اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تهران

ملاک رد صلاحیت‌های شورای شهر استان تهران از زبان نوروزی

عضو هیأت نظارت انتخابات شورای شهر استان تهران گفت: ۱۲۰۰ نفر در هیأت‌های اجرایی و نظارت شهرستان‌ها رد صلاحیت شدند که بیش از یک سوم آن‌ها در هیأت نظارت استان تایید شدند.

ملاک رد صلاحیت‌های شورای شهر استان تهران از زبان نوروزی

خبرگزاری فارس از تهران؛ مرتضی زلب: انتخابات شورای شهر و روستاها فرصتی مناسب در جهت کسب تجربه مدیریتی به خصوص برای جوانان است تا با حضور در شورا هم تجربه کار گروهی را کسب کنند و هم میزان اشتباهات مدیریتی آن‌ها به واسطه حضور در جمع کاهش یابد.

در آستانه ششمین انتخابات شورای شهر هستیم که در موعد مقرر ثبت نام در تمامی شهرستان‌ها انجام شد که مجموع افراد ثبت نام شده در استان تهران ۵۹۳۹ نفر است.

طبق قانون بعد از ثبت نام داوطلبان، صلاحیت آنها توسط هیأت اجرایی و سپس توسط هیأت نظارت تا سه سطح شهرستان، استان و کشور مورد بررسی قرار می‌گیرد.

با توجه به اینکه هیأت نظارت نقش کلیدی در احراز یا عدم احراز صلاحیت‌ها دارد با حسن نوروزی عضو هیأت نظارت بر انتخابات شورای شهر استان و نماینده مردم رباط کریم و بهارستان به گفت‌وگو نشستیم که شرح آن را در ادامه می‌خوانید:

فارس: ملاک رد و صلاحیت‌ها چه بوده است؟ از چه مراجعی استعلام گرفته شد؟

صلاحیت نامزدهای انتخابات شورای شهر پس از ثبت‌نام در وهله اول توسط هیأت اجرایی بررسی می‌شود و سپس هیأت نظارت در سه سطح شهرستان، استان و کشور پرونده‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهد.

مطابق ماده ۴۶ قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی برای تأیید صلاحیت می‌توان از مراجعی از قبیل ثبت اسناد، اطلاعات، ناجا و دادگستری استعلام گرفت.

چون در متن ماده ۴۶ کلمه " از قبیل "  آمده است لذا ما می‌توانیم از حراست اداره‌ها، بازرسی کل کشور و هر جایی که امکانش باشد استعلام‌های لازم را بگیریم.

یکی از شرایط عدم تأیید داوطلب، مشهور به فساد بودن است، این فساد تنها فساد مالی را شامل نمی‌شود بلکه فسادهای اخلاقی، اداری و موارد دیگر را هم شامل می‌شود.

مثلاً معلمی که عادت کرده است بدون قاعده از خانواده‌ها پول دریافت می‌کند دچار فساد است که باید برای تشخیص آن از حراست آموزش و پرورش استعلام گرفته شود، لذا ما نباید برای استعلام گیری محدود به مراجع چهارگانه باشیم.

فارس: از حدود ۶ هزار داوطلب شورای شهر چند نفر رد صلاحیت شدند؟

 ۱۲۰۰ نفر در هیأت‌های اجرایی و هیأت نظارت شهرستان‌ها رد صلاحیت، که بیش از یک سوم آن‌ها در هیأت نظارت استان تأیید شدند.

فارس: بیشترین علت رد صلاحیت‌ها چه بوده است؟

بیشترین علت، به ترتیب مسائل مالی، اخلاقی و امنیتی بوده است، البته مواردی که مسائل امنیتی داشته باشند خیلی کم بودند.

فارس: دلیل رد صلاحیت به افراد گفته می‌شود؟

بله به آن‌ها گفته می‌شود؛‌ هیأت نظارت استان و شهرستان به افراد می‌گویند، هر وقت مثلاً می‌نویسیم بر اساس فلان بند رد شدید، آن‌ها می‌آیند و سوال می‌کنند که منظور از بند فلان چیست، که به آن‌ها توضیحات لازم گفته می‌شود.

فارس: ۲۳۲ نفر عضو شورای فعلی شهر، داوطلب شورای ششم بودند که هیأت اجرایی ۶۹ نفر را رد صلاحیت، ولی هیأت نظارت ۱۱۹ نفر از آن‌ها را رد صلاحیت کرد، این اختلاف به چه علت است؟

اگر هیأت اجرایی تعداد افراد کمی را رد صلاحیت کرده، به این دلیل بوده است که از طرف استانداری به فرمانداران دیکته شده بود که افراد زیادی را رد صلاحیت نکنید.

 

 

فارس: این که هیأت اجرائی افراد را سفارشی تأیید صلاحیت کرده، تخلف و قابل پیگرد است؟

 اینکه این کار را انجام داده‌اند تخلف و قابل پیگرد است.

در تأیید صلاحیت‌های شورای پنجم دقت کافی نشد و اعضای هیأت نظارت استان آن زمان، همگی برای مجلس یازدهم ثبت نام کردند که رد صلاحیت شدند و متأسفانه در شورای شهر، راه را باز گذاشتند به شکلی که الان شاهد چندین شورای شهر منحل شده و سابقه‌دار شدن جمع زیادی از اعضای شورای شهر هستیم.

یکی از مسائل و مشکلات ما این است که بعد از انتخابات کسی آن را آسیب شناسی نمی‌کند.

برای حفظ شأن افرادی که محکومیت دارند به آنها گفته می‌شود، انصراف دهید

فارس: این که گفته می‌شود این فشارها به دلیل مسائل جناحی بوده، درست است؟

برخی افراد با تصمیم خودشان به دلیل شخصی استعفاء دادند و در مورد مابقی افرادی که ما گفته‌ایم انصراف دهید، هیچ بحث جناحی مطرح نبوده است.

همین اخیراً فرد دیگری را در یکی از شهرستان‌ها داشتیم، انصراف داد که یکی از بزرگان اصرار داشت تأیید شود که با بررسی و صحبت‌های زیاد معلوم شد، وی محکومیت دارد و پس از اعلام به خود فرد، وی قبول کرد و انصراف داد.

فارس: داستان رشوه ۳ نفری که در مجلس اشاره داشتید چه بود؟

آن موضوع را اشتباه برداشت کرده بودند، من معتقد هستم نیروی اجرایی هیأت نظارت مرکزی باید اصلاح شود.

در شورای پنجم افرادی پایشان را بیشتر از گلیم خود دراز کرده بودند که آن زمان به آقای لاریجانی رئیس وقت مجلس گفتم، این آقایان صلاحیت حضور در هیأت نظارت مرکزی را ندارند و حتی سند تخلف ارائه کردم که گفت با معاون بازرسی صحبت کنید.

فارس: موضوع رشوه این افراد در پنجمین انتخابات شورای شهر چه بوده است؟

داستان هم به این شکل است که به داوطلبان رد صلاحیت شده می‌گویند این مبلغ را بده تا ما شما را تایید کنیم.

ما در هیأت نظارت تهران، خودمان پرونده‌ها را رسیدگی کردیم و در ماه رمضان گاهی اوقات از ۹ صبح تا ۴ صبح فردا، مشغول کار بودیم ولی هیأت مرکزی به این شکل عمل نمی‌کند و خودشان ورود پیدا نمی‌کنند.

برای بررسی پرونده‌ها چند نفر را به کار می‌گیرند، لذا این افرادی که پرونده‌ها را بررسی می‌کنند می‌گویند پرونده فلان شخص چون صرفاً توسط مراجع چهارگانه رد نشده است پس تأیید می‌شود، این درحالی است که می‌دانند پشت پرده  آن رد صلاحیت مثلاً گزارش سازمان بازرسی، حراست آموزش پرورش، یا گزارشات ممتد محلی و دیگر موارد است؛ ولی این‌ها بعضاً می‌گویند مراجع چهارگانه رد نکردند لذا ما قبول نداریم، پس تأیید شود.

خیلی‌ از داوطلبان شورای شهر علنی به خود ما گفتند که شما اگر ما را رد کنید، در شورای عالی تأییدیه می‌گیریم، نه تنها در تهران، بلکه در سراسر ایران این را هم گفته‌اند؛ که آقایانِ هیأت نظارت استانی، شما ما را رد کنید، ما در هیأت نظارت مرکزی کسی را داریم که تأییدمان کند.

فارس: یکی از اعضای هیأت نظارت رباط کریم به علت تخلف بازداشت شده است؟

فردی که دستگیر شد از اعضای هیأت نظارت شهرستان رباط کریم نبود بلکه یکی از افرادی بود که تحت عنوان محقق به هیأت نظارت شهرستان در تکمیل پرونده‌های داوطلبان کمک می‌کرد.

هیأت نظارت شهرستان به او مشکوک شد و  وقتی نیروهای امنیتی بررسی کردند متوجه تخلفات آن فرد شدند و وی را دستگیر کردند.

چند نفر از داوطلبانی که با این فرد در ارتباط بودند را هم رد صلاحیت کردیم چرا که از طریق این فرد قصد تأییدیه گرفتن از هیأت نظارت را داشتند لذا به جرم پیشنهاد رشوه آن‌ها را رد صلاحیت کردیم.

فارس: پروسه ثبت نام، نظارت و دیگر موارد با دوره‌های قبل تفاوت کرده است؟

فرآیند ثبت نام همان فرآیند است، ولی در نظارت، ما سعی کردیم هیأت نظارت شهرستان را طوری بچینیم که از ناب‌ترین فرزندان همان منطقه باشند،

هیأت نظارت شهرستان با دقت زیاد از ۳۰ نفری که فرماندار برای هیأت اجرایی معرفی کرده بود بهترین افراد را انتخاب کردند.

در دوره گذشته در شهرستان افرادی را بدون مدرک پایان خدمت در انتخابات شرکت کردند و رأی هم آوردند سپس بعد از ورود به شورا توسط دیوان عدالت از شورا اخراج شدند.

دقت‌های بالایی در این دوره شد؛ در هیأت نظارت استان تهران روی هر پرونده‌ای قلم زدیم یعنی مثلاً پرونده‌های یک شهرستان در جلسه‌ای متشکل از اعضای هیأت نظارت همان شهرستان و یکی دوتا از معاونین خود ما، بررسی می‌شد و تک تک موارد را یادداشت و در انتها امضاء می‌کردیم.

برای اینکه حقی ضایع نشود بعضی از شهرستان‌ها را دو بار و برخی را سه بار بررسی کردیم.

ما در استان تهران ادعا داریم یکی از بهترین و دقیق‌ترین کارها را انجام دادیم و در پرونده‌ها رسماً قلم زدیم و دلیل رد و تأیید‌ها را مکتوب کردیم.

فارس: نکته پایانی؟

اعتقاد ما این است شوراها به سلامت در خدمت شهروندان و ایران اسلامی قرار گیرد.

نکته‌ اول اینکه، دبیرخانه مرکزی هیأت نظارت استان تهران دائمی شد و باید دبیرخانه شهرستانی هم دائمی شود و این پروندهایی که جمع آوری شده است بایگانی شود و باقی بماند.

نکته مهم بعدی این است که در تبصره ۴ ماده ۶۳ قانون انتخابات شوراها قید شده که، در حوزه‌های انتخابیه شهرهای با جمعیت بیش از ۲۰۰ هزار نفر می‌توانند ظرف ۴ روز از زمان ابلاغ عدم صلاحیت آن‌ها وفق نظر هیأت استان توسط فرمانداری‌ها اعتراض خود را به هیأت مرکزی نظارت تحویل دهند و هیأت مرکزی نظارت ظرف ۱۰ روز پس از دریافت اعتراض، نظر قطعی و لازم الاجرای خود را به ستاد انتخابات استان مربوطه اعلام خواهد کرد.

و همچنین در تبصره ۵ همان ماده آمده است با اعتراض داوطلبان به تصمیمات و آرای هیأت‌های نظارت استان، مراتب در هیأت مرکزی با حضور رئیس هیأت نظارت استان رسیدگی و ظرف مدت ۵ روز از اعلام رد صلاحیت اعلام نظر می‌شود. این رأی قطعی و لازم الاجرا است.

با توجه به این دو  تبصره ماده ۶۳ در شهرهای با جمعیت بالای ۲۰۰ هزار نفر، اعتراض داوطلبان در هیأت نظارت مرکزی بررسی می‌شود و طبق تبصره ۵، این بررسی باید با حضور هیأت نظارت استان باشد.

تبصره ۴ و ۵ منافاتی با هم ندارند این در حالی است که هیأت نظارت مرکزی می‌گوید تبصره ۵ تبصره ۴ را نقض می‌کند.

آنها این شکلی استدلال می‌کنند که چون در تبصره ۵ «اعتراض داوطلبان» آمده است پس هر داوطلبی که اعتراض داشته باشد را شامل می‌شود، حتی اگر در شهرهای زیر ۲۰۰ هزار نفری باشد؛ لذا هیأت نظارت مرکزی تصمیم دارد شهرهای زیر ۲۰۰ هزار نفر را هم بررسی کند که این از نظر ما خلاف قانون است.

من می‌گویم که اگر برداشت شما درست باشد؛ یعنی چون گفته شده «اعتراض داوطلبان» پس شهرهای زیر ۲۰۰ هزار نفر را هم شامل می‌شود، پس من اضافه می‌کنم که چون قید نشده است اعتراض داوطلبان شهرها یا روستاها، لذا اگر بنا باشد استدلال شما درست باشد، باید هیأت نظارت مرکزی داوطلبان روستاهای کل کشور را در کنار داوطلبان شورای شهرها بررسی کند.

حال چطور ممکن است در ۱۰ روز کل پرونده‌های شهر و روستای کشور بررسی شود.لذا نظر ما این است که قانون‌گذار وقتی تبصره ۴ را نوشته، تبصره ۵ را برای تکمیل آن قید کرده است تا بیان کند اعتراضات داوطلبان شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر را هیأت نظارت مرکزی با حضور هیأت نظارت استانی بررسی کند.

انتهای پیام/۶۷۰۷۸/گ/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول