اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گلستان

اجرای برنامه مدیریت جامع حوضه آبریز با رویکرد زیست‌بومی در تالاب‌های گنبدکاووس

کارشناس مسوول دریایی و تالاب‌های اداره کل محیط زیست گلستان گفت: برنامه مدیریت جامع حوضه آبریز با رویکرد زیست بومی مجموعه تالاب‌های بین‌المللی «آلاگل»، «آلماگل» و «اجی‌گل» در شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان و کارگروه آمایش مطرح و تصویب شد.

اجرای برنامه مدیریت جامع حوضه آبریز با رویکرد زیست‌بومی در تالاب‌های گنبدکاووس

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، کم‌توجهی به وضعیت تالاب‌ها در روند توسعه، این زیست بوم‌های ارزشمند را در بسیاری از نقاط دنیا دچار چالش‌های جدی کرده است.

در کشور ما نیز از  این روند رو به زوال مستثنی نبوده و در حال حاضر بیشتر تالاب‌های داخلی یا به طور کامل خشک شده و یا بخش هایی از خدمات و کارکردهای خود را به خاطر بی‌آبی از دست داده‌اند.

معضلات تالاب‌های در استان گلستان شامل آلودگی به انواع سموم کشاورزی، فاضلاب‌های صنعتی و شهری، شیرابه پسماندها و کاهش عمق ناشی از رسوب است.

در این میان رویکرد ریست بومی یک راهبرد برای مدیریت یکپارچه منابع آب، خاک و معیشت جوامع محلی بوده که براساس آن، بهره‌برداری‌های معقول اقتصادی و نقش انسان به ویژه جوامع محلی، به عنوان بخشی از زیست بوم به رسمیت شناخته شده و با در نظر گرفتن ارتباط اجزا مختلف زیست بوم، مدیریت می‌شوند.

«مهران جهانشاهی» در کمیته شهرستانی مدیریت جامع حوضه آبریز اظهار کرد: برنامه مدیریت جامع حوضه آبریز با رویکرد زیست بومی مجموعه تالاب‌های بین‌المللی آلماگل، آجی‌گل و آلاگل در ۱۸ آبان ماه سال ۱۳۹۷ در کارگروه آمایش، آمار، محیط زیست و توسعه پایدار سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گلستان و در ۲۹ آذر همین سال در شورای برنامه‌ریزی و توسعه گلستان با حضور همه سازمان‌های مرتبط ذینفع مطرح و تصویب شد.

وی تصریح کرد: مدیریت زیست بومی، فرآیندی جامع‌نگر، هدایت‌کننده و نظارتی بوده که در چارچوب قوانین و مقررات در جهت پایداری زیست بومی و تضمین ملاحظات محیط‌زیستی در طرح‌های توسعه و مدیریت زیست بوم‌های حساس و نیز با توجه به توان‌های محیط و مشارکت همه دست‌اندرکاران انجام می‌شود.

کارشناس مسوول دریایی و تالاب‌های اداره کل محیط زیست گلستان خاطرنشان کرد: مدیریت یکپارچه زیست بومی می‌تواند به عنوان یک روش نوین علمی و عملی نقش کارآمدی در بهبود شرایط تالاب‌های کشور به ویژه این سه تالاب داشته و دربردارنده پایداری و پایندگی اجرا آن نیز باشد.

وی ادامه داد: خوشبختانه در ستاد ملی مدیریت تالاب‌های کشور سه پروژه مهم در دستور کار قرار گرفته که از این تعداد دو پروژه خلیج گرگان و خشکی با اعتبار یک‌هزار میلیارد تومان و تالاب گمیشان با اعتبار یک‌هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان مربوط به استان گلستان است.

جهانشاهی گفت: تلاش داریم در گام نخست در یک دوره پنج ساله بتوانیم برنامه‌های طراحی شده در تالاب گمیشان را اجرایی کنیم و حدود ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار آن را تخصیص بگیریم.

وی بیان کرد: آموزش مستمر جوامع محلی و توسعه پایدار برای رسیدن به امنیت سیاسی، اقتصادی، اجتماعی در راستای تامین  ارتقاء سطح حفاظت از دیگر برنامه‌های ما خواهد بود.

یکی از دغدغه‌های محیط زیست احیا و مدیریت تالاب‌های گلستان با شاخص‌های توسعه‌یافتگی پایدار است

سرپرست اداره محیط زیست گنبدکاووس در این جلسه اظهار کرد: مجموعه سه تالاب «آلاگل»، «آلماگل» و «آجی‌گل» در شمال شهرستان گنبدکاووس به مساحت ۳ هزار هکتار قرار دارد که یکی از دغدغه‌های محیط زیست احیا و مدیریت این تالاب‌ها با شاخص‌های توسعه‌یافتگی پایدار است.

وی ادامه داد: رعایت حق‌آبه این تالاب‌ها از مهمترین اولویت ما است زیرا ۴۰ درصد تنوع زیستی جهان توسط این تالاب‌ها بوده و به تنهایی تالاب‌ها غذای یک میلیارد نفر از ساکنان زمین را تامین می‌کنند.

احمد احمدی گفت: مهمترین کارکرد تالاب‌ها کنترل سیلاب‌ها و جلوگیری از خسارت‌های زیاد و مانع تراکنش ذرات گرد و غبار در جوامع اطراف خود هستند.

وی بیان کرد: در راستای اجرای برنامه مدیریت جامع حوضه آبریز مجموعه تالاب‌ها پنج کیلومتر از کانال‌های آبرسان «آلاگل» و چهار کیلومتر از کانال‌های آبرسان «آلماگل» لایروبی شده و حدود ۱۴ دوره آموزشی برای جوامع محلی آن منطقه برگزار شده است.

 وضعیت تالاب‌های شمال گنبدکاووس نسبت به سدها به لحاظ ظرفیت ذخایر آبی مناسب‌تر است

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای گلستان در این جلسه اظهار کرد: برای مدیریت سال‌های خشک با توجه به خشکسالی‌های اخیر در کشور کارگروه سازگاری با کم‌آبی در سطح ملی و استاتی فعالیت خود را از سال گذشته آغاز کرده و در استان گلستان طی جلسات برگزار شده برنامه‌های پنج ساله همه دستگاه‌های اجرایی و نهادهای مرتبط تدوین و در اختیار آنها گذاشته شده است.

وی تصریح کرد: در سال جاری آبی ۳۰/۹ درصد از ذخایر ظرفیت سدها دارای آب بوده در صورتی که این میزان در تالاب «آلاگل» ۵۸/۲ درصد در تالاب «آلماگل» ۷۶ درصد و در تالاب «اجی‌گل» ۵۰ درصد برآورد شده و این نشان‌دهنده این است که وضعیت تالاب‌های شمال گنبدکاووس نسبت به سدها به لحاظ ظرفیت ذخایر آبی مناسب‌تر است.

جواد تیموری گفت: در این برنامه جامع تهدیدهای ناشی از سیلاب‌ها به ویژه سیلاب رودخانه اترک به فرصت تبدیل می‌شود و آب این رودخانه در راستای تامین نیاز جوامع محلی مدیریت خواهد شد.

انتهای پیام/2307/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول