اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  آموزش و پرورش

کاهش مدت زمان مدرسه‌سازی به 3 سال/ چرا باید مدرسه بزرگ بسازیم؟!

رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور گفت: میانگین ساخت فضاهای اداری حدود 11 سال است و برای مدرسه‎‌سازی حدود 9 سال است و ما در این سال‌ها به حدود 3 سال کاهش دادیم.

کاهش مدت زمان مدرسه‌سازی به 3 سال/ چرا باید مدرسه بزرگ بسازیم؟!

به گزارش خبرنگار تعلیم و تربیت خبرگزاری فارس، مهراله رخشانی‌مهر در مراسم افتتاح مجتمع آموزشی و پرورشی حیات طیبه دکتر نصیری منطقه 10 شهر تهران ضمن تبریک سالروز آزادسازی خرمشهر، اظهار کرد: این پروژه، یکی از افتخارات نظام تعلیم و تربیت ایران است و مبتنی بر آموزه‌های سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اجرا شده است که تأکید مقام معظم رهبری همواره بر اجرایی شدن سند تحول بنیادین است؛ همچنین وزیر آموزش و پرورش و مجموعه شورای معاونان وزارتخانه نیز برای اجرایی شدن سند تحول بنیادین مصمم هستند لذا از تمام افرادی که در طراحی و اجرای این مجموعه سهیم بودند و به نحوی مشارکت کردند، تشکر می‌کنم.

* رشد ۱۰ برابری اعتبارات عمرانی نوسازی نسبت به سال ۹۲

رخشانی‌‌مهر بیان کرد: در این سال‌ها سیاست وزارت آموزش و پرورش توسعه فضاهای آموزشی و پرورشی بوده و اعتبارات عمرانی نوسازی نیز رشد حدود ۱۰ برابری را نسبت به سال ۹۲ داشته است؛ همچنین سهم اعتبارات عمرانی نوسازی مدارس کشور از اعتبارات عمرانی کل کشور به بیش از ۷ درصد نسبت به ۱.۶ درصد سال ۹۶، افزایش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش برای تحول در نظام آموزشی چرخش‌هایی دیده شده است و سند و برنامه زیر نظام فضا و تجهیزات، ما را به سمت ساخت مجموعه‌های آموزشی مشابه مجتمع دکتر نصیری سوق داده است و از ما خواسته که حیات طیبه و مدارس بزرگ بسازیم و نسبت به جمع‌آوری مدارس کوچک اقدام کنیم و به جای آن، مجتمع‌های بزرگ بسازیم.

* چرا سند تحول بر اجرایی کردن مجتمع‌های آموزشی و مدارس بزرگ مصر است؟

معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: این مدرسه، الگویی است که سند تحول، ما را به سمت آن هدایت کرده است؛ اما چرا سند تحول بر اجرایی کردن مجتمع‌های آموزشی و مدارس بزرگ مُصر است؟ به این دلیل است که در این مدارس، امکان مدیریت یکپارچه بر کل فرایند تعلیم و تربیت حاصل می‌شود.

وی افزود: از طریق این مدارس می‌توانیم به توسعه عدالت آموزشی فکر کنیم و در این فضا و معماری، امکان آموزش باکیفیت‌تر میسر می‌شود و همچنین امکان سازماندهی بهتر نیروی انسانی فراهم‌تر می‌شود. 

رخشانی‌مهر با بیان اینکه بر اساس سند تحول، مدرسه باید کانون تحولات محله و کانون تربیتی محله باشد، گفت: مدرسه‌ای که در این تراز ساخته می‌شود، می‌تواند این نقش را بازی کند و در چنین مدرسه‌ای است که دانش‌آموزان می‌توانند بهتر با هم ارتباط برقرار کنند و طبیعتا توانایی دانش‌آموزان برای زیستن در جامعه بالاتر می‌رود.

وی افزود: استفاده بهتر از سالن‌های ورزشی، کتابخانه‌ها، آزمایشگاه‌ها و سالن‌های اجتماعی در این فضاها مناسب تر است و کیفیت آموزشی نیز افزایش می‌یابد چرا که امکان استفاده از معلمان با کیفیت‌تر در این فضاها میسرتر خواهد بود.

* قیمت‌ها در دوره ساخت طولانی به مراتب افزایش پیدا می‌کند

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور تصریح کرد: نگرانی وزیر آموزش و پرورش درباره ساخت مدارس در نقاط نامناسب با تکمیل پروژه‌های نیمه تمام طی ۲ سال اخیر بر طرف شد.

وی افزود: وقتی پروژه‌‌ای نیمه تمام در کشور وجود دارد یعنی بخشی از منابع کشور در آن صرف شده است و امکان بهره‌مندی از آن را نداریم و این موضوع حاکی از غیراقتصادی شدن طرح است.

رخشانی‌مهر ادامه داد: پروژه‌ای که نیمه تمام به حال خود رها می‌شود یعنی در برابر گرما و سرما قرار می‌گیرد و به پروژه نیمه‌تمام آسیب می‌زند؛ در این حالت هر وقت خواستیم مجددا پروژه را شروع کنیم ناچاریم یک بخشی از بنا را تخریب کنیم و دوباره بسازیم. 

وی تصریح کرد: قیمت‌ها در دوره ساخت طولانی به مراتب افزایش پیدا می‌کند؛ مثلا قیمت مصالح ساختمانی و قیمت تمام شده یک بنا نسبت به سال 96، سه برابر شده و بیشتر شده است و همچنین استانداردها در دوره ساخت پروژه ممکن است تغییر کند.    

* کاهش مدت زمان مدرسه‌سازی به 3 سال

معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش گفت: میانگین ساخت فضاهای اداری حدود 11 سال است و برای مدرسه سازی حدود 9 سال است و ما در این سال‌ها به حدود 3 سال کاهش دادیم؛ پروژه‌هایی که در سال 1400 افتتاح می‌شوند در سال‌ها 96 و 97 شروع شده است.

وی ادامه داد: پروژه‌ای نیمه تمام رها می‌شود که اعتبار زیادی بخواهد و زیربنای بالاتری داشت باشد مثلا برای مجتمع دکتر نصیری حدود 100 میلیارد تومان هزینه شده است اما مدارس کوچک سه کلاسه، نیمه تمام نمی‌مانند یعنی مدرسه سه کلاسه نداریم که 9 سال نیمه کاره مانده باشد بلکه پروژه‌هایی که نیمه کاره مانده‌اند، پروژه‌های بزرگی هستند.

* تعیین تکلیف 43 پروژه حیات طیبه

رخشانی‌مهر به مجتمع‌های حیات طیبه اشاره کرد و افزود: در سال ۹۶ تعداد مجتمع‌های حیات طیبه و مجتمع‌های آموزشی حدود ۴۳ پروژه بود که از مجموع آنان، ۳۵ پروژه افتتاح شده است و در استان‌های خراسان رضوی، اردبیل، زنجان و خراسان جنوبی به بهره‌برداری رسید و در آینده نزدیک نیز یکی از مهمترین این موارد در کرمان با ۱۵ هزار زیربنا افتتاح می‌شود.

وی افزود: در استان گلستان و مازندران در ایام پیش رو افتتاح می‌شود؛ از 8 پروژه باقیمانده، 5 پروژه حیات طیبه تا پایان سال دولت تحویل می‌شود و 3 پروژه دیگر تا پایان سال 1400 تکمیل می‌شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول