اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  تشکل های دانشگاهی

خالد قدومی: مسئله‌ قدس باید بخش اصلی هر توافقی برای آتش‌بس باشد/ پیام نماینده حماس برای جوانان و مردم فلسطین

نماینده حماس در ایران با بیان اینکه مسئله‌ قدس باید بخش اصلی هر توافقی برای آتش‌بس باشد، گفت: ما خواستار آتش‌بس نیستیم، بسیاری از آن دسته افرادی که با ما تماس گرفتند هدفشان نجات رژیم صهیونیستی است.

خالد قدومی: مسئله‌ قدس باید بخش اصلی هر توافقی برای آتش‌بس باشد/ پیام نماینده حماس برای جوانان و مردم فلسطین

به گزارش خبرنگار تشکل‌های دانشگاهی خبرگزاری فارس، نشست بررسی زوایا و ابهاد پنهان اتفاقات اخیر فلسطین به همت  انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه علامه طباطبائی (ره) و با حضور خالد قدومی نماینده جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در ایران برگزار شد.

 خالد قدومی در این نشست در رابطه با توان نظامی تسلیحاتی در غزه و نوع تعاملات گروه‌های مختلف مقاومت با یکدیگر اظهار داشت: تعامل گروه‌های مقاومت را می‌شود در سه بعد بررسی کرد. اول در بعد مفاهیمی، امروزه مقاومت فقط به دلیل مسائلی که در غزه اتفاق می‌افتد نیست بلکه امروزه وظیفه مقاومت دفاع از کل مردم فلسطین است.وظیفه مقاومت پشتیبانی از این مردم است.

* نسبت به هجوم صهیونیستی‌ها علیه مردم بی‌دفاع قدس و هتک حرمت مسجدالاقصی ساکت نمی‌مانیم

وی افزود: کسی نباید از ما بپرسد که چرا موشک شلیک کرده‌اید. این کار به دلیل هجوم صهیونیستی‌ها علیه مردم بی‌دفاع قدس و هتک حرمت مسجدالاقصی توسط شهرک‎نشینان افراطی صهیونیستی است. ما نسبت به این مسائل ساکت نمی‌مانیم، باید به صحنه برویم و دفاع کنیم و تا نابودی و پایان این اشغال، مقاومت ادامه خواهد داشت.

وی تاکید کرد: بعد دوم فناوری است، الحمدالله مقاومت در سال‌های اخیر در حوزه‌های زمینی، دریایی و سایبری پیشرفت چشمگیری داشته است. به طور مثال موشک عیاش که با توانایی بومی تولید شده از لحاظ برد، وزن سر جنگی و دقت هدف بسیار پیشرفت داشته‌ایم به طوری که در عرض 48 ساعت توانستیم پنج پایگاه هوایی نظامی اسرائیل را مورد هدف قرار دهیم.

نماینده جنبش مقاومت اسلامی فلسطین افزود: اگر سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی می‌گوید ما حمله زمینی انجام نمی‌دهیم به دلیل این نیست که نمی‌خواهند فلسطین را اذیت کنند بلکه به این دلیل است که نتوانستند با مقاومت مقابله کنند.

* امروز روایت مقاومت در سطح جهان مقبولیت و محبوبیت دارد

خالد قدومی تاکید کرد: بعد سوم در سطح روابط بین‌الملل است. امروزه روایت مقاومت در سطح جهان مقبولیت و محبوبیت دارد؛ در مقابل رژیم صهیونیستی که جرایم‌شان به قدری بالاست که خودشان در حال انزوا هستند. امروزه دولت‌های اروپایی رژیم صهیونیستی را یک سربار اخلاقی تلقی می‌کنند. نه اینکه همراه فلسطینی‌ها شده‌اند ولی خودشان هم برای سوالات مردم‌شان راجع به سیاست خارجی و حمایت از رژیم صهیونیستی پاسخ منطقی ندارند. این سه بعد به نظر بنده از جمله موفقیت‌های بزرگ مقاومت هستند.  

 

 

نماینده جنبش مقاومت اسلامی فلسطین در رابطه با بحث وحدت و در پاسخ به سوالی مبنی بر دلایل اختلاف بین گروه‌های مقاومت و جنبش حماس گفت: درباره بحث وحدت در رسانه‌ها به صورت کلی صحبت می‌کنند. بنده تأکید می‌کنم اختلافاتی که بین ما و جنبش فتح وجود دارد در برنامه سیاسی و مکتب فکری است و اختلاف اصلی ما بین گروه‌های مقاومت، سایر گروه‌های فلسطینی و در مقابل آن دولت خودگردان است. مسئله اصلی، مسئله روش، رفتار سیاسی و دیدگاه‌هایی راجع به مسئله حل بحران و حل درگیری بین ما و دشمن اسرائیلی است.

وی افزود: بعضی می‌گویند این گروه‌های مقاومت جدا از حماس و فتح که مکتب فکری ایشان حتی مکتب فکری اسلامی نیست و مخالف رفتار و روش و ایده دولت خودگردانند، هستند. دلیل آن این است که ما می‌گوییم اسرائیل دشمن است و آن‌ها در توطئه سازش اسرائیل شریک هستند.

وی گفت: ما اسرائیل را نمی‌پذیریم و هدف ما نابودی اسرائیل است. ما مثل آب و روغنی هستیم که به هیچ عنوان با یکدیگر آمیخته نمی‌شوند ولی در عین حال همه ما داخل یک لیوان به نام فلسطین هستیم و اگر این فلسطین بشکند دیگر نه آبی باقی می‌ماند و نه روغنی. ما در حماس نمی‌توانیم تا آزادی قدس و نابودی اسرائیل تنها بمانیم فتح هم همین طور است اما دولت خودگردان اصلاً هیچ ربطی به آرزو و آرمان ما ندارد.

خالد قدومی تاکید کرد: الان رئیس دولت خودگردان کجاست؟ در میدان که مردم ما به شهادت می‌رسند و ما قربانی‌ها می‌دهیم، موضع ایشان کجاست؟ اما این اختلافات جدای از بحث وحدت است چون مردم فلسطین علیه اسرائیل متحد هستند. 

* ملت فلسطین خواهان طرد اشغالگر هستند

وی افزود: آن مفهوم و معنایی که از وحدت در رسانه‌ها مطرح است روشن و شفاف نیست. اشکال آن هم این است که منظور وحدت بین چه کسانی است؟ تمامی ملت فلسطین خواهان طرد اشغالگر هستند. امروزه تمامی مردم در مناطق اشغالی 1948، کرانه باختری، غزه و... همه با هم علیه رژیم صهیونیستی یک صدا هستند. هنگامی که تمامی مردم یک صدا علیه فرد اشغالگر و رژیم اشغالگر هستند، اگر حتی یک نفر هم پیدا شود که حرف دیگری بزند، این رأی در مقابل رأی تمامی ملت است.

نماینده جنبش مقاومت اسلامی فلسطین اظهار داشت: ما هر کجا می‌رویم صحبت از موضوع وحدت است، آن چیزی که تصمیم‌گیرنده و باعث ایجاد وحدت می‌شود رأی اکثریت است و امروزه رأی اکثریت با هر مکتب و ایده‌ای، مقاومت است. ما اختلاف داریم ولی اختلاف‌مان در مواجه علیه اسرائیل نیست؛ اصلاً جایی ندارد که حرف اختلافات را بررسی کنیم چون امروزه تمامی مردم در رابطه با اشغالگر متفق‌القول هستند.

قدومی در رابطه با میزان تحول آفرینی جنگ و عواملی که باعث شد ساکنین مناطق 1948 هم وارد جنگ شوند بیان کردند: امروزه جمعیت فلسطینی‌ها در مناطق اشغالی حدود 2 میلیون است. این افراد در طول اشغال 70 ساله با محرومیت‌های بسیاری از لحاظ فرهنگی، آموزشی، تبعیض در حوزه کار و مسائل دیگر مواجه شدند. تلاش صهیونیست‌ها بر این است که آنان را از هویت خودشان جدا کنند و به نحوی آنان را تبدیل به نوکری برای صهیونیست‌ها کنند اما دیدیم که نتیجه برخلاف تصور آنان شد مانند اتفاقی که در دهم ماه مبارک رمضان اتفاق افتاد.

* مسئله قدس یک مسئله الهام‌بخشی است حتی برای آن‌هایی که از قدس و فلسطین بسیار فاصله دارند

وی گفت: تندروهای شهرک‌نشین تلاش کردند که به مسجدالاقصی ورود کنند اما با جوانان برومند منطقه 1948 مواجه شدند و آنها مانع ورودشان شدند. حتی دروازه‌هایی که صهیونیست‌ها بسته بودند به همت جوانان منطقه 48 باز شد و حتی آنان به محله شیخ جراح رسیدند و با پلیس اسرائیلی درگیر شدند. این را بدانیم که امروزه مسئله قدس یک مسئله الهام‌بخشی است حتی برای آن‌هایی که از قدس و فلسطین بسیار فاصله دارند. 

نماینده جنبش مقاومت اسلامی فلسطین ادامه داد: مسئله دیگر تبعیضی است که اهالی مناطق 1948 از جانب رژیم صهیونیستی با آن‌ها مواجه هستند. برخلاف تصویری که به جامعه جهانی ارائه می‌دهند که ما یک کشور دموکراتیک هستیم و این‌ها شهروندان ما هستند اینگونه نیست. این‌ها از تمام حقوقی که یک شهروند باید از آن برخوردار باشد محروم هستند. این‌ها عوامل و فاکتورهایی بوده که باعث شکل‌گیری و اوج‌گیری این خیزش در مناطق 1948 شدند. 

* ما خواستار آتش‌بس نیستیم؛ آتش بس یعنی نجات رژیم صهیونیستی

قدومی در رابطه با پیش شرط‌هایی که از طرف حماس برای اعلام آتش‌بس مطرح شده است اظهار داشت: ما خواستار آتش‌بس نیستیم. بسیاری از آن دسته افرادی که با ما تماس گرفتند هدفشان نجات رژیم صهیونیستی است. البته برخی از عزیزانی هم که دخالت کردند حسن نیت داشتند و هدف‌شان خدمت به مردم فلسطین بوده‌ است.

وی گفت: ما کسی نبودیم که تجاوز را آغاز کردیم بلکه ما قربانی هستیم، بنابراین ما این حق را داریم که از خودمان دفاع کنیم. این شرایطی که مقاومت برای آنان قائل شده است برای شرایط فعلی است و متناسب با سقف مطالبات مردم فلسطین نیست. رژیم صهیونیستی تا این لحظه نمی‌پذیرد که مسئله قدس جزء مذاکرات و قابل حل باشد و همچنین ما تضمین‌هایی می‌خواهیم که آنان مجدد به قدس ورود پیدا نکنند.

قدمی تاکید کرد: شرط دیگر ما توقف تهاجمات علیه غزه و رفع تحریم‌های ظالمانه‌ای است که برقرار شده است. سه مسئله در رابطه با قدس مطرح است. مسئله شیخ جراح که باید نیروهای اشغالگر صهیونیستی از آن خارج شوند و ما تضمین‌هایی می‌خواهیم که دوباره بازنگردند. دیگری خروج نیروهای صهیونیستی از محوطه مسجدالاقصی و همچنین ممنوعیت ورود شهرک‌نشینان به مسجدالاقصی است.

 

 

نماینده جنبش مقاومت اسلامی فلسطین افزود: توجه کنید که تحولات صورت گرفته بیانگر اهمیت شرایط این توافق است. با توجه به اینکه آمریکایی‌ها روایتی که قدس را به عنوان تخت رژیم صهیونیستی مطرح می‌کند به رسمیت می‌شناسند، صرف ورود این مسئله به صحن شورای امنیت و طرح این موضوع، به صورت چالشی برای شکست آن روایت است.

وی گفت: در واقع دو گروه یا اردوگاه تشکیل خواهد شد یک طرف جامعه بین‌الملل و طرف مقابل آمریکا و رژیم صهیونیستی است. کل جامعه بین‌الملل، قدس را به عنوان پایتخت به رسمیت می شناسند. به همین خاطر است که مقاومت اصرار دارد که قدس جزئی از توافقات مذاکرات باشد. از نظر جوانان مقاومت ما نبرد رهایی‌بخش کل فلسطین را آغاز کرده‌ایم. اصلاً مسئله آتش‌بس مطرح نیست. آن فعالیت‌های رهایی‌بخش به قوت خودش باقی است و آنچه که ما الان می‌خواهیم این است که جنایت‌هایی در حق مردم بی‌دفاع انجام می‌شود را متوقف کنیم.

قدومی افزود: ما شرطی را گذاشته‌ایم که طرف مقابل از انجام آن عاجز است. این فعالیت‌هایی که امروزه در کل فلسطین شروع شده الان یک شعله‌ای است که ما آن را ادامه خواهیم داد و متوقف نخواهیم کرد. در قدس  و غزه یک تعدی و تجاوزی به مردم فلسطین صورت گرفته که باید این متوقف شود. 

* مسئله‌ قدس باید بخش اصلی هر توافقی برای آتش‌بس باشد

وی در ادامه افزود: قدس یک مسئله انسانی و عقیدتی رژیم صهیونیستی هم هست. آن‌ها می‌گویند که قدس پایتخت یک پارچه و ابدی رژیم صهیونیستی است. مسئله‌ قدس باید بخش اصلی هر توافقی برای آتش‌بس باشد. 

قدومی درباره اینکه بعد از ورود به مذاکرات چه تضمینی می‌گیرند، گفت: هرکسی برای میانجی‌گری آمده است ما تضمین خواستیم ولی هیچ پاسخی از جانب اسرائیل نیامده است. تضمین‌هایی که ما می‌خواستیم در سطح بین‌الملل است. اگر هم این ضمانت‌ها محقق نشود دست ما باز است.

* یهودی‌های صهیونیستی به هیچ عهدی پایبندی ندارند

نماینده جنبش مقاومت اسلامی فلسطین افزود:  یهودی‌های صهیونیستی ( نه همه‌ی یهودی‌ها ) هیچ پایبندی به هیچ عهدی ندارند. هر زمان که عهدی بسته‌اند زیر عهد خود زده‌اند. این اطمینان را به شما خواهم داد که تا زمانیکه اشغالگری هست مقاومت هم ادامه خواهد داشت و متوقف نمی شود‌، این یک قاعده‌ی کلی و اساسی است. ما می‌دانیم که صهیونیست‌ها به هیچ عهدی پایبند نیستند اما یک سری قوانین و فشارهای بین‌المللی هم هست تا وعده‌ها عملی شود.

وی تصریح کرد: این مورد یک مسئله انسانی است و ما می‌گوییم این تجاوز ها باید متوقف شود‌. من نمی‌توانم اجازه دهم که صهیونیست‌ها همچنان خون فلسطینی‌ها را مباح بدانند. در این مسیر ما دو راه داریم؛ یا یک مرجع بین‌المللی بتواند تضمینی بدهد یا ما خودمان اقدام خواهیم کرد. آن جان‌فشانی‌هایی که می‌شود برای ما موجب سربلندی است و ما از بابت اینکه شهید بدهیم هیچ مشکلی نداریم. مردم الجزایر برای کسب استقلال یک میلیون شهید دادند. 

قدومی در رابطه با فضای سیاسی و دورنمای انتخابات فلسطین و همچنین در رابطه با بحران سیاسی شکل گرفته در آنجا گفت: با توجه به شرایط فعلی مجالی برای صحبت در این مورد نیست. متأسفانه آقای محمود عباس انتخابات را به تأخیر انداخته است و تاریخی برای برگزاری انتخابات تعیین نکرده است. به نوعی می‌شود گفت انتخابات را متأسفانه لغو کرده است‌. از نظر ما حتی اگر برگزاری انتخابات امروز هم باشد مشکلی نیست. ما معتقد هستیم که مردم نظر و رأی خود را با حضور در این خیزش‌ها و فعالیت‌هایی که در حال حاضر می‌شود داده‌اند، یعنی رأی خود را به مقاومت داده‌اند. 

وی در رابطه با این سوال که تحلیل شما از فضای سیاسی اسرائیل که در دو سال اخیر هر شش ماه یک بار انتخابات برگزار می‌شود، گفت: از سال ۱۹۹۶هیچ دولتی نتوانسته است مدت قانونی خود را به پایان برساند. این احتمال هم وجود دارد که به سمت انتخابات پنجم بروند.

نماینده جنبش مقاومت اسلامی فلسطین اضافه کرد:  آنچه که در این دو سال اتفاق افتاده‌است دو مسئله بحران سیاسی داخلی رژیم صهیونیستی و روزنه‌های امنیتی و سیاسی است که مقاومت در کالبد رژیم صهیونیستی ایجاد کرده است. بله این ضعف و ناتوانی رژیم صهیونیستی باید امیدبخش پایان حیات رژیم صهیونیستی باشد. امت مشکلات خاص خود را دارد ولی وظیفه‌ی ما این است که به این مقاومت تا نیل به هدف‌مان ادامه دهیم.

قدومی در رابطه با تأثیر جنگ بر انتخابات اسرائیل اظهار داشت: جناح راست‌گرا از سال 2000  تا به امروز قبلاً در دولت صهیونیستی ممنوع بودند و اجازه فعالیت نداشتند. این گروه‌های تندرو امروز نماینده پیدا کرده‌اند و می‌توانند حرف‌های خود را داخل کابینه به راحتی بزنند و نماینده و وزیر دارند و این نشانه‌ی رشد راست‌گرایی است. این نشانگر این مطلب است که جامعه صهیونیستی دارد به سمت راست‌گرایی میل پیدا می‌کند.

* ما چاره‌ای جز ایستادگی و مقاومت نداریم

وی افزود: خیلی خلاصه عرض کنم، می‌گویند هدف ما این است که محله‌ی آنها را ویران کنیم و جایگزین شویم و این را بی‌پروا در برابر رسانه‌ها اعلام می‌کنند؛ ببینید چگونه مغز اینها را شست‌وشو داده‌اند. الان که خود جامعه صهیونیستی به این شدت از افراط رسیده است ما چاره‌ای جز مقاومت و ایستادگی در برابر این‌ها نداریم. این یک پیام مهمی است که باید به جامعه بین‌الملل رسانده شود و آن این است که هم جامعه و هم دولت صهیونیستی به شدت به سمت افراط‌گرایی و تند‌روی حرکت می‌کنند و ما چاره‌ای جز ایستادگی و مقاومت نداریم.

نماینده جنبش مقاومت اسلامی فلسطین درباره زمان اعلام آتش‌بس و نقش مصر و آمریکا در این جریانات مطرح کرد: به دو دلیل از امروز به بعد شاهد توقف فعالیت گروه‌های مقاومت نخواهیم بود.‌ دلیل اول اینکه ما جایگاه قدس را بیان کردیم و اهمیت آن را گفتیم. ما شهدایی را تقدیم کرده‌ایم و می‌دانیم در این راه باید بها دهیم ولی آگاهانه این راه را انتخاب کرده‌ایم و این راه را تا رهایی و آزادی کشورمان ادامه خواهیم داد. ما تجربیاتی داشته‌ایم، توافقاتی کرده‌ایم و نتیجه نگرفته‌ایم.

وی افزود: دلیل دوم این است که ما اطمینان داریم رژیم صهیونیستی به هیچ توافقی پایبند نیست. این رژیم یک رژیم دروغگو، جنایت‌پیشه و منافقی است که از خون فلسطینی‌ها تغذیه می‌کند. بر فرض ما به توافقی هم برسیم تا زمانی که رژیم صهیونیستی آن را محترم بشمارد به آن پایبند هستیم. پایبندی صرفاً در این توافقی است که صورت می‌گیرد و مقاومت ما در جای خود باقی است. تلاش‌های بین‌المللی دارد به سمت ایجاد یک توافق پیش می‌رود. نوع فعالیت‌ها و روشی که ارتش رژیم صهیونیستی در پیش گرفته است به سان حملات پیشین نیست. ما ممکن است به توافق برسیم اما این صد درصد وابسته به نوع عملکرد رژیم متجاوز صهیونیستی است.

* فرمایشات مقام معظم رهبری در روز جهانی قدس نشان از عمق شراکت و هم‌پیمانی است که در مسئله فلسطین وجود دارد

 قدومی در رابطه با سوالی مبنی بر تاثیرات بیانات مقام معظم رهبری در روز قدس بر جریان مقاومت اظهار داشت: فرمایشات مقام معظم رهبری در روز جهانی قدس پیام‌های متعددی داشته است. بیانات ایشان نشان از عمق شراکت و هم‌پیمانی است که در مسئله فلسطین وجود دارد. اینگونه نیست کسی که این فرمایشات را داشته است فقط حامی فلسطین باشد، نه به نوعی شریک این آرمان است. دریافت مردم ما از فرمایشات مقام معظم رهبری که یک توصیف از وضعیت فلسطین ارائه دادند و یک راه حل پیشنهاد دادند.

وی گفت: نظر مقام معظم رهبری این است که این رژیم طفیلی و وابسته به دیگران است و انگل‌وار زندگی می‌کند و اگر کمک‌های جامعه جهانی و نیروهای استکباری نبود نمی‌توانست به حیات خود ادامه دهد. این درک درست و فهمی است که مردم فلسطین از این مسئله دارند.

قدومی افزود: در نظر مقام معظم رهبری ما چاره‌ای جز پایداری و مقاومت نداریم. پایداری و مقاومت در برابر یک ابرقدرت و ارتشی که می‌گویند شکست‌ناپذیر است در حد خودش یک پیروزی است. صرف ایستادگی و پیدا کردن این روحیه فی نفسه یک پیروزی است. این مسئله ما را به این نقطه می‌رساند که خود جوانان برومند و این ملت سرنوشت فلسطین را رقم می‌زنند و کسی نمی‌تواند در این مسئله دخیل باشد. این فرموده‌ حق تعالی است که نیروهای استکباری و ستمگر و ارتش آنچنان قدرتمند نباید ما را بترساند.

* وظیفه‌ ما پایداری تا زمان رسیدن به آزادی سرزمین است‌

وی افزود: ما باید به دنبال احقاق حق خودمان باشیم و الان وظیفه‌ ما پایداری تا زمان رسیدن به آزادی سرزمین است‌. یعنی ورود به این مسیر پر افتخار نباید شما را نگران کند چون این‌ها با آن استواری و پایمردی که دارند یقیناً به هدف خود می‌رسند و این جمله‌ای از امام علی(ع) است. 

قدومی درباره مکتب حاج قاسم و تأثیری که در مقاومت فلسطین داشته‌اند مطرح کردند: دوران حاج قاسم برای ما یک دوران طلایی است. در آن دوران ضربات متواتری به رژیم صهیونیستی وارد آمد‌ و بینی رژیم صهیونیستی را به خاک مالید. در طرف مقابل هم شاهد نیرومندی و توانمندی مقاومت بودیم. چه به لحاظ انتقال فیزیکی جنگ‌افزارها و یا انتقال دانش و تجربیات که فلسطینی‌ها بتوانند با امکانات بومی، خودشان سلاح مورد نظر را تولید کنند که امروزه ما با توان بومی توانستیم موشک عیاش را با برد ۲۵۰ کیلومتری بسازیم. این یکی از برکات حاج قاسم است.

نماینده جنبش مقاومت اسلامی فلسطین گفت: مسئله دیگر خود ایده و اندیشه مقاومت است. حاج قاسم معتقد بودند می‌شود این مسئله را فراگیر کرد و به سطح امت رساند و یک امت را با این مسئله درگیر کرد‌ و آخرین طرح و جملاتی که من در نزد مقام معظم رهبری از زبان حاج قاسم شنیدم این بود. تقریباً یک ماه قبل از شهادت ایشان بود‌ می‌گفتند باید همه منطقه به صحنه بیایند و اینکه همه جریانات مقاومت در منطقه چه وظایفی دارند. ایشان می‌خواستند همه‌ گروه‌ها نقش مکمل را داشته باشند‌ که به نظر بنده این سخنان از عمده دلایل ترور ایشان بوده است. اگر این امر محقق می‌شد نسخه پایان صهیونیستی بسته شده بود.

قدومی در پایان این نشست بنابر درخواست دانشجویان پیامی را هم خطاب به جوانان فلسطینی داشت که فیلم آن در ادامه آمده است:

 

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول