اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان شمالی

کاغذ باطله را طلا کن/ ساخت قلمدان با کاغذ باطله در شیروان

هنرمند شیروانی با احیای صنعت پاپیه ماشه، توانست ۵۰ شاگرد در این زمینه تربیت کند و قلمدان‌های هنری بیافریند.

کاغذ باطله را طلا کن/ ساخت قلمدان با کاغذ باطله در شیروان

به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد، برای راه اندازی یک کسب وکار اولین مسأله، سرمایه است که نداشتن آن خیلی‌ها را از کار باز می‌دارد و موجب می‌شود که به سراغ علاقه خود نروند.

برخی کارها هستند که سرمایه کمی نیاز دارند اما بازدهی نسبتا خوبی خواهد داشت و از طرفی جنبه صنایع دستی و ترویج فرهنگ زیبای قدیم نیز هستند.

تاریخچه پاپیه ماشه

تا سال‌ها پیش از قلمدان‌های چوبی و فلزی استفاده می‌شد که بعد تزئین آن‌ها با زر و نقره بسیار سنگین می‌شدند.

هنرمندان عصر زند باکمک پاپیه ماشه قلمدان‌های جدیدی خلق کردند که بسیار مورد استعمال قرار گرفت.
بعد از آن کارگاه‌های زیادی برای تولید قلمدان‌ها ایجادشد.

طرز ساخت قلمدان‌های پاپیه ماشه

در این هنر برگ‌هایی ازکاغذهای آهارنخورده را با مخلوطی از چسب چوب می‌پوشانند و سپس در داخل قالب‌های فلزی می‌گذارند و در دمای ۱۰۰ درجه فارنهایت حرارت داده و خشک می‌کنند.

هنرمند و کارآفرین شیروانی با وجود کمبودها، توانست رنگ‌ورویی به این هنر ببخشد.

علی اکبر ولی زاده، هنرمند خطاط، نقاش و کارآفرین شیروانی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شیروان اظهارکرد: از وقتی که الفبا را آموختم اشتیاق خاصی به هنر در من پدید آمد و زنگ هنر بهترین زنگ مدرسه‌ام بود که برای آن شور و شوق خاصی داشتم.

وی گفت: با اینکه هیچ استادی نداشته و روی پای خود ایستادم ولی بهترین نمرات را در درس هنر کسب می‌کردم و این بیت شعر توانابود هرکه دانا بود و خطاطی آن باب ورود من به دنیای هنر شد.

هنرمند شیروانی تصریح کرد:  پس از آنکه معلم هنرم خطاطی مرا مشاهده کرد پی به استعداد من برد و بامعرفی کردن من درجشنواره‌های مختلف با هنر عجین‌تر شدم.

ولی‌زاده بیان کرد: وقتی برای شرکت در جشنواره دانش‌آموزی به مشهد رفتم و طی بازدیدی که از موزه آستان قدس داشتم، برای اولین بار باهنر پاپیه ماشه آشنا شدم و پس از دیدن قلمدان‌های زیبای دوره صفویه بسیار نظرم به این هنر جلب شد و با وجودی که دسترسی به اینترنت مشکل بود، دراین زمینه به تحقیقات پرداخته و دریافتم که این هنر اصیل ایرانی در حال ازبین رفتن و منسوخ شدن است.

وی  پس از آن درکنار هنر خطاطی و نقاشی به آموزش این هنر روی آورد و با گذشت سال‌ها این هنر اصیل ایرانی را با شور و اشتیاق ادامه داده و تاکنون حدود پنجاه نفر شاگرد در این زمینه تربیت کرده است.

بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی

ولی زاده با استفاده از بازاریابی مدرن تاکنون توانسته محصولات هنری زیبا و خاص خود را در کشورهای عراق، عربستان، امارات و ترکیه به فروش برساند.

ولی زاده بیان کرد: حیف است این هنر اصیل ایرانی روبه فراموشی رود و اینطور که پیش برویم در آینده‌ای نه چندان دور این هنر فقط در موزه‌ها دیده خواهد شد.

وی از عدم حمایت نهادهای دولتی گلایه‌مند است و برای احداث کارگاه و توسعه این هنر، توقع بیشتری از حمایت مسئولان میراث فرهنگی در این زمینه دارد.

انتهای پیام/ و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول