اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

عربستان محاصره یمن را تمام کند؛ اولین گام طرح جدید فرستاده اسبق سازمان ملل

فرستاده پیشین سازمان ملل در امور یمن طرحی را برای پایان دادن به جنگ این کشور ارائه کرده که گام اول آن پایان محاصره یمن به دست سعودی است.

عربستان محاصره یمن را تمام کند؛ اولین گام طرح جدید فرستاده اسبق سازمان ملل

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «جمال بن عمر» فرستاده پیشین سازمان ملل در امور یمن طرحی را برای توقف جنگ و پایان محاصره یمن ارائه کرد.

بن عمر در حال حاضر ریاست مرکز بین‌المللی ابتکارات گفت‌وگو (International Centre for Dialogue Initiatives) را بر عهده دارد. این مرکز توسط تعدادی از دیپلمات‌های پیشین سازمان ملل تشکیل شده و هدف آن حل نزاعات منطقه‌ای و برقراری صلح از طریق گفت‌وگوست.

بر اساس گزارش وب‌سایت «۲۶ سبتمبر»، بن‌عمر در طرح خود اعلام کرده، سازمان ملل باید قعطنامه‌ای جدید در شورای امنیت درباره یمن تنظیم کند که قطعنامه ۲۲۱۶ مربوط به آوریل ۲۰۱۵ ملغی شود.

بن عمر سپس گفته، رویکرد بین‌المللی درباره یمن بر اساس قطعنامه ۲۲۱۶ شورای امنیت که سعودی‌ها آن را ساخته‌اند، تنظیم شده و این قطعنامه به «تحویل بی قید و شرط دولت توسط حوثی‌ها به دولت مستعفی که اکنون در تبعیدگاه خود در ریاض است» فرا می‌خواند.

در ادامه این گزارش آمده است، طرح بن‌عمر به فراتر رفتن از اصل آتش‌بس و پایان محاصره سعودی به عنوان گام اول و پس از آن انتقال به مرحله ترسیم افق‌های تقسیم قدرت میان طرفهای یمنی فرا می‌خواند و می‌گوید گام دوم، مذاکرات صلح را ممکن می‌سازد.

بن‌عمر از آوریل ۲۰۱۱ تا آوریل ۲۰۱۵ فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن بود. وی پیش‌تر و در همان ابتدای جنگ گفته بود، طرف‌های سیاسی یمنی در آستانه توافق بر سر تقسیم قدرت بودند که حملات هوایی سعودی آغاز شد و این موضوع را مختل کرد.

جنگ علیه یمن که از فروردین ۱۳۹۴ با فرماندهی عربستان سعودی و همراهی چند کشور دیگر آغاز شده اکنون وارد هفتمین سال خود شده است.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول