اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

ازسرگیری درگیری صهیونیست‌ها با نمازگزاران فلسطینی در مسجدالاقصی+تصاویر

نظامیان صهیونیست، امروز با تشدید تدابیر نظامی در مسجدالاقصی و حمایت از ورود شهرک‌نشینان تندرو به این مسجد، بار دیگر با نمازگزاران فلسطینی درگیرشدند و دست‌کم شش فلسطینی را دستگیر کردند.

ازسرگیری درگیری صهیونیست‌ها با نمازگزاران فلسطینی در مسجدالاقصی+تصاویر

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، پس از آن‌که امروز (یک‌شنبه - ۲۳ می)، شهرک‌نشینان صهیونیست طی سه نوبت به صورت غیرقانونی با حمایت نظامیان اشغالگر وارد صحن‌های مسجدالاقصی شدند، پلیس رژیم صهیونیستی با حمله به نمازگزاران فلسطینی مانع حضور آنها در مسجد القبلی و ادای نماز آنها شد.

پایگاه خبری «الجزیره» نوشت: صهیونیست‌ها امروز، پس از ۱۹ روز از بسته ماندن باب المغاربه (یکی از دروازه‌های ورود به مسجدالاقصی)، آن را به روی شهرک‌نشینان صهیونیست باز کردند تا آنها تحت تدابیر شدید امنیتی با پشتیبانی پلیس و نیروهای ویژه اسرائیلی وارد صحن‌های مسجدالاقصی شوند که این امر به درگیری میان نظامیان صهیونیست و نمازگزاران و کارمندان این مکان مقدس منجر شد.

 

 

دستگیری شش فلسطینی

به اعلام منابع رسانه‌ای، پلیس رژیم صهیونیستی، امروز از حضور نمازگزاران فلسطینی و ورود آنها به صحن‌های مسجدالاقصی جلوگیری به عمل آورد و پس از آن‌که شماری از جوانان فلسطینی در مقابل این اقدام صهیونیست‌ها ایستادگی کردند، میان دو طرف درگیری به وجود آمد و نظامیان صهیونیست، شش نفر از فلسطینیان از جمله چند کارمند اداره اوقاف و محافظ مسجدالاقصی را دستگیر کردند.

 

 

جلوگیری از ورود نمازگزاران فلسطینی

بر اساس این گزارش، اشغالگران از ورود نمازگزاران کمتر از ۴۵ سال به مسجد الاقصی جلوگیری کردند و بر تدابیر نظامی خود در نزدیکی دروازه‌های مختلف آن افزودند. پلیس رژیم صهیونیستی ، صبح امروز مسجد القبلی را از نمازگزاران خالی کردند و با استقرار در داخل و محوطه این مسجد، زمینه را برای ورود شهرک‌نشینان فراهم کردند. به این ترتیب درگیری‌ها در مسجدالاقصی از صبح امروز پس از سه‌ هفته توقف، از سرگرفته شد.

الجزیره تصاویری از اعتراض زنان نمازگزار در مسجدالاقصی به نظامیان صهیونیست منتشر کرد.

 

 

تحلیل خطیب مسجدالاقصی از ازسرگیری حمله صهیونیست‌ها به مسجدالاقصی

«عکرمه صبری» خطیب مسجدالاقصی در واکنش به این درگیری‌ها گفت که رژیم صهیونیستی با دادن مجوز ورودشهرک‌نشینان به مسجدالاقصی به دنبال اثبات ادعای عدم شکست خود در جنگ علیه نوار غزه است.

رام‌الله هشدار داد

وزارت خارجه فلسطین نیز تداوم حملات نیروهای امنیتی اسرائیل و شهرک‌نشینان تندرو علیه مسجدالاقصی را محکوم و تاکید کرد که چنین اقداماتی تلاش‌های بین‌المللی برای تثبیت آتش‌بس و بازگشت به روند صلح را از بین خواهد برد.

 «نبیل ابوردینه» سخنگوی رسمی ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین نیز به رژیم صهیونیستی درباره بازگشت به میدان تنش و درگیری با از سرگیری تجاوزات شهرک‌نشینان صهیونیست به مسجدالاقصی، تداوم محاصره محله الشیخ جراح و بازداشت فلسطینیان هشدار داد.

وی افزود: «ما درباره بازگشت به نقطه آغاز [درگیری‌ها]، در صورت تداوم تجاوز به مسجدالاقصی و محاصره محله «الشیخ جراح» هشدار می‌دهیم. از دولت آمریکا می‌خواهیم که فورا برای جلوگیری از سیاست تحریک و تشدید اسرائیل دخالت کند.»

ابوردینه رژیم صهیونیستی را مسئول هرگونه از بین رفتن تلاش‌های صورت گرفته به ویژه از سوی آمریکا و دولت مصر برای آتش‌بس دانست و گفت: نبرد اساسی در قدس بود و همچنان ادامه دارد. اشغالگران همچنان در حمایت حمایت از افراطی‌ها است و تلاش‌های عربی و بین المللی صورت گرفته برای آتش‌بس را به چالش می‌کشد.

روایت مدیر مسجدالاقصی از درگیری‌های امروز

«عمر الکسوانی» مدیر مسجدالاقصی گفت: انتظار می‌رفت که امروز، هزاران نفر برای ادای نماز صبح وارد مسجد شوند اما نظامیان صهیونیست اجازه ندادند و تنها ۴۰۰ نمازگزار که اغلب آنها سن بالایی داشتند اجازه یافتند وارد مسجد شوند.

 

 

وی در مصاحبه با الجزیره گفت که نظامیان صهیونیست اجازه ورود نمازگزاران فلسطینی را نداردند و در ساعت ۷:۰۴ دقیقه صبح امروز، پلیس اسرائیل درهای آهنی پل منتهی به باب المغاربه را باز کرد تا شهرک‌نشینان تندروی صهیونیستی به همراه ۸۰ نیروی ویژه وارد صحن‌های مسجدالاقصی شوند.

الکسوانی افزود که از همان ابتدا، یک محافظ مسجد به نام «فادی علیان» و شماری از کارمندان اداره اوقاف دستگیر شدند. علیان در حال تصویربرداری از یورش گروه اول شهرک‌نشینان صهیونیست به مسجدالاقصی بود که دستگیر شد. این در حالی است که وی به عنوان محافظ وظیفه دارد تمامی تجاوزهای صورت گرفته را مستندسازی کند.

بر اساس این گزارش، صهیونیست‌ها به یک طلبه و یک مدرس مدارس دینی فعال در داخل محوطه مسجدالاقصی نیز حمله کردند و مانع ورود آنها به مدرسه شدند. 

مدیر مسجدالاقصی تاکید کرد : «رژیم اشغالگر می‌خواهد وضعیت کنونی در مسجدالاقصی را برای خود حفظ کند. ما به عنوان اداره اوقاف در مسجد الاقصی می‌خواهیم که وضعیت این‌جا به قبل از سال ۲۰۰۳ بازگردد و ورود غیرمسلمانان به مسجد تنها از طریق اداره اوقاف اسلامی میسر شود و از یورش این افراطی‌ها به این مکان مقدس جلوگیری به عمل آید.»

شب گذشته نیز نظامیان رژیم صهیونیستی با فلسطینیانی که در محله الشیخ جراح قدس تجمع کرده بودند،‌ درگیر شدند و به آنها تعرض کردند. بنا بر گزارش رسانه‌های فلسطینی، نظامیان اشغالگر با کمک گاز اشک آور و ماشین‌های آب‌پاش سعی در متفرق کردن فلسطینیان داشتند.هلال احمر فلسطین نیز از مجروح شدن تعدادی از فلسطینیان در این درگیری‌ها خبر داد.

این در حالی است که جرقه جنگ ۱۲ روزه اخیر در نوار غزه با همین اقدامات تحریک‌آمیز صهیونیست‌ها در مسجدالاقصی و مناطق مختلف شهر قدس و اعمال محدودیت‌های متعدد در ماه مبارک رمضان علیه نمازگزاران فلسطینی زده شد.

 نظامیان صهیونیست از صبح روز (۱۰ می)، مصادف با ۲۸ ماه مبارک رمضان، با حمله به صحن‌های مختلف مسجدالاقصی، آن را به یک میدان جنگ تبدیل کردند و ضمن محاصره آن، با استفاده از بمب‌های صوتی، گاز‌‌ اشک‌آور، گلوله‌های پلاستیکی و حتی فلزی، نمازگزاران و تحصن‌کنندگان در این مکان مقدس را هدف قرار دادند.

علاوه بر آن در مناطق مختلف کرانه باختری نیز، نظامیان و شهرک‌نشنیان صهیونیست با فلسطینیانی که در اعتراض به طرح‌های رژیم صهیونیستی برای یهودی‌سازی قدس و اقدامات تحریک‌آمیز صهیونیست‌ها از جمله اقدام برای تصاحب محله الشیخ جراح و اخراج فلسطینی‌ها از آن به خیابان آمده بودند نیز درگیر شدند.

در پاسخ به این جنایات، نیروهای مقاومت فلسطین وارد عمل شدند.اراضی اشغالی از جمله قدس، عسقلان، تل‌آویو و شهرک‌های صهیونیست‌نشین اطراف نوار غزه از عصر همان روز و پس از هشدار گروه‌های مقاومت فلسطین شاهد حملات راکتی گسترده مقاومت بود. ارتش صهیونیست نیز شماری از نیروهای ذخیره خود را فراخواند و بمباران کور مناطق مختلف نوار غزه را آغاز کرد که با پاسخ شدید مقاومت مواجه شد و سیل موشک‌های مقاومت به سوی تل‌آویو، فرودگاه بن‌گوریون و بئرالسبع روانه شد.

درگیری میان مقاومت فلسطین و رژیم صهیونیستی از روز دوشنبه (۲۰ اردیبهشت- ۱۰ می) و پس از پایان ضرب‌الاجل مقاومت به تل‌آویو مبنی بر لزوم پایان تجاوزات این رژیم در قدس و مسجدالاقصی آغاز شد و تا بامداد روز جمعه پیش (۳۱ اردیبهشت) ادامه یافت.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول