اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فارس من

بورس، دستیاری پزشکی، اینترنت دانشجویی؛ داغ‌ترین مطالبات ده‌ها هزار امضایی «فارس‌من» در اردیبهشت

این گزارش مرور داغ‌ترین مطالبات فارس من در ماه گذشته است؛ از کمپین رسیدگی فوری به بورس گرفته تا درخواست تمدید اینترنت دانشجویی.

بورس، دستیاری پزشکی، اینترنت دانشجویی؛ داغ‌ترین مطالبات ده‌ها هزار امضایی «فارس‌من» در اردیبهشت

گروه فارس من خبرگزاری فارس؛ مرور داغ‌ترین مطالبات فارس‌من برای فهم اولویت‌های اجتماع ضروری است. مطالباتی که تک‌تک آنها با امضای مردم حمایت شده و نمودار روشن دردهای آنهاست. بویژه حالا در آستانه انتخابات؛ مقایسه این کمپین‌ها با برنامه‌ها و نطق‌های مدعیان پاستور می‌تواند سنجه مناسبی برای فهم آنان از موضوعات واقعی جامعه ایرانی باشد. این گزارش مرور پویش‌های چند ده‌هزار امضایی «فارس من» در ماه اردیبهشت است.

 

۱| ده‌ها هزار امضا برای رسیدگی فوری به بازار سرمایه

بورس هم‌چنان اول است؛ بازاری که میزبان سرمایه‌های میلیون‌ها ایرانی است. مردمی که ناگزیر از سقوط آزاد ارزش پول ملی برای حفظ سرمایه‌هایشان به آن پناه آوردند. البته به دعوت مقامات دولتی. کسانی که می‌گفتند «مردم همه چیز را به بورس بسپارند» و «ما بورس را به اوج آوردیم!» کسر بودجه دولت اما زمانی که انجام شد، بازار سرمایه هم بی‌پناه ماند. سقوط آزاد شاخص کل آغاز شد؛ مردم ماندند و تابلوهای خونین‌رنگ بورس تهران!

داغ‌ترین مطالبه ماه گذشته هم در این‌باره بود؛ مطالبه‌ای که چهارم اردیبهشت در «فارس من» شکل گرفت و خیلی زود توانست ده‌ها هزار امضا جمع کند. پویش به تأمین مالی چند ده‌هزار میلیارد تومانی دولت و مجموعه‌های حقوقی از بازار سرمایه اشاره کرده و می‌نویسد: «چنین بازاری با این حد از شفافیت که ۱۸ هزار میلیارد تومان مالیات نقل و انتقال سهام پرداخت کرده نباید به حال خود رها شود.»

 

در ادامه هم‌چنین امضاکنندگان پویش دوازده پیشنهاد عملیاتی برای حمایت فوری از بازار سرمایه و برون‌رفت از اوضاع کنونی ارائه کردند. پیشنهاداتی از قبیل «تزریق یک درصد از صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار»، «کاهش دخالت‌های دستوری در اوضاع شرکت‌های بورسی و قیمت‌گذاری»، «جلوگیری از فروش سهام عدالت تا اطلاع ثانوی»، «پذیرش سهام بعنوان وثیقه بانکی» و پیشنهاداتی از این دست.

 

البته که برخی از همین پیشنهادات بعداً مورد توجه مسؤلین نیز برای حمایت از بازار قرار گرفت. بسته پیشنهادی رئیس بازار سرمایه موسوم به «۷+۳» مورد تأیید شورای عالی هماهنگی اقتصادی قرار گرفت. یکی از مهم‌ترین تصمیمات که از قضا مطالبه مردم در کمپین ۴۰هزار نفری فارس من نیز بود، اختصاص ۲۰۰ میلیون دلار از صندوق توسعه برای تثبیت بازار سرمایه است. پیشنهادی که مورد توجه قرار گرفته و اجرا نیز شد.

 

۲| ۱۵هزار امضا برای تمدید بسته‌های اینترنت دانشجویی

بعید است کلاس‌های آموزشی حالا-حالاها حضوری برگزار شود؛ نه دست‌کم تا زمانی که ویروس لعنتی ریشه‌کَن نشده است. چاره‌ای نیست؛ چه اساتید چه میلیون‌ها دانشجوی مقاطع مختلف تحصیلی ناگزیر از استفاده از بسترهای برخط هستند. بسترهایی که جدا از همه گرفتاری‌ها، حسابی اینترنت مصرف می‌کنند. وزارت ارتباطات البته پیش از این با اختصاص بسته‌های دیتا تلاش کرد امورات اساتید و دانشجویان را تا حدی تسهیل کنند.

مهلت بسته‌های اهدایی اما چه برای اساتید چه برای دانشجویان رو به پایان است. وزارت ارتباطات اما قبلاً اعلام کرده بود بسته‌های هدیه اینترنت استادان دانشگاه‌های مختلف کشور را تمدید خواهد کرد. بسته‌های دانشجویی چه؟ همین سؤال و مطالبه جدی آنهاست. پویشی که در «فارس من» ثبت شده، به‌دنبال همین ماجرا است. برای آنکه بسته‌های اهدایی اینترنت دانشجویی نیز مانند اساتید تمدید شوند.

 

در بخشی از پویش ۱۵هزار امضایی دانشجویان برای تمدید بسته‌های اینترنت آمده است: «یکی از مهم‌ترین چالش‌ها و موانع در مسیر آموزش‌های مجازی، هزینه بالای اتصال به اینترنت است. برای رفع این مشکل تصمیمی بر ارائه اینترنت رایگان گرفته شد؛ به گونه‌ای که تمامی آموزش‌ها از سوی استادان و دانشجویان به صورت رایگان صورت پذیرد. حال با توجه به تمدید اینترنت رایگان اساتید، دانشجویان نیز خواستار تمدید اینترنت رایگان هستند.»

 

همکاران من در گروه علم‌وپیشرفت خبرگزاری موضوع را از معاون وزیر ارتباطات پیگیری کردند. وی درباره مطالبه دانشجویان گفت: «یکی از طرح‌های وزارت ارتباطات در زمینه عدالت آموزشی، ارائه بسته هدیه ۶۰ گیگ اینترنت دانشجویان و طلاب بود. فعال‌سازی آن از ابتدای ترم جاری (بهمن ماه) و برای مدت ۶ ماه انجام شده و باتوجه به حجم پیش‌بینی شده و مهلت زمانی برای استفاده آن (تا پایان ترم)، ادامه خواهد یافت.»

 

۳| یک مطالبه۱۶هزار نفری؛ واکسیناسیون کرونا اجباری نباشد

بعضی‌ها به واکسن کرونا اعتقادی ندارند. با استدلال‌هایی مانند این‌که بالأخره هیچ‌کدام از واکسن‌های تولیدشده فاز سوم آزمایشات بالینی را به‌طور درازمدت طی نکرده‌اند. بنابراین معلوم نیست آثار بلندمدت آنها روی بدن چگونه خواهد بود؟ همه این واکسن‌ها در واقع «مجوز اضطراری» تزریق دریافت کرده‌اند. مجوزی که باتوجه به شرایط ویژه بدون گذراندن کارآزمایی‌های لازم تنها برای مبارزه هرچه سریع‌تر با کرونا صادر شده است.

مطالبه امضاکنندگان این پویش نیز همین است؛ واکسیناسیون کرونا اجباری نباشد. چرا؟ بابت همین نگرانی‌ها؛ مواردی مانند: «وجود موارد منجر به مرگ ناشی از لخته خون بعد از تزریق واکسن که موجب محدودیت و ممنوعیت مصرف برخی واکسن‌ها در اروپا شده است» یا «وجود نظرات اندیشمندان و پزشکان متعدد در کشورهای مختلف که با سیاست‌های سازمان جهانی بهداشت در مورد پیشگیری و درمان کرونا همراهی ندارند و با واکسیناسیون مخالف هستند.»

 

همکاران من موضوع را از رئیس مرکز مدیریت شبکه بهداشت وزارت‌خانه پیگیری کردند. آقای دکتر تبریزی به خبرنگار ما گفت مطلقاً اجباری برای واکسیناسیون هیچ‌کدام از افراد جامعه وجود ندارد. وی اضافه کرد: «برای واکسیناسیون کادر درمان نیز اجباری وجود نداشت. البته سهمیه همه افراد محفوظ است. مثلاً آن بخشی از کادر درمان که واکسن تزریق نکردند می‌توانند برای استفاده مراجعه کنند.»

 

۴| کمپین ۱۱هزار نفری دستیاران تخصصی و کارورزان پزشکی

رتبه چهارم داغ‌ترین مطالبات اردیبهشت، کمپین دستیاران تخصصی و کارورزان پزشکی بود. قشر تحصیل‌کرده و زحمت‌کشی که عملاً عمده بار شبکه بهداشت و درمان روی دوش آنهاست. گلایه‌نامه مفصل آنها در «فارس من» منتشر شد؛ درباره موضوعات مختلف: از ساعات کاری و کشیک‌های فرسایشی گرفته تا شأن و منزلت پایین اجتماعی دستیاران در بیمارستان‌ها. و البته دستمزدهای بسیار پایین.

عنوان پویش آنها «مشکلات دستیاران تخصصی و کارورزان را پیگیری کنید» است. در بخشی از آن آمده است: «همه این مسائلی که به عرض رسید را بگذارید در کنار کمک‌هزینه تحصیلی اندکی که دستیاران و کارورزان دریافت می‌کنند! این هزینه به قدری اندک است که حتی نمی‌توان نام دستیاران و کارورزان را کارگر گذاشت! چرا که از حداقل حقوق کارگری نیز پایین‌تر است.»

 

آنها هم‌چنین درباره مدت زمان طولانی که یک دانشجوی پزشکی باید بعنوان دستیار خدمت کند، گلایه دارند: «یک فرد در مجموع دوره کارورزی و دستیاری ۵ و نیم سال در اختیار وزارت بهداشت است.  حتی وزارت بهداشت مطابق تعهدنامه‌ای که در ابتدای دوره اخذ می‌کند، پس از مرگ نیز خسارت دریافت می‌کند! دست‌کم روی کاغذ این چنین است. آیا روا نیست این مدت دستیاران و کارورزان در برابر حوادث از پوشش بیمه ایِ مشابه پوشش سایر اقشار برخوردار باشند؟»

 

در سال‌های گذشته نیز پویش‌های متعددی برای پیگیری مشکلات دانشجویان پزشکی و دستیاران تخصصی در «فارس من» به ثبت رسیده بود؛ البته که تلاش ما برای پیگیری مطالبات به‌حق آنها ادامه خواهد داشت. قشر زحمت‌کشی و فرهیخته‌ای که از نخبگان جامعه دانشگاهی محسوب شده و از سرمایه‌های کشورند. حقاً رسیدگی به آنها و برطرف کردن نگرانی‌هایشان آثار روشنی روی ارتقای کیفیت خدمات بهداشتی خواهد داشت.

 

تک‌تک سوژه‌ها، همه میلیون‌ها حمایت شما روی چشمان ماست. همکاران من در تحریریه فارس برای پیگیری مطالبات شما در حال تلاش هستند. همین اعتماد همین حُسن‌ظن مخاطبان بزرگ‌ترین سرمایه ما است. روی ما حساب کنید!

 

گزارش از محمد آزادی

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول