اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  مسجد و هیئت

هلال| امر به معروف در فضای مجازی معمولا تسویه حساب است

حجت‌الاسلام علی‌پناه گفت: بسیاری از تسویه‌حساب‌ها در شبکه‌های اجتماعی به اسم امر به معروف و نهی از منکر انجام می‌شود، در حالی که امر به معروف باید مانند آینه، بی‌صدا باشد؛ بزرگنمایی نشود و با زبان نرم به خود فرد گفته شود.

هلال| امر به معروف در فضای مجازی معمولا تسویه حساب است

به گزارش خبرنگار حوزه مسجد و هیأت خبرگزاری فارس، ویژه‌برنامه هلال به مناسبت ماه رمضان در قالب سخنرانی‌های کوتاه به صورت روزانه در خروجی‌های خبرگزاری فارس برای مخاطبان منتشر می‌شود.

حجت‌الاسلام میثم علی‌پناه، سخنران مذهبی در فصل پنجم این برنامه با موضوع «امر به معروف و نهی از منکر» به سخنرانی می‌پردازد که در قسمت بیست‌ و هشتم اظهار داشت: امروز اگر بنا باشد در باب مسائل اخلاقی، اعتقادی، اجتماعی و سیاسی صحبتی بشود، باید به فضای مجازی هم نگاهی داشت، زیرا بخشی از زندگی واقعی مردم در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی رقم می‌خورد. بنابراین در باب امر به معروف و نهی از منکر توجه به نقش رسانه‌ها، خصوصاً شبکه‌های اجتماعی بسیار مهم است.

وی با بیان اینکه بسیاری اوقات به بهانه امر به معروف و نهی از منکر کلیپی، فیلمی یا صوتی از یک انسان محترم منتشر می‌شود و در کسری از ثانیه به سرعت، از این طرف دنیا به آن سوی دنیا می‌رود و آبروی ۵۰، ۶۰ ساله فردی ریخته می‌شود، گفت: خداوند از این گناه نمی‌گذرد. امام سجاد(ع) پرده خانه خدا را گرفت و شروع به گریه کرد و می‌فرمود: خانه خدا تو بسیار محترم هستی اما چه کنم که از تو محترم‌تر آبروی مومن است. ما چه حقی داریم اگر فیلمی از خصوصی‌ترین لحظه‌های زندگی مومنی به دست ما رسید، آن را منتشر کنیم؟ چه حقی داریم آبروی او را ببریم؟ در این چندسال اخیر نمونه‌های این رذیله را بارها مشاهده کردیم که از فردی هنرمند، روحانی، مجری، بازیگر، مداح و ... فیلم، صوت یا عکسی، منتشر شده است که مسیر زندگی او را به طور کامل عوض کرده است.

علی پناه افزود: ما بنا داریم با امر به معروف و نهی از منکر مسیر زندگی افراد را به سمت بهشت سوق دهیم نه اینکه مسیر زندگی افراد را با انتشار فیلم یا عکسی، جهنم کنیم. اسلام دین دستگیری است، دین مچ‌گیری نیست. بسیاری از تسویه‌حساب‌ها در شبکه‌های اجتماعی به اسم امر به معروف و نهی از منکر انجام می‌شود، در حالی که امر به معروف، باید مانند آینه، بی‌صدا باشد. بزرگنمایی نشود و تنها به خود فرد گفته شود. با زبان نرم و با حفظ آبروی فرد باشد.

این سخنران مذهبی ادامه داد: امیرالمومنین می‌فرماید: اگر ببینم مومنی در حال خطاست ابتدا با لباسم صحنه گناه او را می‌پوشانم تا آبرویش حفظ شود. در روایت دیگری داریم اگر دیدید، فردی شب در حال گناه است، روز با نگاه همان شب به او نگاه نکن، شاید توبه کرده باشد.

وی افزود: در شارع مقدس داریم که در زمان نماز بر میت بگویید: «ٱللَّٰهُمَّ إِنَّا لَا نَعْلَمُ مِنْهُ إِلَّا خَیْرًا» نه اینکه گناه را ببینید و نسبت به آن سِر شویم بلکه نباید افراط و تفریط کرد. اگر گناهی دیدید چیزی نگویید. در ادامه این فراز داریم : «وَأَنْتَ أَعْلَمُ بِهِ مِنَّا» یعنی تو خودت بهتر می‌دانی. در روایت داریم زمانی که فردی از دنیا می‌رود، خداوند به ملائکه می‌گوید ببینید بندگانم درباره او چه می‌گویند. اگر ۴۰ نفر درباره‌اش شهادت به خوبی دهند من چشمم را برروی علمم می‌بندم و با همان حسن ظن بندگانم با او رفتار می‌کنم.

علی‌پناه در پایان خاطرنشان کرد: گاهی در امر به معروف و نهی از منکر باید تجاهل کرد.

فیلم این سخنرانی را اینجا ببینید:

 

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول