اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

خانواده

پدران چگونه در انتخاب‌های آینده دختران نقش دارند؟/رابطه معیوب پدر و دختر، زمینه‌ساز روابط غیراخلاقی

با خیلی از دخترها و بانوان موفق و نمونه امروز جامعه که صحبت کنیم، متوجه می شویم پشت پرده تربیت این دختران پدران حمایت گر و دلسوزی بودند که استعدادهای دخترانشان را پرورش دادند بدون اینکه تبعیضی برای تربیت دختر و پسر قائل شوند.

پدران چگونه در انتخاب‌های آینده دختران نقش دارند؟/رابطه معیوب پدر و دختر، زمینه‌ساز روابط غیراخلاقی

گروه خانواده؛زهره سعیدی: خیلی از بانوان و دختران موفق در دوران کودکی و نوجوانی شان پدرانی داشته‌اند که استعداد و احساسات آنها را همراه با قاطعیت و محبت توامان پرورش داده اند. در واقع این زنان در طول زندگی‌شان رشد شخصیتی با ثبات و موفق را از جانب پدرانشان کسب کردند که مورد احترام پدر و مردم بوده است و هیچگاه دچار عدم اعتماد به نفس یا عزت نفس نشدند و در تصمیم گیری های زندگی شان کمتر سر دوراهی یا چند راهی ها دچار لغزش و اشتباه شدند.

همچنین طبق تحقیقات روان شناسی دخترانی که در سنین بلوغ رابطه بهتری با پدرانشان دارند، در تحصیلات، دوست یابی و در نهایت انتخاب همسر و رابطه زناشویی با همسرانشان نیز موفق تر عمل کردند. به نوعی حاکمیت بهداشت روان در خانواده هایشان نیرومند تر بوده و در کنار قوانین منزل، تسلیم هیجانات عاطفی بیرون از خانه نشده و مسیر موفقیت را بهتر طی کردند.

بنابراین پدر نقش موثری در شگل گیری شخصیت یک دختری ایفا می کند که دیگران و خودش او را موفق می دانند. مطالعات نشان داده عدم ارتباط صحیح پدر  و دختر باعث افسردگی نوجوانی می‌شود، بنابراین تعلق بین دختران و پدران به اندازه ارتباط بین دختران و مادران حائز اهمیت است.

 

*دختران چه نیازهایی در ارتباط با پدرانشان دارند

نیازهای دختران از همان دوران جنینی در ارتباط با پدرانشان احساس می شود. از همان زمان که پدران برای دختر دار شدن، خوشحال شوند، ذوق از خود نشان بدهند و در مهر و محبت نسبت به دخترانشان کوتاهی نکنند. دختران تمایل دارند پدرانی مقتدر داشته باشند که حس ایمنی را از کودکی به آنها بدهد. بنابراین نیاز به محبت، صمیمیت، توجه و اقتدار پدرانه همیشه از سوی دختران احساس می شود که اگر این نیازها درست تأمین شود ارتباط مستقیمی بین روابط بزرگسالی او با دیگر مردان خواهد داشت.

«مریم ف»، دانشجوی وکالت می گوید که محبت همیشگی پدرش به او باعث گرایش صحیحش به جنس مخالف شده و این محبت واقعی توانسته محبت های دیگر را ببلعد. او می گوید که آنقدر در منزل سیراب محبت پدرش شده که هرگز برای کسب محبت رو به جنس مخالف نیاورده و حال هم قرار است با یکی از پسران هم دانشگاهی اش که مورد تأیید والدینش هم قرار گرفته، ازدواج کند. مریم مطرح می‌کند که پدرش بهترین الگو برای او بوده و او براساس زندگی پدر و مادرش آینده خود را بنا می کند.

دختران بیش از کادوها و اسباب بازی های گرانقیمت و جور و واجور نیاز به حضور و محبت پدرانشان در فرایند رشد دارند. درست است که مادر در زمینه محبت به کودک باید فعال باشد اما پدر نیز نقش حساسی را ایفا میکند. «کتایون صمیمی»، دختر 28 ساله و فارغ التحصیل دانشگاه  مطرح می‌کند که هیچ دختری بیش از نیاز به محبت پدر، به وسایل و هدایا نیاز ندارد چرا که حتی اگر پدران با این وسایل هم بخواهند محبتشان را نشان دهند، هیچ چیز مثل محبت و حضور پدر اثرگذار نیست و دختر را عاشق پدرش نمی کند. او می گوید که پدرش از دوران کودکی مرتب به او می گفته که دوستش دارد و عاشقش است، بنابراین ابراز محبت پدران به دختران نیز  کلید ساختن عواطف دخترانشان است.

کتایون می گوید که پدرش از دوران کودکی اجازه می داده گاهی در کنار او به خواب برود و شب را استراحت کند ، این کار حس عشق و محبت را در وجودش زیاد کرده و هنوز هم او عادت دارد که پدرش را در آغوش بگیرد و گاهی حتی از ناراحتی هایش صحبت کند.

همین نکته  کتایون نشان می دهد که اگر رابطه یک پدر و دختر سرد باشد، دختر در ارتباط با مردان دیگر نیز مشکلات زیادی از جمله بی زاری از مردان، عدم رابطه صحیح یا چسبندگی های اغراق آمیز دختران به همسر یا دیگر مردان زندگی شان صورت بگیرد و همه نشان از خلاء عاطفی شدید دارد.

خانمی تعریف می کرد که نتوانسته همسرش را در زندگی به خوبی جذب خود کند چرا که همیشه احساس می کرده از سوی او ترک می شود و یک روز همسرش او را ترک می کند. وقتی درباره گذشته اش با او صحبت کردم، مشخص شد که پدرش در دوران کودکی او و مادرش را ترک کرده و پدر و مادرش از هم طلاق گرفته اند.

گاه نیز دختران به خاطر همان تبعیض های جنسیتی از سوی  پدرانشان دچار محرومیت های زیاد یا محدودیت هایی می شوند که منطقی به نظر نمی رسد و همین امر باعث می شود که دختران در روابطشان دچار خطاهای زیادی شوند و اغلب نیز پدرانشان را مسئول بدانند و هیچگاه آنها را نبخشند. بنابراین از همین مثال ها نقش مهم پدر در زندگی دختران به خوبی مشخص می شود.

 

*نکاتی درباره تقویت روابط پدر و دختری در دوران بلوغ

بسیاری از روان شناسان معتقد هستند که اگر پایه روابط بین والدین و فرزندان در دوران کودکی به خوبی گذاشته نشده، باز هم در دوران بلوغ فرصت برای جبران هست. بنابراین بی توجهی و سوء رفتار در این دوره متأسفانه می تواند هیجانات منفی عاطفی زیادی را برای فرزندان به ویژه دختران ایجاد کند که باعث ارتباطات ناصحیح و ازدواج های اشتباه می شود.

«پری م» فارغ التحصیل مهندسی می گوید که همیشه پدرش در تصمیم گیری ها او را تنها گذاشته و در دوراهی های زندگی به او گفته که نمی تواند درست انتخاب کند، حال که الان هم یک بانوی ازدواج کرده شده هنوز هم از دوراهی های زندگی گریزان است و نمی تواند درست تصمیم بگیرد و احساس یک کودک چند ساله را دارد.

پژوهش های جامعه شناسی و روانشناسی نیز نشان داده دخترانی که در دام روابط غیر اخلاقی افتادند، با پدرانشان روابط سرد و معیوب داشتند و یا از سوی آنها مورد تحقیر،سرزنش، تبیه و سخت گیری یا تبعیض قرار می گرفتند. پدران برای جلوگیری از این مشکلات می توانند این موارد را رعایت کنند:

-بیشتر به حرف دخترانتان گوش دهید، بچه ها در دوره نوجوانی گوششان از نصحیت پر می شود به جای نصحیت به حرف هایش گوش دهید و او را با واقعیت های زندگی آشنا کنید.

-چشمش را به روی واقعیت ها باز کنید. این اتفاق بدون نصحیت و تنها با نشان دادن واقعیت ها هرچقدر هم دردناک باشد می تواندصورت بگیرد. مثلا درباره ارتباط با جنس مخالف صحبت کنید و آن را یک تابو ندانید حتی به او بگویید اگر مزاحمتی برایش ایجاد شد بدون هیچ مشکلی به شما اطلاع بدهد یا اینکه چطور ازخودش دفاع کند. دختران عموما اینطور مزاحمت ها را از ترسشان گزارش نمی کنند و این مسئله بشدت برایشان آزار دهنده می شود. بنابراین به دختران اطمینان دهید که بدون پنهان کاری همه چیز را می تواند با شما درمیان بگذارد بدون اینکه مواخذه و تنبیه شود.

 

براساس مطالعات با پایین آمدن سن بلوغ روانی بچه ها، از دوره راهنمایی می توان این حرف ها را به بچه ها زد تا از تجارب اذیت کننده آنها جلوگیری شود.

  -عبارت باید و نباید ممنوع: برای صحبت با بچه ها از عبارت های باید و نباید استفاده نکنید وگرنه آنها نمی توانند به شما اعتماد کنند. امروزه از دوران راهنمایی و دبیرستان می بایست در ارتباط با جنس مخالف و ملاک های ازدواج با بچه ها صحبت کرد و نباید هوش آنها را دست کم گرفت که متوجه این مسائل نمی شوند.

 -محدودیت های خانواده را برای دختران توضیح دهید. تمایل دختران به خودآرایی در سنین نوجوانی زیادمی شود در این زمینه می تواند خط و مشی خانواده را مشخص کنید تا بچه ها سردرگم نشوند بنابراین نه می بایست دختران زیاد آزاد باشند و نه محدود تا در درجه اول ایمنی شان حفظ شود. بنابراین درباره همه این مسائل با ذکر شئونات می توان با دختران صحبت کرد وگرنه اگر شما صحبت نکنید همه چیز در فضای مجازی برایشان فراهم است تا چشم و گوششان را باز کند.بهتر است همه این مسائل را به طریق صحیح از شما بشنوند. 

-با هم وقت بگذرانید. بهتر است هر چند وقت یک بار با دختران‌تان زمانی را تنهایی وقت بگذرانید مثلا به یک پارک یا سینما بروید یا بیرون از منزل ورزش کنید و در این فاصله از احوال و روحیات هم مطلع شوید. این کار خیلی به تقویت صمیمیت بین پدر و دختر کمک می کند.

پدران می بایست دخترانشان را برای عضویت در گروه های مختلف مذهبی، علمی ، ورزشی و تحصیلی تشویق کنند.گاهی برخی مسئولیت ها را در منزل به گردن آنها بیاندازند و در تصمیم گیری ها فرزندشان را دخیل کنند. بنابراین استقلال و آزادی مشروع در خانه بدون تحقیر و سرزنش می تواند ذهن بچه ها را به پرورش برساند.

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول