اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  یزد

یزد مقصد مهاجرین از استان های شرقی/ پایان مهاجرت ها با توسعه صنایع دانش بنیان

مهاجرت های نگران کننده از استان های شرقی کشور و کشورهای همسایه برای استان کویری و بی آب یزد چالش ها و مشکلاتی را وجود آورده است که می طلبد مسئولان استان در تصمیم گیری ها به این مهم توجه ویژه داشته باشند چراکه تاثیرات منفی در حوزه های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی به دنبال دارد.

یزد مقصد مهاجرین از استان های شرقی/ پایان مهاجرت ها با توسعه صنایع دانش بنیان

به گزارش خبرنگار فارس از یزد، مهاجران با مهاجرت به استان یزد که استانی صنعتی و کارآفرین شناخته می شود در زندگی تغییرات مثبت و رو به رشدی را تجربه می کنند اما در قبال این سهم اندک در رشد که بیشتر در حوزه اقتصاد مشهود است، تغییرات منفی فرهنگی و اجتماعی برای ساکنان بومی به ارمغان می آورد.

بنابر اظهار نظر کارشناسان، متاسفانه آمار مهاجرت به استان از شرایط استاندارد هم عبور کرده است و این پدیده، اثرات بسیار سوئی بر استان و ساکنان آن گذاشته است تا جایی که بر اساس آمارها بیش از ۶۰ هزار نفر مهاجر از استان سیستان و بلوچستان در یزد حضور دارند.

محمدصالح جوکار در اینباره با اشاره تاثیرات منفی مهاجر پذیری استان یزد گفت: حل نشدن معضل آب و اشتغال در استان‌ هایی نظیر سیستان و بلوچستان موجب افزایش مهاجرت به استان یزد و نا امنی در استان‌ های مهاجرفرست شده است.

وی افزود: تعداد مهاجران به استان یزد نشان دهنده این است که بخشی از این مهاجرت به دلیل کمبود آب و به دنبال آن متاثر شدن امنیت این مناطق است که خود یزد نیز برای شرایط فعلی با مشکلاتی روبرو است.

نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مهاجران برای اشتغال به یزد می آیند اظهار کرد: اشتغال‌زایی سازوکار خودش را دارد، اکثر صنایع برای اشتغال‌زایی و فعالیت گسترده نیازمند آب هستند، و بخش کثیری از فعالیت ‌های مردم در روستا‌ها و شهرها نیازمند گسترش کشاورزی است که متأسفانه به ‌دلیل کمبود آب بسیاری از زمین‌ های کشاورزی از بین رفته است.

جای خالی دانش بنیان ها در توسعه صنعتی یزد

صنعتی بودن استان و فعالیت کارخانه‌ها و کارگاه‌های صنعتی، معادن و تبدیل شدن استان به یک قطب صنعتی، موج مهاجرت کارگران را به استان سرازیر کرده است و فرهنگ بومی ‌استان را دستخوش تغییرات منفی قرار داده است.

به گفته جوکار، این استان بر اثر غفلت مسئولان از سال ‌های گذشته تاکنون در ردیف استان‌ های مهاجرپذیر قرار گرفته و متاسفانه امروز نمی‌ توان از مهاجرت افراد به استان جلوگیری کرد.

وی با بیان اینکه فرهنگ کار در استان یزد تغییر کرده و اغلب جوانانی که تحصیلات دانشگاهی دارند، تمایل به کارهای اداری و به اصطلاح "پشت میزنشینی" دارند افزود: واقعیت این است که توسعه صنعتی یزد به شکلی نبوده که بتواند جوانان نخبه و تحصیلکرده را نیز زیر پوشش قرار دهد و شرایط به پذیرش کارگران ساده با فرهنگ های متفاوت پیش رفته است.

بررسی وضعیت صنعتی و استقرار واحدهای تولیدی در استان یزد نشان می دهد این استان از همان سال ها نیز از زیرساخت‌های مناسبی برای توسعه صنایع پاک و شرکت‌های دانش‌بنیان آماده بود اما تفاوت دیدگاه ها باعث تمرکز بر صنایع فولادی و کاشی و سرامیک بود که تبعات بسیاری از جمله مهاجرت‌های بی‌رویه افراد فاقد تخصص و نیروی کار ساده به یزد و خروج نخبگان و تحصیل‌کرده‌ها از استان همچنین تبعات زیست محیطی و آلایندگی را به دنبال داشت.

به گفته جوکار، گرچه یزد به لحاظ اقتصادی در جایگاه بهتری نسبت به قبل قرار گرفته اما مردم بومی این استان آن‌گونه که باید، از مزایای این صنایع بهره‌مند نشده‌اند که هیچ، هر روز نگران تبعات منفی ناشی از استقرار این صنایع هستند.

تغییر فرهنگ؛ دستاورد مهاجرت پذیری یزد

رشد مهاجرت و سرازیرشدن افراد غیربومی‌ برای کسب و کار به استان یزد موجب افزایش آسیب‌ های اجتماعی و تغییرات بافت جمعیتی در شهرهای استان به خصوص مرکز استان می‌شود و این مساله آینده‌ای مبهم و نگران کننده را در پیش روی استان قرار داده است که مسئولان باید هر چه سریعتر در راستای کاهش آسیب های اجتماعی اقدام کنند.

بحث ایجاد شغل یک روی سکه است در حالیکه واحدهای صنعتی و معدنی که در یزد مشغول به کار هستند و منابع این استان را استفاده و هوا را آلوده می‌کنند، حتی حساب‌های بانکی خود را به خارج استان منتقل کرده و مالیات آن‌ ها نیز در یزد پرداخت نمی‌شود.

آمار منفی مهاجرت از استان در مقایسه با مهاجرت به استان کمتر است که این آمار مبین تغییر هویت و ساختار جمعیتی یزد و حتی نیروی فعال و کاری استان است و موضوع اشتغال را به چالش کشیده و چون مهاجرفرستی و مهاجرپذیری استان از کنترل مسئولان خارج شده است به نظر می رسد مسئولان نیز قادر به بهبود این شرایط نیستند.

مسائل و مشکلات مهاجر پذیر بودن استان به این نگرانی ها ختم نمی شود و این موضوع در حال حاضر بیشترین نگرانی مردم و مسئولان استان به شمار می رود اما راهکار اجرایی عملی برای مقابله با آن وجود ندارد.

از سویی اما مهاجرت اتباع بیگانه هم نگرانی هایی برای مردم به وجود آورده که مهمتر، افزایش آمار اتباع بیگانه غیرمجاز، است.

از سوی دیگر هم شرایط در استان یزد به گونه ای مهیا شده که یزد استعداد مهاجر پذیری را دارد و با وجود فعالیت واحدهای صنعتی، معادن و کارخانه‌ های تولیدی، بیشترین مهاجران کارگر را به خود جذب می‌ کند به طوریکه امروز بخش قابل توجهی از نیروی انسانی مورد نیاز صنایع از خارج از استان تامین شده است.

تخریب و تغییر فرهنگ نیز مهمترین دستاوردی است که از این مهاجرپذیری نصیب مردم استان یزد شده است در حالی که نباید به این شکل باشد و به جای تاثیرپذیری، مردم یزد باید فرهنگ غنی خود را به مهاجران معرفی و شرایطی را فراهم کنند تا آنها از این فرهنگ غنی الگو بگیرند.

واضح و روشن است که بسیاری از مشکلات فرهنگی و اجتماعی یزد نشأت گرفته از حضور مهاجران و اتباع خارجی است و رفع این مشکلات به ساماندهی این مهاجران گره خورده است.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول