اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  ایلام

اختلاف شهرداری و میراث فرهنگی چندین نفر را یکباره بیکار کرد!

غرفه‌های تولید کنندگان استان ایلام به دلیل اختلاف بین شهرداری و میراث فرهنگی پلمپ شده و سبب بیکاری آنان و عدم ارائه محصولات تولیدیشان شده است.

اختلاف شهرداری و میراث فرهنگی چندین نفر را یکباره بیکار کرد!

به گزارش خبرگزاری فارس از ایلام، عدم پرداخت عوارض و رعایت نکردن حق و حقوق شهروندی طبق کمیسیون بند ۲۰-۲۴ شهرداری ایلام از جمله مشکلات خود ساخته است که به علت بدهی میراث فرهنگی به شهرداری به وجود آمده است.

صنایع دستی هنر اصیل و رمز ماندگاری، حیات فرهنگی و اقتصادی کشور در روند جهانی شدن است، نگاه کیفی به صنایع دستی علاوه بر توسعه کیفی ماندگاری و گردشگری موجب سودآوری اقتصادی برای استان ایلام را خواهد شد.

صنایع دستی به صورت مستقیم بر ارتقا و رشد مبادلات فرهنگی- گردشگری و توسعه مشاغل مرتبط و ایجاد اشتغال پایدار اثر گذار است اما در استان ایلام این مهم را دفاعی نیست و مسوولان استان ایلام به اهمیت آن بی‌مهر بوده‌اند که نمونه آن در تعطیلی ۲۰ غرفه صنایع دستی ایلام در بلوار مدرس  توسط شهرداری به علت عدم پرداخت کمیسیون بند ۲۰-۲۴ بوده است.

میراثی که قربانیش تولیدکنندگان صنعت چرم و دست سوزی است و تولیدی که چرخه‌هایش توسط همین مسوولین نابود می‌شود، اشتغالی که می‌تواند فراهم شود اما مسوولین بی‌مسوولیت مانع آن هستند و آنان که ادعای طلب میلیاردی می‌کنند و در عوض باعث رنج هزاران تولید کننده و کارآفرین می‌شوند.

لزوم حل مشکلات بین شهرداری و میراث فرهنگی

مینا نجف‌نیا یکی از اساتید حوزه چرم ایلام گفت: برای برطرف کردن مشکل حادث شده در پلمپ غرفه‌های تولید کنندگان استان ایلام جلسه‌ای برای همیشه بین شهرداری و مسوولان مرتبط با صنایع دستی برگزار و موضوع باید رفع و رجوع شود.

وی گفت: نگاه مثبت در کمک به عرصه صنایع دستی موجب اشتغالزایی در استان ایلام می‌شود و تولید کنندگان را در امر تولید بیشتر ترغیب می‌سازد.

این تولید کننده صنایع چرم بیان کرد: اشتغالزایی، ارزآوری، ماندگاری میراث فرهنگی از محاسن صنایع دستی است و امیدواریم با رایزنی و پرداخت طلب شهرداری مشکل صنعتگران شاغل در این بازارچه حل شود و آن‌ها نیز بتوانند شغل خود را در این غرفه‌ها از سر بگیرند.

ما محکوم به سکوتیم

رشیدیان یکی دیگر از تولید کنندگان حوزه چرم گفت: آخرین سنگر ما تولید کنندگان سکوت است شهرداری با میراث فرهنگی سالیان سال سر این موضوع مشکل دارد این وسط گناه ما تولید کنندگان چیست ؟

وی یادآور شد: سالیان سال است ماموران شهرداری برای پلمپ واحدها شبانه حضور می‌یابند این وسط تولید کننده زیان می‌بیند؛ تولید کننده نمی‌داند تولید را متوقف کند یا برای همیشه درگیر بازی لاک پشتی قرار گیرد.

وی تصریح کرد: این بازارچه از قدیم اداری بوده و در حال حاضر به بازار تبدیل شده و شهرداری یک مبلغ هنگفت را از میراث فرهنگی می‌خواهد.

دلیل پلمپ غرفه‌ تولید کننده‌های صنایع دستی

یکی از کارکنان شهرداری در بیان علت پلمپ غرفه‌ها  گفت: بدهی میلیاردی بازارچه به شهرداری  ایلام عامل پلمپ این مرکز شده است.

وی افزود: پرداخت به موقع بدهی ادرات می‌تواند شهرداری را از برخورد‌های قهری و پلمپ بازدارد این مکان پروانه ندارد و بر طبق کمیسیون بند مربوطه باید پلمپ شود.

جریمه ۶ میلیاردی توسط شهرداری

نورالدین محسنی معاون صنایع دستی و گردشگری ایلام نیز اظهار کرد: این ساختمان اداری بوده و در حال حاضر محل تولید و آموزش صنایع دستی است و شهرداری بابت آن ۶ میلیارد تومان جریمه کرده است.

وی افزود: قرار شد میراث فرهنگی در زمینی که در سعدی واقع است، معاوضه انجام دهد که شهرداری مخالفت کرده است .

معاون صنایع دستی و گردشگری ایلام تصریح کرد: واقعیت میراث فرهنگی چنین مبلغی را ندارد و از بودجه وزارت تعریف نشده است؛ لذا منتظر نتایج مکاتبات و پیگیری‌های استانداری با شهرداری هستیم که مشکل را مرتفع سازد.

مسوولین مقصر اصلی تعطیلی کارخانه‌ها هستند!

جلیلیان یکی از شهروندان ایلامی نیز تاکید کرد: این مسوولین مقصر اصلی تعطیلی کارخانه‌ها و هزاران جوان دیگر هستند، مگر می‌شود با حمایت و پیگیری به جایی نرسید؟ این مسوولین باید از خواب بیدار شوند.

وی ادامه داد: تولید کننده اگر صدایش بلند شود او را تهدید می‌کنند و اگر هم خاموش بماند زندگیش تباه می‌شود مدیریت در استان ایلام وجود ندارد.

این در حالی است  هم اکنون در استان ۳۵ رشته صنایع دستی در قالب بیش از ۱۲۵ کارگاه با ۱۰ هزار صنعتگر در رشته‌های مختلف سنتی و هنری فعالیت دارند.

حال باید صبر کرد و دید تکلیف این تولید کنندگان که صبح‌ها به  امید تولید مغازه‌هایشان را باز می‌کردند چه می‌شود؟ آیا همچنان بیکار یا ساختمانی برای آموزش و تولید دوباره به آنان ارجاع خواهد شد؟ به راستی گناه این کارآفرینان وسط این درگیری اداری چیست؟ خبرگزاری فارس همچنان پیگیر نتیجه این گزارش خواهد بود. 

انتهای پیام/ ۹۷۰۸۱۳/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول