اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  تشکل های دانشگاهی

تدوین طرح بازبینی سرفصل‌های دروس معارف با مشارکت ۱۲۰۰ استاد

معاون آموزشی نهاد نمایندگی نهاد نمایندگی مقام‌معظم‌رهبری در دانشگاه‌ها گفت: با همکاری و هم افزایی مسئولان نهاد و مشارکت نزدیک بر هزار و ۲۰۰ استاد معارف طرح بازبینی سرفصل‌های دروس معارف تدوین شد.

تدوین طرح بازبینی سرفصل‌های دروس معارف با مشارکت ۱۲۰۰ استاد

به گزارش حوزه تشکل‌های دانشگاهی خبرگزاری فارس، حجت الاسلام شاطری دبیر شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها در حاشیه آیین رونمایی از سرفصل‌های کتب‌ معارف اسلامی با تاکید بر اهمیت به روزرسانی سرفصل‌های دروس معارف و ارائه محتوای دینی به روز به دانشجویان گفت: امیدواریم به وسیله اجرای این طرح، بتوانیم شاهد نگاه عمیق دین در عرصه کارآمدی معارف دینی در راستای ارتقای معارف دانشجویان باشیم.

وی تاکید کرد: شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و شورای عالی انقلاب فرهنگی‌ آمادگی دارند از تمامی ظرفیت‌های خود برای اجرای چنین طرح‌هایی استفاده کنند.‌ بنده هم به سهم خودم در حوزه سیاست گذاری و ریل گذاری برای اجرای هرچه بهتر این طرح از هیچ‌تلاشی دریغ نخواهم کرد.

گفتنی است، کاربردی سازی دروس معارف، تحول در سرفصل‌ها، انطباق سرفصل‌ها با نیازهای روز جامعه، متخصص سازی دانشجویان و کارآمدی دین در حل نیازهای روز جامعه، از اهداف اصلی طرح بازبینی و اولویت بندی عناوین و سرفصل های دروس معارف محسوب می‌شود.

*  بازبینی سرفصل‌های دروس معارف به همت نهاد رهبری در دانشگاه‌ها و با مشارکت هزار و ۲۰۰ استاد معارف

حجت‌الاسلام نیکزاد عیسی‌زاده، معاون آموزشی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها هم بیان کرد: یکی از مأموریت‌های مهم و اصلی دروس معارف و استادان این دروس که در بیانیه گام دوم انقلاب و فرمایشات مقام معظم رهبری مورد توجه قرار گرفته، تربیت نسلی کارآمد، متعهد و بامعنویت برای نظام است که بتواند در ابعاد مختلف سیاسی، اجتماعی و ... ، جوانان این مرز و بوم را تربیت کند.

وی گفت: از این‌رو، دغدغه ارتقای مباحث معارفی که باید در راستای تربیت دینی دانشجویان در طراز انقلاب اسلامی ایفای نقش کنند، مورد توجه نهاد بوده است و یکی از مأموریت‌های معاونت آموزشی نهاد نیز به‌روز کردن موضوعات و سرفصل‌های دروس معارف برای تحقق همین هدف است .

وی افزود: امروز اجرای طرح کوتاه‌مدت تحول سرفصل های دروس معارف  اسلامی را پیش‌رو داریم که در مدت زمان یک‌ سالی که طرح بازنگری سرفصل‌ها کلید خورد و با تلاش‌های فراوان، مبتنی بر کارهای علمی صورت گرفت.

عیسی زاده تصریح کرد: طرح بازبینی و اولیت‌بندی سرفصل‌های دروس معارف، طرح کوتاه‌مدتی بود که با مشارکت قریب به ۱۲۰۰ نفر استاد معارف در سراسر کشور انجام شد و بر اساس نظرسنجی‌های به عمل آمده از استادان و دانشجویان اقدامات لازم انجام شد و با توجه به اینکه این سرفصل‌ها از سال ۱۳۸۴ تغییر نکرده بود و اساتید نیز باید به سرفصل‌ها مقید می‌بودند و بسیاری از مباحث ضروری به لحاظ زمانی، امکان طرح شدن نداشت، بر اساس این نظرسنجی و نیازهای روز که یکی از آنها توجه به بیانیه گام دوم انقلاب بود، این سرفصل‌ها براساس اولویت بازتنظیم و در قالب طرح کوتاه‌مدت آماده شد و البته در کنار این طرح، طرح بلندمدت را نیز داریم و امیدواریم چندماه بعد، از آن طرح نیز رونمایی شود که تحول کامل سرفصل‌ها است و باید مقدماتش فراهم شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: طرح‌ کوتاه‌مدت در مهرماه اجرایی خواهد شد و امیدواریم به وسیله این طرح، شاهد تحولات مثبتی در زمینه تربیت اسلامی و تعالی دانشجویان باشیم.

* در دروس عمومی می‌خواهیم فرد متخصص بتواند مهارت‌های زندگی و ارتباط با دیگران را بیاموزد

حجت‌الاسلام حیدرزاده، مدیر امور دروس معارف اسلامی هم گفت: رهبر معظم انقلاب در سالگرد ارتحال امام خمینی در ۱۳۹۹ فرمودند: «در زمینه‌ مسائل آموزشی ما واقعاً احتیاج داریم به تحوّل. تحوّل در زمینه مسائل آموزش این است که ما آموزش‌های دانشگاهی و دبیرستانی را، حتّی دبستانی را، آموزش‌های عمقی قرار بدهیم؛ عمقی، کاربردی، نه صرفاً حفظی؛ درس‌ها و بحث‌های فایده‌محور را مطرح بکنید» این بیانات ما را بر آن داشت که در خصوص سرفصل‌های دروس معارف مدلی را تعریف کنیم که فایده‌محور باشد.

حیدرزاده افزود: دروس دانشگاهی تخصصی و عمومی است و سرفصل‌ها نیز تفاوت‌های ماهوی دارند. در دروس عمومی می‌خواهیم فرد متخصص بتواند مهارت‌های زندگی و ارتباط با دیگران و ... را بیاموزد و فرد موفقی باشد. اصولاً افرادی که تخصص دارند، اگر مهارت‌های لازم را یاد نگیرند، موفق نیستند.

حجت‌الاسلام حیدرزاده تصریح کرد: بنابراین دروس عمومی اهمیت دارد و باید مفاهیمی را به مخاطب بیان کنیم که احساس کند در زندگی‌اش کاربرد دارد و بر آن شدیم تا سرفصل‌ها را با مدل جدید تدوین کنیم که مسئله‌محور است. چه آنکه برخی از دروسی که ارائه می‌شد، مورد نیاز نبود چون دانشجو می‌خواهد مطالبی را یاد بگیرد که در زندگی خود پیاده کند و ما به دنبال کاربردی‌کردن دروس هستیم  و بر این اساس طرح مسئله‌محور را مطرح کردیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول