اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

تعمیق روابط محور رایزنی «جبار اف» با وزیر امور خارجه قزاقستان

وزیر امور خارجه قزاقستان در سفر به بیشکک، با رئیس جمهور قرقیزستان دیدار و در مورد تعمیق روابط بایکدیگر گفت و گو کردند.

تعمیق روابط محور رایزنی «جبار اف» با وزیر امور خارجه قزاقستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک، «سادیر جباراف» رئیس جمهور قرقیزستان با «مختار تئلوبردی» وزیر خارجه قزاقستان و هیئت همراه در بیشکک دیدار کرد.

در این دیدار طیف وسیعی از موضوعات همکاری دوجانبه در زمینه‌های سیاسی ، تجاری ، اقتصادی ، فرهنگی ، بشردوستانه تبادل نظر شد.

 رئیس دولت از پویایی و توسعه تعامل و همکاری بین قرقیزستان و قزاقستان ابراز رضایت کرد و این توسعه و پویایی را ناشی از روحیه دوستی ، اتحاد و مشارکت استراتژیک دانست.

جباراف ادامه داد: اکنون کشورها با اجرای به موقع توافق نامه‌های قبلی در جهت همکاری‌های تجاری، اقتصادی ، فرهنگی و بشردوستانه گام برمی‌دارند.

در جریان این دیدار، آنها همچنین به وقایع اتفاق افتاده در مرز بین تاجیکستان و قرقیزستان و بازسازی منطقه باتکن نیز اشاره کردند.

جباراف گفت: به لطف تلاش‌های طرف قرقیز برای حل و فصل منازعات منحصراً از طریق مسالمت و ابزارهای سیاسی و دیپلماتیک، از تشدید بیشتر درگیری جلوگیری شد.

رئیس دولت ترمیم تأسیسات اجتماعی و زیربنایی تخریب شده ، ساختمان‌های مسکونی و همچنین کمک به شهروندان آسیب دیده را از وظایف اولویت‌دار خود عنوان کرد.

تئلوبردی نیز در سخنان خود ضمن ارائه پیام گرم و صمیمانه «قاسم ژامرت توکایف» رئیس جمهور قزاقستان، تأکید کرد که هدف اصلی از سفر رسمی تعمیق روابط برادرانه بین کشورها است.

وزیر امور خارجه قزاقستان خاطرنشان کرد که قزاقستان دلسوزانه وقایع مرزی قرقیزستان و تاجیکستان را درک کرده است.

وی ادامه داد: آماده هستیم تا تجربیات خود را به اشتراک بگذاریم تا در مورد تعیین مرزهای دولتی مشاوره ارائه دهیم.

تئلوبردی تأکید کرد که در چارچوب اجرای توافق نامه‌های سران دو کشور، در این زمان دستگاه‌های دولتی مربوطه قزاقستان و قرقیزستان در تلاش هستند تا گردش مالی مشترک را به یک میلیارد دلار در سال برسانند.

وزیر خارجه حمایت کامل قزاقستان را از اصلاحات سیاسی-اجتماعی در حال انجام در قرقیزستان ، از جمله تصویب قانون اساسی جدید این کشور ابراز داشت.

طرفین در ادامه جلسه آمادگی متقابل خود را برای تعمیق و گسترش روابط استراتژیک بین کشورها متذکر شدند.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول