اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  نفت و انرژی

دو مانع اصلی در مسیر سازندگان تجهیزات نفت/ عرضه و تقاضا در بازار بزرگ تجهیزات همدیگر را گم کرده‌اند

عضو هیات مدیره انجمن استصنا گفت: یکی از مشکلات اساسی در بازار تجهیزات نفت این است که عرضه و تقاضا یکدیگر را پیدا نکرده‌اند و علیرغم وجود بازار بسیار بزرگ و حجیمی برای ساخت داخل این بازار به صورت سیستماتیک با سازندگان ارتباط ندارد.

دو مانع اصلی در مسیر سازندگان تجهیزات نفت/ عرضه و تقاضا در بازار بزرگ تجهیزات همدیگر را گم کرده‌اند

سیروس تالاری عضو هیات مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران (استصنا) در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس درباره راهکارهای عبور از موانع و حل مشکلات بر سر راه تولید تجهیزات نفتی گفت: رهبر انقلاب در پیام نوروزی خود تحلیل کوتاهی بر شعار سال گذشته کردند که شعار «جهش تولید» بود و به طور واضح و آشکار فرمودند که ما اگر چه در بخش‌هایی جهش تولید داشتیم اما این جهش به گونه‌ای نبود که آثار و تبعات آن بر زندگی و معیشت مردم اثرگذار باشد.

وی ادامه داد: بنابراین در واقع شعار سال گذشته تحقق پیدا نکرده است و ایشان تشخیص دادند که آنچه باعث می‌شود، این شعارها تحقق پیدا نکند، وجود موانع و مشکلاتی است که به تحقق این شعارها آسیب می‌رساند و پشتیبانی و حمایت‌های لازم از بخش تولید صورت نمی‌گیرد، لذا شعار سال جاری را «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها» نامگذاری کردند.

*ارتباط ناقص راس و بدنه دستگاه‌های دولتی برای حمایت از ساخت داخل

تالاری با بیان موانع و مشکلات پیش‌روی سازندگان تجهیزات نفت گفت: البته موانع و مشکلات خیلی زیاد است اما دو مشکلی را طرح می‌کنم که به نظر من، اساس و مبنای مشکلات موجود بر سر راه تحقق این شعارها و وقوع جهش تولید و توسعه ساخت داخل است. مشکل اول این است که اصولا مقوله ساخت داخل در دستگاه‌های اجرایی کشور در همه ابعاد، تبدیل به یک جریان مستمر و پویا نشده است.

عضو هیات مدیره انجمن استصنا گفت: لذا ارتباط سیستمی اولا بین هرم و بدنه کارشناسی دستگاه‌ها و ثانیا در درون دستگاه‌های مختلف اتفاق نیفتاده است، یعنی یک شعار و هدف در هر سطحی، چه در سطح سازمانی و چه در سطح ملی باشد، باید به یک جریان هدفمند تبدیل شود که این جریان هدفمند همه عوامل درگیر در اجرا را وارد یک ارتباط سیستماتیک می‌کند.

وی ادامه داد: الان اگر شما به وزارتخانه‌ها و نهادهای مختلف بخش اقتصادی که عموما در اختیار دستگاه‌های دولتی است، نگاه کنید، راس این دستگاه یک نگاه خاص به موضوعات و مسائل مختلف دارد و بدنه کارشناسی دستگاه، یک نگاه دیگر دارد.

تالاری با بیان اینکه بزرگترین مانع در مسیر توسعه بیشتر صنایع تجهیزات نفت، عدم وجود یک ارتباط منطقی از راس به بدنه است، اظهار کرد: لذا این تناقض آشکار باعث می‌شود که اهداف، شعارها، برنامه‌ها، قوانین، مشوق‌ها و پشتیبانی‌ها به مرحله تحقق نرسد.

*در بازار تجهیزات نفت عرضه و تقاضا همدیگر را پیدا نمی‌کنند

عضو هیات مدیره انجمن استصنا ادامه داد: دومین مشکل پیش‌روی سازندگان تجهیزات نفت این است که معلوم نیست نهادها و این دستگاه‌های اجرایی که مجری سیاست‌های پایدار ساخت داخل هستند، باید در چه زمینه و ساختاری شکل بگیرد. به بیان دیگر این زمینه و ساختار دومین مشکل اساسی و مبنایی در مسیر تحقق این شعارهاست که باعث عدم برقراری یک ارتباط سیستمی بین بازار عرضه و تقاضا است.

وی با اشاره به اینکه سازندگان داخلی ما، نه تنها در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی بلکه در بخش های مختلف دیگر هم و دستاوردهای زیادی داشتند، اذعان داشت: علیرغم وجود بازار بسیار بزرگ و حجیمی برای ساخت داخل، این بازار عرضه و تقاضا به صورت سیستماتیک همدیگر را پیدا نکردند و همین موجب نابسامانی سیستم یا جریان سیستمی در راس و بدنه کارگزارن دولتی شده است.  

تالاری افزود: بنابراین اگر ما این دو مشکل اساسی را بتوانیم حل کنیم، یعنی از یکسو یک جریان سیستمی بین راس هرم و بدنه دستگاه کارگزاری ایجاد کنیم و از سوی دیگر، یک جریان سیستمی در هم‌رسانی بازار عرضه و تقاضا در نظر بگیریم، همه ذی‌نفعان مربوط به توسعه ساخت داخل همسو می‌شوند و در یک مسیر قرار می‌گیرند. این دو مانع، مانع مادر اجرای سیاست‌های کلان اقتصادی جامعه و به ویژه در حوزه ساخت داخل است.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول