اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

منطقه ویژه اقتصادی جهرم، جوانی بالغ شده است

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی جهرم گفت: منطقه ویژه اقتصادی جهرم، اکنون جوان بالغی است که در مرحله سوم زندگی خود قرار دارد و مقایسه آن با نوزادانی که راه درازی در پیش دارند و هنوز جانمایی آن به تصویب نرسیده، مقایسه چندان جالبی نمی باشد.

منطقه ویژه اقتصادی جهرم، جوانی بالغ شده است

پیام فخرو در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در جهرم اظهار داشت: توسعه صادرات، استراتژی غالب دو دهه اخیر در اقصی نقاط جهان بوده است که موفقیت این استراتژی در بسیاری از کشورهای دنیا با ایجاد مناطق آزاد تجاری -صنعتی و ویژه اقتصادی پیوند خورده است. 

وی افزود: تجربه‌های ارزشمند جهانی در زمینه ایجاد مناطق پردازش صادرات و عملکرد خوب آن ها، سیاستگذاران و فرادستان اقتصادی کشور را مجاب به ایجاد و توسعه بیش از پیش، مناطق آزاد تجاری-‌صنعتی و ویژه اقتصادی کرده است.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی جهرم گفت: به این امید که از دریچه ایجاد چنین زیرساخت هایی، ضمن بازکردن گره های صادراتی، به تحقق اهدافی چون ایجاد اشتغال و محرومیت زدایی در پهنه سرزمینی جمهوری اسلامی ایران کمک کنند.

فخرو ادامه داد: این در حالی است که از ابتدای شکل گیری چنین رویکردی در کشور، دید باز مسئولین سیاست گذاری شهرستان جهرم، باعث شد تا فراهم کردن بستر زیرساخت های منطقه ویژه اقتصادی در اولویت اهداف اصلی شهرستان و استان فارس قرار بگیرد.

وی بیان داشت: اینجا بود که پس از آمایش سرزمینی انجام شده، شهرستان جهرم به همراه ۳۶ شهرستان دیگر کشور از این امتیاز ویژه برخوردار و فرآیند ساخت منطقه از سال ۹۵ آغاز شد به نحوی که پس از ۵ سال دوندگی و تلاش به پیشرفت ۱۰۰ درصدی درفاز اول آن نزدیک شده است.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی جهرم تصریح داشت: در این میان اخیرا، مجمع تشخیص مصلحت نظام پس از ارزیابی های گسترده ای که نشان از موفقیت این مناطق دارد به تصویب ۱۳ منطقه ویژه اقتصادی جدید از جمله فسا و لارستان رای مثبت داده است. این خبر نگرانی هایی برای برخی از شهروندان ایجاد کرده است، که لازم است توضیحاتی درباره آن ارائه دهیم.

فخرو با بیان اینکه منطقه ویژه اقتصادی جهرم در اوج تحریم های ظالمانه و خصمانه بین المللی و در شرایطی که دولت با تنگناهای اعتباری و مالی بسیاری روبرو بوده است، موفق به ایجاد همگی زیرساخت های مورد نیاز سرمایه گذاری شده است، افزود: اکنون دغدغه‌ای جز جذب سرمایه گذاری ندارد و این در حالی است که فسا و لارستان در مراحل آغازین شکل گیری بوده و پیش بینی می شود، حداقل هفت تا ده سال روند ساخت و ساز در آن‌ها به درازا بیانجامد.

وی گفت: وضعیت کسری بودجه و پروژه های عمرانی بر زمین مانده و دست تنگ دولت و وجود تحریم‌های ظالمانه علیه ایران عزیز، چالش های مهمی را پیش روی توسعه اقتصادی کشور و همچنین مناطق ویژه اقتصادی قرار داده است.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی جهرم در ادامه با اشاره به اینکه در همین راستا، دولت مصوب کرده است که ایجاد مناطق ویژه اقتصادی جدید می بایست از محل منابع مالی بخش خصوصی و پس از اهلیت سنجی پیچیده و با دقت تامین شود، تاکید کرد: این در حالی است که سازمان منطقه ویژه اقتصادی جهرم مستقیما، زیر نظر بزرگترین و قدرتمندترین سازمان صنعتی کشور، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) قرار دارد و تمامی منابع مورد نیاز از محل سرمایه های این مجموعه که متعلق به وزارت صنعت، معدن و تجارت است، تامین می‌شود که این انتخاب شایسته، نشان از تجربه و هوشمندی بالای مسئولین شهرستان جهرم است.

بخش خصوصی در اولین گام به فکر نرخ بازگشت سرمایه خود در کوتاه مدت است

فخرو بیان کرد: در چنین شرایطی، خوشبینی مفرطی لازم است که بخش خصوصی در شهرستان های فسا و لارستان پیش قدم شده و هزینه های هنگفت و سرسام آور زیرساخت‌های مورد نیاز و توسعه این مناطق را بر دوش بگیرد.

وی با بیان اینکه واضح است که  بخش خصوصی در اولین گام به فکر نرخ بازگشت سرمایه خود در کوتاه مدت هستند، افزود: در حالی که تجربه نشان می دهد، فرآیند ایجاد چنین بستری در مناطق فوق الذکر، قریب یک دهه زمان را می طلبد و عملا بخش خصوصی را دلسرد و ناتوان خواهد کرد.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی جهرم گفت: اینکه شهرستان های همجوار با تلاش های شبانه روزی و با لابی‌های گسترده، سعی در اخذ امتیاز منطقه ویژه اقتصادی داشته اند، خود به تنهایی نشان از شاخص بودن و ممتاز بودن چنین بستری برای سرمایه گذاری دارد.

وی افزود: اما نکته مهم تر آن است که ایجاد چنین زیرساختی قبل از هر چیز، نیاز به مکمل هایی مانند فرودگاه و تامین پایدار آب و برق و گاز را دارد که از بدو امر برای آن در شهرستان جهرم فکر شده است.

فخرو با اشاره به اینکه در همین راستا گسترش بیش از پیش فرودگاه جهرم و توسعه پروازهای آن که یکی از پیش نیازهای اصلی منطقه ویژه اقتصادی است، تاکید کرد: ایجاد بستری مناسب برای پروازهای Cargo و استقرار گمرک جمهوری اسلامی در فرودگاه جهرم به واسطه داشتن مزایای پیش گفته، در دستور کار قرار گرفته است.

وی بیان کرد: علاوه بر آن وضعیت منابع آبی در شهرستان‌های همجوار نشان می دهد که تامین پایدار آب در این مناطق برای تحقق اهداف بلندمدت با چالش های عدیده ای روبرو خواهد شد و تحت چنین شرایطی، نزدیکی منطقه ویژه اقتصادی جهرم به انشعاب آب از سد سلمان فارسی، خود امتیاز و مزیت بزرگی محسوب می شود که دیگران از آن بی بهره خواهند بود.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی جهرم گفت: منطقه ویژه اقتصادی جهرم، اکنون جوان بالغی است که در مرحله سوم زندگی خود قرار دارد و مقایسه آن با نوزادانی که راه درازی در پیش دارند و هنوز جانمایی آن به تصویب نرسیده، مقایسه چندان جالبی نمی باشد.

فخرو با بیان اینکه در همه این سال ها، همت مسئولین و مجموعه مدیریتی منطقه ویژه اقتصادی جهرم، مهیا کردن بستری مساعد و مناسب برای کسب و کار بوده است، تاکید داشت: با افتخار اعلام می‌کنیم که در این حوزه به موفقیت چشمگیری رسیده‌ایم.

وی بیان کرد: طبیعی است، پیشرفت بیش از پیش این مجموعه، نیازمند سرمایه گذارانی است که در این بستر پویا و قبل از ورود دیگران به رقابت بپردازند. در این زمینه آمارهای متعدد نشان می دهد، وضعیت منابع مالی بخش خصوصی در شهرستان جهرم به تنهایی برای فعال کردن چندین منطقه ویژه اقتصادی کفایت می کند و از این جهت نیز نگرانی چندانی برای توسعه آتی منطقه ویژه اقتصادی جهرم وجود ندارد.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی جهرم در پایان اعلام کرد: مجموعه مدیریتی این منطقه، ضمن دعوت از همشهریان، افتخار می کند که میزبان آن‌ها در قطب نوین سرمایه گذاری جنوب فارس باشد.

انتهای پیام/ن

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول