اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  مجلس

سوداگری‌ها در بازارهای کاذب با طر ح مالیات بر عایدی سرمایه پایان می‌یابد

سخنگوی کمیسیون اقتصادی با بیان اینکه هدف طرح مالیات بر عایدی سرمایه مهار سوداگری در بازار ملک، طلا، ارز و خودرو است گفت: با اجرای این قانون سوداگری‌ها پایان می‌یابد.

سوداگری‌ها در بازارهای کاذب با طر ح مالیات بر عایدی سرمایه پایان می‌یابد

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، مهدی طغیانی سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (چهارشنبه ۵ خرداد) و در قرائت گزارش این کمیسیون درباره طرح مالیات بر عایدی سرمایه اظهار داشت: یکی از مهمترین موانع تولید رقیب‌تراشی برای سرمایه‌گذاری در تولید است این در حالی است که در سال پشتیبانی از تولید و مانع‌زدایی‌ها قرار داریم. 

وی افزود: طرح مالیات بر عایدی سرمایه بر موضوع تقویت تولید تمرکز دارد و اجازه ورود واسطه‌ها به اقتصاد را نمی‌دهد و مانع سوداگری در اقتصاد کشور خواهد شد.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: مالیات بر عایدی سرمایه صرفاً فردی را هدف قرار می‌دهد که سرمایه‌گذاری‌های مولد انجام نمی‌دهد و فقط 4 بازار املاک، خودرو، طلا و ارز را هدف قرار می‌دهد. اگر فرد بیش از نیاز مصرفی در این 4 بازار خرید داشته باشد، مالیات بر عایدی سرمایه شامل او می‌شود.

وی افزود: در سال‌هایی که تورم شدید را تجربه کردیم مانند سال ۹۹ که تورم ۴۰ درصدی را پشت سر گذاشتیم، افزایش در ۴ بازار نامبرده بیش از ۴۰ درصد بود بنابراین علاوه بر تورم موجود در اقتصاد ما برای سوداگران بازار ملک، خودرو، طلا و ارز موضوع عایدی ایجاد کرده‌ایم.

طغیانی با بیان اینکه در واقع نام اصلی این طرح مالیات بر سوداگری و دلالی است، افزود: ۱۳۳ کشور جهان این قانون را مصوب کرده‌اند و نزدیک به ۷ الی ۸ درصد درآمد مالیاتی خود را از همین محل کسب می‌کنند، این مالیات از حرکت نقدینگی به سمت بازارهای غیرمولد جلوگیری می کند.

وی خاطرنشان کرد: موضوعاتی مانند قرعه‌کشی در خرید خودرو و بخت‌آزمایی در این حوزه به دلیل وجود سوداگرانی است که بیش از نیاز خود خودرو خریداری می‌کنند لذا برای اینکه جلوی این سوداگری‌ها گرفته شود هیچ راهی جز مالیات بر سوداگری وجود ندارد. ضمن اینکه هدف دوم این طرح تضعیف فعالیت‌های مالی غیرمولد در 4 بازار نامبرده است.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس هدف سوم را افزایش عدالت و کاهش فاصله طبقاتی خواند و گفت: متأسفانه حضور در بازارهای سوداگری باعث شده برخی افراد به دلیل نبود همین قوانین ره صد ساله را یک شبه طی کرده‌اند.

طغیانی افزود: هدف دیگر این قانون جلوگیری از نوسان قیمت‌ها به ویژه قیمت ارز است که شاهد بودیم چه میزان نوسانات ارز روی زندگی مردم تأثیر گذاشته است.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در پایان تصریح کرد: یک سال است که منتظر دریافت لایحه اصلاح نظام مالیاتی کشور هستیم و این در حالی است که متأسفانه معاون اول رئیس جمهور در شبکه‌های اجتماعی ادعا می‌کند لوایح دولت در مجلس بررسی نمی‌شود در حالی که دریغ از یک لایحه مهم و اساسی.

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول