اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

وکالت را به چشم کسب و کار نبینید/ فقط ۱۵ درصد از پرونده‌های استان اصفهان وکیل دارد

رئیس مرکز وکلا، کارشناسان و مشاوران خانواده قوه قضاییه گفت: به امر وکالت نباید به عنوان کسب و کار نگاه شود تا از شأن و منزلت آن کاسته نشود، البته این موضوع جدا از آن است که وکیل به ازای کار وکالت هزینه می‌گیرد.

وکالت را به چشم کسب و کار نبینید/ فقط ۱۵ درصد از پرونده‌های استان اصفهان وکیل دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، علی بهادری‌جهرمی شامگاه پنج‌شنبه در آیین تحلیف کارآموزان جدیدالورود دادگستری اصفهان با بیان اینکه حجم کار در  مراکز وکلا زیاد و طاقت‌فرسا است که لازمه فعالیت خوب مراکز وکلا این است که همیار باشند، اظهار کرد: مسیری که مرکز وکلا آغاز کرده است مسیری طولانی است که جهت‌گیری آن آرمان‌ها و برنامه‌های متعالی در پیش دارد، ضرورت دارد از ظرفیت و توان و استعداد تمام هزار و  ۸۰۰ وکیل و کارآموز استفاده شود که این امر مهم منوط به مدیریت وکلای استان اصفهان است.

رئیس مرکز وکلا، کارشناسان و مشاوران خانواده قوه قضاییه گفت: یکی از دلایل موفقیت مرکز وکلا در دو سال اخیر این بود که به جای اینکه مثلاً  ۱۰۰ نفر در مراکز وکلای کشور عهده‌دار کار باشند اکنون یک جمع ۸۰۰ نفره مسؤول مراکز وکلا در کشور هستند که این تعداد باید به ۵۰ هزار نفر برسد تا مرکزی در خور شأن داشته باشیم، استان اصفهان در این مسیر باید پیشگام باشد.

وی با بیان اینکه به امر وکالت نباید به عنوان کسب و کار نگاه شود تا از شأن و منزلت آن کاسته نشود، افزود: البته این موضوع جدا از آن است که وکیل به ازای کار وکالت هزینه می‌گیرد؛ در کمیسیون اقتصادی مجلس  به امر وکالت به عنوان کسب و کار نگاه شده است که آیا منطبق است، وکیل به عنوان یک فرشته الهی است که جز القای حقیقت، نباید نگاه دیگری داشته باشد و یا از طریق شیوه‌های مختلف نباید کمک به ظلم  کند.

بهادری جهرمی در ادامه بیان کرد: هدف ما این است که نهاد وکالت به جایگاه رفیعی برسد که مردم از عمق جان این نهاد را دوست بدارند و مدافع خود بدانند تا آن‌گاه دیگر صدا و سیما سریال نسازد و جایگاه وکالت را زیر سوال ببرد که آنگاه مردم به صورت خودجوش واکنش نشان خواهند داد، وکیل یعنی خصم ظالم، وکیل یعنی کسی که فرد یا مدیر ظالم باید از او احساس ترس کند.

رئیس مرکز وکلا، کارشناسان و مشاوران خانواده قوه قضاییه ادامه داد: وکالت حرفه سختی است، متن سوگند وکالت شرط لازم برای وکیل است که باید همواره به آن تعهد که داده است عمل کند، متأسفانه برخی وکالت را با کسب و کار اشتباه گرفتند، وکیل مرکز یعنی نماد حمایت از مظلوم، نماد تخصص و تعهد و مسؤولیت‌پذیری که مرکز وکلا از این وکلایی که این خصوصیات را دارند حمایت می‌کند.

در ادامه سیدرضا سجودی معاون قضایی رئیس کل و سرپرست معاونت منابع انسانی و امور فرهنگی دادگستری کل استان اصفهان با بیان اینکه تمام شغل‌ها شریف است اما برخی شغل‌ها خطیر است و اقتضا می‌کند که تشریفات خاصی داشته باشد، اظهار کرد: کسانی که سوگندنامه قرائت می‌کنند مفاد و استمرار آن مهم است و کارآموزان قضایی سوگندنامه را قاب و همواره مرور کنند که با چه هدفی وارد حوزه قضاوت شدند.

وی با بیان اینکه تحلیف به معنای میقات است که پس از آن رفتارها و کردارها باید تغییر کند، افزود: قضاوت عرصه بسیار مشهود و مبسوطی است که اگر قاضی دچار خطا شود و رأی آن ناشی از خطا باشد عاقبتش چه است، قاضی آخرین زنجیره تحقق یک پرونده و وصول به نظریه قضایی است، در تمام نظام‌های حقوقی که سیاست‌گذاری می‌شود به امر قضاوت به عنوان یک مجموعه نگاه می‌شود که بازیگرانی دارد که اگر هر کدام یک از آن‌ها نتوانند به خوبی ایفای نقش کند خروجی آن که تحقق عدالت است، قطعاً میسر نخواهد شد.

سجودی در ادامه گفت: در تعریف سیاست جنایی که بخشی از سیاست‌گذاری در نظام قوه قضاییه است، هیأت اجتماع برای کنترل پدیده مجرمانه به کار برده می‌شود که متشکل از کارشناسان، وکلا، شهود و مطلعین و نیروی انتظامی هستند که در نظم و نصب پرونده مساعدت دارند که بعضاً همین ظواهر با حقیقت امر یکی نیست.

معاون قضایی رئیس کل دادگستری کل استان اصفهان در رابطه با عدالت در توزیع پرونده‌ها به منظور تأمین معیشت وکلا گفت: در حوزه اعتمادسازی بین جامعه وکالت و قضاوت مشکلاتی داریم که اگر این فاصله کمتر شود و به مرحله برسیم که  مردم برای طرح دعاوی ملزم به مراجعه به وکیل شوند معیشت وکلا نیز تأمین خواهد شد که باید فرهنگ استفاده از وکیل تقویت شود.

وی خاطرنشان کرد: منویات آیت الله رئیسی ریاست قوه قضائیه در سند ارتقا و تحول قضایی مشخص و کاملاً صحیح است که در تمام دادگستری‌ها مطرح شده است تا وکلا دیده شوند که مردم از طریق وکلا طرح دعاوی و شکایت کنند که این امر به تقویت فرهنگ استفاده از وکیل و و کالت کمک می‌کند.

در ادامه نرگس صلواتی رئیس مرکز وکلای قوه قضائیه استان اصفهان با بیان اینکه سال گذشته این وکلا پس از شرکت در آزمون کتبی و گذراندن صلاحیت عمومی در مجموعه وکلای استان پذیرش و شایستگی خود را برای این شغل سخت احراز کردند، مطرح کرد: دغدغه امروز وکلای جوان و حتی طیف بزرگ وکلا موضوع درآمد و اخذ پرونده است چون بر حسب آمار دادگستری استان فقط ۱۵ درصد از پرونده‌ها وکیل دارد و قسمت کمی از وکلا از این پرونده‌ها بهره‌مند شدند که برخی از وکلای جوان اعلام کردند که در سال ۹۹ نتوانستند پرونده داشته باشند که با انتظارات آن‌ها و تأمین معاش آن‌ها فاصله دارد.

رئیس مرکز وکلای قوه قضائیه استان اصفهان افزود: راه حل  بیمه وکالت که به نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز پیشنهاد داده شده است چون برون‌سازمانی است برای وکلا مورد اتکا نیست گرچه باید در این باب تلاش و رایزنی کرد، اگر در زمینه وکالت حقوقی از ظرفیت استارت آپ‌های حقوقی بهره گرفته شود هم طیف بزرگ وکلا و کارآموزان نیز مشغول می‌شوند و هم به مردم خدمات‌رسانی با نظارت بهتری انجام می‌شود.

صلواتی در پایان گفت: نظام‌مند کردن استارت آپ‌های حقوقی عزم و اراده و تدبیر می‌طلبد تا با ارائه پیشنهاد مناسب به ریاست قوه قضائیه و مراجع ذی‌ربط، اعطای مجوز قضائی و نظارت بر استارت آپ‌های حقوقی به وکلا و زیر نظر مرکز وکلای قوه قضائیه قرار دهیم تا هم در زمینه درآمدزایی وکلای جویای پرونده و هم  توزیع عادلانه پرونده‌ها اقدام شایسته صورت گیرد و نیز به مردم خدمات‌رسانی بهتری شود.

انتهای پیام/۶۳۰۷۱/ح۲۰/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول