اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کردستان

«توپ» بانوان کردستانی در زمین اروپایی‌ها/ اشتغالزایی برای 2900 نفر با 60 هزار تومان سرمایه

اکثر قریب به اتفاق بانوان یک روستا در کامیاران به حرفه توپ‌دوزی اشتغال دارند، تولیدات این زنان که اکثرا سرپرست خانوار هستند، که نه تنها در بازار داخلی مورد استقبال قرار می‌گیرد بلکه در بازار عراق، اوکراین، کویت، چین و بسیاری از کشورهای اروپایی صادر می‌شود.

«توپ» بانوان کردستانی در زمین اروپایی‌ها/ اشتغالزایی برای 2900 نفر با 60 هزار تومان سرمایه

خبرگزاری فارس کردستان/شیرین مرادی؛ در این روزها که چرخ زندگی به سختی می‌چرخد، تنها یک نفر نان‌آور خانه نیست، هر چند عرف و سنت در جامعه ایرانی مرد را نان‌آور خانه تعریف می‌کنند، اما دگرگونی مفاهیم جامعه‌شناسی و تغییر شرایط، زنان نیز در کنار حفظ استقلال و موجودیتی محرک در چرخه اقتصادی در دهه‌های اخیر فراتر از دیواره‌های خانه در امر تولید و کارآفرینی نقش مهمی ایفا می‌کنند.

با وجود بازار کار نابرابر و بافت سنتی جامعه که هنوز هم موجب شده، زنان از دستمزدهای نابرابر و اشتغال در حرفه‌های غیر مولد رنج بکشند، آنها پا پس نکشیده‌اند و خود بازارکار شخصی و تولیدات خود را عرضه می‌کنند.

به دنبال سوژه‌ای از جنس تولید مسیر 40 کیلومتری شهر سنندج به روستای قورق از توابع بخش موچش شهرستان کامیاران را در پیش گرفتیم تا دقایقی مهمان لحظه نابشان شویم.

اگرچه پیشه اصلی و منبع درآمد مردم روستا دامداری و کشاورزی است، اما امروز ساز تولید در این روستا به همت کمیته امداد و در سایه تلاش بانوی کارآفرین پاوه‌ای «توپ» است.

چرخه زندگی 70 و چند نفر از خانواده‌های زیرپوشش کمیته امداد روستای قورق که اغلب قریب به اتفاق آنان را خانواده‌هایی با زن سرپرست خانوار تشکیل می‌دهند بر مدار تولید قرار گرفته است.

نان‌آورانی که کار را زندگی می‌کنند

بنا به درخواست ما و بخاطر اینکه مزاحم تک‌تک خانواده‌ها نشویم تعدادی از این زنان در مسجد روستا جمع شوند، وارد حیاط مسجد روستا که می‌شوم صدای بانوان از پشت درب بسته ورود صحن مسجد به گوش می‌رسد همه مشغول به کار هستند، یکی از بانوان فعال‌تر از سایرین به نظر می‌رسد چهار توپ را که طی دو روز گذشته دوخته در نایلونی کنار دستش قرار داده تا تحویل نماینده شرکت دهد.

تمایلی به قرار گرفتن جلوی لنز دوربینمان ندارد، اما برنده میدان ما هستیم و بلاخره با کمی تردید مهر لب می‌گشاید و از شروع یک اتفاق زیبا در آبادی قورق آن هم در روزهای زمستانی و کرونایی سال گذشته می‌گوید.

برگ تازه‌ای از زندگی

خود را توران حمدی 34 ساله معرفی می‌کند از روزی می‌گوید که به همت کمیته امداد کامیاران و در سایه تلاش و پشتکار حلاله حسینی یکی از کارآفرینان پاوه‌ای برگ تازه‌ای از کتاب زندگی برای زنان زیرپوشش و غیرپوشش کمیته امداد این روستا باز شد...

چند ماه پیش با حمایت کمیته امداد کامیاران به صورت کاملا رایگان کلاس آموزشی توپ‌دوزی در روستا برگزار شد و به زبان ساده چرم و سوزن را دستمان دادند تا با ورود به عرصه تولید به جای ماهی دادن، خود ماهی صید کنیم.

در حالی که با حساسیت خاصی موم را بر نخ مخصوص توپ‌دوزی می‌کشد، می‌گوید: نحوه مناسب آموزش و علاقه و اشتیاق خیلی از شرکت‌کنندگان در این دوره آموزشی موجب شد کار خیلی زود روی غلتک بیفتد.

آموزش که تمام شد، بعد از تنفسی کوتاه وارد فاز تولید شدیم، روزانه دو تا سه توپ درست می‌کنیم و به صورت میانگین ماهی یک تا 1.5 میلیون تومان درآمد داریم شاید در شرایط اقتصادی امروز مبلغ زیادی نباشد اما با توجه به اینکه ما در روستا زندگی می‌کنیم بسیار خوب است و راضی هستیم.

این بانوی سرپرست خانوار می‌گوید: سرعت کارم خیلی زیاد است با توجه به علاقه‌ای هم که به کار دارم خیلی زود چم و خم کار را یاد گرفتم و وارد فاز تولید شدم در کنار کار خانه و کشاورزی و غیره اوقات بیکاریم را به تولید توپ اختصاص داده‌ام، اگر حمایت خوب باشد قطعا کار را ادامه خواهم داد.

شیدا ناصری هم اهل روستای قورق و مددجوی زیرپوشش کمیته امداد کامیاران که به نوعی نماینده شرکت هم محسوب می‌شود، می‌گوید: بیش از 70 نفر از بانوان این روستا زیرنظر خانم حسینی راهبر شغلی کمیته امداد کردستان آموزش تولید توپ دیده‌ایم کل این بانوان از مرحله آموزش گذر کرده و در حال حاضر وارد فرآیند تولید و درآمدزایی شده‌اند.

هر یک از این خانم‌ها روزانه 3 الی 4 توپ تولید می‌کنند که به صورت میانگین ماهی یک‌ میلیون و 600 هزار تومان درآمد دارد، البته این درآمد در فصول سرد سال با توجه به اینکه کار کشاورزی تعطیل است و به تبع آن میزان تولید هم افزایش می‌یابد بیشتر از فصل کشاورزی است.

این کار کمک خرج خوبی برای خانواده‌هاست و امیدواریم با حمایت هرچه بیشتر زمینه آموزش و اشتغال هرچه بیشتر برای روستانشیان فراهم شود.

آذر خانم دیگر ساکن روستای قورق است کم سن و سال است اما بانویی پخته به نظر می‌رسد، کلام را با تشکر از متولیان اجرای این طرح در روستا آغاز می‌کند و می‌گوید: قبل از اینکه در زمینه توپ‌دوزی آموزش ببینیم در این روستا هیچ حرفه‌ای نداشتیم، بانوان بیشتر به خانه‌داری و یا کمک در تولید محصولات کشاورزی مشغول بودند.

نانی که کمیته امداد به دامان این مددجویان گذاشت

با حمایت کمیته امداد کامیاران آموزش دیدیم کار با استقبال بسیار خوبی از سوی بانوان همراه بود و الان مشغول کار تولید هستیم.

هر خانه یک کارگاه توپ‌دوزی

یکی از بهترین ویژگی‌های این کار این است که شغل را به درون خانه‌ها آورده و مواد اولیه و بازاریابی هم توسط خود راهبر شغلی انجام می‌شود.

مواد اولیه از طریق شرکت و راهبر شغلی تهیه می‌شود و در اختیار 70 نفر از بانوانی که در این روستا در حال حاضر مشغول توپ دوزی هستند قرار می‌گیرد.

توپ‌هایی که در دوران آموزش دوخته‌ایم به خودمان داده‌اند و الان نمونه‌های آن را داریم، بسته به زمان فراغت روزانه دو تا سه توپ می‌دوزیم و توان هم داریم این را به دیگران هم آموزش دهیم.

خانواده‌ هم از کارمان راضی است در کنار توپ‌دوزی مشغول فرشبافی هستم، قطعا تولید فرش درآمد بیشتری دارد اما زمان‌بر است درآمد تولید توپ زوتر از فرش دستمان را می‌گیرد.

در زمان آموزش و حتی الان که وارد فاز تولید شده‌ایم، بیش از 100 بار دستمان را زخمی کرده‌ایم ولی چون می‌دانیم خروجی کارمان در اقتصاد خانواده تاثیر دارد خوشحالیم و امیدواریم با حمایت بیشتر بتوانیم درآمد بیشتری را داشته باشیم.

لیلا محمدی هم می‌گوید: نخستین قدم برای ورود به عرصه تولید آموزش بود که بدون پرداخت حتی یک ریال به صورت کاملا رایگان با راهبری خانم حسینی نحوه تولید را یاد گرفتیم، بعد اینکه کاملا به کار مسلط شدیم از فاز آموزش خارج و مواد اولیه برای تولید از طریق شرکت در اختیار بانوان این روستا که اغلبا زنان سرپرست خانوار هستیم قرار گرفت و در حال حاضر حدود دو ماهی است که در محیط خانه مشغول تولید توپ‌ هستیم.

اقتصاد توپ این 2900 خانوار

برای آشنایی بیشتر با این کار، به سراغ خانم حسینی راهبر شغلی کمیته امداد رفتیم و چند و چون کار را از خودش جویا شدیم، بانوی کارآفرینی که برای بیش از 2 هزار و 900 نفر اشتغال ایجاد کرده است، می‌گوید: شرکت باخترتوپ پاوه سال 62 فعالیت خود را آغاز کرد، به عنوان یکی از افرادی که در همین شرکت آموزش دیده‌ بودم با پیشنهاد فرمانداری در مجمع انتخاب هیئت رئیسه این شرکت در سال 84 شرکت کردم از آن زمان تا کنون به عنوان عضو هیئت رئیسه در جایگاه مدیر شرکت فعالیت می‌کنم.

در حال حاضر با اشتغالزایی برای بیش از 2 هزار و 900 نفر ظرفیت تولید 200 هزار توپ در سال داریم که در بازارهای داخلی و خارجی به فروش می‌رسد.

آموزش و توانمندسازی 400 مددجوی زن سرپرست خانوار

از سال 90 با توجه به احساس نیازی که در حمایت از بانوان سرپرست خانوار و خاصتا نیازمند زیرپوشش نهادهای حمایتی می‌کردم آموزش و اشتغالزایی در شرکت را به سمت این افراد سوق دادم که تا این لحظه بیش از 400 نفر از مددجویان آموزش دیده و مشغول بکار شده‌اند.

انواع توپ‌ها شامل توپ فوتبال، والیبال و هندبال در سایزهای 3 و 4 و بدون محدودیت تولید می‌شود که خوشبختانه تا حدود زیادی به هدف طرح توسعه‌ای نزدیک شده‌ایم.

با سرمایه 60 هزار تومان با 60 نفر تولیدکننده کار خود را در سال 62 آغاز کردیم و این سرمایه در حال حاضر به رقم میلیاردی و اشتغالزایی برای 2 هزار و 900 نفر از بانوان در دو استان کرمانشاه و کردستان رسیده است.

با سرمایه 60 هزار تومان با 60 نفر تولیدکننده کار خود را در سال 62 آغاز کردیم و این سرمایه در حال حاضر به رقم میلیاردی و اشتغالزایی برای 2 هزار و 900 نفر رسیده است.

 

توپ‌دوزی شغلی زودبازده است بعد از تنفسی 15 روزه تا یک ماهه افرادی که آموزش‌های لازم فرا می‌گیرند، وارد فاز اشتغال و درآمدزایی می‌شوند.

به دلیل اعتبار بسیار خوب تعاونی، تولیدات ما نه تنها در بازار داخلی مورد استقبال قرار می‌گیرد بلکه توپ‌های تولیدی و دست‌ساز بانوان به عراق، اوکراین، کویت، چین و بسیاری از کشورهای اروپایی صادر می‌شود.

در داخل کشور تهران، اصفهان، کرمانشاه، همدان و در مجموع در بسیاری از استان‌های کشور، تولیدات این شرکت عرضه می‌شود و مشتریان پایداری داریم.

در حال حاضر هیچ مانعی برای صادرات نداریم، اما چون میزان تولید فعلی تنها پاسخگوی نیاز بازارهای داخلی است صادرات به خارج از کشور کمتر شده است.

زمانی می‌توانیم صادرات محصول را گسترش دهیم که به تولید بسیار انبوه برسیم و این کار نیازمند حمایت و جذب و آموزش افراد بیشتری است.

البته موضوع توسعه بیشتر کار را به عنوان یک اولویت مهم دنبال می‌کنیم و در این راستا برنامه‌های مختلفی در دستور کار قرار داده‌ایم.

میزان صادرات به کشور عراق کمتر از 20 هزار توپ در هر مرحله نیست و مشتریان پایداری در بازار کردستان عراق داریم.

خاطره تلخ کرونا

خوشبختانه تا این مقطع شرکت با قدرت در شرایط بسیار مطلوبی به کارش ادامه داده و دچار زیان جدی نشده است هرچند سال گذشته به واسطه شیوع کرونا شرایط سختی را تجربه کردیم می‌توانم بگویم سال گذشته خاطرات تلخی برای جهان بود شیوع این ویروس لطمه زیادی به بخش‌های مختلف به ویژه تولید وارد کرد.

با توجه به اینکه تعاونی ما تعاونی گسترده و زمینه اشتغالزایی برای نزدیک به 3 هزار نفر را فراهم کرده انتظار حمایت بیشتر از سوی مسئولان داریم اینکه بگویم حمایتی صورت نگرفته نه!

پرداخت تسهیلات در قالب سرمایه‌ در گردش بزرگترین پشتوانه برای تولید است چرا که تولید در شرایط کنونی با توجه به تورم و غیره بدون حمایت دولت نمی‌تواند سرپا بماند.

چرایی انتخاب کردستان

زمانی که احساس کردم کار به اندازه کافی در شهرهای کرمانشاه توسعه پیدا کرده تصمیم گرفتم سایر استان‌ها را نیز به نوعی درگیر موضوع کنم، کامیاران نقطه شروع این کار بود طی تماسی که با کمیته امداد این شهرستان داشتم موضوع را مطرح و با استقبال بسیار خوبی از سوی این عزیزان همراه شد.

در فاز نخست 70 نفر از مددجویان زن سرپرست خانوار زیرپوشش کمیته امداد کامیاران را آموزش و در فازهای بعدی نیز 88 زن سرپرست خانوار در دهگلان و  33 نفر در مریوان زیرپوشش آموزش‌ قرار گرفتند صفر تا 100 هزینه آموزش این افراد توسط خود کمیته امداد تقبل و مددجویان بدون پرداخت هیچ مبلغی به مدت چند هفته آموزش و وارد فاز تولید شده‌اند.

در فاز نخست 70 نفر از مددجویان زن سرپرست خانوار زیرپوشش کمیته امداد کامیاران را آموزش و در فازهای بعدی نیز 88 زن سرپرست خانوار در دهگلان و  33 نفر در مریوان زیرپوشش آموزش‌ قرار گرفتند.

 

در حال حاضر بیش از 2 هزار و 900 خانواده سر سفره شرکت توپ‌دوزی باخترتوپ پاوه روزی می‌خورند و این افتخار بسیار بزرگی برای من است و امیدوارم چتر آن را گسترش دهیم.

هیچ مشکلی به لحاظ بازار فروش نداریم، ولی در برنامه دارم که با تبلیغات بیشتر زمینه معرفی این شرکت را فراهم کنم.

توانمندسازی مددجویان با ایجاد اشتغال 

علیرضا خوشبخت رئیس کمیته امداد کامیاران درباره اشتغالزایی برای زنان مددجوی زیرپوشش این نهاد در روستای قورق می‌گوید: یکی از مهم‌ترین راهکار‌های این نهاد برای توانمندسازی مددجویان ، ایجاد اشتغال است.

طرح راهبران شغلی این نهاد در شهرستان کامیاران، گام مهمی برای ایجاد اشتغال پایدار و کسب و کار موفق برای مددجویان است.

حوزه اشتغال و خودکفایی کمیته امداد، مددجویان بعد از استعدادسنجی و مشاوره شغلی و ارائه تسهیلات، وارد چرخه اشتغال می‌شوند در همین خصوص مددجویانی که نیازمند آموزش هستند پس از فراگیری برخی مهارت‌ها وارد بازار کار می‌شوند.

حوزه اشتغال و خودکفایی کمیته امداد، مددجویان بعد از استعدادسنجی و مشاوره شغلی و ارائه تسهیلات، وارد چرخه اشتغال می‌شوند.

 

وی با اشاره به طرح جدید کمیته امداد با عنوان راهبری شغلی، گفت: این طرح موجب اثر بخشی بیشتر اعطای تسهیلات اشتغال و پایداری مشاغل ایجاد شده برای مددجویان می‌شود.

در طرح راهبران شغلی، فردی که از او با نام هدایتگر و راهبر شغلی یاد می‌شود در واقع فعال اقتصادی و کارآفرینی است که در یک عرصه خاص تولیدی در حال فعالیت است که پس از تائید صلاحیت و اهلیت فردی و حقوقی، زمینه همکاری کمیته امداد با وی فراهم می‌شود.

از کارآفرینان و صاحبان مشاغل و ایده‌های نو در شهرستان دعوت می‌کنیم در صورتی که طرح‌های تضمین‌شده دارند به کمیته امداد مراجعه کنند تا پس از تأیید طرح‌ها، نسبت به معرفی آن‌ها به مددجویان به‌عنوان رهبر شغلی اقدام شود.

در قالب طرح راهبر شغلی در رسته توپ‌دوزی نزدیک به 80 نفر از زنان سرپرست خانوار و زیرپوشش کمیته امداد در روستای قورق آموزش دیدند و زمینه درآمدزایی برای آنها فراهم شده است.

وی ضمن ابراز امیدواری از موفقیت ۳ طرح راهبران شغلی این شهرستان، اظهار کرد: یکی از برنامه‌های کمیته امداد در راستای توانمندسازی خانواده‌های مددجو ایجاد اشتغال است.

اشتغال در این نهاد به صورت یک فرآیند از استعدادسنجی و مشاوره شغلی شروع می‌شود و متناسب با نوع توان و مهارتی که می‌بینند با پرداخت تسهیلات صاحب شغل می‌شوند.

ایجاد اشتغال برای 325 مددجوی کمیته امداد در کامیاران

در سال گذشته با ۱۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان اعتبار از محل منابع بانک‌های عامل و صندوق ولایت کمیته امداد زمینه اشتغال برای ۳۲۵ نفر از مددجویان این نهاد در کامیاران فراهم شد.

برای پایداری طرح‌ها و اشتغال، به صورت هوشمند از مشاغل ایجاد شده بازرسی می‌شود و مشاوره‌های لازم ادامه دارد همین کار موجب شده درصد پایداری اشتغال در این نهاد بالاترین سطح را به خود اختصاص دهد.

«راهبران شغلی» از طرح های بسیار موفقی است که در این شهرستان توانسته با کمترین اعتبار بیشترین اشتغال را در پی داشته باشد.

«راهبران شغلی» طرحی موفق که  با کمترین اعتبار بیشترین اشتغال را در کامیاران ایجاد کرده است

سال گذشته ۳ راهبر شغلی با کمیته امداد در سه رسته توپ‌دورزی، فرشبافی و منجوق و پولک‌دوزی همکاری داشتند، در حوزه فرشبافی راهبر شغلی در مرحله نخست آموزش به افراد علاقمند ارائه مواد اولیه در اختیار بافندگان آموزش دیده قرار گرفت و در پایان کار فرش تولیدی در بازارهای ملی و خارجی با قیمت نازل با بریدن دست دلالان عرضه می‌شود.

تلاش که در پیری جوانه زد

کشور خانم با وجود اینکه پا به سن گذاشته است در سن از قافله عقب نمانده و پا به پای دیگر بانوان آبادی تکه‌های چرم را یکی پس از دیگری به هم وصل می‌کند از روزهایی برایمان می‌گوید: خیلی سریع کار را یاد گرفتم، سرعتم مثل سایرین نیست روزی یک توپ می‌دوزم...

گلباغی امانی هم می‌گوید: اهل روستا قورق هستم دو ماه پیش بعد از اینکه آموزش دیدم کار تولید توپ را شروع کردم و همزمان با انجام سایر مسئولیت‌های زندگی به توپ‌دوزی مشغول هستم بدون اینکه متحمل هزینه‌ای شده باشیم به صورت رایگان آموزش دیدیم و الان هم به منبع درآمدی خوبی برای خیلی از زنان آبادی ایجاد شغل و درآمد شده است.

و اما...

سوزن به سختی قلب چرم را می‌شکافد با دقت خاص کوک‌ها را یکی پس از دیگر بر تکه‌های چرم می‌نشاند با وصل کردن هر تکه شکل ظاهری آنچیزی که قرار است خلق کند بیشتر نمایان می‌شود، دقایقی تنها نظاره‌گر کارش می‌شوم، بی‌انکه کلامی بینمان رد و بدل شود، بی‌توجه به اطراف تکه‌های چرم را یکی پس از دیگری کوک می‌زند و می‌گوید: زندگی خرج دارد فرقی نمی‌کند در شهر باشی یا روستا!

کوک می‌زند تا به قول خودش چرخ‌های زندگی در شرایط سخت اقتصادی از ریل خارج نشود، روزی دو تا سه تا توپ هرچه دستش برسد در کنار سایر مسئولیت‌های زندگی تولید می‌کند تولیدی که به قول خودش کمک خرجی خوبی برای زندگیشان است.

اغلب قریب به اتفاق این بانوان مسوولیت زندگی را به تنهایی بر دوش می‌کشند در شرایطی که فقر، تورم و شرایط ویژه‌ای که کرونا برای برخی مشاغل ایجاد کرده و درآمد بسیاری از اقشار جامعه را کاهش داده است؛ زنان سرپرست خانوار بیش از هر قشر دیگری در تنگنا قرار گرفته‌اند و فشار زیادی را متحمل می‌شوند.

زنان ستون‌های اجتماعی و خانوادگی و سرمایه‌های جامعه برای تربیت نسل آینده هستند و نباید اجازه داد تا فشار مشکلات اقتصادی آنها را از محیط خانواده دور کند، زنان سرپرست خانوار به دلیل حضور در اجتماع و انجام فعالیت‌های اقتصادی با تغییر نقش‌های مادرانه مواجه هستند و باید تلاش شود تا این زنان با مهارت افزایی، ارائه آموزش‌های ایجاد اشتغال در محیط خانه و تأمین امنیت و آرامش خود، دست‌پر مهر مادر را در محیط خانواده حفظ کنند.

انتهای پیام/2330/71/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول