اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

احداث و تکمیل ۵۰ یادمان شهدا در خراسان رضوی نیازمند اعتبار

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی با اشاره به تدفین شهید در ۱۰۸ نقطه خراسان رضوی، گفت: تا کنون برای حدود ۵۷ مورد یادمان ساخته شده است و برای احداث و تکمیل یادمان برای حدود ۵۰ مورد از شهدای تدفین شده، نیازمند تخصیص و تأمین اعتبار هستیم.

احداث و تکمیل ۵۰ یادمان شهدا در خراسان رضوی نیازمند اعتبار

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد،  سردار حسینعلی یوسفعلی‌زاده در نشست شورای هماهنگی حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی با یاد و نام امام (ره) و فاتحان خرمشهر اظهار کرد: از شهدا و مدافعان خرمشهر در راستای تداوم راهشان در نظام مقدس جمهوری اسلامی مدد می جوییم.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی با بیان اینکه بیش از ۱۰ هزار و ۷۰۰ برنامه در حوزه حفظ آثار و نشر ارزش‌ها و در گرامیداشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس برگزار شده است، افزود: برگزاری نمایشگاهی با بیش از  ۴۰۰ غرفه محتوایی در فضای باز با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و با حضور هزاران بازدید کننده،  تقدیر از  ۱۰۰هزار  پیشکسوت خراسانی دفاع مقدس  به مناسبت‌های مختلف از جمله فعالیت‌های مرکز حفظ و نشر آثار بوده است.

وی با اشاره به اینکه یکی از نتایج تلاش‌ها در سال گذشته انتخاب خراسان رضوی در ارزیابی های ملی و کسب عنوان برتر در کشور بود که مورد تقدیر رییس کل نیروهای مسلح قرار گرفت، ابراز کرد: تکریم مناسبت‌ها و تجلیل از حماسه آفرینان باید استمرار داشته باشد، چرا که این امر مهم یک امر بین بخشی است، نه فقط نیروهای مسلح بلکه همه دستگاه ها و نهادهای اجرایی وظیفه دارند تا این حماسه ها را گرامی بدارند.

سردار یوسفعلی‌زاده با اشاره به ابلاغ اجرای ۶۶ عنوان برنامه مطرح و مورد تصویب در سال گذشته به همه شهرستان‌های خراسان رضوی، بیان کرد: در سال جاری نیز اجرای ۹۰ عنوان برنامه پیش‌بینی و برنامه ریزی شده است.

وی  یادمان‌های شهدا را ازجمله مصوبات جلسه شورای مدیران اعلام کرد و یادآور شد: در ۱۰۸ نقطه  خراسان رضوی تدفین شهید صورت گرفته شده که تا کنون برای حدود ۵۷ مورد یادمان احداث شده است و حدود ۵۰ مورد از شهدای تدفین شده، بدون یادمان یا دارای یادمان نیمه ساخته‌اند که نیاز است در این حوزه اعتبار شایسته‌ای تخصیص داده شود.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی با بیان اینکه دانشنامه دفاع مقدس به عنوان یکی دیگر از برنامه‌های جامع در دست اجرا است و ضروری است که عملیات پژوهشی و تألیفی آن به سرعت دنبال شود، گفت: تدوین این دانشنامه در یکی از جلسات شورای هماهنگی در سال ۱۳۹۸ به تصویب رسیده است و در حال حاضرگروه های تخصصی ارتش در ۱۵۰ مدخل و تیم های علمی سپاه استان در ۱۶۰ مدخل درحال پژوهش و تألیف هستند.

پروژه احداث و تکمیل یادمان‌های شهدا در خراسان رضوی در یک برنامه ۲ساله اجرا می شود

در این نشست معاون استاندار خراسان رضوی با گرامیداشت سوم خرداد سالروز آزادسازی خرمشهر، به جمله باشکوه امام راحل که فرمودند «خرمشهر را خدا آزاد کرد»، اشاره کرد و گفت: فتح خرمشهر یک رویداد بزرگ تاریخی است و تمام ملت ایران به این روز غبطه می خورند، به طوری که ایران بعد از ۴۳ سال، هر روز در سطح بین المللی تنومندتر، مقتدرتر و اثربخش تر نمایان می‌شود.

سید کمال‌الدین میرجعفریان افزود: مناسبت‌های مرتبط با دفاع مقدس امری نیست که در تراکم برنامه‌های کاری مغفول بماند، بلکه باید به عنوان یک اقدام معرفتی و قلبی، همواره سرلوحه کارها باشد و در این راستا نیز اعتقاد به نشر ارزش‌های دفاع مقدس باید پیوست همه برنامه ها قرار گیرد.

وی با تأکید بر اینکه  ساخت و تکمیل یادمان‌های شهدای استان یکی از اولویت های پیش رو است، بیان کرد: بر اساس برنامه ریزی‌های انجام شده پروژه احداث و تکمیل یادمان‌های شهدا در خراسان رضوی در یک برنامه ۲ساله اجرا می‌شود.

معاون استاندار خراسان رضوی ادامه داد: در راستای تکمیل دانش نامه دفاع مقدس، باید به صورت ویژه از ظرفیت‌های فرهنگی، همکاری با دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه در قالب پایان نامه  کمک گرفت، چرا که پایان نامه‌ها می تواند فرهنگ غنی دفاع مقدس را در جامعه علمی هم تقویت کند.

وی با تأکید بر ضرورت استفاده از ظرفیت دستگاه‌ها برای پیشبرد برنامه‌های ارزشی خاطر نشان کرد: ضرورت این امر به حدی است که اگر در سطح استانی به اهداف تعیین شده دست پیدا نکنیم، از ردیف های ملی برای تحقق آن استفاده خواهیم کرد.

میرجعفریان بیان کرد: استاندارخراسان رضوی در سفرهای شهرستانی، یکی از مسائلی که به طور پیوسته آن را دنبال و درباره آن گزارش کار دریافت می‌کند، همین مسئله شهدا و یادمان‌های آنان است و در این راستا شهرداران یک وظیفه زیرساختی برعهده دارند.

شهردار مشهد نیز در این نشست با اشاره به انجام فراخوان آثار فاخر برای یادمان شهدای کوهسنگی مشهد گفت: آثار برگزیده برای این پروژه  مشخص شده است اما بدلیل آن که در طی این سال‌ها هیچ یک از طرح ها به تأیید مشاور بافت شهر نرسیده است، ساخت این یادمان معلق مانده است.

کلایی با اذعان به این که ساخت یادمان شهدا یک مطالبه مردمی است، افزود: شهرداری مشهد، پروژه ساخت بنای یادبود را در دستور کار فوری خود قرار داده است.

گفتنی است؛ در پایان این نشست، تفاهم نامه  ساخت فاز دوم موزه و مرکز فرهنگی دفاع مقدس استان در سال ۱۴۰۰، تکمیل ساختمان هایی نیمه کاره به همراه پروژه بزرگ محوطه سازی موزه، ساختمان مرکز اسناد و کتابخانه، ساختمان شهدای مقاومت و سایر ابنیه مرکز فرهنگی به امضای مدیرکل حفظ آثار خراسان رضوی و شهردارمشهد رسید.

انتهای پیام/ ۷۰۰۴۲

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول