اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  یزد

پرداخت حقوق نجومی در یزد/ حقوق کارگران با افزایش ۱۰۰ درصدی هم به خط فقر نمی‌رسد!

بررسی بودجه پیشنهادی شرکت‌های دولتی در سال ۱۴۰۰ نشان می‌دهد که متوسط حقوق و مزایای پرداختی دو شرکت یزدی به طور میانگین ماهانه بیش از ۲۰ میلیون تومان بوده است.

پرداخت حقوق نجومی در یزد/ حقوق کارگران با افزایش ۱۰۰ درصدی هم به خط فقر نمی‌رسد!

به گزارش خبرگزاری فارس از یزد، دیوان محاسبات کشور در گزارشی کارشناسی که در آن به بررسی بودجه پیشنهادی شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و مؤسسات غیرانتفاعی وابسته به دولت برای سال ۱۴۰۰ پرداخته است، جدولی را منتشر کرده که در آن فهرست شرکت‌های دولتی که بیش از ۲۰ میلیون تومان در ماه حقوق پرسنلی پرداخت کرده‌اند، آمده است.

نکته قابل‌تأمل، حضور دو شرکت از استان یزد در بین شرکت‌هایی است که به‌نوعی به کارمندان خود حقوق نجومی پرداخت می‌کنند.

طبق لیستی که توسط دیوان محاسبات منتشر شده است، "شرکت شهرک‌های صنعتی یزد" در ردیف ۴۳ این فهرست آمده و پیش‌بینی شده حقوق و مزایای پرداختی این شرکت در سال ۱۴۰۰، ۹۳۳۸۴ میلیون ریال باشد. در این جدول تعداد پرسنل شرکت مذکور که دریافت‌کننده این حقوق و مزایا هستند، ۳۵ نفر ذکر شده که این کارمندان به طور میانگین سالانه ۲۶۹۶ میلیون ریال حقوق دریافت می‌کنند، به عبارتی میانگین دریافت حقوق ماهانه پرسنل این مجموعه ۲۲۵ میلیون ریال عنوان شده است.

"شرکت تولید نیروی برق یزد" نیز دومین شرکت یزدی است که با قرارگیری در ردیف ۵۱ این فهرست، به جمع دریافت‌کنندگان حقوق نجومی در سال ۱۴۰۰ پیوسته است.

برای این شرکت دولتی پیش‌بینی شده تا در سال ۱۴۰۰، برای هشت کارمند آن به مبلغ ۲۰۰۹۴ میلیون ریال حقوق و مزایا تعلق گیرد. به عبارتی پرسنل این شرکت به‌صورت سالانه به طور میانگین ۲۵۱۲ میلیون ریال و به طور میانگین ماهانه ۲۰۹ میلیون ریال حقوق دریافت می‌کنند.

این مهم در حالی است که حداقل حقوق پایه در سال ۱۴۰۰، ۲ میلیون و ۶۵۵ هزار تومان مشخص شده و این عدد با احتساب مواردی مانند حق مسکن، بن کارگری و پایه سنوات به رقم ۳ میلیون و ۷۰۵ هزار تومان می‌رسد، به بیان دیگر حداقل دریافتی یک کارگر تازه استخدام شده در سال ۱۴۰۰، ماهیانه ۳ میلیون و ۷۰۵ هزار تومان است.

چنانچه فرد دارای یک فرزند و یک سال سابقه کار باشد، حداقل حقوق دریافتی ماهیانه او تازه به ۴ میلیون و ۱۱۱ هزار تومان می‌رسد!

این تفاوت در پرداخت حقوق آن هم از بودجه بیت‌المال در شرایطی که اکثریت جامعه روزگار سختی را در شرایط بحران اقتصادی می‌گذرانند، مهمی است که انتظار می‌رود نهادهای متولی نسبت بدان پاسخگو و پیگیر باشند.

هیچ کارمندی در شرکت شهرک‌های صنعتی یزد حقوق نجومی نمی‌گیرد!

سیدعلی عزالدینی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در یزد با تاکید بر اینکه حقوق پیش بینی شده برای پرداخت به کارمندان این شرکت در سال ۱۴۰۰به احتمال بسیار زیاد محقق نخواهد شد، بیان داشت: در سال ۹۹ که طبق مصوبه هیات دولت تمامی نهادهای دولتی مجاز به افزایش ۵۰ درصدی حقوق و دستمزد پرسنل خود بودند و اکثر کارمندان دولتی از این افزایش حقوق بهره مند شدند، پرسنل شرکت شهرک های صنعتی مشمول این قانون نشدند.

مدیرعامل شهرک‌های صنعتی استان یزد در ادامه تصریح کرد: طبق قانون افزایش سرانه حقوق، شرکت ما نیز درخواست افزایش۵۰ درصدی حقوق را برای سال۱۴۰۰مطرح کرده است اما اینکه این افزایش حقوق محقق بشود احتمالش بسیار کم است.

وی در آخر با تاکید بر این‌که در شرکت شهرک های صنعتی استان یزد کارمندی که حقوق نجومی دریافت کند نداریم، خاطرنشان کرد: کلیه پرداخت‌های این شرکت به استناد قوانین جاری کشور بوده و همه پرداختی ها توسط سازمان های نظارتی و بازرسی به صورت دقیق مورد ارزیابی و بررسی قرار می‌گیرد.

 بازه حقوق نجومی چند است؟

هرچند تاکنون"شرکت تولید نیروی برق یزد" به سکوت خود در این باره ادامه داده اما آنچه که از پاسخ مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان یزد استنباط می شود رد این ارقام پرداختی اعلام شده توسط دیوان محاسبات نیست بلکه پذیرش ماهیت درخواستی این شرکت برای افزایش حقوق در سال ۱۴۰۰ است که مدعی اند طبق قانون در سال جدید اعمال نشده و احتمال اینکه اعمال نیز نشود بسیار است.

به فرض این‌که حقوق اعلامی در فهرست دیوان محاسبات با احتساب افزایش ۵۰ درصدی برای سال جدید باشد، با حساب و کتاب ساده ای مشخص می گردد که بازهم میانگین پرداختی حقوق در این شرکت دولتی، در مواردی چند برابر سایر نهادها و دستگاه های استان است!

هرچند در سال جدید افزایش ۵۰ درصدی حقوق شامل حال کارگران نشده اما به فرض محال اگر این افزایش شامل حال این قشر نیز می شد قطعا این قشر مجددا نیز به نیمه راه خط فقر اعلامی توسط بانک مرکزی نمی رسید که جای تامل دارد.

شایان ذکر است تاکنون از "حقوق نجومی" هیچ تعریف دقیق و مشخصی از بازه پرداخت حقوق در کشور صورت نگرفته و همین مهم سبب می شود تا بسیاری از افراد که دریافتی بالایی نیز دارند، از این اتهام صرفا اجتماعی، مبرا شده و رهایی یابند.

انتهای پیام/ج/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول