 

گروه دیگری از مردم اما بهترین زمان حضور آقای رئیس‌جمهور در مجلس را برای پاسخگویی، بعد از انتخابات خرداد می‌دانند. آنها با تأسیس یک پویش در فارس من نوشته‌اند: «در ابتدای مجلس جدید بحث توضیح خواستن از رئیس‌جمهور بخاطر بحرانی‌تر شدن شرایط کشور و خالی شدن بار مسئولیت مهم دستگاه اجرا انجام نشد. اما بعد از انجام انتخابات ۱۴۰۰، با سه فوریت باید شخص روحانی مورد سؤال نمایندگان مجلس قرار گیرد.»

 

عملکرد تدبیر و امید فاجعه بود؛ آنقدر که امروز کمتر کسی می‌تواند از آن دفاع کند. مسؤلین دولتی اما بابت همه قصورات‌شان در اداره کشور باید پاسخگو باشند. مطالبات متواتر مردم در «فارس من» برای پاسخگویی آقای رئیس‌جمهور گواه روشنی از اهمیت ماجرا برای افکار عمومی است.

 

دوم| معاون اول؛ اسحاق جهانگیری

سیف بخاطر بر باد دادن ده‌ها میلیارد دلار ذخایر ملی به دادگاه می‌رود؛ دلارهایی که همان زمان به «ارز جهانگیری» معروف شد. البته که آقای معاون اول در تمام ثانیه‌های مشکلات اقتصاد امروز ایران مقصر است. اگرچه این روزها تلاش می‌کند با گفت‌وگوهایی عمدتاً انتخاباتی خود را بَری از دولت روحانی نمایش دهد. ذکر مطالبی مانند این‌که «اختیار عزل و نصب آدم‌های دفترم را هم نداشتم» عمدتاً در همین چهارچوب قابل ارزیابی است.

افکار عمومی بهرحال اسحاق جهانگیری را نیز مقصر می‌داند. تواتر مطالباتی که در «فارس من» برای پاسخگویی آقای معاون اول به‌ثبت رسیده، گواه ماجرا است. مثلاً این پویش که خواستار استنطاق از وی بخاطر وعده‌های نافرجام انتخاباتی است: «اکنون که استیضاح رئیس‌جمهور منتفی شده از قوه قضائیه تقاضا داریم آقای اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری را به دلیل وعده‌های ناصواب انتخاباتی در سال ۹۶ بازخواست کند.»

 

یا این پویش که باعنوان «آقای جهانگیری سخنان‌تان را به یاد می‌آورید» ثبت شده و می‌نویسد: «هرچند اصلاح‌طلبان در قهرمان‌سازی یَد طولایی دارند، اما امروز نه تنها دلار جهانگیری نتوانست مشکلات کشور را حل کند بلکه بسیاری بیان می‌کنند که این سیاست اقتصادی غلط باعث به بار آمدن هزینه مضاعفی به کشور شد. حالا افزایش سرسام‌آور قیمت دلار بالای کانال ۲۰ هزار تومان نشان می‌دهد که سوپرمن اقتصادی نتوانسته است کاری از پیش ببرد.»

 

سوم| وزیر اقتصاد؛ فرهاد دژپسند

آن روزها که دولت لنگِ پول بود، حسابی برای بازار سرمایه تلاش می‌کرد. بازاری که سال گذشته با تبلیغات رنگارنگ دولتی‌ها شاخص ۲ میلیون را نیز فتح کرد. بورس هم بی‌پناه ماند وقتی کسر بودجه کاملاً جبران شد. سرمایه‌های مردم یک‌شبه آب رفت. جماعتی که با هزار امید و آرزو برای حفظ اندک‌سرمایه‌هایشان به این بازار مراجعه کردند، خانه‌خراب شدند. کسی گوش شنوایی برای دردهای آنها نداشت.

مسؤل مستقیم بازار سرمایه «وزیر اقتصاد» است؛ فرهاد دژپسند که آن روزها حسابی از بورس اوراق بهادار تعریف و تمجید می‌کرد. البته که مردم نابودی سرمایه‌هایشان را از چشم او می‌بینند. هزاران کمپین در «فارس من» برای استمداد جهت نجات بازار سرمایه تشکیل شد. کمپین‌هایی که جدای از تقاضای رسیدگی، مطالبه پاسخگویی داشت. برای آنکه آقایان توضیح بدهند دقیقاً روی چه حسابی مردم را برای ورود به بازار سرمایه تشویق کردند.

 

مثلاً این پویش که خواستار پاسخگویی دژپسند بابت افتضاح بورس بود: «تشویق مردم جهت حضور در بازار سرمایه و کشاندن نقدینگی برای جبران کاستی بودجه دولت و سپس تصمیمات نادرست عدم هماهنگی وزرا بازی سیاسی برای پایین کشاندن شاخص بورس و نوسان‌گیری دولت از سرمایه منجر به این شد که خیل عظیمی با ضررهای هنگفت از بازار سرمایه بیرون بکشند.»

این پویش هم خواستار شفاف‌سازی وزیر اقتصاد بابت تأمین مالی چند صد هزار میلیارد تومانی دولت از بازار سرمایه است: «مصاحبه‌ها وگفته‌های آقای دژپسند در مورد بورس‌، با کمال تأسف روح و روان ما سهامداران فریب خورده را رنج می‌دهد. درآمد ۵۰۰ هزار میلیاردی و عدم حمایت از بورس و انتصاب‌های ایشان، دخالت در بازار سهام را عملا نشان می‌دهد و باعث ضررهای نزدیک ۸۰ درصدی به ما سهامداران شده است.»

 

بیشترین مطالبات «فارس من» مرتبط با بازار سرمایه است. بیشترین تلاش همکاران من نیز برای همین تلاش برای رساندن صدای شما و پاسخ گرفتن از مسؤلین بود. البته که آنچه به جایی نرسد، فریاد است!

 

چهارم| ظریف؛ وزیر امور خارجه

فایل منتشره همه را عصبانی کرد؛ جایی که ظریف تلاش داشت با القای دوگانه «دیپلماسی-میدان» ناکامی برجام را گردن حاج قاسم و سپاه قدس بیاندازد. اظهارات آقای وزیر امور خارجه البته در سطح بین‌الملل تکذیب شد! از جان کری و ایالات متحده گرفته تا روسیه؛ همه و همه تکذیب کردند. حتی روحانی رئیس‌جمهور نیز حاضر نشد پشت وزیر محبوب خود بماند و آن سخنان را «نظر شخصی» آقای ظریف تعبیر کرد.

مردم اما هم‌چنان مطالبه دارند؛ آقای ظریف باید پاسخگو باشد. سیل مطالبات شما در «فارس من» نمودار روشن اهمیت ماجرا برای افکار عمومی است. مثلاً این پویش با هزاران امضا که از اعضای کمیسیون امنیت ملی و نمایندگان مجلس می‌خواست با قید فوریت به اظهارات ضد امنیت ملی آقای وزیر امور خارجه رسیدگی کنند. یا پویش دیگری که خواستار استیضاح هرچه سریع‌تر ظریف در بهارستان شد.

 

از نگاه مردم دوران تعریف و تمجید تمام شده؛ نوبت حساب است. مطالبه افکار عمومی پاسخگویی صاحب‌منصبان «تدبیر و امید» بابت اوضاع نابه‌سامان اقتصاد ایران است. همکاران من حسب‌الامر مطالبات شما را در این‌باره تا واپسین روزهای استقرار تیم فعلی در پاستور پیگیری خواهند کرد. اخبار تکمیلی را در فارس بخوانید.

 

گزارش از محمد آزادی

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول