اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان جنوبی

۸1 هزار تن نهاده‌ دامی سال گذشته در خراسان‌جنوبی توزیع شد

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی اعلام کرد که 81 هزار تن انواع نهاده‌های دامی سال گذشته در بین دامداران استان توزیع شد.

۸1 هزار تن نهاده‌ دامی سال گذشته در خراسان‌جنوبی توزیع شد

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، با توجه به تداوم خشکسالی در خراسان‌جنوبی دامداران استان برای تامین علوفه و نهاده‌های دامی با مشکل جدی مواجه‌اند که در راستای رفع این دغدغه، جهاد کشاورزی استان در فروردین‌ماه ۱۴ هزار و اردیبهشت ۱۸ هزار تن نهاده دامی را توزیع کرد.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با موضوع ابلاغ سهمیه جدید نهاده‌های دامی و مشوق‌های خرید که به صورت مجازی برگزار شد، گفت: با توجه به بارندگی های سال ۹۸ در خراسان‌جنوبی و وجود علوفه‌های مرتعی در استان تعداد قابل توجهی از دامداران اقدام به خرید دام کرده و جمعیت دام استان طی این سال‌ها افزایش یافته است.

توزیع ۸۱ هزار تن نهاده در سال گذشته

ابراهیمی افزود: با این وجود در سال گذشته و فروردین ماه امسال که شاهد بارندگی خوبی در استان نبودیم مراتع استان به شدت خشک و خشکسالی سال گذشته طی نیم قرن اخیر در استان بی‌سابقه گزارش شده است.

وی ادامه داد: با این شرایط جمعیت دام استان افزایش و مراتع استان به شدت خشک و بدون علوفه بود و تعادلی بین مراتع و دام موجود در استان وجود نداشت و دامداران برای تغذیه دام نیاز به تامین علوفه دستی داشتند.

وی با بیان اینکه در سال گذشته ۸۱ هزار تن نهاده بین دامداران استان توزیع و در ماه‌های پایانی سال توزیع نهاده در هر ماه به ۹ هزار تن افزایش یافته،گفت:  ۲۵۰۰ تن جو به صورت خام در استان توزیع شد.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی عنوان کرد: نهاده‌های تخصیص یافته به استان باید به صورت کنسانتره در اختیار دامداران قرار بگیرد.

وی بیان کرد: در این راستا نهاده‌هایی از جمله جو، ذرت، سبوس، سویا و... به کنسانتره تبدیل و به مرور بین شهرستان‌های استان جهت توزیع بین دامداران انجام خواهد شد.

قیمت نهاده‌های یارانه‌دار از ۲۱۱۵ تا ۳۷۱۵ تومان

ابراهیمی در مورد قیمت نهاده های یارانه‌دار، اظهار کرد: قیمت هر کیلوگرم جو ۲۱۱۵ تومان، ذرت ۲۲۱۵ تومان، سویا ۳۷۱۵ تومان و کنسانتره برای دام پرواری ۳۳۰۰ تومان و برای دام شیری ۳۶۰۰ تومان تعیین شده است؛ قیمت‌های اعلام شده همه از درب انبار شرکت پشتیبانی امور دام است.

وی در مورد خرید دام سبک از دامدار، عنوان کرد: هدف از خرید دام سبک،‌حمایت از دامداران است و هر چند قیمتی که تعیین می‌شود برای دامدار صرفه اقتصادی نداشته و برای دولت نیز چیزی جز ضرر نیست.

ابراهیمی در مورد توزیع نهاده‌های یارانه دار، بیان کرد: در حال حاضر در استان به اندازه کافی نهاده وجود دارد و در مورد تامین علوفه خشبی برای دام‌های استان نیز شاهد همکاری خوب بسیج و سپاه هستیم.

وی به کشت علوفه به صورت هیدروپونیک در استان اشاره کرد و گفت: در این خصوص نیز ورود خوبی صورت گرفته و بیشتر استفاده از کشت علوفه هیدروپونیک برای واحدهای خودمصرفی است که این نوع علوفه به دلیل اینکه زود از بین می‌رود باید به سرعت در اختیار دام قرار داده شود.

ارائه آموزش و حمایت از کشت هیدروپونیک

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی به آموزش و حمایت از متقاضیان کشت هیدروپونیک اشاره کرد و گفت: به دامدارانی که متقاضی کشت هیدروپونیک باشند آموزش‌های لازم ارائه و طبق قول استاندار خراسان‌جنوبی به دامداران مناطق مرزی استان که متقاضی کشت هیدروپونیک باشند تسهیلات ۴ و دامداران سایر مناطق استان تسهیلات ۶ درصد پرداخت خواهد شد.

وی در مورد سامانه بازرگاه، اظهار کرد: این سامانه اوج شفافیت برای خریدار و دستگاه‌های واسطی که قصد نظارت دارند، است.

ابراهیمی افزود: قیمت، کیفیت و کمیت نهاده‌هایی که در ازای خرید دام سبک حمایت از دامداران است هرچند قیمتی که تعیین میشود برای دامدار صرفه اقتصادی نداشته و برای دولت نیز چیزی جز ضرر نیست.

سامانه بازرگاه اوج شفافیت خریدار و دستگاه‌های واسطه‌گر

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی در مورد سامانه بازارگاه، افزود: این سامانه اوج شفافیت برای خریدار و دستگاه‌های واسطی که قصد نظارت دارند، است.

وی افزود: قیمت، کیفیت و کمیت نهاده‌هایی که در سامانه بازارگاه بارگذاری می‌شود برای تمام واحدها یکسان بوده و فقط هزینه حمل و نقل به آن افزوده می‌شود.

ابراهیمی به مشکلاتی که در پی سامانه بازارگاه برای خریدار به وجود آمده اشاره کرد و افزود: ابتدای راه‌اندازی سامانه بازارگاه مشکلاتی وجود داشت اما در حال حاضر این مشکلات مرتفع شده است.

وی ادامه داد: مشکل دیگری که برای خریداران استان خراسان‌جنوبی به ویژه برای واحدهای مرغداری وجود داشت، طولانی شدن دریافت نهاده از زمان جوجه‌ریزی بود که به دلیل مسافت طولانی از بندر تا استان ما، نبود خطوط ریلی و کم بودن کامیون برای انتقال نهاده با مشکلاتی مواجه هستیم.

وی عنوان کرد: برای کاهش مشکلات واحدها برای تامین نهاده سهمیه‌ای به عنوان تنخواه در نظر گرفته شده که واحد مربوطه این سهمیه را از کارخانه دریافت و جایگزین کند.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی اظهار کرد: در حال حاضر دغدغه ما برای تامین نهاده مورد نیاز واحدهای سنتی و خرده مالکی است که تشکل‌ها نیز برای حمایت از واحدهای سنتی وارد کار شده‌اند.

کشتار دام با هدف حفظ ترکیب گله

ابراهیمی در مورد کشتار دام مولد، تاکید کرد: در حالت عادی و ترسالی هر ساله باید برای حفظ ترکیب گله ۲۰ تا ۲۵ درصد دام پیر، نازا و غیر صرفه اقتصادی حذف شود تا بره و بزغاله‌های تازه متولد شده جایگزین شوند.

وی عنوان کرد: در سال خشکسال که ترکیب گله از بین رفته است تا حذف ۳۵ درصد دام ایرادی ندارد اما اگر این درصد طبق نظر دامپزشکی به بیش از ۳۵ درصد برسد جای نگرانی دارد و باید بررسی شود.

اخذ مجوز خرید گوشت گوساله منجمد از دامداران خراسان‌جنوبی

مدیر پشتیبانی امور دام خراسان‌جنوبی نیز در گفت‌و‌گو با فارس از اخذ مجوز خرید گوشت گوساله منجمد از دامداران استان خبر داد و گفت: دامداران به ازای تحویل گوشت می توانند نهاده دامی دریافت کنند.

مهدی روشن با اشاره به اینکه شرکت پشتیبانی امور دام آماده اخذ قرارداد با تشکل‌ها و واحدهای صنعتی دام در زمینه خرید گوشت گوساله منجمد است، افزود: قیمت خرید ۸۲ هزار و ۵۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم است.

وی با بیان اینکه پشتیبانی امور دام استان به ازای تحویل هر کیلوگرم گوشت گوساله منجمد سه هزار و ۸۰۰ گرم جو و هزار و ۳۴۰ گرم ذرت را با نرخ مصوب دولتی تحویل دامداران خواهد داد، گفت: سهمیه‌های قابل قبولی از نهاده دامی را در ابتدای امسال از تهران أخذ کردیم.

وی ادامه داد: در کل سال گذشته ۳۰ هزار تن جو و ۳۳ هزار تن ذرت و ۳۲ هزار تن سویا از انبارهای شرکت پشتبانی امور دام خراسان‌جنوبی تحویل دامداران و مرغداران استان شده است.

مدیر پشتیبانی امور دام خراسان‌جنوبی در پایان گفت: در مورد خرید دام سبک نیز هم سازمان جهاد کشاورزی و مسئولان استانی پیگیر هستند تا موافقت وزارت جهاد کشاورزی أخذ شود.

انتهای پیام/۶۹۰۵۸/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول