اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان غربی

گیاهان دارویی به کمک دریاچه ارومیه می‌آیند

کشت گیاهان دارویی در حاشیه دریاچه ارومیه باتوجه به کم آب بر بودن این محصولات می‌تواند به عنوان کشت جایگزین کمک شایانی در جهت کاهش مصرف آب و توسعه کشاورزی و معیشت کشاورزان منطقه انجام دهد.

گیاهان دارویی به کمک دریاچه ارومیه می‌آیند

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، در گذشته‌ای نه چندان دور نگین فیروزه‌ای بر نقشه‌ی ایران خودنمایی می‌کرد که زیبایی و شگفتی‌های بی‌نظیرش هر ببینده‌ای را به خود جذب و مایه مباهات هر ایرانی و به خصوص هر آذربایجانی بود و هنوز خاطرات خوش سفرهای تابستانی به همراه خانواده و اقوام و دوستان را به یاد داریم دریاچه زیبای ارومیه با موج‌های خروشان و زیبایش و کشتی آرتمیای  پر صلابتش با دنیایی از خاطرات ما را خیره در عظمتش می‌کرد.

اما با گذشت زمان و به علل مختلف مانند برداشت بیش‌از حد از منابع آب تجدیدپذیر، توسعه نامتوازن بخش کشاورزی در حوضه آبریز و تغییر الگوی کشت، از کشت محصولاتی با نیاز آبی کم به محصولاتی با نیاز آبی بالا، تغییرات شرایط اقلیمی و کاهش نزولات جوی، ایجاد سدها و بسیاری از عوامل دیگر منجر به از بین رفتن اتصال بین بخش‌های شمالی و جنوبی دریاچه و متعاقبا خشک شدن دریاچه شد.

دریاچه‌ای که روزی مقصد بسیاری از سفرهای تابستانی بود، در عرض چند سال به شوره زاری تبدیل شد، هرچند طی چند سال اخیر اقدامات موثر ستاد احیای دریاچه ارومیه و افزایش نزولات جوی تا حدودی توانست دریاچه را از مرگ حتمی نجات دهد اما در حال حاضر با احیای کامل دریاچه ارومیه فاصله زیادی دارد.

در این راستا اقدامات بسیاری از سوی ستاد احیا دریاچه ارومیه برای نگین فیروزه‌ای آذربایجان انجام شده است از لایروبی مسیل‌ها، مدیریت و رهاسازی آب از پشت سدها و در نهایت کاشت گیاهان دارویی که یک صنعت نوظهور در بخش کشاورزی به شمار می‌رود، مورد توجه کارشناسان در جهت توسعه کشاورزی و معیشت کشاورزان قرار گرفت.

با توجه به کم آب بر بودن این گیاهان، طرح جامع توسعه کشت گیاهان دارویی در جهت کاهش مصرف آب کشاورزی در سطح حوضه آبریز دریاچه ارومیه مورد توجه ستاد احیای دریاچه قرار گرفته و مطالعات جامع زنجیره ارزش گیاهان دارویی در سطح حوضه دریاچه ارومیه شامل کاشت، داشت، برداشت، فرآوری و بازاریابی انجام و حاشیه دریاچه برای کشت گونه گیاهی از جمله آویشن باغی، اسطوخودوس، مرزنجوش، گل محمدی، گل راعی و مریم گلی انتخاب شده است.

شایان ذکر است که طی سال‌ گذشته معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان‌غربی از اجرای طرح توسعه زنجیره ارزشی گیاهان دارویی و کم آب بر در ۱۲ هکتار از اراضی حوضه آبریز دریاچه ارومیه خبر داد.

آیدین رحمانی با اشاره به اهمیت توجه به معیشت کشاورزان به واسطه سودآوری محصول کشت شده و عرضه به بازار گفت: هدف از اجرای طرح معرفی گونه‌هایی است که علاوه بر حفظ خاک و منابع آبی و هدایت به سمت دریاچه ارومیه، معیشت کشاورز نیز دچار مشکل نشود. با ایجاد و توسعه زنجیره ارزش گیاهان دارویی و همچنین محصولات کشاورزی کم آب بر می‌توان کمک شایانی به رونق اقتصاد استان و حوضه آبریز و نیز احیای دریاچه ارومیه انجام داد.

 کشت گیاهان دارویی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه موضوعی است که همراه با اقدامات مختلفی که برای احیای دریاچه انجام شد، مورد توجه دبیرخانه ستاد احیای این پهنه آبی قرار گرفته است بنابراین شیرینی کشت گیاهان دارویی در شوری دریاچه ارومیه به عنوان کشت جایگزین می‌تواند در جهت توسعه و رونق بخش کشاورزی و معیشت کشاورزان منطقه موثر واقع شود.


کشت گیاهان دارویی حاشیه دریاچه ارومیه در جهت نجات دریاچه

مدیر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در خصوص کشت گیاهان دارویی در حوضه دریاچه ارومیه  به خبرنگار فارس گفت: در راستای تحقق شعار سال و به منظور حمایت از تولید، تفاهم‌نامه‌ای بین وزارت جهاد کشاورزی و بانک کارآفرینی برای کاشت گیاهان دارویی در حوضه دریاچه ارومیه منعقد شده است.

فرهاد سرخوش با بیان اینکه در این راستا کشت ۱۲ نوع گیاه دارویی در اولویت قرار دارد، تصریح کرد: این اولویت‌ها براساس شرایط جوی و آب و هوای منطقه تعیین شده است که شامل رقم‌های سیاه دانه، آویشن، اسطوخودوس، سرخارگل، زیره سبز، گل گاو زبان، زنیان، رازیانه، گل همیشه بهار، گل محمدی و زعفران است.

وی افزود: در قالب این تفاهم‌نامه برای متقاضیان تسهیلات ۱۰ تا ۲۰ میلیون تومانی به ازای کشت هر هکتار گیاهان دارویی تخصیص می‌یابد.

 مدیر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه با بیان اینکه کاهش کشت گیاهان پرآب بر در حوضه دریاچه ارومیه یکی از سیاست‌های مهم ستاد احیای دریاچه ارومیه است، ادامه داد: کشت گیاهان دارویی در حاشیه دریاچه ارومیه یکی از طرح‌های نجات‌بخشی این دریاچه است.


سرپرست مدیریت باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: برای اجرای سرمایه‌گذاری در زمینه توسعه گیاهان دارویی به متقاضیان واجد شرایط تسهیلات ارزان قیمت با کارمزد چهار درصد اعطا می‌شود.

اختصاص تسهیلات ۴ درصدی برای کشت گیاهان دارویی در آذربایجان‌غربی

جلال بوتراب افزود، پیرو تفاهم نامه وزارت جهاد کشاورزی و صندوق کارآفرینی امید، از محل تسهیلات منابع داخلی بابت اجرای طرح گیاهان دارویی از محل اعتبارات کمک‌های فنی و اعتباری تبصره(۱۸) قانون بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور مبلغ 16 میلیارد ۵۲۷ میلیون ریال در مرحله اول به استان اختصاص یافته است.

وی یادآور شد: متقاضیان با ثبت‌نام در سامانه سیتا، درصورت واجد شرایط بودن و ارایه مدارک و مستندات لازم می‌توانند از این وام با یک سال دوره تنفس، یک سال دوره مشارکت و سه سال بازپرداخت با بهره چهار درصد در سه قسط در پایان هر سال برخوردار شوند.

سرپرست مدیریت باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی عنوان کرد: اعطای تسهیلات بانکی به اشخاص حقیقی و حقوقی بخش خصوصی و غیر دولتی واجد شرایط برای اجرای سرمایه‌گذاری در زمینه توسعه گیاهان دارویی در اراضی دیم وآبی به منظور افزایش کیفیت و کمیت محصول ،افزایش صادرات و افزایش بهره‌وری آب امکان پذیر است.

بوتراب تاکید کرد: متقاضیان برای کسب اطلاعات بیشتر به مدیریت‌های جهادکشاورزی شهرستانها مراجعه نمایند و همچنین تولیدکنندگان گیاهان دارویی می‌توانند در قالب این طرح از یارانه بذر و نشا و نهال و پیاز و سایر اندامهای تکثیری برای کشت گیاهان دارویی نیز استفاده کنند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول