اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

مخالفت ازبکستان با حضور نیروهای نظامی خارجی در این کشور

وزارت دفاع ازبکستان اعلام کرد دکترین دفاعی این کشور، استقرار پایگاه‌های نظامی خارجی در قلمرو این کشور را در نظر ندارد.

مخالفت ازبکستان با حضور نیروهای نظامی خارجی در این کشور

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، نمایندگان بخش مطبوعاتی وزارت دفاع ازبکستان اعلام کردند دکترین دفاعی ازبکستان استقرار پایگاه‌های نظامی خارجی در قلمرو این کشور را در نظر ندارد.

پیشتر روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال با استناد به منابع اعلام کرده بود آمریکا می‌تواند نیروهای خود را که از افغانستان بیرون و در کشورهای آسیای مرکزی مستقر کند.

به عقیده برخی نظامیان و نمایندگان دفتر ریاست جمهوری «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا، بهتر است نیروها در ازبکستان و تاجیکستان که با افغانستان هم مرز است و امکان دسترسی سریع به کشور در صورت لزوم را فراهم می‌کند، مستقر شوند.

نمایندگان بخش مطبوعاتی وزارت دفاع ازبکستان اظهار داشتند در اسناد بنیادی دفاعی این کشور تصریح شده که استقرار پایگاه و تاسیسات نظامی خارجی در قلمرو این کشور ممنوع است.

این اصل در دکترین دفاعی ازبکستان در سال 2018 میلادی و در قانون اساسی و نظریه سیاست خارجی کشور از سال 2012 میلادی مندرج شده است.

نمایندگان وزارت دفاع همچنین افزود: سیاست ازبکستان در زمینه دفاع بر اصل عدم حضور نیروهای مسلح کشور در عملیات حفظ صلح و مناقشات نظامی در خارج استوار است.

آمریکا از سال 2001 تا 2005 میلادی از پایگاه هوایی «خان آباد» در استان «قشقه دریا» در جنوب ازبکستان استفاده کرده است اما بعدا بنا به درخواست «تاشکند» نظامیان خود را به پایگاه هوایی «ماناس» در قرقیزستان منتقل کرد.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول