اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان شمالی

شورای نگهبان بر اساس رسالت قانونی، وظیفه‌اش را انجام می‌دهد

عضو هیأت علمی دانشگاه بجنورد گفت: اعضای شورای نگهبان آخرتشان را به دنیای دیگران نخواهد فروخت و در تصمیم‌گیری خلاف شرع و قانون عمل نخواهد کرد، که اگر غیر این باشد باید پاسخگوی عملکردشان باشند.

شورای نگهبان بر اساس رسالت قانونی، وظیفه‌اش را انجام می‌دهد

محمد شیخ‌زاده، در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بجنورد، در خصوص معیار تائید یا رد صلاحیت شورای نگهبان، اظهار کرد: باید صلاحیت کاندیداها برای شورای نگهبان احراز شود و با توجه به اصول خاص و استعلام از سایر نهادها، سوابق افراد را بررسی و درنهایت بعد از جمع‌بندی، شایستگی و صلاحیت قرار گرفتن افراد در جایگاه ریاست جمهوری را تائید یا رد شود.

وی با توجه به ایراد گرفتن به شورای نگهبان،گفت: در این شرایط باید بررسی شود که شورای نگهبان با توجه به اختیارات و جایگاه قانونی که دارد به وظایفش به‌درستی عمل کرده است یا خیر؟

عضو هیأت علمی دانشگاه بجنورد، بابیان اینکه در شرایط فعلی ممکن است گروهی شورای نگهبان را به مصلحت‌اندیشی متهم کنند، تصریح کرد: اگر غیرازاین نیز عمل می‌شد و همه افراد تائید صلاحیت می‌شدند نیز، شورای نگهبان به مصلحت‌اندیشی برای بالا بردن مشارکت مردم در انتخابات متهم می‌شد.

شیخ‌زاده بیان کرد: در هر نوع انتخابی از بین افراد برای احراز یک سمت، کسانی که طبق پالایش انجام‌شده واجد شاخص‌های لازم نباشند از فیلتر عبور نخواهند کرد.

وی یادآور شد: شورای نگهبان بر اساس شاخص، معیارها و استعلام‌ها، پالایش را انجام داده و در این بررسی‌ها برخی از افراد نتوانستند شاخص‌ها را کسب کنند.

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به اینکه اگر بی‌طرفانه و منصفانه به عملکرد عده‌ای از کاندید ریاست جمهوری نیز نگاه شود برخی از آن‌ها صلاحیت قرار گرفتن در این جایگاه را نداشتند، افزود: کسی که قانون را قبول ندارد و تمکین نمی‌کند و علاوه بر این اعلام می‌کند اگر نتیجه باب میلش نباشد، پذیرفته نیست، جایی برای تائید صلاحیت شدن باقی نگذاشته است.

شیخ‌زاده با تأکید بر اینکه شورای نگهبان بر اساس رسالت قانونی، وظیفه‌اش را انجام می‌دهد و در انجام این وظیفه با حرف‌وحدیث‌هایی مواجه می‌شود، گفت: اعضای شورای نگهبان آخرتشان را به دنیای دیگران نخواهد فروخت و در تصمیم‌گیری خلاف شرع و قانون عمل نخواهد کرد، که اگر غیر این باشد باید پاسخگوی عملکردشان باشند.

این مدرس دانشگاه بجنورد خاطرنشان کرد: در همه نظام‌های حکومتی دنیا، سازوکارهای قانونی برای انتخابات در نظر گرفته‌شده و در اکثر کشورها متناسب با قوانین آن کشور، درنهایت برای کاندیداتوری ریاست جمهوری تعداد محدودی باقی می‌مانند.

شیخ‌زاده اظهار کرد: در جمهوری اسلامی ایران نیز از طریق شورای نگهبان و قانون اساسی، سازوکاری برای نگهبانی از ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب تعیین‌شده است.

وی بابیان اینکه باگذشت ۴۳ سال از عمر بابرکت انقلاب اسلامی ایران، افراد در چارچوب قانون در مسئولیت‌های مختلف قرار گرفتند، افزود: به‌هرحال ممکن است در یک دوره افرادی انتخاب شوند که با منافع شخصی برخی، همخوانی نداشته باشند اما این دلیلی بر عملکرد ناصحیح نیست.

وی تصریح کرد: افرادی که تائید صلاحیت نشده‌اند، اگر واقعاً دلسوز کشور و نظام هستند و می‌خواهند گره‌ای از مشکلات کشور و مردم را حل کنند، نباید جایگاه و پست مسئولیتی برای آن‌ها مهم باشد، زیرا هرکسی در هر مسئولیتی اگر بخواهد می‌تواند خدمت کند، مگر اینکه حب قدرت و ثروت در وجود این افراد وجود داشته باشد.

انتهای پیام/ج/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول