اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  تاریخ

حضور ایران در جنگ ویتنام/ جواب دادن ایران به آمریکا در 20 دقیقه!

۲ خرداد سال ۱۳۵۸ شمسی «هنری کسینجر» دیپلمات و استراتژیست مشهور آمریکایی گفت: «سقوط محمدرضا پهلوی بزرگ‌ترین شکست آمریکا پس از جنگ جهانی دوم بود». مشهور است که کسینجر چاپلوس‌ترین رفیق پهلوی دوم بود، ولی آیا راست می‌گفت؟

حضور ایران در جنگ ویتنام/ جواب دادن ایران به آمریکا در 20 دقیقه!

همین دیروز| گروه تاریخ خبرگزاری فارس ـ امین رحیمی: آیا کسینجر درست می‌گفت و سقوط حکومت پهلوی در ایران، بزرگ‌ترین شکست آمریکا بود؟ بله، درست می‌گفت. همان‌موقع هم که این حرف را می‌زد، همه سیاستمداران آمریکایی می‌دانستند که کسینجر درست می‌گوید و آمریکا دیگر بهتر از پهلوی دوم برای خودش در منطقه پیدا نمی‌کند. در واقع آمریکا دولتی تمام و کمال در منطقه خاورمیانه داشت که مجری سیاست‌ها و حافظ منافعش بود. برای پیشبرد کارها هم به برنامه‌ریزی و هماهنگی دیپلماتیک و قراردادهای سیاسی و مذاکرات پشت پرده و حتی نامه‌نگاری اداری نیاز نبود؛ تلفن می‌زدند و کار انجام می‌شد.

یک نمونه‌ این‌که یک‌روز آمریکایی‌ها تصمیم گرفتند از متحدانشان برای جنگ رسوای ویتنام کمک بگیرند که البته آیا قبول بکنند یا نه. چون حتی متحدان آمریکا هم دوست نداشتند درگیر ماجرا بشوند و بدنامی برای خودش بخرند. در چنین شرایطی، تلفنی به پهلوی دوم خبر دادند که آیا حاضر است همکاری کند؟ به ۲۰ دقیقه نرسید که جواب مثبت پهلوی دوم به آمریکا رسید و یک اسکادران هواپیمای اف ۵ ایران برای اعزام به جنگ ویتنام آماده شدند. «اسدالله عَلَم» وزیر دربار پهلوی در خاطراتش می‌نویسد: «صبح روز پنجم آبان ۱۳۵۱، سفیر آمریکا تلفن زد و اعلام کرد پیامی از نیکسون (رئیس‌جمهور) دریافت داشته مبنی‌بر این‌که هواپیماهای اف ۵ ما به ویتنام فرستاده شوند. بلافاصله با شاه تماس گرفته و گزارش دادم و او نیز موافقت کرد».

هواپیماهای جنگنده که پهلوی دوم با پول مردم ایران خریده بود برای استفاده در جنگ ویتنام، مجانی در اختیار آمریکا قرار می‌گرفت

موافقت سریع‌تر!

حالا اگر به‌نظر ۲۰ دقیقه خیلی کم است، گزارش خیلی‌محرمانه سفارت آمریکا درباره یک درخواست کمک دیگر را بخوانید: «هنگامی که آمریکا... از ایران خواست ۵۰ فروند هواپیمای اف ۴ برای استفاده در ویتنام تأمین کند، شاه ۱۲ دقیقه پس از عنوان‌شدن مطلب، پاسخ مثبت داد.»

بدتر این‌که ایرانِ دوره پهلوی در اواخر جنگ ویتنام شده بود محل توقف و سوخت‌گیری هواپیماهای ترابری و بمب‌افکن‌های آمریکایی که میان آمریکا و اروپا و ویتنام در حرکت بودند. بی‌دلیل نیست که «ویلیام سالیوان» آخرین سفیر آمریکا در ایران از پهلوی دوم این‌گونه ستایش می‌کند: «حکومت شاه در ایران به‌عنوان نزدیک‌ترین دوست و متحد ما در منطقه و یکی از پایه‌های محکم سیاست‌های ما در خلیج‌فارس و آسیای جنوب‌غربی به شمار می‌آمد. در واشنگتن به‌طور کلی از شاه ایران به‌عنوان... یک متحد قابل اعتماد یاد می‌شد و نظرات سیاسی و خط‌مشی کلی او معمولاً با سیاست آمریکا همراه و هماهنگ بود».

مورخان «کسینجر» را چاپلوس‌ترین رفیق پهلوی دوم لقب داده‌اند

یک خدمت تاریخی!

از انبوه خدمات سیاسی و اقتصادی پهلوی دوم به آمریکا، از واردات کالاهای صنعتی و کشاورزی و خریدهای میلیارد دلاری سلاح و تجهیزات که بگذریم برخی خدمات پهلوی دوم به منافع آمریکا در منطقه تاریخی بوده است. از همه مهم‌تر حمایت از رژیم صهیونیستی به دستور و خواست آمریکا در سال‌هایی که این رژیم اشغال‌گر در انزوای سیاسی و اقتصادی قرار داشت.

ماجرا از این قرار بود که پهلوی دوم با این‌که مدام انکار می‌کرد، اما از سال ۱۳۳۳ شمسی به رژیم صهیونیستی نفت می‌فروخت تا کمبود انرژی نداشته باشد. پس از ملی‌شدن کانال سوئز توسط مصر نیز ایران برای حدود ۲ دهه بزرگ‌ترین تأمین‌کننده نفت رژیم صهیونیستی شد. کمک‌های اقتصادی پهلوی دوم به رژیم صهیونیستی فقط در همین حد نبود؛ ایران بیش از ۹۰ درصد نفت صهیونیست‌ها را تأمین می‌کرد و بهترین خریدار کالاهای آنان هم بود. بنا به اسناد تا سال ۱۳۵۷ شمسی بیش از ۷ درصد کل صادرات رژیم صهیونیستی به ایران بود.

این‌طوری بود که رژیم صهیونیستی با وجود تحریم و محاصره اقتصادی، امکان حیات و دوام یافت و این وسط کسینجر که یهودی و طرفدار صهیونیسم و حامی قدرتمند رژیم صهیونیستی بود، خیلی خوشحال بود و خیلی تملق پهلوی دوم را می‌گفت. کسینجر از سال ۱۳۴۷ تا سال ۱۳۵۵ شمسی در دولت آمریکا سمت‌هایی نظیر مشاور امنیت ملی و وزیر امور خارجه را بر عهده داشت و پس از آن هم در حکومت آمریکا همیشه یک دیپلمات و نظریه‌پرداز و مشاور امنیتی و سیاسی بود. البته حتما در زندگی سیاسی و شخصی‌اش برای سقوط پهلوی دوم خیلی غصه خورد. البته درستش این است که بگوییم غصه می‌خورد؛ هنوز زنده است و ۹۸ سالش است.  

پهلوی دوم نه‌ تنها به رژیم صهیونیستی نفت می‌فروخت، بلکه یک خط‌‌لوله نفت هم ساخت تا نفت ایران را از مسیر سرزمین‌های اشغالی فلسطین به اروپا صادر کند

امروز در تاریخ مناسبت‌های دیگری هم هست

امروز ۲ خرداد مصادف با ۲۳ می میلادی و ۱۱ شوال هجری قمری در تقویم تاریخ، مناسبت‌های دیگری هم دارد.

ـ وفات «عبدالعزیز اندلسی» لغت‌شناس و مورخ مشهور در سال ۴۸۷ قمری
ـ درگذشت «آگوستین کوشی» ریاضی‌دان معروف فرانسوی در سال ۱۸۵۷ میلادی
ـ زادروز «پر لاگر کوئیست» شاعر و نمایش‌نامه‌نویس برجسته سوئدی در سال ۱۸۹۱ میلادی
ـ درگذشت «هنریک ایبسن» شاعر و ادیب نروژی در سال ۱۹۰۶ میلادی
ـ درگذشت «نصرالله فلسفی» نویسنده، مورخ و مترجم معاصر در سال ۱۳۶۰ شمسی

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول