اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

لبخند به زندگی با اهدای اعضایی که جان می‌بخشند

اهدای عضو یک امر خداپسندانه و ارزشمند است، چراکه یک عضو سالم می‌تواند بدون دفن شدن در زیر خاک، به بیماران نیازمند هدیه داده شود و زندگی را برای آن‌ها به ارمغان آورد.

لبخند به زندگی با اهدای اعضایی که جان می‌بخشند

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، گاهی سرنوشت روی دیگر زندگی را نشان می‌دهد و هر انسانی در شرایط سخت ممکن است ساده‌ترین تصمیمات را بگیرد و خیلی زود در مسیر دشوار زندگی، تسلیم ناملایمات شود.

 فراموش نکنیم که همیشه انسان‌هایی از بازی روزگار موفق و سربلند بیرون می‌آیند که برای فرصت دوباره جنگیده‌ و تقدیر را به گونۀ دیگری رقم می‌زنند؛ احساس و هدیه دادن همواره مورد تأکید بزرگان و اسلام بوده است چراکه هدیه می‌تواند زیباترین لبخندها را در پی داشته باشد و زندگی فردی را رونق بخشد.

اهدای عضو،  سنت ارزشمند

اهدای عضو، سنت ارزشمندی است که جانی دوباره به گیرنده و دهندۀ عضو می‌بخشد و لبخند زیبایی را بر لبان اهداکننده و گیرنده نقش می‌بندد.

بدون شک اگر سنت‌های الهی همچون بخشش و نوع‌دوستی در جامعه ترویج یابد، آن جامعه جامعه‌ای پر رزق و روزی برای نسل‌های حاضر و آینده خواهد بود.

مدیرعامل انجمن کلیوی فارس در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شیراز اظهار داشت: اهدای عضو، اهدای زندگی بوده و مرگ مغزی به معنای مرگ واقعی است که پایان زندگی بیمار رقم می‌خورد.

عبدالحمید کشاورزی با بیان این‌که آزمایشات مختلفی از جمله آزمایش خون سرخرگی درباره بیمار مرگ مغزی انجام می‌شود افزود: اهدای عضو فرد دهنده و گیرنده دارای شرایطی است و فرد دهنده نباید بیماری خاصی داشته باشد که موجب نقص در فرد گیرنده شود.

وی ادامه داد: استفاده از عضو بیمار مرگ مغزی معمولاً باید سن مشخصی داشته باشد اما در حال کلی می‌توان گفت که اهدای عضو اصولاً از کودک ۱۰ ساله آغاز می شود و تا فرد ۷۰ الی ۸۰ ساله امکان پذیر است.

وی اضافه کرد: گروه خونی اهداکننده و گیرنده باید همنوع باشد و به لحاظ گیرنده و دهنده عضو شرایطی خاصی از جمله مشابهت گروه خونی، یکسانی عضو، وجود دارد و هر نفر با اهدای دو کبد، دو کلیه، قلب و قسمتی از بافت و قسمت‌هایی از پوست می‌تواند جان ۸ نفر را نجات دهد.

وی بیان داشت: اهدای عضو یک امر خداپسندانه و یک امر ارزشمند است چراکه یک عضو سالم می‌تواند بدون دفن شدن در زیر خاک، به بیماران نیازمند هدیه داده شود و زندگی را برای آن‌ها به ارمغان آورد.

۸۰۰ مورد پیوند اعضا در استان فارس در سال پیش

مدیرعامل انجمن کلیوی استان فارس با بیان این‌که اگر مردم نسبت به اهدای عضو آگاهی داشته باشند وضعیت مناسبی خواهیم داشت ابراز داشت: در سال پیش ۸۰۰ مورد پیوند اعضا در استان فارس صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه تصادفات، فشارخون، سقوط از ارتفاع و عوارض مرگ مغزی ناشی از فشارخون نیز از جمله اهداکنندگان است.

کشاورزی گفت: بسیاری از متخصصان علم پزشکی بر این باورند که مرگ مغزی درمان ندارد، اما می‌توان با اهدا عضو بدن فردی که دچار مرگ مغزی شده به فرد نیازمند عضو، زندگی دوباره بخشید.

مدیرعامل انجمن کلیوی استان فارس خاطرنشان کرد: سالانه در ایران ۵ تا ۸ هزار مرگ مغزی رخ می‌دهد که طبق آمار جهانی نیمی از آن می‌تواند اهدا عضو داشته باشد درحالی‌که سالانه کمتر از یک‌چهارم موارد یادشده اهدا عضو می‌رسند.

کشاورزی خاطرنشان کرد: شایسته است ترویج این فرهنگ به‌عنوان ایثار و همنوع دوستی در سطح جامعه روزبه‌روز پویاتر شود و اهدا عضو از طریق رسانه‌ها تبلیغ گردد تا افرادی که چشم‌انتظار سلامتی عزیزان خود هستند و عمل پیوند تنها امید آن‌ها است، به این امر مهم دست یابند.

مدیرعامل انجمن کلیوی فارس گفت: فارس از معدود استان‌هایی است که در آن پیوند اعضا فقط از مرگ مغزی انجام می‌شود و خرید و فروش کلیه در این استان وجود ندارد که این اقدام بزرگ، حاصل تلاش اعضای انجمن حمایت از بیماران کلیوی است.

مردم اطلاعات واقعی را از منابع معتبر کسب کنند

وی در پایان ضمن تأکید به توصیه‌هایی به مردم تصریح کرد: مردم دربارۀ اهدای عضو اطلاعات کسب کنند و اطلاعات واقعی را از منابع معتبر دریافت و از دریافت اطلاعات ناقص پرهیز کنند.

به گزارش فارس، ترویج اهدای عضو در جامعه علاوه بر تأمین نیازهای بیماران، می‌تواند الگوی مناسبی را در جامعه ایجاد کند تا توجه به نوع‌دوستی بیشتر مورد اهمیت واقع شود.

روز اهدای عضو بهانه‌ای است در تقویم کشور ما تا یادی کنیم از افرادی که مدت‌ها با درد و رنج زندگی می‌کنند تا عضوی حیاتی را دریافت کرده و پیوند شوند و مثل همه آحاد بشر به زندگی معمول خود ادامه دهند.

هرچند امروز با شرایط حساس جامعه و شیوع کرونا روبه‌رو هستیم اما نباید نیاز بیماران را فراموش کنیم و در اندازۀ توان خود به یاری آن‌ها بشتابیم.

انتهای پیام/ن

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول