اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کهگیلویه و بویراحمد

رشد منفی جمعیت کهگیلویه و بویراحمد/ به صدا درآمدن زنگ خطر کاهش جمعیت

جمعیت استان کهگیلویه و بویراحمد با کاهش ۷.۴ درصدی ولادت کاهش داشته و زنگ خطر کاهش جمعیت در این استان به صدا درآمده است.

رشد منفی جمعیت کهگیلویه و بویراحمد/ به صدا درآمدن زنگ خطر کاهش جمعیت

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، ۳۰ اردیبهشت در تقویم به‌نام روز ملی جمعیت نام‌گذاری شده است و از این رو نگاهی به وضعیت جمعیت در استان کهگیلویه و بویراحمد داریم.

  جمعیت استان کهگیلویه و بویراحمد در سرشماری سال ۱۳۹۵،  ۷۱۳ هزار نفر بود اما کاهش ولادت از همان سال تاکنون جمعیت استان را به سمت پیری سوق داده است، طبق آمارهای ثبت احوال استان میزان ثبت ولادت طی سال گذشته،  ۷.۴ درصد کاهش داشته،  ولادت‌ها از ۱۲ هزار و ۳۹ مورد سال ۹۸ به ۱۱ هزار و ۱۵۳ مورد کاهش داشته است.

محمدی معاون آمار سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: طبق سرشماری سال ۹۵، ۱.۷ درصد جمعیت استان زیر یک‌سال، ۸.۸ یک تا ۵ سال، ۷.۹ درصد ۶ تا ۱۰ سال، ۵.۶ درصد ۱۱ تا ۱۴ سال، ۱۴.۸ درصد ۱۵ تا ۲۴ سال و ۵۵.۱ درصد در سنین ۲۵ تا ۶۴ سال هستند، ضمن اینکه جمعیت ۶۵ سال به بالا استان ۶ درصد بوده که پیش‌بینی می‌شود جمعیت بالای ۶۵ سال به ۲۶ درصد افزایش یابد.

وی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود پنجره جمعیتی استان به ۶۵ سال برسد، بیان کرد: بر اساس روند تغییرات جمعیت استان طبق سرشماری سال‌های ۸۵، ۹۰ و ۹۵ سهم جمعیتی استان یک درصد بود اما در سال ۹۵ به ۸۹/ درصد رسیده  که نشان دهنده کاهش سهم جمعیتی استان است.

وی مهاجرت را از دیگر علل کاهش جمعیت دانست و عنوان کرد: جمعیت روستایی استان ۸۷.۶ درصد و جمعیت شهری ۵۲.۴ درصد بود اما در سرشماری ۵ سال گذشته جمعیت شهری ۵۵ و روستایی ۴۴.۳ بود و مرکز کهگیلویه و بویراحمد بیشترین مقصد مهاجرت‌ها بوده است.

معاون آمار سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی با اشاره به تراکم ۴۶ درصدی جمعیت استان گفت: بیشترین تراکم جمعیت با ۷۱ درصد در بویراحمد، ۴۷ درصد کهگیلویه و ۴۰ درصد  در گچساران است.

این مسئول با اشاره به افزایش ۱۸ درصدی جمعیت شهرستان بویراحمد طی ۴ سال گذشته افزود: سرآبتاوه و مادوان بیشترین مرکز رشد جمعیت مهاجر در بویراحمد بودند و همین موضوع هم مشکلات و بحران‌هایی را ایجاد کرده است.

وی عنوان کرد: طبق برآورد سال ۱۴۰۰، جمعیت استان نسبت به کل کشور ۷۵۳ هزار  پیش‌بینی شده که نشان دهنده رشد منفی جمعیت است و طبق پیش‌بینی مرکز آمار ایران سهم جمعیتی استان کهگیلویه و بویراحمد در جمعیت کشور ۸۰/ درصد خواهد رسید،ضمن اینکه بُعد خانوار  به شدت کاهش پیدا می‌کند.

وی با اشاره به اینکه بویراحمد مهاجر پذیرترین شهر ایران است، بیان کرد: بیشترین رشد جمعیت در بویراحمد است که ۸۰ درصد به مهاجرین باز می‌گردد.

اما یکی از علل کاهش جمعیت و کاهش ولادت‌ها، ناباروری زوج‌ها است،  طبق گفته معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی، جمعیت زنان متاهل استان ۱۳۰ هزار و ۴۰۰ نفر است که از این تعداد ۲۰ درصد زنان که جمعیت ۲۶ هزار و ۸۰ نفری هستند نابارور هستند.

ملک‌پور ادامه داد: از جمعیت نابارور استان، ۸ هزار و ۶۵۵ نفر نازایی ثانویه دارند، یعنی پس از داشتن یک فرزند دچار ناباروری شدند که علت مختلف دارد از سوی دیگر ۱۷ هزار و ۴۲۴ نفر نازایی اولیه هستند.

وی بیان کرد: از سال ۹۷، شرایط استان با تاسیس مرکز ناباروری گچساران تغییر کرد، سال ۹۸ هم مرکز درمان ناباروری در یاسوج راه‌اندازی شد و طی این سال‌ها بیش از ۷ هزار نفر از خدمات این دو مرکز بهره‌مند شدند.

ملک‌پور از راه‌اندازی مرکز درمان ناباروری بیمارستان دکتر جلیل خبر داد و گفت: ۸۰ درصد هزینه‌های درمان ناباروری رایگان است قرار بود هزینه‌های ناباروری تا ۹۰ درصد رایگان شود اما تاکنون اعتباری پرداخت نشده است.

وی عنوان کرد: تاکنون تسهیلاتی معادل ۱۵ میلیون به ۷۹ زوج نابارور تعلق گرفته است.

جمالی معاون استاندار با اشاره به رشد منفی جمعیت گفت: زنگ خطر کاهش جمعیت در استان به صدا در آمده و انسجام، امنیت و اقتصاد جامعه را به هم می‌زند.

وی با اشاره به سخنان حکیمانه مقام معظم رهبری در خصوص رشد جمعیت گفت: با استفاده از ظرفیت نخبگان برنامه‌ریزی برای افزایش جمعیت تدوین شود.

داوید صادقی مدیرکل ثبت‌احوال کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه ناباروری در استان ریشه‌یابی شود، افزود: افزایش سن ازدواج موجب کاهش ناباروری شده است و این زنگ خطر بزرگی است.

وی افزایش جمعیت را نیازمند بسته تشویقی از طرف دولت دانست و خاطرنشان کرد: رایگان شدن هزینه ناباروری و سایر خدمات نیازمند حمایت دولت است.

انتهای پیام/۸۲۰۲۴

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول